جاباما
۱۰۹۴۵۵۳
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

ترفندی ساده برای خواب راحت

سرد بودن پاها یکی از دلایل بی‌خوابی در طول شب است. وقتی پاها سرد هستند، رگ‌های خونی منقبض شده و خون کمتری در رگ‌ها گردش می‌کند. به گفته بنیاد ملی خواب آمریکا، گرم شدن پاها قبل از خواب به سیگنال‌دهی واضح مغز برای رفتن به رختخواب کمک می‌کند و منجر به خواب راحت شبانه می‌شود.

ایرنا نوشت: سرد بودن پاها یکی از دلایل بی‌خوابی در طول شب است. وقتی پاها سرد هستند، رگ‌های خونی منقبض شده و خون کمتری در رگ‌ها گردش می‌کند. به گفته بنیاد ملی خواب آمریکا، گرم شدن پاها قبل از خواب به سیگنال‌دهی واضح مغز برای رفتن به رختخواب کمک می‌کند و منجر به خواب راحت شبانه می‌شود.

ساده‌ترین راهکار گرم کردن پاها، پوشیدن جوراب است. البته خواب راحت تنها مزیت پوشیدن جوراب در طول شب نیست.

پوشیدن جوراب در هنگام خواب، علاوه بر گرم نگه داشتن بدن، مانع ترک خوردن کف پاها می‌شود، به ویژه اگر قبل از پوشیدن جوراب، پاها را با استفاده از کرم مرطوب کنید.

همچنین پوشیدن جوراب در طول شب می‌تواند موجب کاهش دمای درونی بدن شود. علاوه بر این پوشیدن جوراب موجب کاهش حمله‌های رینود می‌شود. «سندرم رینود» عارضه‌ای است که موجب کاهش شدید جریان خون در پوست به ویژه در انگشتان دست و پا می‌شود.

جوراب مناسب

جوراب‌های تولیدشده از الیاف طبیعی نرم مانند پشم یا کشمیر، مناسب‌ترین انواع جوراب محسوب می‌شوند. این نوع جوراب‌ها معمولا گرانتر از جوراب‌های تولیدشده از پنبه و الیاف مصنوعی هستند اما ارزش هزینه بیشتر را دارند.

از پوشیدن جوراب واریس در طول شب خودداری کنید مگر این که توسط پزشک تجویز شده باشد. این نوع جوراب‌ها موجب افزایش گردش خون می‌شوند اما برای پوشیدن در هنگام خواب طراحی نشده‌اند. این جوراب‌ها موجب خروج جریان خون از پاها می‌شوند و پوشیدن آن‌ها در طول خواب می تواند مانع گردش جریان خون در پاها شود.

گرم کردن پاها قبل از خواب موجب کاهش زمان لازم برای رسیدن به آرامش و خواب راحت می‌شود. برای این منظور باید از جوراب‌های نرم و راحت استفاده شود. در صورتی که دچار بیماری‌های مرتبط با گردش خون هستید، درباره پوشیدن جوران در هنگام خواب با پزشک خود مشورت کنید.

خواب کافی و باکیفیت مهمترین عامل در عملکرد مغز و سیستم اعصاب، سیستم گردش خون و عروق و سیستم ایمنی بدن است، به همین دلیل مطالعات گسترده‌ای در زمینه عوامل موثر بر خواب با کیفیت در سراسر دنبا انجام می‌شود.

۱۱ شب تا هفت صبح بهترین زمان خواب است. مصرف غذای سبک سه ساعت قبل از خواب، دمای مناسب و عدم استفاده از تجهیزات الکترونیکی در اتاق خواب نقش مهمی در خواب با کیفیت دارد.
برخی از مهمترین فواید خواب کافی

خوابیدن، تعداد سلول‌های مغز را افزایش می‌دهد.

خوابیدن، باعث می‌شود که امکان تولید میلین توسط سلول‌های مغز افرایش یابد. میلین ترکیب نوعی فسفولیپید و پروتئین است که مانند عایق عمل می‌کند و مانند غلافی در اطراف تمام سلول‌های عصبی قرار می‌گیرد. میلین برای عملکرد صحیح سلول‌های عصبی ضروری است و کمبود آن منجر به بروز بیماری‌های خطرناکی مانند ام اس می‌شود.

میلین کاربردهای مختلفی دارد ولی یکی از مهمترین وظایف آن، تسریع در ارسال پیام‌های عصبی است. خواب باعث افزایش تعداد سلول‌های عصبی و احیای سلول‌های قبلی می‌شود.

خواب کافی سبب کاهش دردهای مزمن می‌شود؛ مطالعات جدید نشان می‌دهد خواب کافی و باکیفیت یکی از مهمترین روش‌های کاهش درد است و به همین دلیل پزشکان در دوره نقاهت بیماری یا عمل جراحی، استراحت کامل را توصیه می‌کنند.

خواب کافی قدرت استدلال و تفکر را افزایش می‌دهد.

کیفیت خواب یکی از مهمترین فاکتورهای نحوه تفکر و استدلال منطقی است. توصیه شده است هنگام مواجهه با مشکلات پیچیده که نیازمند اتخاذ راه حل و تفکر است، استراحتی کوتاه داشته باشید و تاثیر فوق‌العاده آن را ببینید.
خواب کافی و با کیفیت التهاب بدن را کاهش می‌دهد.

التهاب مهمترین دلیل بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت، آرتریت و پیری زودرس است. تحقیقات نشان می‌دهد سطح پروتئین التهابی در افرادی که در شب کمتر از شش ساعت می‌خوابند، نسبت به افرادی که خواب کامل دارند، بیشتر است. فشار خون ناشی از التهاب از دیگر مضرات اختلال خواب است.

خواب کافی سبب کاهش وزن و بیماری‌های متابولیک می‌شود.

بدن در حالت خواب کالری می‌سوزاند، کم خوابی یا اختلال خواب یکی از مهمترین دلایل چاقی و اضافه وزن است.

خواب کافی نقش مهمی در درمان بیماری ام اس دارد.

خواب کافی باعث تقویت حافظه می‌شود و از برخی اختلالات ژنتیکی جلوگیری می‌کند.

خواب کافی و با کیفیت در دوران جوانی و میانسالی، مهمترین عامل تقویت حافظه در پیری است.

خواب کافی قدرت بدنی را افزایش می‌دهد.

کم‌خوابی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را دو برابر و سکته مغزی را چهار برابر افزایش می‌دهد.

کودکان و نوجوانانی که خواب منظم و کافی ندارند، از نظر رفتاری ناهنجار می‌شوند. این کودکان در مدرسه رفتار مناسبی ندارند و معمولا برای هم سن و سالان و اولیای مدرسه مشکل ایجاد می‌کنند.

کم‌خوابی و خستگی مهمترین عامل مشاجره و اختلاف زوجین است.

خواب ناکافی سیستم یادگیری را مختل می‌کند.

اختلال خواب سبب افزایش فشار خون و ضربان نامنظم قلب می‌شود.

خواب آلودگی یکی از مهمترین علل تصادفات رانندگی است.

خواب ناکافی سبب مرگ زودرس می‌شود.

اختلال خواب و خواب ناکافی مهمترین علت پیری پوست است.

اختلال خواب قابلیت قضاوت را از بین می‌برد.

کاهش حافظه، افسردگی، چاقی و دیابت نوع ۲ برخی از دیگر مضرات کم‌خوابی هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج