۱۰۸۴۵۴۵
۱۱ نظر
۵۰۱۰
۱۱ نظر
۵۰۱۰
پ

گیلان و مازندران در آینده قابل استفاده نیست

پرویز کردوانی گفت: ایران به‌دلیل گرمای کره زمین در خشکسالی به سر می‌برد. از سوی دیگر چاه و سدسازی‌های متعدد انجام شده است. میزان آب در شهر‌ها و استان‌های کشور یکی پس از دیگری تمام می‌شود و روزی فرا می‌رسد که دیگر استان اصفهان، کرمان، تهران و... آب ندارد و در آینده گیلان و مازندران هم قابل استفاده نیستند.

خبرگزاری برنا: پرویز کردوانی گفت: ایران به‌دلیل گرمای کره زمین در خشکسالی به سر می‌برد. از سوی دیگر چاه و سدسازی‌های متعدد انجام شده است. میزان آب در شهرها و استان‌های کشور یکی پس از دیگری تمام می‌شود و روزی فرا می‌رسد که دیگر استان اصفهان، کرمان، تهران و... آب ندارد و در آینده گیلان و مازندران هم قابل استفاده نیستند.

همزمان با بارش باران های شدید و ایجاد سیل در سال های گذشته در کشور برخی از کارشناسان محیط‌زیست شرایط کنونی را شروع ترسالی در ایران مطرح می‌کنند. این در حالی است که طی سال جاری میزان بارش‌ها به شکل قابل توجهی کاهش یافته که تئوری ترسالی را زیر سوال می برد.

اقلیم تغییر نکرده است

پرویز کردوانی، پدر علم کویرشناسی ایران به خبرنگار برنا گفت: کره زمین گرم شده و این امر تعداد مناطق با بارندگی اندک را افزایش داده و بارندگی‌ها بی‌نظم است. برای مثال در شهر یزد ۶۰ میلی‌متر بارندگی در سال دارد، وقتی میزان بارندگی سه برابر افزایش یابد. بر اثر تابش خورشید رطوبت به هوا رفته و رودهای هوایی باعث بارش‌ها عظیم می‌شود.

او درباره وضعیت ترسالی در کشور افزود: در گذشته میزان خشکسالی و ترسالی تخمین زده می‌شد چون کره زمین نظم داشت. در کشور ما ۱۵ سال میزان بارندگی‌ها اندک بود. حتی برخی از تحلیل‌گران ادعا کردند که اقلیم تغییر کرده است. باید دانست که اقلیم تغییر نکرده است و می توان گفت سال ۲۰۰۰ گرم‌ترین سال بوده است.

کشور با ترسالی مواجه نیست/ از بارندگی‌ها باید به شکل مناسب استفاده می‌شد

این استاد سرشناس حوزه محیط زیست تاکید کرد: شاهد ترسالی در کشور نیستیم چون در صورت بارش‌های فراوان در ۳ تا ۴ سال احتمال بروز ترسالی وجود داشت. در حالی که در کشور ما دو سال بارندگی شدید را شاهد بود اما دیگر بارندگی‌ها قطع شد. این بارندگی ها در دوسال اخیر بسیاری از نقاط کشور را تخریب کرد.

کردوانی ادامه داد: باید با اقدامات مناسب از بارندگی‌ها به شکل مناسب استفاده می‌شد اما اقدام بهینه در این زمینه انجام نشده است.

کمبود آب‌های زیرزمینی در کشور

این استاد محیط‌زیست تصریح کرد: در آب‌های زیر زمینی با کمبود مواجه هستیم.

کردوانی درباره احتمال وقوع سیل در ایام عید گفت: پیش بینی‌ها وضعیت جوی را سازمان هواشناسی برعهده دارد. تمامی افراد جامعه به این سازمان نیاز دارند. هر گونه اظهارنظر در این زمینه زود است.

در کشور با کم آبی مواجه هستیم

او افزود: در محیط زیست دو مسئله کم آبی و خشکسالی مطرح است. در کشور به‌دلیل افراط در مصرف با کم آبی مواجه هستیم. قبل از انقلاب اسلامی سدسازی‌ها انجام شد، اما فن‌آوری انتقال آب از سد وجود نداشت.

به گفته این استاد محیط زیست در تهران سالانه ۲۵۰ میلی متر بارندگی دارد. در حالی که اگر میزان بارندگی‌ها در تهران ۴ برابر میزان کنونی باشد باز هم تهران با کمبود آب مواجه است.

آب تمام می‌شود/ در آینده گیلان و مازندران قابل استفاده نیست

او تصریح کرد: ایران به‌دلیل گرمای کره زمین در خشکسالی به سر می‌برد. از سوی دیگر چاه و سدسازی‌های متعدد انجام شده است. میزان آب در شهرها و استان‌های کشور یکی پس از دیگری تمام می‌شود. برای مثال روزی فرا می‌رسد که دیگر استان اصفهان، کرمان، تهران و... آب ندارد و در آینده گیلان و مازندران هم قابل استفاده نیستند و آب تمام می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو همیشه مردم را ناامید می کنی

      در ناامیدی بسی امید هست

      پاسخ ها

      • pars

        راست میگه عزیز جان‌. ما خوزستانیم همیشه بارانهای یک هفته ای امون نمی داد بری بیرون الان زمین مثل آخرهای شهریور سیاه و خشکه

      • بدون نام

        نا امید نمی کنه ، آگاه می کنه که اگر ، تاکید می شود اگر ، این روند ادامه داشته باشه فلان اتفاقات خواهند افتاد. اونوقت کسایی مثل تو چون خیلی زورشون میاد از اسراف آب جلوگیری کنن،این حرف های مزخرف رو میزنن. وقتی هر ساله میزان استفاده از آب بیشتر میشه و دمای هوای زمین هم بیشتر میشه، اگه بهتر از آب استفاده نشه، هیچ امیدی نیست

    • بدون نام

      کره زمین از تو بزرگتر ها بلعیده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره واقعیت تلخ است ولی جدی بگیرید که آن روزها نزدیک وفاجعه باراست

    • ناشناس

      مردانی از سر مین پارس بر بی آبی هم غلبه خواهند کرد اگر خدا بخواهد

    • بدون نام

      هرچه گفته راست درآمده یادمه یه وقتی درموردهوای آلوده اصفهان هشدارمیدادولی کوگوش شنواتااینکه اتفاق افتاد

    • بدون نام

      جون دولت سلامت مردم که .... .

    • بدون نام

      اقا چرا مردمو میترسونیداز همه جانب

    • بدون نام

      آقای کردوانی بزرکترین دانشمند حال حاضر این تخصص در جهان است و متاسفانه در ایران قدرش را نداستند.
      من مطالب ایشان را مرتب دنبال میکنم تا حالا تمام پیش بینی هاش محقق شده.
      که قلبا عاشق ایرانه

    • بدون نام

      مگه میشهداستانهایی مثل گیلان و مازندران که در کنار دریا هستند و پدیده تبخیر و بارندگی دائما در حال انجام است خشک بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج