جاباما
۱۰۹۴۲۱۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

جزییات هجدهمین «تصویر سال» تشریح شد

جزییات هجدهمین دوره جشن تصویر سال و جشنواره «فیلم تصویر» توسط سیف الله صمدیان دبیر این رویداد در نشستی آنلاین تشریح شد.

خبرگزاری مهر: جزییات هجدهمین دوره جشن تصویر سال و جشنواره «فیلم تصویر» توسط سیف الله صمدیان دبیر این رویداد در نشستی آنلاین تشریح شد.
نشست خبری هجدهمین دوره جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر روز گذشته سه شنبه ۵ اسفندماه به صورت آنلاین برگزار شد و سیف الله صمدیان در این نشست جزئیات رویداد تصویر سال و فیلم تصویر را تشریح کرد.
جزییات هجدهمین «تصویر سال» تشریح شد
صمدیان در ابتدا با بیان اینکه برای برگزاری این دوره جشن تصویر سال شک داشتیم، گفت: به دلیل خطراتی که این دورهمی عکاسانه ممکن بود ایجاد کند، ابتدا از برگزاری آن صرف‌نظر کردیم اما فکر کردیم با رعایت‌های اصولی، خطر دورهم جمع شدن‌ها را پایین بیاوریم. اولین نکته‌ای که با آن مواجه بودیم تعداد آثار بود که تخمین می‌زدیم نسبت به سال قبل کمتر شوند که خوشبختانه برعکس تصور ما شد. یعنی انگار عده‌ای که فضای کارشان محدودتر شده بود، با دوربین‌هایشان به‌ویژه در بخش موبایلی کارهایی انجام دادند که خیلی بیشتر از گذشته بود.
وی بیان کرد: بنابراین می‌توانم با قاطعیت قابل قبولی بگویم که امسال هم به‌نوعی تصویر سال گذشته ایران را در دل نمایشگاه تصویر سال خواهیم داشت چه در قالب عکس چه در کاریکاتور و چه به‌صورت پوستر و جشنواره فیلم تصویر که آن هم در هجدهمین دوره‌اش قرار دارد، طبیعتاً در همین فضاها کار خودش را انجام داده و امیدواریم که همچنان خوب پیش برود.
خانه هنرمندان ایران میزبان کرونایی‌ترین «تصویر سال» شد
به گفته دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، همه چیز طبق معمول هر سال با همراهی خانه هنرمندان ایران به‌عنوان یک کار مشترک بین جشن تصویر سال و خانه هنرمندان، از ۷ اسفندماه آغاز می‌شود. برای دوری از ازدحام جمعیت، برنامه‌ای برای افتتاحیه نداریم و امیدواریم برنامه‌ریزی‌ها به شکلی پیش برود که در روزهای بعدی تا ۲۶ اسفند به‌صورت رسمی گالری‌های خانه هنرمندان دایر بماند و با تدبیری که خانه هنرمندان دیده، قرار است که این نمایشگاه در طول نوروز ۱۴۰۰ نیز برای گردشگرانی که وارد تهران می‌شوند یا خود ساکنین تهران، برپا باشد هرچند که باز ماندن آن به شرایط کرونایی در کشور بستگی دارد.
وی درباره حضور برای بازدید از نمایشگاه این دوره جشن تصویر سال نیز اظهار کرد: قرار شده حضور در گالری‌ها در روز نخست با تعداد محدود یعنی حداکثر ۱۰ نفر باشد و پس از تخلیه گالری‌ها ۱۰ نفر بعدی وارد شوند. بازدید در روزهای عادی هم که تعداد آن‌قدر فشرده نخواهد بود.
صمدیان در مورد بخش‌های نمایشگاه تصویر سال توضیح داد: بخش‌های مختلف نمایشگاه تصویر سال طبق روال هرساله شامل بخش عکس‌های مستند اجتماعی، خبری، ورزشی، هنر و هنرمندان و خلاقه (نگاهی دیگر) آثار هنرمندان را در دو بخش آزاد و جوانان زیر ۲۵ سال خواهد بود. همچنین جایزه جوانان زیر ۲۵ سال به نام محسن رسول‌اف نیز پابرجاست.
وی درباره جشنواره «فیلم تصویر» نیز بیان کرد: برای سالن‌های سینما هم طبیعتاً پروتکلی اعلام شده و الان در سالن‌های سینماهای شهر هم دایر است؛ اما ما سعی کردیم حضور در سینما را محدودتر کنیم و با ظرفیت در حد ۲۵ تا ۳۰ درصدی تماشاچی فیلم‌ها را نمایش دهیم.
دبیر هجدهمین جشن تصویر سال با اشاره به بخش کارتون‌های مطبوعاتی ایران گفت: این بخش از پنج سال پیش به آثار چاپ‌شده کارتون و کاریکاتور در مطبوعات ایران اختصاص داده شده که نمایشگر و بیانگر نگاه کاریکاتوریست‌ها در ارتباط با مسائلی است که در ایران و جهان اتفاق می‌افتد. آثار این بخش از میان حدود ۳ هزار اثر جمع‌آوری شده، هیأت داوران بخش کاریکاتور آثار را به حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ اثر می‌رسانند که آن‌ها را در نمایشگاه تصویر سال ارائه می‌کنیم. چهارمین «جایزه وحید ابد» هم برای عکاس منتخب مطبوعاتی سال که نقش و فعالیت ویژه‌ای را در رویدادهای مهم ایران و جهان داشته است، در هجدهمین دوره‌ی جشن تصویر سال اهدا می‌شود.
وی همچنین افزود: دو بخش دیگری که حدود هفت سالی است به بخش‌های ثابت تصویر سال اضافه شده، بخش ویژه مسابقه عکس «ایران ما» است، امیدواریم در آینده‌ای نزدیک کتابش چاپ و منتشر شود.
حضور محمود کلاری، آلفرد یعقوب‌زاده و سحاب زری‌باف در پروژه‌های تصویر سال
صمدیان با اشاره به بخش پروژه‌های عکاسی، درباره این بخش توضیح داد: امسال نیز شش پروژه عکاسی منتخب سال داریم که به‌صورت مالتی مدیا ارائه می‌شوند. محمود کلاری عکاس و مدیر فیلمبرداری بیش از ۱۰۰ فیلم؛ به دلیل حضورش در نیویورک طی یک سال گذشته، پروژه «نیویورک ۲۰۲۰» را با عکس‌های موبایلی ارائه می‌کند. آلفرد یعقوب‌زاده از بزرگان فتوژورنالیسم جهان نیز پروژه «پاریس به وقت کرونا» را برای تصویر سال فرستاده است. پروژه دیگر مربوط به عکاسی سینماست؛ یکی از جوانانی که در حقیقت انرژی و خون تازه‌ای را به سینمای ایران در زمینه عکس فیلم داده است، دعوت کردیم؛ سحاب زری‌باف که خوشبختانه امسال هم برنده سیمرغ جشنواره فیلم فجر به خاطر عکس‌هایش از فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی بود، با مجموعه عکس‌های فیلم خورشید، فیلم «اشباح» ساخته داریوش مهرجویی و نیز فیلم «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان در این بخش حضور دارد.
وی اضافه کرد: پروژه دیگر متعلق به لیلا صبوری عکاس تبریزی است که در دو بخش ارائه می‌شود؛ بخش اول «مادران جنگ» درباره مادرانی است که فرزندان‌شان را در دوران جنگ به دنیا آورده و بزرگ کردند و در بخش دوم «از دست رفته‌ها» قربانیان و شهدایی هستند که در دوران جنگ جانشان را از دست داده‌اند؛ ولی او با استفاده از اپلیکیشن فیس‌اپ آینده‌ای را برای آنها به تصویر درآورده که اگر در زمان حاضر زنده بودند احتمالاً به چه صورتی دیده می‌شدند. پروژه دیگر مربوط به حبیب فرشباف با عنوان «از کرانه ارس» با کیوریتوری روشن نوروزی است که شامل کارهای بسیار جالبی از دهه چهل شمسی است. فرشباف که یک معلم پیشرو در روش آموزشی است در روستاهای آذربایجان آن سال‌ها با دوربین در قطع شش در شش از مردم روستا عکس‌هایی را ثبت کرده است. ششمین پروژه، «عکاسی انتزاعی» است که توسط پژمان حسینی عکاس جوان نوشهری کار شده است که تصاویر بدیعی از طبیعت را با خلاقیت ویژه‌ای در زمینه عکاسی انتزاعی دربر می‌گیرد.
صمدیان در ادامه به دو بخش جدید در دوره هجدهم جشن تصویر سال اشاره کرد و گفت: امسال دو بخش ویژه داشتیم که یکی «عکاسان از نگاه عکاسان» است. این بخش به چهار دهه فعالیت عکاسان ایرانی در شرایط خاص از انقلاب، تا جنگ و شرایط بحرانی گرفته تا لحظات شاد زندگی روزمره انسان‌ها و مسائل فرهنگی هنری که کار کردند خودشان در قاب و بک‌راندی که قرار گرفته‌اند و داستان‌هایی دارد که با هم ترکیب بسیار زیبایی شده است. این عکس‌ها با پروژه‌ای که پنج شش سال پیش شروع کردیم کامل شد و امیدوارم که در اولین فرصت نمایشگاه جداگانه‌ای برای این بخش برگزار کنیم. اما برگزیدگان و جوایز این بخش را امسال اعلام خواهیم کرد که ۱۰ عکس برگزیده و عکاس برگزیده جایزه خواهند گرفت.
«جشن جهانی نوروز» یونسکو و ارتباطش با جشن تصویر سال
وی «جشن جهانی نوروز» را به عنوان دیگر بخش ویژه امسال معرفی کرد و افزود: «جشن جهانی نوروز» بخشی است که با همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران آن را شروع کردیم که بعدها با حمایت پروژه تهران ۱۴۰۰ ادامه پیدا کرد. قرار است تصاویر، کاریکاتور و پوسترهایی که هنرمندان ایرانی در ایران و در کشورهای دارای جشن نوروز کار کرده‌اند در فرهنگسرای نیاوران همزمان با عید نوروز ارائه شوند. ۱۵۰ اثر در نمایشگاه ارائه می‌شود و ۱۰۰ تصویر هم در گذرگالری‌های نوروزی واقع در خیابان ولیعصر در ایام نوروز با حمایت پروژه تهران ۱۴۰۰ عرضه خواهد شد.
معرفی داوران بخش‌های مختلف جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر
صمدیان داوران این دوره را هم معرفی کرد و گفت: رخشان بنی‌اعتماد، مجید برزگر و علی قاضی، هیأت سه نفره داوری بخش سینما هستند. هیأت انتخاب فیلم‌ها هم در دو بخش آزاد و جوانان زیر ۲۵ سال را پیروز کلانتری، مونا زندی و ساعد نیک‌ذات برعهده داشتند؛ آنها از بین حدود ۲۰۰ فیلم ارسالی در بخش آزاد ۹۶ فیلم، در بخش جوانان برای ۲۷ فیلم را انتخاب کردند. در بخش کاریکاتور کامبیز درم‌بخش، فیروزه مظفری و مهدی کریم‌زاده به عنوان داور حضور دارند. در بخش گرافیک که هرساله داوران این بخش را انجمن طراحان گرافیک ایران معرفی می‌کند، به توافق دوجانبه رسیدیم که لادن رضایی، مهدخت دارابی و فاطمه کرکه آبادی داوران این بخش هستند. در بخش عکاسی، آثار توسط مسعود زنده‌روح کرمانی، ساعد نیک‌ذات و مهدی قاسمی داوری می‌شود.
وی با اشاره به «کرونا» که موضوع امروز و فردای جهان است، بیان کرد: امسال در بخش ملی جشنواره عکسی توسط معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد، عنوانی که اعلام شده بود تصویر کرونا در ایران بود و ما طی یک همکاری که قرار است در سال‌های دیگر هم برای بخش ملی آن تکرار شود، توافق کردیم که ۵۲ اثر منتخب جشنواره عکس که توسط مؤسسه چشم شیشه‌ای کیش برگزار شده است، در تهران برای بازدید گردشگران نوروزی در گالری پاییز ارائه کنیم.
صمدیان در پایان گفت: پروژه «چهل سال تهران» سال گذشته با حمایت سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شد، ولی به‌خاطر شیوع کرونا نتوانستیم نمایشگاه را در خانه اتحادیه که الان با عنوان «خانه تهران» نامگذاری شده برگزار کنیم. اما در بخش فیلم، سال گذشته فیلم‌های منتخب این بخش را شامل پنجاه و یک فیلمی که از آثار فیلمسازان مهم ایران با موضوع شهر تهران تهیه شده بود، نشان دادیم و جوایز بخش فیلم هم تابستان گذشته در محل خانه هنرمندان اهدا شد. ولی نمایشگاه مانده‌ای که داشتیم با توافق طرفین قرار است که ۱۴ اسفندماه جاری در «خانه تهران» برگزار شود، نمایشگاه این بخش در گالری جدیدالاحداث برگزار می‌شود و برگزیدگان این بخش در سینما تک این مجموعه معرفی و جوایزشان اهدا خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج