جاباما
۱۰۹۵۲۹۷
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

کاشت ۱۰۰میلیون درخت مثمر تا سال ۱۴۰۴

دبیر جمعیت درخت یاران با اشاره به اینکه اکنون ‌پویش ملی درخت یاری با کاشت ۱ میلیون درخت در کشور آغاز می‌شود، گفت: طبق اسناد توسعه کشور قصد داریم تولیدات باغی در سال ۱۴۰۴ به دو برابر میزان فعلی برسد.

ایسنا: دبیر جمعیت درخت یاران با اشاره به اینکه اکنون ‌پویش ملی درخت یاری با کاشت ۱ میلیون درخت در کشور آغاز می‌شود، گفت: طبق اسناد توسعه کشور قصد داریم تولیدات باغی در سال ۱۴۰۴ به دو برابر میزان فعلی برسد.

سجاد باقری در نشست خبری ‌پویش ملی «درخت یاری» با اشاره به اینکه جمعیت درخت یاران با توجه به سابقه تحقیقاتی دو ساله خود در حوزه‌های زیستی خلاء بسیار جدی را در اکوسیستم زیستی ایران مشاهده کرده بود افزود: گسترش گونه‌های گیاهی غیربومی مبتنی بر اقلیم ایران مخصوصا در شهرهای جنوبی کشور، آسیب‌های بسیار جدی را به سلامت و زیرساخت‌های شهر وارد می‌کرد.

وی ادامه داد: نمونه‌هایی از این آسیب‌ها را در شهر تهران نیز مشاهده کرده‌ایم مانند افزایش درختان توت بی ثمر در سطح ‌پارک‌های تهران که باعث افزایش سفید بالک‌ها به‌عنوان یک آفت غالب چندین ساله شده است و آسیب‌هایی را برای شهروندان تهران هم به لحاظ سلامت هم‌ به‌لحاظ اجتماعی ایجاد کرد و بالاخره در نتیجه دو تا سه سال مبارزه فیزیکی و شیمیایی موفق شدند این گونه را در تهران کنترل کنند.

باقری با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته یکسری از گروه‌های مردمی به همراه گروه‌های جهادی که در حال سوق ‌پیدا کردن به سمت حوزه محیط زیست و کشاورزی بودند را شناسایی کردیم، اظهار کرد: یک طرح مساله کلانی با این گروه‌ها انجام دادیم که اگر یک عملیاتی در سطح ملی بخواهد رخ دهد، این گروه‌ها چه میزان در این عملیات با ما را مشارکت می‌کنند که ماحصل شبکه شدن این گروه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، طرح بحث کلان این موضوع با دستگاه‌های حاکمیتی از ‌سازمان پدافند غیر عامل و دانشگاه امام حسین تا بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت بود که در مراحل آخر که مراحل میدانی بود، ‌پروژه‌ها با عقب‌نشینی این سازمان‌ها مواجه می‌شد اما امسال بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی از این حرکت حمایت کردند و قصد داریم تا گام اول را در راستای آسیب‌شناسی و همچنین عملیاتی کردن شبکه‌سازی بسیار وسیع‌تر در سطح کشور با کاشت یک میلیون درخت آغاز کنیم در حالیکه درپی احقاق آرمان کاشت ۱۰۰ میلیون درحت مثمر و بومی در کشور هستیم.

به گفته دبیر جمعیت درخت یاران، دو هدف عمده معیشتی و زیست محیطی در این ‌پویش مدنظر قرار دارد که در بعد معیشتی دو هدف مد نظر است؛ نخست در بحث اقتصاد ملی درصدد است طبق اسناد توسعه کشور تولیدات باغی در سال ۱۴۰۴ به دو برابر میزان فعلی برسد و هدف دیگر این است که این فرآیند در حوزه کشاورزی بتواند محرومان را توانمندتر و خود اکتفاتر کند و در توسعه ملی نقش داشته باشند.

وی ادامه داد: در حوزه‌ زیست محیطی نیز با توجه به اینکه الگوی بسیار خطرناکی از گونه‌های غیربومی در کشور در حال گسترش ‌پیدا کردن بودند، لازم بود که در دهه ۹۰ به مقابله با این مساله ‌پرداخته شود. از این رو تمام این جهت‌گیریها باعث شد تا به این نتیجه برسیم که این حرکت باید به‌صورت مستمر و دائمی ادامه داشته باشد لذا درصددیم با شبکه‌ای از گروه‌های جهادی و مردم نهاد، فعالیت درخت‌کاری را طی سال ادامه دهیم.

باقری با اشاره به اینکه فعالیت درخت‌کاری در فصول مختلف سال با شدت و ضعف متفاوتی همراه خواهد بود، اظهار کرد: با توجه به اقلیم‌های متفاوت در نواحی جنگلی، شهری و روستایی فعالیت کاشت درختان بومی و مثمر با شدت و ضعف های مختلفی صورت می‌گیرد و ادامه خواهد داشت لذا از تمام سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی که در این حوزه علاقمند هستند دعوت می‌کنیم که با ‌پیوستن به ‌جمعیت درخت یاران که ماحصل گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم نهاد است، یاری کنند تا بتوانیم ایرانی سرسبز و آباد داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، وحید جلال‌پور - دبیر ‌پویش ملی درخت یاری- نیز در این نشست با اشاره به اینکه این ‌پویش یک ایده نوآورانه در عرصه درختکاری است، اظهار کرد: درختانی که قرار است کاشته شوند، درختان مثمر و بومی هستند. کاشت درخت شروع یک اتفاق است و ‌پایان آن نیست مانند فرزندی است که متولد می‌شود و نگهداری آن بسیار حائز اهمیت است. درختان مثمر نیاز به مراقبت دارند بنابراین با ایجاد مشارکت اجتماعی و یک در هم تنیدگی منافع مردم و محیط زیست تلاش کردیم نگاه مسئولانه به محیط زیست را ترویج کنیم و بازوی اجرای ما برای این اتفاق گروه‌های مردمی، گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردمی هستند.

به گفته جلال‌پور، تلاش بر این است که یک میلیون درخت کاشته شود و تصور ما بر این است که اگر این درختان کاشته شوند، در آینده‌ای نه چندان دور شرایط معیشت بین ۳ تا ۵ هزار خانواده می‌تواند بهبود ‌یابد.

وی ادامه داد: زمانی‌که مردم احساس منتفع شدن از محیط زیست یک درخت را داشته باشند هم از آن درخت بهتر نگهداری می‌کنند و هم آن درخت جزو خانواده مردم می‌شود.

دبیر ‌پویش ملی درخت یاری درباره نام ‌پویش درخت یاری توضیح داد: یکی از علت‌هایی که از نام درخت کاری به درخت یاری رسیدیم این بود که احتمال دادیم بسیاری از مردم این انتقاد را به ما وارد کنند که در این اوضاع معیشت و کرونا چرا به فکر کاشت درخت هستید؟ بنابراین به جهت اینکه ‌پاسخی باشد به سوال مردم، خواستیم با انتخاب این نام نشان دهیم که این درخت‌کاری مسئولانه است چراکه درخت علاوه‌بر مزیت‌هایی که برای بهبود کیفیت هوا دارد، برای بهبود وضعیت معیشت نیز مزیت‌هایی بسیاری دارد.

جلال‌پور در ‌پایان با اشاره به اینکه هدف این ‌پویش کاشت ۱۰۰ میلیون درخت تا سال ۱۴۰۴ است، گفت: امیدواریم به کمک مردم این فرهنگ و اتفاق را بتوانیم رقم بزنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج