جاباما
۱۰۹۴۳۷۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

استفاده از ۲ماسک برای پیشگیری از کرونای جدید

مدیر گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای پیشگیری از کرونای انگلیسی بر طبق تاکید سازمان جهانی بهداشت استفاده از ۲ ماسک توصیه شده است.

ایرنا: مدیر گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای پیشگیری از کرونای انگلیسی بر طبق تاکید سازمان جهانی بهداشت استفاده از ۲ ماسک توصیه شده است.

دکتر رزیتا خداشاهی روز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: قدرت سرایت ویروس کرونای انگلیسی بسیار زیاد است و بنابراین باید از ۲ ماسک پارچه‌ای و جراحی برای پیشگیری از انتقال ویروس استفاده شود و از سوی دیگر بالا و پایین ماسک باید حتما ثابت شود تا ورود ویروس امکان‌پذیر نباشد.

وی ادامه داد: کاهش دوره نقاهت و افزایش سرایت بیماری یکی از ویژگیها و تفاوت‌های مهم ویروس جهش یافته انگلیسی با نوع ویروس کرونای معمولی است.

این پزشک فوق تخصص رشته عفونی گفت: دوره نقاهت ویروس کرونای رایج ۲ تا ۱۰ روز است در حالی که دوره نقاهت ویروس کرونای انگلیسی ۲۴ تا ۴۸ ساعت است و این موضوع نشان‌دهنده افزایش سرایت و شدت واگیری این ویروس است.

خداشاهی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی افراد زیر ۲۰ سال را بیشتر درگیر می‌کند اما باید توجه داشت که در طی سه دوره اوج شیوع کرونا در مشهد و خراسان رضوی ابتلای تمامی گروههای سنی را شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: ایجاد جهش در ژنوم ویروس، امری طبیعی است به طوری که ویروس‌ها در تمام جوامع دچار موتاسیون و تغییر می‌شوند و راههای پیشگیری و درمان ویروس جهش یافته هم تفاوتی با گذشته ندارد و فقط باید با جدیت بیشتری اصول بهداشتی رعایت شود.

چهار ویروس جهش یافته کرونا در کل جهان شناسایی شده است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این نشست گفت: در حال حاضر چهار ویروس جهش یافته کرونا در کل جهان شامل ویروس انگلیسی، آفریقای جنوبی، کالیفرنیای آمریکا و برزیلی شناسایی شده است.

دکتر بهروز بنیادی با بیان این که شیوع کرونای انگلیسی با توجه به سرایت‌پذیری آن نگران کننده‌تر است افزود: تب، سرفه و مشکلات تنفسی از علائم این بیماری است و در کودکان علائم گوارشی برجسته‌تر است.

وی اضافه کرد: کرونای انگلیسی از نظر بالینی تفاوتی با گذشته ندارد و رعایت دستورالعمل های بهداشتی بهترین راهکار در پیشگیری از این بیماری به شمار می‌رود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به علت سرایت‌پذیری زیاد کرونای انگلیسی خطر افزایش تعداد بیماران و میزان مراجعه به مراکز درمانی به طور ناگهانی وجود دارد بنا بر این رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی والدین باید با دقت بیشتری دنبال شود و از حضور در دورهمی‌ها و برنامه‌های غیر ضروری اجتناب کنند.

بنیادی افزود: این ویروس بیشتر در کودکان مشاهده می‌شود بنابراین باید مدارس همچنان به صورت غیر حضوری باشد و از کودکانی که به بیماریهای زمینه‌ای همچون دیابت، آسم، کلیوی، کبدی، قلبی و دستگاه گردش خون مبتلا هستند مراقبت بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: با وجود توصیه‌های مکرر سیستم بهداشت و درمان مبنی بر اجتناب از برگزاری مراسم‌ جشن و عزاداری برخی همچنان این برنامه‌ها را به ویژه در منازل خود برگزار می‌کنند که خطر شیوع کرونای جهش یافته را بیشتر می کند.

تشخیص به موقع، مهمترین راهکار درمان کروناست

رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد هم گفت: بیماری کرونا درمان دارد اما مهمترین نکته در معالجه کرونا از نوع جهش یافته و معمولی، تشخیص به موقع است بنابراین باید باورهای غلط مردم در زمینه هراس از بیمارستان اصلاح شود.

دکتر علیرضا صداقت افزود: در شرایط کنونی "بیمارستان هراسی" یکی از معضلات در درمان بیماران بدحال مبتلا به کووید ۱۹ است و برخی از آنها به دلیل ترس و این تصور غلط که بیمارستان آلوده است و سبب مرگ بیمار می‌شود از مراجعه به بیمارستانها پرهیز می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این شرایط با کمال تاسف وقتی بیمار را به بیمارستان انتقال می‌دهند که علائم و عوارض کرونا در او شدت یافته است و در چنین شرایطی فرآیند درمان سخت‌تر شده و ممکن است کاری از تیم پزشکی بر نیاید.

این پزشک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه گفت: در دوره اوج بیماری روزانه ۴۲۰ بیمار در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با علائم مشکوک به کرونا بستری می‌شدند که اکنون این تعداد به ۴۲ نفر در روز کاهش یافته است و همچنین در اوج بیماری تعداد بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امام رضا ۱۶۰ نفر در روز بود که این تعداد اکنون به ۳۰ بیمار کاهش یافته است.

صداقت تاکید کرد: نکته مهم این است که این وضعیت، ناپایدار و شکننده است و خطر شیوع ویروس از نوع جهش یافته با عادی‌انگاری مردم و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی است.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ۱۱ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۵۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۶۸ شهرستان در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

بر این اساس تاکنون یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۸۷۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۷۳ تن از بیماران مبتلا طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۵۹ هزار و ۷۳۶ تن رسیده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج