۱۰۸۳۹۹۴
۲ نظر
۵۰۱۲
۲ نظر
۵۰۱۲
پ

هشدار جدی عارف نسبت به بحران مشروعیت

محمدرضا عارف نماينده سابق مردم تهران و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اين روزها كمتر صحبت مي‌كند. پس از پايان مجلس دهم و طرح انتقادهاي مغرضانه و دلسوزانه نسبت به فراكسيون اميد، عارف تاحدودي به حاشيه رفت و فعاليت سياسي‌اش كمرنگ شد.

روزنامه اعتماد: محمدرضا عارف نماينده سابق مردم تهران و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اين روزها كمتر صحبت مي‌كند. پس از پايان مجلس دهم و طرح انتقادهاي مغرضانه و دلسوزانه نسبت به فراكسيون اميد، عارف تاحدودي به حاشيه رفت و فعاليت سياسي‌اش كمرنگ شد.

حالا اما با نزديك شدن به انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ گويا او نيز بناي فعاليت دوچندان گذاشته و در شرايطي كه برخي ناظران از احتمال بالاي كانديداتوري او مي‌گويند، خودش تا به حال در اين باره اظهارنظري نكرده و باوجود آنكه همين ديروز در گفت‌وگويي مفصل از بحران ناكارآمدي مديريت در ايران گفته و حتي به موضوع انتخابات نيز پرداخته اما كلامي در رد يا تاييد كانديداتوري خود به زبان نياورده است.

عارف در تحليل خود از ناكارآمدي دولت‌ها در ايران بخشي از اين پديده را به ناكارآمدي مديريتي ربط داده و اين‌گونه تشريح كرده كه در ايران مديران به‌ خاطر اختلاف ‌سليقه تغيير مي‌كنند و همين باعث مي‌شود كه شجاعت تصميم‌گيري نداشته باشند. البته او به دولت مشخصي اشاره نكرده و از فحواي كلامش نيز اين‌گونه برداشت مي‌شود كه مخاطبش همه دولت‌هاي پس از پيروزي انقلاب هستند. عارف اما معتقد است همين تغيير مديران به‌ خاطر اختلاف ‌سليقه باعث شده تصميمات به ‌صورت مقطعي اجرا و با تغيير يك مدير، برنامه‌هاي قبلي به‌طور ناقص رها شود.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفته كه متاسفانه در برخي موارد به ‌خاطر ناكارآمدي مديريتي به عقب برگشته‌ايم و ما در كشور شاهد حركات سيكلي و گردشي هستيم.

اين اظهارات عارف در حالي است كه مديران دولت معمولا پس از پايان دوره مسووليت خود مي‌گويند در سمتي كه داشته، از اختيارات لازم براي تصميم‌گيري برخوردار نبوده و بسياري از اتفاقات از حوزه اختيارشان خارج بوده است. اتفاقي كه زمان دولت سيدمحمد خاتمي، محمود احمدي‌نژاد و حالا حسن روحاني نيز تكرار شده است. حتي روساي جمهوري نيز بر همين مساله تاكيد مي‌كنند. حسن روحاني در يكي از آخرين جلسات و نشست‌هاي خبري‌اش گفته بود كه به عنوان رييس‌جمهوري مملكت، از اختيار كافي برخوردار نيست و پيش از اين سيدمحمد خاتمي نيز گفته بود كه عده‌اي رييس‌جمهوري را تنها تداركاتچي مي‌خواهند.

عارف در بخش ديگري از گفت‌وگوي اخير خود با ايسنا، مساله كارآمدي دولت‌ها را به مساله مشروعيت دولت‌ها ربط داده و گفته كه معتقدم كارآمدي در دولت‌ها رابطه مستقيمي با مشروعيت دولت‌ها دارد.

دولتي كه كارآمد نباشد با بحران مشروعيت مواجه مي‌شود و بحران مشروعيت و بحران كارآمدي، سيستم را با چالش موجوديت مواجه مي‌كند. در سيستم و نظام سياسي ما دولت به قوه مجريه گفته مي‌شود؛ حال آنكه مشروعيت و كارآمدي مربوط به همه اركان حكومت است. او همچنين از وعده‌هاي انتخاباتي انتقاد كرده و گفته كه كانديداهاي رياست‌جمهوري و نمايندگي مجلس شعارها و وعده‌هايي مي‌دهند كه قطعا عملياتي نيست.

نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري يا مجلس شوراي اسلامي يا نمي‌دانند و چنين شعارهايي مي‌دهند كه عموما ناشي از عدم اطلاع آنها از منابع و درآمدهاست يا صرفا شعار مي‌دهند كه در اين صورت عملكردشان با شعار و وعده‌اي كه دادند، فاصله‌اي اساسي دارد و نتيجه آن هم مي‌شود ناكارآمدي! عارف البته در شرايطي اين سخنان را بيان مي‌كند كه برخي انتقادها به او مربوط به عدم تحقق وعده‌هاي ليست اميدي‌هاست. حاميان اصلاحات معتقدند دولت حسن روحاني و برخي نمايندگان مجلس دهم نتوانستند شعارها و وعده‌هاي خود را محقق كنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تا نماینده بود دهانش باز نمیشد کوچکترین دفاعی ازمردم کنه حالا میخواد مردم گول بزنه نه دیگه تمام شد

    • امیر

      سوپاپ اطمینان...! ایشون مردم رو چی فرض کردن! حنات رنگی ندازه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج