جاباما
۱۰۸۵۳۸۱
۶ نظر
۵۰۰۲
۶ نظر
۵۰۰۲
پ

پیگیری قطع خدمات بانکی برای اتباع افغان

مدیرعامل بانک صادرات در پی افزایش اعتراضات برخی از مهاجرین افغانستانی به قطع خدمات کارت‌های بانکی، گفت: در پی یافتن راه حل جایگزین هستیم تا مشکل این عزیزان حل شود.

خبرگزاری فارس، تعدادی از مهاجرین خارجی به‌ویژه اتباع کشور افغانستان، از روز ششم بهمن‌ماه جاری، از دسترسی به خدمات کارت‌های بانکی خود محروم شدند.
از آنجا که بانک صادرات ایران، بیشترین تعداد شعب بانکی را در سراسر کشور دارد و بسیاری از مهاجرین، در این بانک، حساب دارند از روز چهارشنبه، تجمعاتی مقابل شعب این بانک در برخی شهرهای کشور شکل گرفت.

در همین رابطه، حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در گفت‌وگویی با اشاره به لزوم شفافیت عملیات مالی و تراکنش‌های بانکی و رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، گفت: بانک مرکزی از مدت‌ها پیش، اقدام به الزامی‌کردن اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح برای مشتریان و صاحبان حساب‌ها و کارت‌های بانکی کرده است.

وی با یادآوری این نکته که روش عملیاتی برای احراز اطمینان از کامل و صحیح‌بودن اطلاعات هویتی هر فرد، اخذ کد شهاب است، افزود: کد شهاب، شناسه هویت الکترونیکی بانکی است بدین معنا که برای هر مشتری بانکی، یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب تعریف می‌شود و کد شهاب، رابط اصلی برقراری میان سامانه‌های بانکی و نهاب است.

صیدی ادامه داد: سامانه نهاب بر روی شبکه ملی کشور (NiBN) برای تمامی بانک‌ها و مؤسسات مالی مجاز قابل استفاده است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در اغلب کشورها نیز به همین صورت است و خیلی جدی گرفته می‌شود، گفت: اتباع ایرانی برای اخذ کد شهاب، به کد ملی نیاز دارند و اتباع غیر ایرانی به کد فراگیر که متولی آن وزارت کشور است.

مدیرعامل بانک صادرات تصریح کرد: از ابتدای سال جاری، اقدام‌ و پی‌گیریهای مؤثر و متعددی توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک‌ها به عمل آمد تا عزیزان غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب را اخذ کنند که خوشبختانه بخش عظیمی از اتباع کشورهای همسایه به‌ویژه برادران و خواهران افغانستانی توانستند کد بگیرند و مشکل حل شد و البته تعدادی از عزیزان هم به دلیل عدم اخذ کد فراگیر که ظاهراً به دلیل قانونی و رسمی‌نبودن مهاجرت‌شان هست نتوانستند کد شهاب بگیرند.

وی افزود: در این رابطه، نهادهای ناظر و ضابط ذیربط، بارها به عدم تمکین بانک‌ها به مسدودکردن حساب‌ها و کارت‌های این گروه از افراد، اعتراض رسمی و حتی حقوقی کردند که با مذاکره طرف‌های قضیه، موفق شدند چند بار مهلت اخذ کد را تمدید کنند اما از آنجا که گاهی با برخی کارت‌های این گروه، تراکنش‌های مشکوک انجام می‌شد، در نهایت و پس از چندین بار تمدید، تمامی بانک‌ها موظف شدند از تاریخ ششم بهمن‌ماه سال‌جاری، حساب‌ها و کارت‌های فاقد کد شهاب را مسدود کنند.

صیدی خاطرنشان کرد: در این رابطه چند بار اطلاع‌رسانی و به صورت‌های مختلف، هشدار لازم به تک‌تک صاحبان این حساب‌ها داده شد تا اینکه تمامی بانک‌ها بر اساس بخشنامه‌ بانک‌مرکزی، از تاریخ یادشده، ارائه‌ خدمات به حساب‌های بدون کد شهاب را متوقف کردند.

وی با بیان اینکه تعداد این حساب‌ها بیشتر در بانک‌های بزرگ متمرکز است که درصد قابل توجهی نیز به دلیل پراکندگی و کثرت شعب، در بانک صادرات ایران است، تأکید کرد: در حال حاضر در پی یافتن راه‌حل جایگزین هستیم تا هم مشکل این عزیزان حل شود و هم قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و همچنین تحقق شفافیت رعایت شود که البته به تشخیص و تصمیم وزارت کشور و بخش اتباع خارجی بستگی دارد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران افزود: چند بار اخطار داده شده بود که برخی دریافت کرده بودند اخطار را و برخی دیگر نه، چون صاحب حساب، شماره همراه و آدرس را تغییر داده، ولی به بانک‌اطلاع نداده و بانک هم به شماره قبلی پیامک داده و به آدرس قبلی اخطار فرستاده است.

وی گفت: نکته‌ی پایانی هم این است که داخل شعبه همچنان خدمات ارائه می‌شود و افراد مذکور، فعلاً فقط نمی‌توانند با کارت کاری انجام دهند و سایر اقدامات میسر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سخت بگیرید بلکه کم شدن و رفتن. والا خودمون هزارتا مشکل داریم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسن

    • بدون نام

      الان باید چیکار کنیم ؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر فردی در کشورش راحت است به کشورتان بروید

    • بدون نام

      دزدی تو روز روشن

    • ل

      اگه همین افغانها نباشن شما آبادنمیشید.غیرت کارندارید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج