۱۰۹۵۶۳۵
۹ نظر
۵۰۱۲
۹ نظر
۵۰۱۲
پ

مقدمه چینی‌های بایدن برای بازگشت به برجام

پروندۀ جمال قاشقچی شمشیر داموکلسی بالای سر بن سلمان است تا اگر بخواهد بازی دربیاورد و بر سر اجرای برجام سنگ بیندازد به جریان اندازند.

عصر ایران: انتشار گزارش دولت آمریکا دربارۀ پروندۀ قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی در کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول ترکیه را می‌توان با قصد جو بایدن برای بازگشت به برجام هم مرتبط دانست.

برابر آنچه در تارنمای رسمی رادیو ملی آمریکا آمده سازمان‌های اطلاعاتی آمریكا دربارۀ قتل «جمال خاشقجی» ستون‌نویس روزنامۀ واشینگتن پست در سال ۲۰۱۸ به این جمع‌بندی رسیده‌اند که این جنایت با اطلاع و تایید شخص محمد بن سلمان ولیعهد سعودی صورت پذیرفته است. با این حال محمد بن سلمان در فهرست تحریم آمریکا قرار نگرفته است.

ربط ماجرا با بازگشت به برجام این است که بایدن ابتدا باید مهم‌ترین مخالفان منطقه‌ای برجام - عربستان سعودی و اسراییل- را آرام کند تا سنگ‌اندازی یا حرکت خودسرانه‌ای انجام ندهند.

منطقۀ خاورمیانه چهار بازیگر اصلی دارد: ایران، عربستان سعودی، ترکیه و اسراییل.

بایدن قصد بازگشت به برجام را دارد اما در عین حال نمی‌خواهد ایران دست بالای نظامی را در منطقه داشته باشد و حملۀ اخیر در سوریه را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد. ضمن این که جمهوری اسلامی در این موارد خویشتن‌داری و هوش‌مندی نشان می‌دهد و خود مستقیماً درگیر نمی‌شود.

پروندۀ جمال قاشقچی هم شمشیر داموکلسی بالای سر بن سلمان است تا اگر بخواهد بازی دربیاورد و بر سر اجرای برجام سنگ بیندازد به جریان اندازند.

عربستانِ مطیع برای آمریکا مطلوب‌تر است تا بن سلمانِ سرکش و می‌دانیم که بایدن از کمک‌های ولیعهد و در واقع حاکم سعودی به ترامپ در دوران انتخابات خشم‌گین است.

دربارۀ اسراییل تحلیل ماشاءالله شمس‌الواعظین دقیق و فنی است: «خبرگزاری آسوشیتد‌پرس تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرده که نشان می‌دهد اسراییل در حال ساخت یک سامانۀ عظیم اتمی در کنارپروژۀ دایمونا در صحرای نقب است.»

به اعتقاد این روزنامه نگار کهنه‌کار و تحلیل‌گر خاورمیانه «پیام انتشار این تصاویر این است که اسراییل نمی‌تواند هم زمان با اعتراض به برنامۀ اتمی ایران برنامۀ اتمی نظامی خود را گسترش دهد.»

در مورد ترکیه هم بایدن اگرچه میانه‌ای با اردوغان ندارد ولی نگران واکنش منفی اردوغان به بازگشت آمریکا به برجام نیست چون روابط ایران و ترکیه به رغم پاره‌ای نواسانات، هیچ‌گاه تیره نبوده و اردوغان دست‌کم از حیث ظاهر از بازگشت آمریکا به برجام استقبال می‌کند.

بنا بر این می‌توان گفت بایدن در حال مقدمه‌چینی برای بازگشت به برجام است منتها ابتدا باید زمینه را مساعد کند و بعد به برجام بازگردد.

در این صورت هم خاطر او از مخالفت‌های عربستان و اقدامات خودسرانۀ اسراییل آسوده می‌شود و هم با بازگشت ایران به جامعه بین المللی می‌تواند باب مذاکره را باز کند و به جای تحریم های یک جانبه در چارچوب برجام مطالبات خود را مطرح کند و هم سراغ مسألۀ اصلی خود برود که همانا چین است.

با این همه احتمالا پاره‌ای تحرکات یا تحریکات تروریستی از جانب اسراییل منتفی نیست و با بازگشت آمریکا به برجام نباید دستگاه‌های اطلاعاتی از این احتمال غفلت کنند.

با این وصف می توان گفت روزی که آمریکا به برجام بازگردد دور نخواهد بود. روزی که بایدن مطمئن شده باشد نطق بن سلمان و نتانیاهو با آتوهایی که در دست او دارند کور شده و رجب طیب اردوغان نیز قاعدتا همراهی می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از یه طرف مواضع ایران را بمباران می کنند و از طرف دیگر ادعای بازگشت به برجام را دارند باید بدانند تنها راه برگشت به برجام برداشتن کامل تحریم هاست و لاغیر

    • بدون نام

      آفرین..گزارش منطقی و جالب

    • 3136

      با این توجیهات خودتان را آرام کنید.امریکا تحریم ها را بر نمی دارد.

    • سردار 48

      چه تحلیل آبکی!!!

    • بدون نام

      برجام بایدن یعنی برچیدن برنامه موشکی و بی دفاع شدن کشور

    • علیرضا ارام

      زهی خیال باطل

    • بدون نام

      الکی دلخوشید برجامی در کار نیست

    • بدون نام

      آمریکا،تحریم های ایران رالغوکند!

    • بدون نام

      مگه ترکیه یک کشور اروپائی محسوب نمی شود!!!!!؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج