جاباما
۱۰۹۱۲۸۷
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

خطر برخورد سیارک آپوفیس به زمین

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران به بیان توضیحاتی درباره خطر برخورد سیارک آپوفیس به زمین پرداخت.

باشگاه خبرنگاران: مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران به بیان توضیحاتی درباره خطر برخورد سیارک آپوفیس به زمین پرداخت.

خطر برخورد سیارک آپوفیس به زمین

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره حواشی پیرامون برخورد یک سیارک به زمین، اظهار کرد: اخترشناسان هاوایی اندازه گیری های به روز شده اثر یاركوفسكی (فشار كوچك ناشی از نور خورشید) را برای سیارک Apophis انجام داده اند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ادامه داد: این اثر بر روی آپوفیس اهمیت ویژه ای دارد، زیرا به عبورهای نزدیک زمین آن در این قرن و احتمال برخورد آن با زمین در سال ۲۰۶۸ مربوط می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، سیارک آپوفیس جرمی نسبتاً بزرگ است و به دلیل نزدیک شدن زیاد به زمین در سال های ۲۰۲۹، ۲۰۳۶ و ۲۰۶۸، مورد توجه است. در برخی موارد، شتاب (تغییر سرعت و جهت یک جرم در فضا) می تواند به جلوگیری از برخورد کمک کند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ادامه داد: خطر برخورد سیارک آپوفیس به زمین در سال‌های ۲۰۲۹ و۲۰۳۶ کلا منتفی است و محاسبات قبلی در سال ۲۰۱۶ برای احتمال برخورد در سال ۲۰۶۸، یک در ۱۵۰,۰۰۰ بوده است.

عتیقی در ادامه اشاره کرد: بر این اساس یعنی احتمال عبور از نزدیکی زمین ۹۹.۹۹۹۳۳ درصد است، اما اکنون احتمال برخورد آن در سال ۲۰۶۸ به میزان یک در ۳۸۰،۰۰۰ است و با احتمال ۹۹.۹۹۹۷۴ درصد این سیارک از کنار زمین عبور می‌کند؛ یعنی مشاهدات اکتبر سال ۲۰۲۰ و بازبینی آن در سال ۲۰۲۱ نشان دهنده احتمال کاهش خطر است. آپوفیس هر ۳۲۳.۶ روز یکبار به دور خورشید می‌چرخد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: هر ٨٠ هزار سال، جرمى در ابعاد آپوفیس با زمین برخورد کرده، اما احتمال برخورد این سیارک با زمین تنها ٢.٨ درصد است. قطر جرمى که در سال ١٩٠٨ میلادى به منطقه تونگاسکا در روسیه برخورد کرد، بین ٦٠ تا ١٩٠ متر تخمین زده شده است.

عتیقی ادامه داد: ستاره شناسان سیارک آپوفیس را در ١٩ ژوئن ٢٠٠٤ (شنبه ٣٠ خرداد ١٣٨٣) کشف کردند، در آن زمان مدار آن تعیین نشده بود. این سیارک در روز جمعه ٢٥ فروردین ١٤٠٨ خورشیدى (١٣ آوریل ٢٠٢٩) با سرعت زیاد در ساعت ٢:٣٠ بامداد به وقت تهران طى یک ساعت از فراز اقیانوس اطلس عبور خواهد کرد. همچنین این سیارک از آسمان آمریکا نیز می‌گذرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: این جرم هر یک دقیقه به اندازه قطر ماه کامل (نیم درجه) را در آسمان طى می‌کند و به اندازه ستارگان صورت فلکى خرس کوچک درخشان مى شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      میاد میخوره تو ایران

      پاسخ ها

      • سعید ک

        نه خیر میره میخوره به تل آویو!!

    • بدون نام

      هممون راحت میشیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج