سوسیس و کالباس دو برابر گران‌تر از گوشت
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
کلاسینو_1
لاله زار مال_1
ریزخور_1
سفیر بار ساقدوش_1
اپیلاسیون نانا 1
ریزخور_3
لاله زار مال_3
سفیر بار ساقدوش_3
اپیلاسیون نانا 3
کلاسینو_3
اپیلاسیون نانا 4
سفیر بار ساقدوش_4
ریزخور_4
لاله زار مال_4
کلاسینو_4
لاله زار مال_2
سفیر بار ساقدوش_2
کلاسینو_2
اپیلاسیون نانا 2
ریزخور_2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۱۰۹۰۵۹۴
۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
۱۵۵۰
جایگاه فرآورده‌های گوشتی در سبد غذایی مردم در تمام کشور‌های دنیا، جایگاه محکم و تثبیت شده‌ای است و این فرآورده‌ها با توجه به ماندگاری پایین گوشت و مرغ، در بسیاری از موارد جایگزین‌های مناسبی برای این مواد پروتئینی بوده‌اند.

اقتصادآنلاین: جایگاه فرآورده‌های گوشتی در سبد غذایی مردم در تمام کشورهای دنیا، جایگاه محکم و تثبیت شده‌ای است و این فرآورده‌ها با توجه به ماندگاری پایین گوشت و مرغ، در بسیاری از موارد جایگزین‌های مناسبی برای این مواد پروتئینی بوده‌اند. فراوری گوشت قرمز و مرغ این مواد پروتئینی ارزشمند را ضمن حفظ مواد مغذی به محصولات ماندگارتری تبدیل می‌کند و این فرایند برای تمام زنجیره تولید تا مصرف سوددهی خوبی دارد.

در ایران اگرچه به دلایلی جایگاه فرآورده‌های گوشتی مثل سوسیس، کالباس و همبرگر در سبد غذایی خانوارها به پررنگی و مستحکمی کشورهای اروپایی و آمریکایی نبوده اما در سال‌های اخیر شرکت‌های صنایع غذایی تلاش بسیاری کرده‌اند تا این جایگاه ارتقا یابد و از این مسیر نه‌تنها برای تولیدکنندگان گوشت و مرغ انگیزه بالاتری برای تولید ایجاد شود بلکه تغییر در فرهنگ غذای مردم بتواند قیمت بالای گوشت قرمز را نیز در بازار تعدیل کند. شرکت‌های زیادی در سال‌های اخیر با تولید فرآورده‌های گوشتی باکیفیت و متنوع توانسته‌اند بر مقاومتی که خانواده‌ها در برابر پذیرش این محصولات داشته‌اند، غلبه کنند و بخش وسیعی از خانواده‌ها را به مشتریان ثابت خود تبدیل کنند.

آندره، میکائیلیان، کاله و سولیکو پیشکسوت‌ها و نامدارترین‌های این عرصه هستند اما تنها شرکت‌های فعال در این زمینه نیستند. خوشبختانه در سال‌های اخیر رقیب در این عرصه زیاد شده و این رقابت بر ارتقای کیفیت محصولات به‌شدت تأثیرگذار بوده است. به اذعان فروشندگان، در 2سال اخیر درصد تقاضا برای فرآورده‌های گوشتی افزایش چشمگیری داشته و افزایش تنوع، دست خریداران را برای انتخاب باز گذاشته است. خریداران نیز با وسواس بیشتری خرید می‌کنند و اغلب به برند مورد اعتمادشان وفادارند. با این حال اخیرا افزایش قیمت این فرآورده برای بعضی مشتری‌های ثابت مشکل‌ساز بوده است. افزایش 30درصدی قیمت فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی آماده یا نیمه‌آماده مثل کالباس و سوسیس، قیمت هر کیلوگرم از این محصولات را در سوپرمارکت‌ها تا نزدیکی‌200هزار تومان بالا برده است. بسته‌های 250 تا 300گرمی سوسیس یا کالباس در بعضی از برندهای مطرح به 50 تا 60هزار تومان رسیده و پرداخت هزینه‌های اینچنینی با توجه به محدودیت موارد استفاده این محصولات برای بیشتر خانواده‌ها به صرفه نیست.

رشد هزینه تولید؛ بیش از 60درصد

رشد قیمت گوشت و مرغ هزینه تولید فرآورده‌های گوشتی را بالا برده است، اما تأثیر این افزایش قیمت در تغییر قیمت نهایی چقدر بوده است؟ رئیس انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی از رشد 60درصدی هزینه‌های تولید این محصولات می‌گوید. جمال حسین‌زاده در تفکیک عوامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی فرآورده‌های گوشتی می‌گوید: گوشت مرغ به‌طور میانگین 70درصد قیمت تمام‌شده محصولات را به‌خود اختصاص می‌دهد و امسال قیمت مرغ از هر کیلو 12هزار تومان به 22هزار تومان رسیده است، این یعنی 45درصد افزایش قیمت که در افزایش قیمت تمام‌شده محصولات ما تا 32درصد تأثیر داشته است.

گوشت گوساله نیز از هر کیلو 50هزار تومان به هر کیلو 80هزار تومان رسیده است که 60درصد افزایش قیمت با تأثیر 6درصدی در قیمت تمام‌شده محصولات را به‌دنبال داشته اما افزایش قیمت بعضی از مواداولیه از گوشت و مرغ هم بیشتر بوده است. به‌عنوان مثال قیمت مواداولیه پرکننده شامل گلوتن و نشاسته نسبت به سال گذشته 100درصد افزایش یافته و این مواد با سهم 10درصدی در هزینه‌های تولید، به همین میزان در رشد قیمت تمام‌شده مؤثر بوده‌اند.

تبعات قیمت دلار

به‌نظر می‌رسد تولید سوسیس و کالباس با قیمت دلار ارتباط مستقیمی نداشته باشد، اما اینچنین نیست. به‌گفته رئیس انجمن فرآورده‌های گوشتی با افزایش قیمت دلار هزینه خرید مواداولیه وارداتی شامل اسید اسکوربیک، فسفات سدیم، نیتریت سدیم و... نسبت به سال قبل 3برابر شده و این مواد با سهم 3درصدی در هزینه تولید، موجب 9درصد افزایش قیمت تمام‌شده محصولات بوده‌اند. هزینه‌های پرسنلی و سربار را نیز باید به این موارد افزود؛ افزایش 30درصدی این هزینه‌ها نسبت به سال گذشته و سهم 7درصدی در هزینه تولید، قیمت تمام‌شده را از این مسیر نیز 2درصد افزایش داده و در نهایت هزینه بسته‌بندی هم 2درصد در افزایش قیمت تمام‌شده محصولات مؤثر بوده است.

جمع این موارد نشان می‌دهد هزینه تولید فرآورده‌های گوشتی تنها در طول امسال تا 70درصد بالا رفته است. به‌گفته حسین‌زاده، در سال‌جاری گرایش مصرف‌کنندگان به سمت محصولات با درصد گوشت کمتر و محصولات تولید شده با گوشت مرغ افزایش چشمگیری داشته است. قیمت این محصولات کمتر از ۵۰درصد افزایش یافته و محصولات تولید شده با گوشت گوساله با درصد‌های بالای 70، افزایش قیمت بیشتری داشته‌اند.

نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
ادیب_1
دکتر نائبی_1
شیرآلات زمانی_1
خرید باکس 1
سوییچ ایران_1
عارفی_1
دکتر نائبی_3
خرید باکس 3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
ادیب_3
شیرآلات زمانی_3
عارفی_3
سوییچ ایران_3
خرید باکس 4
دکتر نائبی_4
سوییچ ایران_4
عارفی_4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
ادیب_4
شیرآلات زمانی_4
ادیب_2
عارفی_2
سوییچ ایران_2
شیرآلات زمانی_2
دکتر نائبی_2
خرید باکس 2
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
انجمن پرستاری ایران_فوتر موبایل
شاخه نبات_ فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
تنورستان_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
کالازم_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر ساختمان
آیلین_تزریق چربی
شفا_فوتر
کلینیک النا_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
شاخه نبات_ فوتر
انجمن پرستاری ایران_فوتر
فنی آتل_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
قالیشویی ادیب_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
کالازم_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
قالیشویی نوین_فوتر
تنورستان_فوتر
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
تدبیرکالا_فوتر