۱۰۹۳۰۴۸
۱ نظر
۵۰۲۲
۱ نظر
۵۰۲۲
پ

روایتی از رکوردشکنی تورمی در دولت روحانی

رکوردشکنی مجدد دولت روحانی ظرف ۲۵ سال گذشته در حوزه تورم، نظر مطبوعات حامی و منتقد دولت را به خود جلب کرده است.

کیهان نوشت: رکوردشکنی مجدد دولت روحانی ظرف ۲۵ سال گذشته در حوزه تورم، نظر مطبوعات حامی و منتقد دولت را به خود جلب کرده است.

روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان «رکوردشکنی تورم پس از یک ربع قرن» نوشت: ۲۵ سال از زمانی که اقتصاد و مردم شاهد تورم ۴۹/۴ درصدی در پایان سال ۱۳۷۴ بودند، می‌گذرد و تازه‌ترین روایت مرکز آمار از نرخ تورم در ۱۲‌ماه منتهی به بهمن امسال نشان می‌دهد که هرچند از رکورد سال ۷۴ فاصله زیادی داریم، اما به ‌احتمال زیاد نرخ تورم در پایان سال ۱۳۹۹ به بالاترین میزان ممکن طی ۲۵ سال گذشته خواهد رسید. انتظار می‌رود با صعودی بودن نرخ تورم در آخرین ماه سال ۱۳۹۹، بالاترین نرخ تورم سالانه پس از نرخ تورم نزدیک به ۵۰ درصدی سال ۱۳۷۴، در پایان امسال ثبت شود.

گزارش روزنامه همشهری در حالی است که در برخی ماه‌ها طی دو سال اخیر، نرخ تورم حتی تا ۵۲ درصد نیز بالا رفت.

همشهری می‌افزاید: نرخ تورم ماهانه در تیرماه امسال به ۶/۴ درصد، مهرماه به ۷ درصد و آبان هم به ۵/۲ درصد رسیده و همچنین شوک‌ها کافی بود تا برخلاف انتظار دولت و بانک مرکزی نرخ تورم از کف ۲۶ درصد ثبت شده در مهر امسال به سقف ۳۴/۲ درصد در بهمن‌ماه برسد و با درنظر گرفتن روند نرخ تورم ماهانه این احتمال قوی وجود دارد که نرخ تورم در پایان امسال به حدود ۳۵ درصد یا حتی فراتر از آن برسد که بالاترین نرخ تورم در ۲۵ سال گذشته خواهد بود.

فاصله گرفتن نرخ تورم واقعی از نرخ تورم هدف ۲۲ درصدی بانک مرکزی زنگ خطری جدی برای سیاستگذاران اقتصادی است که چه تدبیری را به اجرا گذارند تا جلوی شکل‌گیری موج تازه‌ای از انتظارات تورمی را بگیرند. به‌ویژه اینکه نرخ تورم فزاینده طی سال‌های اخیر نشانه‌هایی از شکاف عمیق درآمدی به جامعه را نمایان کرده ازجمله سبقت نرخ تورم در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری، پراکندگی ناموزون تورم بین استان‌ها، گریز قیمتی کالا‌های خوراکی و آشامیدنی و نگرانی مردم از تکرار نرخ تورم بالاتر در سال آینده.

روایتی از رکوردشکنی تورمی در دولت روحانی

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که به‌طور میانگین یک خانوار شهری برای خرید یک سبد کالا و خدمات یکسال در بهمن امسال 47/2 درصد و یک خانوار روستایی 53/6 درصد بیشتر از بهمن سال گذشته هزینه کرده‌اند. این بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه دست‌کم در طول دولت حسن روحانی است.

روایت رسمی مرکز آمار ایران این است که یک خانوار ایرانی 67/2 درصد در بهمن‌ماه امسال نسبت به بهمن‌ماه پارسال پول داده تا بتواند یک سبد از کالا‌های خوراکی و آشامیدنی را بخرد.

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان «رکوردزنی گرانی‌ها در بهمن‌ماه» ضمن انتشار آمار مذکور (آمار مرکز آمار) می‌نویسد: در اولین روز از اسفند،‌ تورم بهمن‌ماه توسط مرکز آمار اعلام شد. با استناد به گزارش این نهاد آماری، تورم نقطه‌ به‌ نقطه، سالانه و ماهانه نسبت به گزارش پیشین افزایش یافته است. آن‌گونه که مرکز آمار گزارش داده، تورم نقطه‌ای به بالاترین سطح خود در سال 99 رسیده و یک رکورد را زده است.

دلیل این اتفاق نیز رکوردزنی گرانی‌ها در بخش کالاهای خوراکی است که تاثیر خود را بر تورم کل گذاشته است. از سوی دیگر رسیدن زودتر از پیش‌بینی نقدینگی به بیش از 3100 هزار میلیارد تا پایان آذر و احتمال اثرگذاری آن بر تورم ماه‌های پایانی سال می‌تواند نقشه دولت برای تورم هدف‌گذاری شده را بی‌اثر کند.

روزنامه وطن امروز نیز در گزارشی نوشت: آخرین گزارش‌های بانک مرکزی از رشد سریع شاخص‌های پولی و تداوم چشم‌انداز تورمی حکایت دارد. طبق گزارش بانک مرکزی، رقم نقدینگی در دی‌ماه سال جاری به 3216 هزار میلیارد تومان رسید که نشانگر رشد 30 درصدی نسبت به رقم این شاخص در پایان اسفند سال گذشته است. همچنین پایه پولی هم در دی‌ماه سال جاری به 419 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم پایانی سال 98 حدود 19 درصد افزایش یافته است. خطر پولی شدن کسری بودجه سال جاری و تشدید وضعیت وخیم فعلی، چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای از تورم ماه‌های پیش روی کشور ترسیم می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من این موضوع را تکذیب می کنم .
      تورم دردولتِ بی تدبیر وناامید، تک رقمییه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج