۱۰۸۸۶۵۴
۲۰ نظر
۵۰۱۰
۲۰ نظر
۵۰۱۰
پ

طرح «توقف در برابر توقف» آمریکا درباره برجام

لارا روزن خبرنگار برجسته آمریکایی در خبرنامه ی شخصی خود به نام «دیپلماتیک» نوشت: دولت بایدن در حال رایزنی با متحدان خود و اعضای کنگره بر سر ایران است.

انتخاب: لارا روزن خبرنگار برجسته آمریکایی در خبرنامه ی شخصی خود به نام «دیپلماتیک» نوشت: دولت بایدن در حال رایزنی با متحدان خود و اعضای کنگره بر سر ایران است. آنها در حال حاضر در حال بررسی طرح توقف در برابر توقف به عنوان گامی موقت پیش از مذاکره برای بازگشت به برجام و سپس تلاش برای گفتگو برای مذاکره در راستایی دستیابی به توافقی طولانی تر و جامع تر هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: یکی از مقامات سابق دولت اوباما که با روند رایزنی‌های فعلی برای بازگشت به برجام آشنا است، گفت: آنها هنوز در حال بررسی پیرامون گزینه‌ها و اینکه چقدر سریع می‌توانند همه کارها را انجام دهند، هستند.

انتظار می‌رفت موضوع ایران دستور کار اصلی بحث در جلسه کمیته اصلی شورای امنیت ملی و همچنین تماس وزیر خارجه آنتونی بلینکن با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان باشد.

طرح «توقف در برابر توقف» آمریکا درباره برجام

این مقام سابق با اشاره به مخفف نام رسمی توافق هسته‌ای 2015 ایران یعنی برجام، ادامه داد: من هنوز فکر می‌کنم که هدف اصلی بازگشت به برجام است. پرسش اینجاست که آیا قدمی در این راه برداشته شده است؟ وی همچنین اضافه کرد که دولت بایدن انعطاف پذیر است و هنوز خودش را درگیر رویکرد خاصی در قبال ایران نکرده است.

دولت بایدن با احتیاط درمورد ایران صحبت می‌کند و اخیرا هم تأکید کرده که در حال رایزنی با متحدان، شرکا و کنگره است، این که چرا دولت نسبت به مشورت با کنگره حساس است بدین خاطر است که بایستی برای گزینه‌های خود در دولت از کنگره رای اعتماد بگیرد.

استدلال پشت طرح توقف در برابر توقف این است که می توان تا زمان بحث و مذاکره برای رسیدن به یک زمان بندی برای بازگشت هر دو طرف به تعهدات، خرید زمان است.

ایران در ماه‌های اخیر در اعتراض به تحریم‌های اعمالی توسط دونالد ترامپ و خروج وی از برجام در سال 2018 تصمیم به غنی سازی 20 درصدی در تأسیسات زیرزمینی فردو گرفت. مطابق با قانون جدید مجلس ایران، این کشور گفته است که اگر تا 21 فوریه پیشرفتی در زمینه کاهش تحریم‌ها مشاهده نکند، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای را متوقف می‌کند.

یکی دیگر از افراد آشنا به روند مذاکرات با ایران معتقد است که هدف دولت بایدن هنوز هم بازگشت و انطباق کامل به برجام است، و تا زمانیکه محدودیت های گنجانده شده در برجام دوباره احیا شود، دنبال این نیستند که برجام دو را کلید بزنند. در همین حال، به دلیل شرایط دشوار کنونی، آنها دنبال یک نوع توقف در تحریم ها و کاهش آنها در صورت توقف برخی از جنبه‌های مساله دار برنامه هسته‌ای ایران هستند. سپس، در نتیجه ی فرصت و زمانی که بوجود می آید، دو طرف می توانند درمورد گام هایی برای تنظیم و هماهنگی بازگشت به برجام گفتگو کنند.

مشخص نیست که ایران چنین پیشنهادی را قبول کند یا خیر، اما دولت بایدن معتقد است اگر این اقدام را به عنوان بخشی از یک دستور کار مشترک و متحد، با 1 + 5 انجام دهد، در این صورت شانس بیشتری برای رسیدن به توافق دارد. آمریکا قصد دارد این ماموریت را با همراهی چهار عضور دائم دیگر شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان که در مورد توافق هسته‌ای 2015 با ایران مذاکره کرد یا حداقل همراه با تروئیکای اروپایی(E3) یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان به سرانجام برساند.

در عین حال برخی از کارشناسان کنترل تسلیحات تعجب کردند که چرا دولت به جای تلاش برای بازگشت همزمان به برجام، وقت خود را جهت پیگیری اقداماتی موقت تلف می‌کند.

داریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل اسلحه گفت که اگر جو بایدن بخواهد ایران به برجام متعهد شود، زمان برای او بسیار مهم خواهد بود چرا که ایرانی‌ها مصمم هستند تا در صورت عدم بازگشت آمریکا به برجام گام‌های بعدی را نیز محکم بردارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • a

      طرح خوبیه.

      پاسخ ها

      • بی نام

        طرح چرتیه! توقف در برابر توقف. مگه تحریمی هم برای اونها باقی مونده که انجام بدن. ولی حای کار برای ایران هنوز زیاده. غنی سازی صددرصدی و نصب سانتریفیوژها پیشرفته تر . زور در برابر زور

    • بدون نام

      طرح توقف در برابر توقف نشان دهنده خباثت انها است که فقط قصد فریب و حقه بازی دارند. ایران هم باید کار خود را انجام دهد در برابر بی عملی آنها.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایران کار خودشو خوب بلده فقط نمیبینه مردم تو سطل آشغال دنبال غذا میگردن

    • بدون نام

      وقتی توافقی دو جانبه ثبت میشه باید دو طرف بهش پایبند باشند نه اینکه ایران تمام بندها رو انجام داده ولی طرف مقابل حتی به اولین بندش هم عمل نکرده باشه! حالا وقتشه اونا برادری خودشونو اثبات کنن.

    • مراد نظری

      خداوند لعنتتان بکند آمریکا واروپا //مگر شماها خودتان میلیاردها بمب وموشک ندارید
      چرا اینقدر بر مردم ایران فشار میارید
      وهرکس وناکس با نام تحریم بر سر ملت ایران میزند وگرانی ومشکلات درست میکند

    • بدون نام

      خب ایران هم توقف در برابر توقف رو اینطور معنا کنه که تحریم متوقف بشه ایران هم اجرای طرح مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی رو متوقف میکنه همین
      اونها فکر کردن هنوز با شیادی میشه کلاه سر دیگران گذاشت

    • حمیدر ضا میرزایی

      من نظر می نویسم تائید نمی فرمائید خودت زحمت بکش چیزی بنویس که لایق خودت واونوریا هست

    • جهل مرکب

      امریکامجددقصدفریب داره توقف معنی نداره چون درصورت توقف سالهابامذاکره ایران راسرگرم میکنه وبدون نتیجه ..دورباطل و.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از روی شکم سیری نظر ندیم یه مقدار هم به فکر فقرا باشیم مگه قرار نبود کاخ نشینی و کوخ نشینی بساطش جمع بشه

    • بدون نام

      مسئولین محترم تورا خدا پا پیش بزارید بروید مذاکره کنید

    • بدون نام

      چیو متوقف کنن، اگر قراره تحریم بیشترو اونا متوقف کنن، ایران هم کاهش تعهدات رو این طرح جاش تو سطل زباله بیشتر نیست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گفته به برجام برمیگردم نگفته که تحریم را لخو میکنم

      • بدون نام

        اگرایران برگرده اونها هم برمیگردن ولی تحریم لغو نمیکنند می گویندگفتیم برمیگردیم به برجام نگفتیم که تحریم رالغو میکنیم چیزهای دیگر میخواهند

      • آریا

        اگه جلوی زور گور و ظالم عملی انجام ندی به خودش اجازه هر جفایی رو میده ،اگه ازش لگد خوردی و مشت بهش زدی شک نکن که رویه عوض میشه ،در کل باید قوی شد .

    • مستاجر

      اونهایی که موافق تحریم هستن مطمئنم دلال و کاسب تحریمن
      توافق نشه همین مستضعفین کار رو یکسره میکنن

    • ارشام

      اول اونا انجام بدن بعد ما ببینیم خوبه تا ما هم انجام بدیم

    • بدون نام

      حالا این پنجاه سال جز بدبختی چه عاید مردم شده از برنامه هسته ای و پروتکل الحاقی.. کاش مسئولین جایگاههای برنامه هسته ای متوقف کنند..واز شره تحریم ها راحت شویم..

      بعد ببینم آیا تحریم ها بازم می زنند یا خیر...

    • منیژه قربانی

      باید بمب اتم داشته باشیم تااین زیاده خواه ها بنشینن سر جاشون

    • بدون نام

      امریکا غلت میکند ایرانی را نمیشناسدگشنه می ماند زیر ذلت نمیرود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج