۱۰۸۶۷۸۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

رسمی یا افتخاری؛ مسئله این است!

اسفندماه سال ۱۳۹۷ بود که خبر عضویت رسمی سید‌رضا صالحی‌امیری در هیئت اجرایی شورای المپیک آسیا (OCA) از سوی سایت کمیته ملی المپیک منتشر شد؛ خبری که بازتاب گسترده‌ای در خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها داشت.

روزنامه خراسان: اسفندماه سال ۱۳۹۷ بود که خبر عضویت رسمی سید‌رضا صالحی‌امیری در هیئت اجرایی شورای المپیک آسیا(OCA) از سوی سایت کمیته ملی المپیک منتشر شد؛ خبری که بازتاب گسترده‌ای در خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها داشت. این عضویت به قدری حائز اهمیت بود که می‌توانست نویدبخش روزهای خوب دیپلماسی ورزش کشور باشد. اما رسمی بودن یا افتخاری بودن عضویت صالحی‌امیری ابهام بزرگی است که از سال ۹۷ تاکنون به قوت خود باقی است.

اگر سری به سایت OCA بزنید، می‌بینید در بخش اعضای افتخاری هیئت اجرایی، نام سیدرضا صالحی‌امیری در‌ کنار نام کشورهایی چون عراق، برونئی، افغانستان، لبنان و تاجیکستان درج شده! کشورهایی که از نظر سطح کیفی فاصله زیادی با ورزش ایران دارند و قرار گرفتن نام کشورمان در‌کنار آن‌ها بدجور به چشم می‌آید. با این حال اما کمیته ملی المپیک ایران بر رسمی بودن این عضویت تاکید دارد و حتی بعد از حضور صالحی‌امیری در سی‌و نهمین مجمع عمومی هیئت اجرایی OCA که آذرماه امسال برگزار شد، کلیپی در اینستاگرام کمیته ملی منتشر شد که در آن عضویت او را رسمی عنوان کرد.

حال سوال این است که رسمی یا افتخاری بودن این عضویت تا چه اندازه روی اختیارات اعضا در هیئت اجرایی شورای المپیک آسیا موثر است و این‌که آیا اعضای افتخاری حق‌رای در هیئت اجرایی OCA را خواهند داشت یا خیر؟ علی کفاشیان، دبیرکل اسبق کمیته ملی المپیک و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال‌ به خراسان می‌گوید: «اصولا عضویت در مجامع مختلف بین‌المللی اعم از آسیایی و جهان و حتی داخلی، اعضای اصلی حق‌رای دارند، اما در برخی موارد برای احترام گذاشتن به مقام برخی افراد که به‌عنوان مثال سال‌ها رئیس یا صاحب پست مهمی بوده‌اند، عضویت افتخاری می‌دهند. یا حتی زمانی که فردی صاحب نفوذ و چهره موثری است اما منع قانونی برای عضویت در تشکیلاتی را ندارد، عضویت افتخاری به آن‌ها داده می‌شود تا بتواند در جلسات حضور داشته باشد، اما آنچه مشخص است این که این افراد نه حق رای دارند و نه می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مهم تاثیرگذار باشند.

فقط بنا به احترام‌ به جلسات راه پیدا می‌کند و شاید هم فرصتی برای سخنرانی به آن‌ها داده شود. به عنوان مثال مجمع فدراسیون فوتبال بیش از ۸۹ عضو دارد. وزیر ورزش در گذشته عضو اصلی مجمع بود اما فیفا اعلام کرد وزیر ورزش یا معاونانش نمی‌‌‌توانند عضو مجمع باشند. متعاقب این تصمیم و با درخواست فدراسیون فوتبال ایران از فیفا و بنا‌بر احترام به جایگاه بالای وزیر ورزش، مقرر شد وزیر ورزش به عنوان عضو افتخاری در مجمع فدراسیون فوتبال حاضر شود. به نظر من حضور افتخاری در مجامع سمبلیک است و اثر خاصی ندارد.»

سید‌مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس اسبق کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی تاکید دارد در جریان تفاوت عضویت افتخاری یا رسمی اعضا در هیئت اجرایی شورای المپیک آسیا نیست: «شورای المپیک آسیا با کمیته بین‌المللی المپیک متفاوت است. کمیته بین‌المللی المپیک(IOC) ۱۲۰ عضو حقیقی(فارغ از ملیت این افراد) دارد و در زمان تشکیل مجمع هم تنها همین افراد حق حضور دارند، اما در شورای المپیک آسیا(OCA) اینطور نیست و تمامی کشورهای آسیایی، عضو هیئت‌رئیسه OCA هستند.

بنابراین زمانی که مجمع عمومی برگزار می‌شود، نمایندگان تمام کمیته‌های ملی المپیک کشورها از جمله ایران که عضوی از آن است، در مجمع حاضر می‌شوند و در ‌واقع تابلوی همه کشورها در این مجمع وجود دارد. اعضای مجمع OCA، هیئت‌رئیسه آن(متشکل از رئیس و ۱۲ عضو) را انتخاب می‌کنند. با این حال در جریان نیستم که تفاوت عضویت افتخاری و غیرافتخاری در هیئت اجرایی شورای المپیک آسیا چیست. این را هم بگویم که در برخی موارد، تصمیم‌گیری‌های شورای المپیک آسیا در مجمع انجام می‌شود. به عنوان مثال زمانی که می‌خواهند یک رشته ورزشی را از یک مسابقه حذف کنند یا زمانی‌که قصد دارند یک کشور را به عنوان میزبان بازی‌های آسیایی انتخاب کنند، در جریان برگزاری مجمع در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌کنند، اما سایر تصمیمات بر عهده هیئت اجرایی است.» با این اوصاف به نظر می‌رسد کمیته ملی المپیک باید درخصوص در‌خصوص رسمی یا افتخاری بودن عضویت سیدرضا صالحی‌امیری در هیئت اجرایی شورای المپیک آسیا شفاف‌سازی کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج