جاباما
۱۰۹۳۲۴۰
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

عقبگرد قیمت دلار به کانال ۲۴هزار تومان

هر دلار امروز (یکشنبه) در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۴۱۸ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز کاری گذشته با کاهش ۶۲۶ تومانی همراه‌شد. نرخ هر یورو نیز به ۲۹ هزار و ۲۹۰ تومان رسید.

خبرگزاری ایرنا: هر دلار امروز (یکشنبه) در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار و ۴۱۸ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز کاری گذشته با کاهش ۶۲۶ تومانی همراه‌شد. نرخ هر یورو نیز به ۲۹ هزار و ۲۹۰ تومان رسید.

قیمت فروش یورو امروز با کاهش ۶۰۶ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (شنبه) به ۲۹ هزار و ۲۹۰ تومان رسید.

امروز قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۹۳۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۷۱۰ تومان بود. همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۲۴ هزار و ۳۴۱ تومان است.

علاوه بر این، نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۹۰۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۹ هزار و ۱۹۰ تومان اعلام شد.

براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (شنبه)، هر یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۹۵۷ تومان و هر دلار ۲۵ هزار و ۳۰ تومان به فروش رسید.

همچنین در سامانه سنا روز کاری گذشته (شنبه)، حواله یورو به قیمت ۲۹ هزار و ۲۴۰ تومان معامله و همچنین حواله دلار به قیمت ۲۴ هزار و ۲۹۰ تومان فروخته شد.

بررسی رفتار فعالان بازار ارز در روزهای اخیر نشان‌دهنده تردید و سرگردانی آنهاست به طوری که آنها از تداوم رشد بهای ارز نا امید شده و در انتظار ریزش قیمت‌ها هستند، اگرچه تحولات سیاست خارجی همچنان مبهم است، اما به نظر می‌رسد که دلالان بازار ارز از اکنون به پیشواز تحولات پیش رو رفته‌اند.

ترس و دو دلی دلالان ناشی از دو چیز است. نخست، هرچند تعلل‌هایی در بازگشت آمریکا به برجام مشاهده می‌شود، اما در تحلیل‌ها و همچنین در جامعه کفه ترازو به سمت بازگشت این کشور سنگینی می‌کند و نه عدم بازگشت. به ویژه اینکه ایران نیز مانعی برای بازگشت به تعهدات برجامی خود نمی‌بیند و بارها این را اعلام کرده است.

دوم اینکه طبق گزارش‌های بانک مرکزی، شاخص‌های اقتصادی کشور در شش ماهه دوم سال عملکرد مثبتی داشته‌اند. این یعنی اینکه به رغم تحریم و شیوع کرونا، روند اقتصاد در جهت مثبت قرار دارد.

اکنون که نقش رفع تحریم‌ها در سیر نزولی و سقوطی قیمت دلار پوشیده نیست انتظار می‌رود با مشاهده سیگنال‌های مثبت در روابط خارجی و به ویژه در مورد برجام شاهد کاهش محسوس قیمت دلار باشیم. در بهمن‌ماه بیشتر نظاره‌گر اختلافات طرفین بودیم، اما به نظر می رسد در اسفندماه، شرایط تغییر می کند.

با توجه به اینکه ایران نشان داده که در تعیین ضرب‌الاجل خروج از پروتکل الحاقی، بسیار جدی است، به نظر می‌رسد اروپا و آمریکا نیز آن را به شدت جدی گرفته‌اند، به همین دلیل، شروع نخستین روز آخرین ماه سال ۱۳۹۹ با سه سیگنال مهم برجامی همراه بود که می‌تواند سیر قیمت دلار را به شدت نزولی کند.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه از آمادگی این کشور برای حضور در نشست گروه ۱+۵ و ایران به منظور بحث درباره مسیر دیپلماسی برنامه هسته‌ای سخن گفت و افزود که واشنگتن دعوت نماینده اتحادیه اروپا را خواهد پذیرفت.

این موضوع به احتمال زیاد مسئله اینکه برداشتن گام نخست از سوی کدام طرف باشد را حل خواهد کرد. از طریق گفتگوهای غیر مستقیم و رسانه‌ای نمی‌توان گام عملی برداشت، اما در چنین نشستی طرفین می‌توانند بر سر چگونگی اقدامات عملی صحبت کنند.
به‌علاوه، دومین حرکت آمریکا را نیز می‌توان به اقدام عملی این کشور در احیای برجام تعبیر کرد. «ریچارد میلز»، سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور رسمی ادعای گذشته کشورش مبنی بر اعمال تحریم‌های این شورا علیه ایران را پس گرفت.

و سومین اقدام آمریکا لغو محدودیت‌های اعمال شده بر دیپلمات‌های ایرانی است. میلز در نامه‌ای‌ دیگری اطلاع داد که محدودیت اعمال شده علیه دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران برای تردد در سه مایلی، برداشته شده و به روال گذشته بازگشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الان وقت ش خودرو باید 70 درصد ارزان بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج