جاباما
۱۰۸۳۹۲۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

۹+۱ ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا

تاکنون ۱۰ بازیکن ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته‌اند که یکی از آن‌ها مهرداد میناوند بوده است.

ایرنا: تاکنون ۱۰ بازیکن ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته‌اند که یکی از آن‌ها مهرداد میناوند بوده است.

این روزها جامعه ورزش، خصوصا فوتبال، نگاهش به سمت بیمارستان لاله تهران است. مهرداد میناوند بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس چند روزی است به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارد و پزشکان در تلاش هستند تا او را دوباره به زندگی عادی بازگردانند.

میناوند یکی از بازیکنان باسابقه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان اروپا بوده است. چیزی که همواره خود مهرداد هم به آن افتخار کرده و حالا در این گزارش قرار است به ۱۰ بازیکنی بپردازیم که در مهمترین رویداد باشگاهی جهان شرکت کرده‌اند.

۹+۱ ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا

مهرداد میناوند:

مهرداد در فصول ۱۹۹۸-۹۹، ۹۹-۲۰۰۰ و ۲۰۰۰-۲۰۰۱ در لباس تیم اشتروم گراتس اتریش در لیگ قهرمانان اروپا حضور پیدا کرد. او ۱۴ بار با لباس این تیم اتریشی به میدان رفت و ۱۰۴۴ دقیقه بازی کرد. ماحصل این بازی‌ها یک پاس گل برای ستاره وقت تیم ملی ایران بود. او مقابل تیم‌های بزرگی چون منچستریونایتد و رئال مادرید هم به میدان رفت و همچنان بیشترین دقایق حضور و بیشترین تعداد بازی با لباس یک تیم را در چمپیونزلیگ به عنوان یک بازیکن ایرانی را به خود اختصاص داده است. تصاویر مهرداد در کنار بازیکنانی چون دیوید بکهام، روی کین، رائول گونزالز و ... در ذهن اهالی فوتبال باقی مانده است.

علی دایی:

شهریار فوتبال ایران نیز در سه فصل پیاپی طعم حضور در یو سی ال را چشید. او یک فصل با بایرن مونیخ چهار بازی انجام داد و به فینال هم رسید اما در دیدار نهایی شانس بازی را پیدا نکرد و از نزدیک شاهد شکست تراژیک شاگردان اوتمار هیتسفلد در برابر منچستریونایتد بود. او سپس راهی هرتابرلین شد و در ۲ سالی که برای این تیم در اروپا بازی کرد موفق شد سه گل حساس را به تیم‌های چلسی انگلیس(۲) و آث میلان بزند. علی دایی در مجموع ۱۵ مسابقه را در لیگ قهرمانان اروپا انجام داد.

مهدی مهدوی‌کیا:

در فصل ۲۰۰۰-۲۰۰۱ بود که هامبورگ با سرمربیگری پاگلزدورف به لیگ قهرمانان اروپا رسید. آنها در اولین بازی دور گروهی مقابل یوونتوس به تساوی پرگل چهار بر چهار دست پیدا کردند. پیپو اینزاگی برای ووه سه گل زد و در تیم آلمانی هم مهدی مهدوی‌کیا یک گل به ثمر رساند، یک پاس گل داد و یک پنالتی گرفت و به تنهایی مانع از پیروزی شاگردان کارلو آنچلوتی شد. گل مهدی وارد دروازه ادوین فن در سار شد.او مهره فیکس هامبورگ در این دوره از مسابقات بود اما نتوانست با تیمش به مرحله دوم صعود کند.

وحید هاشمیان:

یک فصل حضور در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ برای وحید هاشمیان در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا. او ۲ بار برای تیمش به میدان رفت و مقابل تیم‌های آژاکس و یوونتوس چند دقیقه در زمین حاضر شد و نه گلی به ثمر رساند و نه پاس گلی داد. مجموع دقایق حضور هلی‌کوپتر ایرانی در یو سی ال به ۲۰ دقیقه می‌رسد.

علی کریمی:

جادوگر فوتبال آسیا ۲ فصل با بایرن‌مونیخ حداقفل سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ و یک فصل با تیم شالکه در لیگ قهرمانان اروپا حاضر شد. علی کریمی در این مدت یک گل با لباس باواریایی‌ها به راپیدوین زد و دیگر موفق به انجام این کار نشد. او پس از ترک بایرن و در سال ۲۰۱۰ بود که با پیشنهادی غیر منتظره از سوی شالکه مواجه شد و به این تیم آلمانی رفت. او در جمع معدنچی‌ها چندان فرصت بازی پیدا نکرد اما چند دقیقه‌ای در ورزشگاه جوزپه‌مه‌آتزا در برابر اینترمیلان بازی کرد و در کنار نفراتی چون رائول گونزالز، مانوئل نویر، یولین دراکسلر، جفرسون فارفان و جوئل ماتیپ پا به توپ شد.

۹+۱ ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا

اشکان دژاگه:

یک فصل حضور در لیگ قهرمانان اروپا با تیم آلمانی وولفسبورگ برای اشکان دژاگه بسیار خاطره‌انگیز شد. اشکان با وجود اینکه مهره اصلی تیمش نبود اما در برابر منچستریونایتد و بشیکتاش بازی کرد و شانس دوئل با شاگردان سر الکس فرگوسن نصیبش شد. البته که او بعدا در لباس فولام به لیگ برتر انگلیس رفت و بارها مقابل بزرگان جزیره بازی کرد.

سعید عزت‌اللهی:

فقط سه دقیقه ماحصل حضور سعید عزت‌اللهی در دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا بوده است. او در برابر تیم‌های پی اس وی آیندهوون و بایرن مونیخ به عنوان بازیکن تعویضی حضوری کوتاه مدت داشت. سعید در آن برهه در کنار سردار آزمون برای تیم روستوف بازی می‌کرد. البته که او در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان موفق به گلزنی نیز شده بود.

سردار آزمون:

اما به بهترین لژیونر فوتبال ایران در لیگ قهرمانان اروپا برسیم. سردار با چهار گل زده به تیم‌های بایرن‌مونیخ، اتلتیکو مادرید، لیون و بنفیکا با چهار گل بهترین گلزن است. سردار ۱۶ بازی انجام داده و ۱۲۰۹ دقیقه در زمین حضور داشته و از این ۲ حیث نیز بالاتر از هر بازیکن ایرانی دیگری در یو سی ال بازی کرده است. او این فرصت را دارد تا در سال‌های پیش رو نیز این آمار را بهبود ببخشد. آزمون در فصلی که گذشت برای زنیت در لیگ قهرمانان بازی کرد اما نتوانست گلی به ثمر برساند و تیمش هم به راحتی از دور مسابقات کنار رفت.

کاوه رضایی:

با اینکه دوران حضور در تیم بروژ بلژیک برای کاوه رضایی کابوس‌وار بود اما این بازیکن بااخلاق فوتبال ایران موفق شد در چمپیونزلیگ بازی کند و حتی یک پاس گل هم بدهد. کاوه با اینکه مهره اصلی تیمش نبود اما در ۲ بازی ۹۷ دقیقه در زمین حضور داشت و در برابر موناکو پایه‌گذار یکی از گل‌های تیمش بود. کاوه در حال حاضر برای تیم شارلروا بازی می‌کند.

مهدی طارمی:

و حالا مهدی طارمی. بازیکن بوشهری فوتبال کشورمان که به دهمین و فعلا آخرین لژیونر فوتبال ایران تبدیل شده که در لیگ قهرمانان اروپا بازی کرده است. طارمی در دور گروهی فصل جاری یو سی ال در سه دیدار مقابل مارسی (۲ بار) و من‌سیتی ۲۷ دقیقه بازی کرد و بیشتر یک یار تعویضی بود اما اخیرا اوضاع فرق کرده است. طارمی به ستاره اصلی تیمش تبدیل شده و در مرحله یک هشتم نهایی می‌تواند هم پایش را به گلزنی باز کند و هم تعداد دقایق حضورش را افزایش دهد. طارمی تنها نماینده فعلی ایران در چمپیونزلیگ است. او با پورتو باید در تاریخ‌های ۲۹ بهمن و ۱۹ اسفند به مصاف یوونتوس ایتالیا برود.

باید امیدوار باشیم طی سالیان آینده تعداد بازیکنان ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان اروپا افزایش پیدا کند و نفرات دیگری نیز در این تورنمنت باکیفیت بازی کنند. این نکته را باید در نظر داشته باشیم که حضور در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان اروپا ملاک ما نبوده و فقط کسانی لحاظ شده‌اند که از دور اصلی و مرحله گروهی در این مسابقات به میدان رفته‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج