۱۰۸۶۹۵۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

آغاز جشنواره تجسمی فجر با حضور پررنگ بانوان

سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر از روز شنبه (۱۸ بهمن ماه) آغاز به کار می‌کند. در جشنواره امسال ۷۰۹ اثر از ۵۱۱ هنرمند به نمایش گذاشته می‌شود و گفته دبیر جشنواره، زنان هنرمند حضور پررنگ‌تری در جشنواره امسال داشتند.

خبرگزاری ایسنا: سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر از روز شنبه (۱۸ بهمن ماه) آغاز به کار می‌کند. در جشنواره امسال ۷۰۹ اثر از ۵۱۱ هنرمند به نمایش گذاشته می‌شود و گفته دبیر جشنواره، زنان هنرمند حضور پررنگ‌تری در جشنواره امسال داشتند.
آغاز جشنواره تجسمی فجر با حضور پررنگ بانوان
، هادی مظفری، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در نشست خبری سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر که ظهر روز سه‌شنبه (۱۴ بهمن ماه) برگزار شد، در سخنانی ظهار کرد: در سال‌های گذشته جشنواره تجسمی فجر در میان سایر جشنواره‌های فجر کم‌فروغ‌تر بود، اما در سال‌های اخیر این روال تغییر کرده است. خوشبختانه جشنواره تجسمی فجر در فضای رویدادهای هنری جایگاه خوبی له دست آورده است. جشنواره تجسمی فجر به هیچ وجه جایگزین بینال‌های هنری نشده‌اند و هر کدام از اینها با اهداف و برنامه‌ریزی‌های مجزا و اهدافی که دارد، کار خود را پیش می‌برد.
مظفری با بیان اینکه کرونا به بسیاری از حوزه‌های فرهنگ و هنر آسیب جدی وارد کرد، گفت: اما در کنار اینها فرصتی برای آفرینش آثار هنری در حوزه هنرهای تجسمی نیز فراهم کرد. دوران یک ساله قرنطینه باعث شد که هنرمندان به خلق آثار هنری بپردازند تا امروز شاهد برخی از این آثار در جشنواره تجسمی فجر باشیم. طبیعتا هنرمند از زمانه خود تاثیر می‌گیرد و بر همین اساس نیز بخش مربوط به کرونا و قرنطینه جهانی را در جشنواره فجر امسال مشاهده می‌کنید.
او خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد آثار رسیده به جشنواره تجسمی فجر متعلق به سایر استان‌ها است و این عدد قابل توجهی است که توجه را به سایر استان‌های کشور جلب می‌کند. بر این اساس تهران با ۱۱۵۹ هنرمند، اصفهان با ۳۲۳ هنرمند، خراسان رضوی با ۲۲۵ هنرمند، البرز با ۱۷۱ هنرمند، آذربایجان شرقی با ۱۴۷ هنرمند، فارس با ۱۴۰ هنرمند، مازندران با ۱۰۳ هنرمند، گیلان با ۸۴ هنرمند، خوزستان ۸۳ هنرمند، قم با ۶۶ هنرمند، قزوین با ۶۰ هنرمند، همدان با ۵۸ هنرمند، اردبیل با ۵۷ هنرمند، کرمان با ۵۳ هنرمند و سایر استان‌ها با کمتر از ۵۰ هنرمند در جشنواره امسال شرکت کرده‌اند.
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی یادآور شد: نمایشگاه جشنواره امسال با ۷۰۹ اثر و ۵۱۱ هنرمند برگزار می‌شود که نسبت به سال گذشته با پیشرفت ۹۶ درصدی در تعداد آثار و پیشرفت ۹۱ درصد در تعداد هنرمندان همراه است.
مظفری همچنین اعلام کرد که ساعت ۱۵ روز شنبه (۱۸ بهمن ماه) نمایشگاه طوبی زرین در جشنواره تجسمی فجر امسال، افتتاح می‌شود. به گفته مظفری به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بازدید از این نمایشگاه در سه نوبت و در سه روز انجام می‌شود.
آغاز جشنواره تجسمی فجر با حضور پررنگ بانوان
در ادامه اشرف صندوق آبادی، دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر نیز در سخنانی با بیان اینکه کیفیت آثار در بخش مسابقه چشمگیر است، خاطرنشان کرد: به منظور اینکه به جوانان مستعد فرصت دهیم، برگزیدگان جشنواره‌های دیگر همچون جوانان را بدون داوری در مرحله اول، به مرحله دوم داوری فرستادیم.
صندوق‌آبادی خاطرنشان کرد: تعداد کل آثاری که به جشنواره رسیده ۷۷۵۳ اثر بود که از این تعداد ۲۳۱۵ اثر با تعداد ۹۱۱ هنرمند مربوط به رشته عکاسی بود. همچنین ۱۹۷۰ اثر از ۸۳۹ هنرمند به رشته نقاشی، ۸۷۱ اثر از ۳۵۱ هنرمند در رشته گرافیک، ۶۸۲ اثر از ۲۷۷ هنرمند در رشته تصویرسازی، ۵۱۱ اثر از ۲۳۹ هنرمند در رشته خوشنویسی، ۴۱۳ اثر از ۲۱۰ هنرمند در رشته نکارگری، ۳۴۴ اثر از ۱۷۵ هنرمند در رشته مجیمه‌سازی، ۲۶۶ اثر از ۱۰۰ هنرمند در رشته کاریکاتور و ۲۵۴ اثر از ۱۵۰ هنرمند در هنرهای جدید و ۱۲۷ اثر از ۷۶ هنرمند در رشته سرامیک در جشنواره امسال حضور پیدا کردند.
دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر همچنین اظهار کرد که مشارکت بانوان در این دوره از جشنواره بسیار بالا بود و از تعداد ۳۲۴۲ هنرمند، ۱۷۵۸ نفر خانم بودند که از تعداد آقایان با تعداد ۱۴۸۴ نفر، بیشتر است.
او در ادامه با اشاره به بخش ستارگان جشنواره، توضیح داد: این بخش مختص به هنرمندانی است که طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در جشنواره‌های بین‌المللی مقام‌های به دست آوردند. بر همین اساس برای معرفی این هنرمندان به جامعه، بخشی از جشنواره را به آثار آنها اختصاص دادیم و کتاب نفیس آثار این هنرمندان (۶۷ هنرمند با ۱۶۷ اثر) نیز منتشر شده است.
به گفته دبیر جشنواره در بخش مفاخر نیز از جعفر نجیبی (مجسمه‌ساز و سرامیست)، احمد عبداللهی نیا (کاریکاتوریست)، سعید رزاقی (تصویرساز)، گارنیک درهاکوپیان (نقاش)، خشایار قاضی‌زاده (نگارگر)، یعقوب آژند (پژوهشگر هنر)، محمدحسین حیدری (عکاس) و محمد سلحشور (خوشنویس) تقدیر می‌شوند.
همچنین احمد وکیلی، هنرمند نقاش درباره بخش جدید چاپ دستی در جشنواره تجسمی فجر، گفت: بسیاری از افراد تفاوت چاپ دستی و صنعتی را نمی‌دانند، به همین دلیل این بخش را با عنوان «عیدی سازی» طراحی کردیم. در دوران قدیم که مکتب دایر بود و هنر به صورت شاگردی و استادی بود، معمولا اساتید برای عید نوروز «باسمه»ای را کار می‌کردند و آن را تکثیر می‌کردند و به اساتید خود می‌دادند. کسانی که تعداد بیشتری باسمه داشتند، یعنی مدت بیشتری شاگردی کرده‌اند.
او با بیان اینکه بخش چاپ دستی در جشنواره امسال در دو بخش طراحی شده است، افزود: در جشنواره امسال، ۵۰ اثر چاپ دستی که به صورت تبادل شده به دست ما رسیده است از دانشگاه‌های بوستون و بلژیک به نمایش گذاشته می‌شوند. همچنین پنج کارگاه هنری متفاوت نیز در نظر گرفته شده که یکی از آنها نمایش چاپ سنگی است. چاپ فلزی و صنعت کاغذسازی هم دیگر کارگاه‌های این دوره است. ضمن اینکه آثار برتر چاپ دستی را از هنرمندانشان خریداری می‌کنیم.
در بخش دیگری از این نشست سعید اسلام‌زاده، مدیر روابط عمومی جشنواره فجر نیز درباره پوستر سیزدهمین دوره از جشنواره تجسمی فجر گفت: طراحی پوسترهای این دوره به برگزیدگان ادوار پیشین جشنواره تجسمی فجر سپرده شده است. احسان خاکسار در دهمین دوره حضور داشت و عاطفه شیدمودب در دوره دوازدهم حضور داشت.
آغاز جشنواره تجسمی فجر با حضور پررنگ بانوان
کیانوش غریب‌پور نیز پیش از رونمایی از پوسترهای جشنواره امسال در سخنانی اظهار کرد: پوسترهای امسال، بر پایه آثار هنرمندان حاضر در سیزدهمین جشنواره طراحی شد. امسال تصمیم گرفتیم از استعدادهای درخشانی که در سال‌های اخیر در بخش‌ طوبای زرین درخشیده‌اند یا هنرمندان حرفه‌ای مدعو در بخش‌های جانبی در طراحی پوستر یاری بگیریم، تا پس از سه دوره طراحی منسجم و هویت‌سازی‌های فراگیر و نافذ، هم از احتمال تکرار سلیقه پیشگیری کنیم، هم میدان یک رویداد کشوری را به‌روی هنرمندان کشور باز کنیم.
او ادامه داد: دو پوستر بخش اصلی و بخش جانبی، هر دو زیر نظر مستقیم مدیر هنری رویداد شکل گرفت؛ و هر چند طراحی‌گرافیک هر دو اثر درنهایت با طراحی او فراهم شد، اما در حقیقت دو پوستر، با درونمایه اثر دو هنرمند مستقل خلق شده است.
آغاز جشنواره تجسمی فجر با حضور پررنگ بانوان
غریب‌پور خاطرنشان کرد: پوستر طوبای زرین از مجموعه روایت‌های طناز خانم عاطفه شیدمؤدب ساخته شد که پرداختی معاصر و دقیق از تصویرگری معاصر نگاره‌های آشنای نگارگری ایران است. پوستر بخش عیدی‌سازی نیز، برشی از یک اثر خوش‌ساخت و استادانه از آقای احسان خاکسارحقانی است که پرداختی معاصر است از امتداد سنت و زیبایی‌شناسی سده‌های متأخر هنر ایران.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج