۱۰۹۱۶۶۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

پرتاب مجموعه نوزدهم ماهواره‌ی استارلینک به فضا

موشک فالکون ۹ با تقویت‌کننده‌های دو بخشی در حالی که نوزدهمین سری از ماهواره‌های استارلینک را حمل می‌کرد از مجتمع پرتاب فضایی ۴۰ در کیپ کاناورال امروز(سه‌شنبه) ۱۶ فوریه ساعت ۳:۵۹ دقیقه منطقه زمانی گرینویچ (۷:۲۹ به وقت ایران) به فضا پرتاب شد.

خبرگزاری ایسنا: موشک فالکون ۹ با تقویت‌کننده‌های دو بخشی در حالی که نوزدهمین سری از ماهواره‌های استارلینک را حمل می‌کرد از مجتمع پرتاب فضایی ۴۰ در کیپ کاناورال امروز(سه‌شنبه) ۱۶ فوریه ساعت ۳:۵۹ دقیقه منطقه زمانی گرینویچ (۷:۲۹ به وقت ایران) به فضا پرتاب شد.

پرتاب مجموعه نوزدهم ماهواره‌ی استارلینک به فضا

حدود ۹ دقیقه بعد بخش اول موشک به زمین بازگشت تا ششمین فرود خود بر روی سکوی شناور در اقیانوس اطلس را داشته باشد اما موفق به فرود نشد.

جسیکا اندرسون(Jessica Anderson) مهندس تولید اسپیس‌ایکس در طول پخش زنده‌ی پرتاب این موشک گفت: به نظر می‌رسد ما نتوانستیم تقویت‌ کننده‌مان را روی سکو فرود آوریم. جای تاسف است که ما آن را از دست دادیم اما بخش دوم تقویت کننده ما هنوز در مسیر قرار دارد.

اسپیس‌ایکس ترجیح می‌دهد که بخش‌هایی از موشک فالکون ۹ اش را برای استفاده مجدد بازیابی کند اما این شرکت بارها گفته است که تحویل محموله در مدار اولویت ماموریت‌ها است.

یکی از تقویت کننده‌هایی که بارها استفاده شده بود این موشک را به سمت مدار هدایت کرد این تقویت کننده به نام B۱۰۵۹ پیش از این دو فضاپیمای مختلف دراگون شرکت اسپیس‌ایکس را به همراه محموله به ایستگاه بین‌المللی فضا فرستاده بود . فضاپیمای CRS-۱۹ در دسامبر و فضاپیمای CRS-۲۰ در مارس سال ۲۰۲۰ همچنین ماموریت استارلینک در ماه ژوئن گذشته، ارسال یک ماهواره رصد کننده‌ی زمین برای آرژانتین به نام SAOCOM-۱B در ماه اوت و یک ماهواره‌ی جاسوسی برای دولت ایالات متحده به عنوان بخشی از ماموریت NROL-۱۰۸ در ماه دسامبر توسط این تقویت‌کننده به فضا رفتند.

پرتاب امشب یکی از دو پرتاب برنامه‌ریزی شده برای ارسال استارلینک در این هفته بود و ۶۰ ماهواره‌ی استارلینک دیگر در روز چهارشنبه ۱۷ فوریه توسط یک موشک فالکون دیگر به فضا ارسال خواهند شد. این توالی سریع ارسال فضاپیماها به این دلیل است که شرکت اسپیس‌ایکس اخیرا برای دلایلی چون مشکلات جوی و همچنین مشکلات سخت‌افزاری مجبور شد تا برنامه‌ریزی ماموریت‌های استارلینک خود را تغییر دهد.

این ماموریت که استارلینک ۱۹ نام دارد پس از پرتاب استارلینک ۱۸ در ۴ ام فوریه انجام گرفت. هردوی این پروازها پیش از استارلینک ۱۷ انجام شدند که قرار بود در تاریخ ۱ فوریه انجام شود و قرار بود توسط یکی از تقویت‌کننده‌های رکورددار اسپیس‌ایکس به نام B۱۰۴۹ انجام گیرد. اما این ماموریت بارها به تاخیر افتاد و انتظار می‌رود بعد از نیمه‌شب در تاریخ ۱۷ فوریه انجام گیرد.

در طی برنامه‌ریزی‌های اولیه اسپیس‌ایکس قصد داشت تا هر دو ماموریت استارلینک را با چندین ساعت فاصله انجام دهد این اتفاق اولین بار در سال ۱۹۶۶ در منطقه‌ی (space coat) افتاد هنگامی که یک موشک به نام جمنای( Gemini) توسط یک موشک دیگر به نام اطلس آگنا(Atlas Agena) دنبال شد آن هم تنها ۹۹ دقیقه بعد از پرتاب اول. در نهایت این ماموریت دوگانه انجام نشد اما در یک اقدامی بی‌سابقه در دوران پروازهای تجاری آژانس فضایی Eastern Range که ناظر بر پرتاب‌های ساحل شرقی است مجوز پرتاب پشت سر هم موشک‌ها را داد.

این شاهکاری است که ممکن است در روزهای آینده شاهد آن باشیم خصوصا که شرکت‌های بیشتری در حال فعالیت در این زمینه هستند و پرتاب‌های بیشتری از فلوریدا انجام خواهد شد. سال گذشته رکورد ۳۱ پرتاب ثبت شد اما سال ۲۰۲۱ شلوغ‌تر خواهد بود زیرا مرکز فضایی ۴۵th Space Wing قصد دارد حداقل ۴۰ ماموریت انجام دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج