۱۰۸۵۰۸۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

پرسه در خیابان؛ از کنار هم می‌گذریم...

فضاهای شهری عرصه تعامل متقابل عابرین هستند که داستان زندگی جمعی در آن گشوده می‌شود. فضایی که همه مردم می‌توانند در آن حضور یابند و به فعالیت بپردازند (lang ۱۹۸۷-۹۷). در این فضاها این فرصت فراهم می‌شود که برخی مرزهای اجتماعی شکسته شود و برخوردهای اجتماعی صورت گیرد. فضای شهری تنها یک مفهوم کالبدی نیست. بلکه کنش تعاملات شهروندی را نیز در بر می‌گیرد.

ایسنا: فضاهای شهری عرصه تعامل متقابل عابرین هستند که داستان زندگی جمعی در آن گشوده می‌شود. فضایی که همه مردم می‌توانند در آن حضور یابند و به فعالیت بپردازند (lang ۱۹۸۷-۹۷). در این فضاها این فرصت فراهم می‌شود که برخی مرزهای اجتماعی شکسته شود و برخوردهای اجتماعی صورت گیرد. فضای شهری تنها یک مفهوم کالبدی نیست. بلکه کنش تعاملات شهروندی را نیز در بر می‌گیرد.

شاید بتوان این تعامل مابین عابران را در شکل و فرم بدنشان نیز جستجو تعبیر کرد. آنجاییکه عابرین در کمترین فاصله عمومی یا همان "فاصله شخصی" در عمومی نسبت به هم "آگاهانه" فرم بدن خودرا در جهت هرچه آسانتر عبور کردن نفر مقابل "دِفرمه" می‌کنند. "فضای شخصی" فضایی انتزاعی در اطراف فرد است زیرا مرئی و واقعی نیست. در عین حال فضای شخصی فضای عینی نیز هست به این معنا که فرد و دیگرانی که در نزدیکی او حضور دارند بر سر رعایت حد و حدود این فضا به توافق رسیده‌اند.

بر سر روش و چگونگی رعایت کردن و ابعاد این فضای شخصی با یکدیگر موافق نباشند. رعایت فضا اینگونه است که فرد از آن محافظت می‌کند و دیگران از ورود به آن اجتناب می‌ورزند. با نزدیکی بیش‌از حد به یک غریبه اغلب نتیجه‌اش این است که غریبه خود را عقب می‌کشد و با دِفرمه کردن بدن خود تلاش می‌کند تا فاصله لازم را حفظ کند. هرچند که همین دِفرمگی خود به فرم و زبانی مشترک و البته فرهنگ تبدیل شده. بنظر می‌رسد هرچقدر این دِفرمگی آگاهانه‌تر و غلیظ‌تر باشد شاهد تعامل پایدارتری میان عابرین هستیم. تا آنجاییکه این "فرهنگ" تعامل و گفتمان بدنی می‌تواند منجر به گفتمانی زبانی شود. که این همان ضرورت اساسی در برنامه‌های توسعه شهری هست.

پرسه در خیابان؛ از کنار هم می‌گذریم...

پرسه در خیابان؛ از کنار هم می‌گذریم...

پرسه در خیابان؛ از کنار هم می‌گذریم...

پرسه در خیابان؛ از کنار هم می‌گذریم...

پرسه در خیابان؛ از کنار هم می‌گذریم...

پرسه در خیابان؛ از کنار هم می‌گذریم...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج