۱۰۸۵۰۳۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

درباره تیم پیش‌بینی‌ناپذیرِ فکری؛ سلاطین نوسان!

«همیشه این‌طور نیست که ببازیم و صدرنشین بمانیم». این جمله مهدی قایدی، به خوبی نشان می‌دهد که این ستاره وضعیت امروز استقلال را درک می‌کند. حالا سپاهان در جدول رده‌بندی لیگ مثل یک مدعی جدی به استقلال نزدیک شده و یک لغزش دیگر کافی است تا صدر جدول دوباره از دست‌های فکری و تیمش لیز بخورد.

روزنامه توسعه ایرانی: «همیشه این‌طور نیست که ببازیم و صدرنشین بمانیم». این جمله مهدی قایدی، به خوبی نشان می‌دهد که این ستاره وضعیت امروز استقلال را درک می‌کند. حالا سپاهان در جدول رده‌بندی لیگ مثل یک مدعی جدی به استقلال نزدیک شده و یک لغزش دیگر کافی است تا صدر جدول دوباره از دست‌های فکری و تیمش لیز بخورد. آبی‌ها امروز با یک رقیب سرسخت روبه‌رو می‌شوند. حریفی که در دو فصل گذشته، هیچ‌وقت «بازنده» ساده‌ای نبوده و همیشه با جدیت زیادی روبه‌روی تیم‌های بزرگ ظاهر شده است.

اگر سه بازی اخیر استقلال را کنار هم قرار بدهید، به ندرت می‌توانید نشانه مشترکی بین آنها پیدا کنید. مساله فقط رسیدن به برد، باخت و تساوی در سه جدال اخیر نیست. مساله نوع نمایش‌های تیم فکری در این سه نبرد است. استقلال در دربی، نمایش کاملا متوسطی را پشت سر گذاشت. آنها در شروع بازی درخشان بودند و یک نیمه فوتبال‌شان را به حریف تحمیل کردند اما در نیمه دوم دچار تنزل شدند و سپس در لحظات پایانی، دوباره ورق را به سود خودشان برگرداندند. اگر عملکرد استقلال در شهرآورد مجموعا قابل قبول ارزیابی شود، عملکرد این تیم در زمین تراکتور فراتر از حد انتظار بوده است. استقلال در یادگار امام، به شکل درخشانی بازی را کنترل کرد و با دقت و تمرکز زیاد و استفاده خوب از موقعیت‌ها، حریف را در معرض یک شکست سنگین قرار داد. تیم فکری در این جدال درست مثل قهرمان‌ها ظاهر شد و نشان داد که پتانسیل زیادی برای بردن جام قهرمانی دارد اما همه این تصورات با شکست خانگی برابر سایپا فرو ریختند. این اولین شکست محمود فکری در یک مسابقه خانگی در لیگ برتر به شمار می‌رفت. او با استقلال و حتی پیش از آن با نساجی چنین تجربه‌ای را پشت سر نگذاشته بود.

استقلال برابر سایپا، موقعیت‌های نسبتا خوبی خلق کرد اما در مجموع نمایش بسیار ضعیفی داشت و نتوانست روبه‌روی نارنجی‌ها، حرف خاصی برای گفتن داشته باشد. اگر این سه نمایش را در کنار هم بگذاریم، بیشتر از هر چیزی متوجه «نوسان» تیم فکری می‌شویم. تیمی که در سه دیدار گذشته یک بار متوسط، یک بار عالی و یک بار بسیار ضعیف ظاهر شده است. اینکه آنها در ادامه فصل بیشتر کدام نوع نمایش را در زمین پیاده کنند، نتیجه پایان فصل را برای این تیم مشخص خواهد کرد. برای بردن این لیگ سخت، حساس و فشرده، آنها باید همیشه به خوبی دیدار با تراکتورسازی نشان بدهند.

بخش مهمی از نوسان استقلال، به سبک بازی تیم‌های رقیب این تیم مربوط می‌شود. آنها روبه‌روی یک تیم هجومی مثل تراکتورسازی که به لحاظ تاکتیکی اصلا تیم پیچیده‌ای به نظر نمی‌رسد، دست بالا را دارند. روبه‌روی پرسپولیس هم که برای حمله کردن به زمین می‌آید، این تیم مشکل چندانی با گل‌زنی ندارد اما در جدال با حریفی مثل سایپا که اساسا به فوتبال تدافعی معتقد است، شرایط برای تیم فکری پیچیده می‌شود. حریف امروز آنها نیز چنین تیمی است. تیمی که در درجه اول با فلسفه دفاعی وارد زمین خواهد شد و برای کسب حداقل یک امتیاز از استقلال، همه منافذ را روی این تیم خواهد بست.

در چنین شرایطی، کیفیت فردی بازیکنان بسیار تعیین‌کننده به نظر می‌رسد. برای مثال هرویه میلیچ در جدال هفته سوم ماشین‌سازی و در شرایطی که حملات استقلال به هیچ وجه به سرانجام نمی‌رسیدند، با یک ضربه ایستگاهی تماشایی دروازه حریف را باز کرد. یا مهدی قایدی که با حرکات فردی‌اش در دربی، تیم را از شکست نجات داد. با این حال چنین حرکاتی همیشه قابل پیش‌بینی نیستند و اگر نتیجه‌بخش نباشند، تیم در مسیر ناکامی قرار می‌گیرد. نفت مسجدسلیمان در این فصل به لحاظ دفاعی یکی از بهترین‌های لیگ برتر بوده و در ۱۲ بازی گذشته فقط ۹ گل دریافت کرده است. تا اینجا فقط استقلال و پرسپولیس (با بازی‌های کم‌تر) آمار دفاعی بهتری نسبت به تیم مجتبی حسینی داشته‌اند.

با این حال این تیم در زمینه گل‌های زده، عملکرد درخشانی نداشته و این فصل فقط ۹ گل به ثمر رسانده‌است. آن هم در حالی که آبی‌ها تا همین هفته موفق به زدن ۱۶ گل در لیگ برتر شده‌اند. پیروزی پرگل برابر شهرخودرو و تساوی مقابل ذوب، نفتی‌ها را با روحیه خوبی آماده نبرد با استقلال می‌کند. هرچند که آنها قبل از این دو نبرد، دو شکست متوالی را در لیگ تجربه کرده بودند.

در مسیر بردن لیگ برای استقلال، هیچ مسابقه کم‌اهمیتی وجود ندارد. شکست دادن نفت مسجدسلیمان هم از این جهت مهم است که می‌تواند صدرنشینی آنها را در لیگ برتر حداقل برای یک هفته دیگر تمدید کند. تیم فکری برای قهرمان شدن، باید از نوسان این هفته‌ها فاصله بگیرد

در مسیر بردن لیگ برای استقلال، هیچ مسابقه کم‌اهمیتی وجود ندارد. شکست دادن نفت مسجدسلیمان هم از این جهت مهم است که می‌تواند صدرنشینی آنها را در لیگ برتر حداقل برای یک هفته دیگر تمدید کند. تیم فکری برای قهرمان شدن، باید از نوسان این هفته‌ها فاصله بگیرد. البته که چند لغزش هم در این مسیر کاملا طبیعی خواهد بود اما اگر این لغزش‌ها به یک روند ثابت تبدیل شوند، اوضاع کمی گره می‌خورد و استقلال به تدریج از هدفش دور خواهد شد. برای فراموش کردن شکست مقابل سایپا، هیچ راهی بهتر از شکست دادن نفت در زمین حریف پیش روی این باشگاه قرار ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج