۱۰۸۷۰۷۷
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

همتی: چند بانک با تراز مالی نامناسب داریم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از ابتدای امسال یکهزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در کشور پرداخت شده که بخشی در قالب سرمایه در گردش و بخشی نیز برای بخش ایجادی و توسعه‌ای است.

ایرنا: رئیس کل بانک مرکزی گفت: از ابتدای امسال یکهزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در کشور پرداخت شده که بخشی در قالب سرمایه در گردش و بخشی نیز برای بخش ایجادی و توسعه‌ای است.

عبدالناصر همتی شامگاه سه شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران افزود: ۷۲۰ هزار میلیارد تومان از این تسهیلات به طور مستقیم به بخش تولید تزریق شده و بخش کشاورزی هم به سبب توسعه صادرات رشد داشته است.

وی تاکید کرد: باید به بانک ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی نگاه کرد که اگر دچار مشکل شود، دیگر بنگاه های اقتصادی نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

همتی خواستار اصلاح نگرش مسئولان نسبت به سیستم بانکی شد و تداوم وضعیت کنونی را زمینه ساز به خطر افتادن حیات آنها اعلام کرد.

وی افزود: بانک مرکزی طی سال های گذشته تمام تلاش خود را برای حمایت از بخش تولید به کار گرفت، در حالی که انتظار همه مسئولان استمحال بدهی بخش تولید به بانک ها بود.

همتی اظهارداشت: از مجموع ۱۲۰ هزار واحد تولیدی کشور فقط ۲ هزار واحد مشکل دارند و ۱۱۸ هزار بنگاه دیگر به فعالیت معمول خود ادامه می دهند و در پرداخت تسهیلات خود مشکل ندارند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اکنون همه منتقد تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد هستند در حالی که نرخ تورم کشور به ۴۰ درصد می رسد؛ در این شرایط اگر مسئولان بانک ها را به عنوان بنگاه اقتصادی در نظر بگیرند، متوجه نامناسب بودن تراز مالی آنها می شوند.

وی با بیان اینکه اکنون چند بانک با تراز مالی نامناسب داریم که باید به آنها کمک کرد، افزود: بخشی از این مشکلات به علت اختلاص هایی رخ داده، بخشی به علت ناترازی حساب و کتاب و بخشی نیز به علت بالا بودن میزان بدهی وام گیرندگان و تعداد سر رسید بالای اقساط است.

همتی ادامه داد: باید از این بانک ها مراقبت کرد و متوجه بود که اگر کاری نکنیم بانک های قوی ما نیز مشکل پیدا می کنند.

همتی بر لزوم اطمینان یافتن سیستم بانکی از توانایی متقاضیان دریافت تسهیلات برای پرداخت اقساط تاکید و اضافه کرد: اگر تولیدکننده ای طی ۶ ماه نخست توانست ۶ قسط از وام خود را بپردازد می تواند باقی تسهیلات درخواستی را دریافت کند و اگر در این مدت نتوانست اقساط را پرداخت یعنی توانایی بازپرداخت تسهیلات را ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: پرداخت ۶ قسط از اقساط تسهیلات درخواستی ضمانت اجرایی برای صلاحیت مالی متقاضیان به شمار می رود.

وی تاکید کرد: باقی بنگاه های اقتصادی در زمان مواجهه با مشکل علاوه بر پول، تسهیلات ارزان قیمت و بدون توقع بازگشت می خواهند در حالی که با شرایط اقتصادی کنونی خود بانک ها نیز در مدیریت هزینه ها با مشکل مواجه هستند.

همتی افزود: امیدوارم وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای بهبود یابد که نرخ تورم به ۲ درصد برسد و امروز پیش از هر کاری باید به فکر کنترل و مهار تورم بود.

وی اظهارداشت: وقتی که نرخ تورم کشور به ۴۰ درصد می رسد چگونه می توان بازار پول را در آن کنترل کرد؟

رئیس کل بانک مرکزی به پرداخت ۳۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام ازدواج طی ۹ ماه سال جاری اشاره و آن را رقمی بیش از کل اعتبارات عمرانی پیش بینی شده برای کل کشور اعلام کرد.

وی گفت: در صورتی که همین مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان وارد حوزه تولید و صنعتی می شد، می توانست برای هزاران نفر فرصت شغلی ایجاد کند و به بخش تولید رونق ببخشد.

همتی با بیان اینکه سیستم بانکی زیان انباشته دارد، خاطر نشان کرد: فقط خود دولت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار است و در این وضعیت نرخ سود بانکی را نیز قبول ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی به تصمیم دولت برای پرداخت ماهانه طرح معیشت به ۶۰ میلیون نفر از هموطنان اشاره کرد و محل تامین اعتبار اجرای این طرح را استفاده از منابع بانکی برشمرد.

وی تاکید کرد: وضع بانک ها به گونه ای است که اگر مدام به آنها فشار وارد کنیم و آنها مجبور به اضافه برداشت از بانک مرکزی شوند، بانک مرکزی نیز راهی به غیر از چاپ اسکناس برای تامین اعتبار ندارد و این یعنی افزایش نرخ تورم.

همتی با بیان اینکه در این وضعیت همه متضرر می شوند خواستار اصلاح نگرش ها نسبت به فعالیت سیستم بانکی و بازنگری در روند بازپرداخت اقساط تسهیلات شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همتی خواهشا استعفا..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج