جاباما
۱۰۸۷۵۱۸
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

انتقادات صریح ابطحی از تنگ شدن خیمه انقلاب

محمدعلی ابطحی گفت: دلواپسی اصلاح‌طلبان باید این باشد که نهاد انتخابات آزاد که بعد از انقلاب به خوبی رشد کرد، مغول نماند.

اعتمادآنلاین نوشت: محمدعلی ابطحی گفت: دلواپسی اصلاح‌طلبان باید این باشد که نهاد انتخابات آزاد که بعد از انقلاب به خوبی رشد کرد، مغول نماند.

محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز، که در ۲ دولت سید محمد خاتمی به عنوان معاون پارلمانی و رئیس دفتر رییس‌جمهوری فعالیت داشت،‌ در گفتگویی به بیان نکاتی درباره مانع‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات و همچنین اهمیت انتخابات ۱۴۰۰و ... پرداخته است. بخشی از این گفتگو را در ادامه می خوانید.

*جریان اصلاحات در فضایی مبهم به استقبال انتخابات می‌رود. سوال این است، با توجه ماندگاری ابهام‌ها، اصلاح‌طلبان از مشارکت یا مشروط کدام یک را باید انتخاب کنند؟

در میان اصلاح‌طلبان دیدگاه‌های زیادی وجود دارد. به هر حال جبهه اصلاحات متشکل از احزابی با دیدگاه‌های مختلف است و اساساً مشکل اصلاح‌طلبی این است که در آن احزاب مختلف حضور دارند که باید گفت، به همین دلیل‌ تفکر اصلاح‌طلبی مظلوم و مغفول واقع شده است. با این حال اصلاح‌طلبان واقعی نباید به این معنی در انتخابات شرکت کنند که کاندیدایشان شانس رأی‌آوری دارد یا صلاحیتش تایید می‌شود یا رد خواهد شد.

*چطور؟

در واقع دلواپسی اصلاح‌طلبان باید این باشد که نهاد انتخابات آزاد که بعد از انقلاب به خوبی رشد کرد، مغول نماند. به هر حال که انتخابات انجام می‌شود، به خصوص اتفاقی که در انتخابات اخیر مجلس افتاد، این بود که «حداقل مشارکت کافی است و لازم نیست مشارکتی حداکثری شکل بگیرد». این همان نکته‌ای است که باید به عنوان دغدغه‌ای جدی مورد توجه قرار بگیرد. البته تفکر اصلاح‌طلبی نمی‌تواند انتخابات را تحریم کند، اما شرکت فعال مشروط به این خواهد بود که امکان انتخاب برای همه مردم وجود داشته باشد. طبیعتاً اصلاح‌طلبان در حد رأی دادن شرکت خواهند کرد؛ یعنی فعالیت جدی زمانی شدنی است که جامعه به این نتیجه برسد که نمایندگانش مورد تایید قرار می‌گیرند. اگر این مهم محقق شود، هم جامعه آمادگی رأی‌دهی فراوان خواهد داشت و هم انتخابات و رأی، معنا و مفهوم خودش را از دست نخواهد داد.

انتقادات ابطحی از تنگ شدن خیمه انقلاب بخاطر ردصلاحیت ها /رئیس جمهور باید با رهبری هماهنگ باشد

*اصلاح‌طلبان اگر رد صلاحیت شوند مردم را به رأی تشویق کنند و کاندیدای شرطی داشته باشند یا بگویند تکلیفی نداریم؟

اگر در جامعه معنای واقعی انتخابات شکل بگیرد و افراد مختلف نماینده برای انتخاب کردن داشته باشند، طبیعتاً انتخابات با مشارکت بالا برگزار خواهد شد. اما اگر گروه‌های مختلف مردم که به خصوص با تغییر نسل خواست جامعه هم تغییر کرده است کاندیدای مورد نظر خود را در انتخابات نبینند، عملاً از حضور فعال منصرف می‌شوند. حتی اگر جبهه اصلاحات هم تصمیم به حضور جدی بگیرد، باید ظرفیت لازم در بین مردم وجود داشته باشد. جامعه‌ای که در انتخابات مجلس با یک حرکت مدنی تصمیم به تحریم گرفت و حضورش را به ‌گونه‌ای هدف‌دار کم کرد، طبیعی است زمانی تصمیم به رأی دادن می‌گیرد که حضورش معنای واقعی پیدا کند. اما اگر جریان اصلاحات یا مهم‌تر از آن مردم رأی‌شان را اثرگذار نبینند، انتخابات با مشارکتی حداقلی برگزار می‌شود. پس می‌توان گفت، انتخاب با حاکمیت است که انتخابات ۱۴۰۰ کم‌رأی یا پررأی باشد.

*کدام یک از اصلاح‌طلبان در تراز ملی هستند و می‌توانند موج انتخاباتی راه بیندازند؟

برای این بحث نباید فقط اصلاح‌طلبان را مبنا قرار بدهیم. در مجموع در کشور چهره‌های بسیاری هستند که می‌توانند مقبول جامعه شده و بسیاری از مشکلات را کم و مانع‌ها را بردارند. اما متاسفانه خیمه انقلاب و مدیران انقلابی به واسطه ردصلاحیت‌ها و بی‌اعتنایی به افکار عمومی تنگ شده است و به همین دلیل افراد شاخص نمی‌توانند بیایند. مشکل این است که حاکمیت تمایلی برای تغییر در ریل‌گذاری‌ای که داشته است، ندارد، چون بخشی از حاکمیت برای این ریل‌گذاری زحمت زیادی را متحمل شده و به همین دلیل راضی به تغییر سیاست‌ها نخواهند شد.

*رئیس‌جمهوری حتماً باید با رهبری هماهنگی داشته باشد؟

اینکه رئیس‌جمهوری حتماً باید با رهبری هماهنگی داشته باشد، امری طبیعی است. به هر حال کسی که در این سمت قرار می‌گیرد، باید در چارچوب قانون اساسی کار کند که بر اساس همین قانون بخش‌های مهمی از قدرت در اختیار رهبری است، پس رئیس‌جمهوری نباید با ایشان زاویه داشته باشد تا از این طریق رهبری هم به کمک به سیستم اجرایی ورود کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج