۱۰۸۷۱۲۳
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

ایران - آمریکا؛ تکرار بازی قرن در بسکتبال

بسکتبال ایران در المپیک ۲۰۲۰ با آمریکا و فرانسه همگروه شد؛ تیم چهارم گروه هم از مسابقات انتخابی کانادا می‌آید.

روزنامه همشهری: بسکتبال ایران در المپیک ۲۰۲۰ با آمریکا و فرانسه همگروه شد؛ تیم چهارم گروه هم از مسابقات انتخابی کانادا می‌آید.

پس از به تعویق افتادن المپیک۲۰۲۰ به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، این رقابت‌ها قرار است با یک سال تاخیر و در تابستان۱۴۰۰ برگزار شود. ایران هم در چند رشته میهمان این رقابت‌ها است که بسکتبال یکی از جذاب‌ترین آنها خواهد بود. جذابیتی که دیروز با همگروه شدن ایران و آمریکا دوچندان هم شد و از حالا روزشماری برای تماشای جدال ایران و آمریکا در رشته بسکتبال آغاز شده است.

تیم ملی بسکتبال ایران که در رقابت‌های مقدماتی المپیک موفق به کسب سهمیه این رقابت‌ها شده بود در قرعه‌کشی مرحله نهایی با آمریکا و فرانسه همگروه شده و تیم چهارم گروه نیز تیرماه سال آینده معرفی می‌شود. دور آخر مسابقات انتخابی المپیک در ۴کشور کانادا، کرواسی، لیتوانی و صربستان برگزار می‌شود و قرار است قهرمان مسابقات کانادا به گروه ایران اضافه شود. چین، کانادا، یونان، اروگوئه، چک و ترکیه کشورهایی هستند که در کانادا برای المپیکی شدن تلاش می‌کنند.

کارشناسان این رشته، یونان را بیش از بقیه به المپیک نزدیک می‌بینند اما مهم نیست که چه تیمی به این گروه اضافه می‌شود، مهم این است که ایران در سخت‌ترین گروه قرار دارد. در رنکینگ فدراسیون جهانی بسکتبال، تیم ملی آمریکا در صدر قرار دارد و تیم اول دنیاست. فرانسه در این رنکینگ رتبه ششم را دارد و تیم ملی یونان که احتمالا آخرین حریف ایران خواهد بود در رتبه هفتم قرار گرفته است. ایران رتبه۲۳ را در رنکینگ دارد و همگروهی با آمریکا و فرانسه بدون شک سخت‌ترین قرعه‌ای بود که می‌توانست نصیب بسکتبالیست‌های ایرانی شود.

امید ایران به رتبه سوم

مسابقات بسکتبال المپیک از ۵ تا ۱۶مرداد سال آینده برگزار می‌شود ولی هنوز برنامه مسابقات مشخص نشده است. آخرین حضور بسکتبال ایران در المپیک به بازی‌های ۲۰۰۸ پکن برمی‌گردد که ایران با مربیگری رایکو ترومن در گروه Aبا تیم‌های لیتوانی، آرژانتین، استرالیا و روسیه هم‌گروه بود و ۴بازی این گروه به جز شکست نتیجه دیگری برای ایران نداشت. آیا ایران این بار می‌تواند در توکیو به پیروزی برسد؟ از ۳گروه این مسابقات ۸تیم به مرحله دوم صعود می‌کنند؛ دو تیم اول هر گروه مستقیما صعود می‌کنند و از تیم‌های سوم نیز دو تیمی که بهترین نتایج را گرفته باشند به جمع آن ۶تیم اضافه می‌شوند. دیروز بعد از قرعه‌کشی کمتر کسی بود که با خوش‌بینی درباره نتایج ایران در این بازی‌ها صحبت کند و اغلب کارشناسان با اطمینان شکست ایران را در بازی با فرانسه و آمریکا پیش‌بینی‌ می‌کنند. اما جدال با آمریکا آن هم در مسابقات المپیک اتفاق بسیار مهمی است که می‌تواند برای ورزش ایران جذاب و تاریخی باشد.

به یاد جام‌جهانی 2010

بسکتبال ایران سابقه بازی با آمریکا و فرانسه را در جام‌های جهانی دارد. در جام‌جهانی ۲۰۱۰ ایران با مربیگری وسلین ماتیچ برای اولین بار مقابل آمریکا قرار گرفت. در آن بازی حامد حدادی ۱۹امتیاز و ارسلان کاظمی ۱۴امتیاز به دست آوردند و ایران با اختلاف ۳۷امتیاز (۸۸ بر ۵۱) شکست خورد. در جام‌جهانی ۲۰۱۴ هم ایران با مربیگری مهمد بچیروویچ در مقابل فرانسه شکست خورد اما با نتیجه ۸۱ بر ۷۶ شکست آبرومندانه‌ای داشت. در آن بازی هم صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی بهترین بودند. شرایطی که تیم ملی دارد، این اطمینان را بیشتر به هواداران بسکتبال داده که ایران در این دو بازی بازنده است. امسال در پنجره انتخابی کاپ آسیا ایران با نمایش‌هایی ضعیف، به‌زحمت عربستان را شکست داد و باخت غیرمنتظره‌ای به سوریه داشت. در این شرایط آیا می‌شود از تیم مهران شاهین‌طبع انتظار کسب پیروزی را در المپیک داشت؟

گروه‌بندی مسابقات بسکتبال در المپیک2020

گروه A: آمریکا، فرانسه، ایران و قهرمان مسابقات انتخابی در کانادا
گروه B: استرالیا، نیجریه، قهرمانان مسابقات انتخابی در بلغارستان و لیتوانی
گروه C: اسپانیا، آرژانتین، ژاپن و قهرمان مسابقات انتخابی در کرواسی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج