۱۰۸۵۳۰۳
۲۳ نظر
۵۰۰۵
۲۳ نظر
۵۰۰۵
پ

دیاکو حسینی:

آمریکا زودتر از برجام خارج شده و باید به آن برگردد

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هر عقل سلیمی می پذیرد که آمریکا زودتر از برجام خارج شده و باید برگردد، در حالی که ایران حتی اعلام خروج از برجام نکرده یعنی همچنان به آن پایبند هست و تنها براساس مفاد برجام عمل کرده است.

ایسنا: مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: هر عقل سلیمی می پذیرد که آمریکا زودتر از برجام خارج شده و باید برگردد، در حالی که ایران حتی اعلام خروج از برجام نکرده یعنی همچنان به آن پایبند هست و تنها براساس مفاد برجام عمل کرده است.

دیاکو حسینی درباره ادعای وزیر خارجه جدید آمریکا مبنی بر این که ابتدا ایران بابد به برجام برگردد و به تعهداتش عمل کند، گفت: آن چیزی که بایدن در رقابت های انتخاباتی گفته بود و قبلا هم در بین دموکرات ها جریان داشت، این بود که خروج ترامپ از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم های یک جانبه اشتباه بود؛ لذا قول داد اگر رئیس‌جمهور شود و اگر ایران آماده باشد به تعهداتش عمل کند آمریکا به برجام بر می گردد.

آمریکا زودتر از برجام خارج شده و باید به آن برگردد

وی تصریح کرد : در واقع چیزی که بایدن اعلام کرده بود یک جمله کلی بوده و جزئیات آن را به آینده موکول کرد و ادعاهای بلینکن وزیر خارجه آمریکا، به‌نوعی صحبت های بایدن را تکمیل کرد؛ بنابراین از نگاه آمریکای بایدن امکان بازگشت به برجام وجود ندارد، زیرا آمریکا باید رضایت جمهوری خواهان و منتقدان برجام، رضایت اسرائیل و متحدان عرب منطقه ای را که سال‌هاست منتقد برجام هستند جلب کند و اگر چنین نشود حتی امکان نقض مجدد وجود دارد.

این پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک افزود : در نتیجه هدف آمریکا این است که این رضایت ها جلب شود و لذا نیاز به زمان دارد، آن چیزی هم که بلینکن گفت شروطی را پیش رو گذاشت که برای ایران عملی نیست، به نظر می رسد آمریکا می خواهد از این طریق، زمان رسیدگی به مشورت ها، بازبینی اثر تحریم ها و همچنین رایزنی با کنگره را داشته باشد.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: در نهایت آمریکا به برجام بر می گردد اما به زمان نیاز دارد و این شروط هم بهانه ای است تا فرصتی را برای خود ایجاد کنند.

وی درباره این که آمریکا باید ابتدا خود به برجام برگردد و نه ایران تصریح کرد : این مساله استدلال حقوقی و منطقی درستی است اما این قاعده عام در سیاست بین الملل است و معمولا آنچه کار را جلو می برد حق نیست، زور است. آمریکا هزینه سنگینی را بابت خروج از برجام پرداخت کرده که نمونه آن از دست دادن ارتباط قوی با متحدان اروپایی خود است.

حسینی ادامه داد: هر عقل سلیمی می پذیرد که آمریکا زودتر از برجام خارج شده و باید برگردد، در حالی که ایران حتی اعلام خروج از برجام نکرده یعنی همچنان به آن پایبند هست و تنها براساس مفاد برجام عمل کرده است در نتیجه آمریکا باید زودتر به توافقات برگردد.

این پژوهشگر مسائل استراتژیک اظهار کرد: اتفاقی که در حال رخ دادن است این که آمریکا هنوز استراتژی روشنی برای بازگشت به برجام ندارند و تحت فشار سنگینی از طرف اسرائیلی‌ها، بخش بزرگ جمهوری خواهان و متحدان عرب منطقه ای است، البته که آن میراث ترامپ باید تغییر کند و آن ها معتقد بودند که توانسته به ایران فشار زیادی وارد کند هر چند در عمل شکست خورده اما مدافعان این عقیده در آمریکا همچنان در حال تلاش هستند و این ها بخشی از ملاحظاتی است که باید در نظر بگیریم.

حسینی تاکید کرد: در نتیجه این زمانی است که آمریکای بایدن برای جلب نظر جمهوری خواهان و... نیاز دارد و بخشی از روند بازگشت به برجام است.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری یادآور شد: نکته ای که باید مد نظر داشته باشیم این که با پیش رفتن قانون مجلس در توقف اجرای پروتکل الحاقی یکی از بهانه ها و در واقع امیدهایی است که دموکرات ها تمایل دارند اتفاق بیافتد و این قانون به آن ها اجازه می دهد تا زمان لازم را در اختیار داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با این وجود مهم است که ایران مدت زمان را کوتاه تر کند و با تکیه بر حقوق بین الملل و موضع خوبی که در توافق دارد آمریکا را تحت فشار قانونی و قابل قبول افکار عمومی قرار دهد تا به تعهداتش عمل کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دقیقا. کلا امریکا اهل دبه در آوردنه

    • بدون نام

      باید دست بالا داشته باشید با برنامه پیش برید بازرسان آژانس را اخراج کنید غنی سازی را تا ۶۰ درصد انجام دهید اروپا و غرب هیچ غلطی نمی کنند خدا با ایران است

    • پیمان

      این بچه بازیا چیه،ساک ساک،من زودتر پیدات کردم،ملت دارن میمیرن از گرسنگی،بی وجود ها

    • بدون نام

      شما که میگفتید آمریکا دربرجام نبوده فقط ناظر بوده
      چطور حالا التماسش میکنید که برگرده به برجام

    • واقعیت!

      حالا مثل بچه ها لوس بازی در بیارید به ضرر مردم این اسمش غرور نیست لجبازی است

    • بدون نام

      ایران باید از زبان زور استفاده کند. به ما ربط ندارد آمریکا نظر جمهوری خواهان و اسرائیل را باید جلب کند. ایران باید به هر میزان که طرف مقابل عمل نکند، از هر اهرمی برای جبران خسارت خود دنبال کند و ذره ای کوتاه نیاید.

    • بدون نام

      ایول.شنبه بیرونشون کنین

    • امید

      منتظر باشید

    • Ali

      مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری
      از اسمش معلومه چیزی ازش در نمیاد

    • سپاس خدا را.

      آمریکا چه برگردد ویا برنگردد
      ایرانی جماعت باغیرت برنمیگردد.
      دیگر درمقابل استکبارحیله گر زانو نخواهیم زد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایرانی جماعت در حال از بین رفتن است

    • بدون نام

      خیلی خیلی ساده لوح هستید وابلهانه تحلیل میکنید ۰آنها به هدفشون نزدیک شدند۰شما دنبال قاقا لی لی هستید ۰

    • بدون نام

      حالا دیگه همه شدن وزیر امورخارجه اجازه بدین دولت کارشو بکنه

    • بدون نام

      اول تو اول تو نه اول تو

    • بدون نام

      اول تو نه اول تو نه بابا اول تو مثل بچه تخصها ملت کمرون می‌شکنه اینا ناز میکنن

    • بدون نام

      میگم خودمونیم سیاست هم اونجوری نیس که فکر میکنیم سخته مثله دعواهای خودمونه اول تو، نه اول تو شروع کردی،بعد یه کشور میاد میانجی گری بابا ایران ول کن حالا آمریکا یه بچگی کرده تو کوتاه بیا من از طرفه آمریکا قلط کردم

    • بدون نام

      شده بچه بازی به خدا.

    • بدون نام

      ببینم اگر ترامپ هم بود اینقدر خط و نشون میکشیدید حالا چون بایدن گفته بر میگردم به برجام همه خط و نشون کشیدن به خدا ما بیشتر به رفع تحریم ها نیاز داریم تا اونا

    • بدون نام

      شیر یا خط بندازین سنگ کاغذ قیچی هم جواب میده ها

    • حسن ابراهیم پور

      در کار خیر قدم اول برداشتن ثواب بیشتری داره

    • بدون نام

      قهر قهر تا روز قیامت خخخخ

    • بدون نام

      الان بایدن صدا تو شنید گفت چشم. منتظر دستور شمابودم

    • بدون نام

      دفعه قبل تو یه روز مشخص برجام رو شروع کردیم فقط ما سالها توش بودیم و میلیارد ها دلار ضرر مالی کردیم و آمریکا به هیچ وعده ای عمل نکرد، به نظرتون بازم باید همون اشتباه رو تکرار کرد؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج