۱۰۹۵۷۹۴
۶۸ نظر
۵۰۵۰
۶۸ نظر
۵۰۵۰
پ

سقوط اسپرم، کرونا و ناباروری مردان ایرانی

همه می‌دانیم که نرخ فرزندآوری در ایران دچار اُفت محسوسی شده است. این اتفاق دلایل مختلفی مانند کاهش ازدواج، نامساعد بودن شرایط اقتصادی و ... دارد. به‌همین دلیل امروز در این مطلب، قصد داریم به موضوع ناباروری بپردازیم.

برترین‌ها: همه می‌دانیم که نرخ فرزندآوری در ایران دچار اُفت محسوسی شده است. این اتفاق دلایل مختلفی مانند کاهش ازدواج، نامساعد بودن شرایط اقتصادی و ... دارد. طی اخبار منتشر شده این موضوع باعث شده است با رأی نمایندگان؛ وام ودیعه مسکن ۷۰ میلیونی با تولد فرزند سوم اعطا می‌شود و همچنین سهام یک میلیون تومانی به فرزندان متولد سال ۱۴۰۰ اختصاص می‌یابد.

علیرغم این موارد، افزایش ناباروری در مردان و زنان نیز از مهم‌ترین دلایل کاهش نرخ باروری‌ است. طبق آمار به‌دست آمده از تحقیقات صورت‌گرفته بر این موضوع، مشخص شده است که ویروس کرونا علاوه بر تعداد مرگ‌ومیر بیشتر در آقایان، بر قدرت باروری آقایان نیز تاثیر می‌گذارد. به‌همین دلیل امروز در این مطلب، قصد داریم به موضوع ناباروری بپردازیم. با ما همراه باشید.

سقوط اسپرم، کرونا و ناباروری مردان ایرانی

سقوط تعداد اسپرم، از مهم‌ترین دلایل ناباروری

شانا سوان، متخصص اپیدمیولوژی محیط زیست و تولیدمثل، طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام داده است، نشان می‌دهد تعداد اسپرم‌ها در غرب، بین سال‌های ۱۹۷۳ و ۲۰۱۱ با ۵۹ درصد کاهش مواجه شده و به دنبال پیش‌بینی‌های فعلی، احتمال این وجود دارد که تعداد اسپرم در سال ۲۰۴۵، به صفر برسد. همچنین بین سال‌های ۱۹۶۴ و ۲۰۱۸ میزان باروری جهانی از ۵/۰۶ تولد به ازای هر زن، به ۲/۴ کاهش یافته است.

نرخ باروری در ایران، از سال ۹۶ به سال ۹۷ به میزان ۱۲۷ هزار تولد کمتر بوده است که این آمار از سال ۹۷ به سال ۹۸ به ۱۵۰ هزار تولد کمتر رسیده است. طبق یک تحقیق انجام شده، از هر ٢ مرد متاهل ایرانی، ١ نفر بی فرزند و تک فرزند است. که این یک هشدار جدی برای جامعه است . طبق آمار به‌دست آمده، اگر نرخ باروری به‌همین صورت ادامه داشته باشد، در ۳۰سال آینده ایران جز ۴کشور پیر دنیا می‌شود.

سقوط اسپرم، کرونا و ناباروری مردان ایرانی

در حالیکه احتمالا پیشگیری از بارداری، تحولات فرهنگی و هزینه بچه‌دار شدن از عوامل موثر در این امر هستند، شانا سوان نسبت به شاخص‌هایی که دلایل بیولوژیکی دارند نیز هشدار می‌دهد؛ از جمله افزایش میزان سقط جنین، افزایش ناهنجاری دستگاه تناسلی در پسران و بلوغ زودرس در دختران.

این متخصص، فراگیری پلاستیک‌ها، مواد آرایشی، سموم دفع آفات، استعمال دخانیات، ماریجوانا و افزایش چاقی و شیوه‌های ناسالم زندگی در دنیای مدرن که تعادل هورمونی را به هم می‌زند را از عوامل کاهش باروری دانست.

مرگ‌ومیر در آقایان بیشتر از خانم‌هاست

امید به زندگی در مردان ۷۴ سال و در زنان ۷۶ سال است؛ از این نظر بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ایران در رتبه ۶۴ جهان قرار دارد؛ عللی که منجر به افزایش مرگ ومیر می‌شود بیماری‌های قلبی عروقی، کرونا، سکته‌های مغزی، حوادث جاده‌ای، فشار خون، دیابت و بیماری‌های ریوی است. امید به زندگی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مرگ‌ومیر بین ۳۰ تا ۶۰ سالگی در زنان ۱۱.۳ در هزار نفر و در مردان ۲۱.۳ در هر هزار نفر است.

همانطور که گفتیم آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در مردان بیشتر است. مردان و زنان تقریباً به نسبت برابری به کووید۱۹ مبتلا می‌شوند اما احتمال بدحال شدن و فوت مردان بر اثر کرونا بیش از زنان است، بر اساس تحقیقات انجام شده، مردان حدوداً دو برابر بیش از زنان در معرض فوت بر اثر کرونا هستند؛ دفاع ایمنی زنان بیش از مردان است به همین دلیل بیش از مردان در برابر کرونا مقاومند.

سقوط اسپرم، کرونا و ناباروری مردان ایرانی

مردان دیرتر از زنان به پزشک مراجعه می‌کنند

طبق گفته‌های دکتر عباس بصیری، شیوع برخی بیماری‌ها در مردان بیشتر است. برای مثال سرطان کولون در مردان ۳۵ درصد بیش از زنان است؛ بیماری مردان زودتر شروع می‌شود اما مردان دیرتر از زنان به پزشک مراجعه می‌کنند. مردان کمتر از زنان می‌پذیرند که بیمار هستند، و زنان سه برابر بیش از مردان به پزشک مراجعه می‌کنند. یکی دیگر از عوامل موثر در آمار بیشتر فوت آقایان نسبت به خانم‌ها نیز همین موضوع است.

مردان در برخی موارد مقاومت کمتری مقابل بیماری دارند؛ چاقی مادر همه بیماری‌هاست؛ چاقی در مردان ۲۱ درصد و در زنان ۲۴ درصد است ولی سرعت رشد آن در مردان ۵۰ درصد بیشتر است؛ بیماری‌های غیرواگیر در مردان ایرانی ۲۶ درصد و در زنان ۲۳ درصد است همچنین آقایان به دلیل مشکلات شغلی و حضور در محیط‌های آلوده‌تر بیشتر دچار مشکلاتی نظر آسم می‌شوند.

مردان بیش از زنان دچار سکته مغزی می‌شوند، در کشوری مانند امریکا سه برابر بیشتر به سنگ کلیه دچار می‌شوند و دو برابر بیشتر به زخم اثنی عشر مبتلا می‌شوند.

کرونا، و تاثیرات منفی آن بر کیفیت اسپرم‌ها

سقوط اسپرم، کرونا و ناباروری مردان ایرانی

بر اساس مطالعات جدید، ابتلای شدید به کووید۱۹ ممکن است بر کیفیت اسپرم مردان و به تبع آن بر قدرت باروری آن‌ها تأثیر بگذارد.

البته متخصصانی که در انجام این تحقیق مشارکت نداشتند، در نتیجه‌های به دست آمده از آن تردید دارند. آلن پیسی، استاد آندرولوژی (پزشکی مردان) در دانشگاه شفیلد در جنوب یورکشایر می‌گوید: باید در چگونگی تفسیر یافته‌های این تحقیق بسیار دقت کرد. مثلا نویسندگان گفته‌اند که داده‌ها نشان دهنده آن است که عفونت کووید۱۹ باعث اختلالات قابل توجهی در عملکرد تولیدمثل مردان می‌شود؛ درحالی که آنچه در واقع دیده شده، ارتباط میان این دو موضوع است و نه تاثیر یکی بر دیگری.

ابتلا به هر بیماری ویروسی حتی آنفولانزا می‌تواند بطور موقت و برای چند هفته تا چند ماه، تعداد اسپرم‌ها را کاهش دهد و حتی گاهی به صفر برساند؛ بنابراین دشوار است که بتوان تعیین کرد چه مقدار از کاهش اسپرم‌های مشاهده شده در این مطالعه، در نتیجه‌ی تاثیر مستقیم کووید۱۹ بوده است.

مطالعات صورت‌گرفته نشان داد که اسپرم‌ها در مردان مبتلا به کووید۱۹ در مقایسه با مردان سالم، دچار التهاب و استرس اکسیداتیو قابل توجهی بودند. علاوه بر این میزان غلظت اسپرم‌ها، تحرک و شکل آن‌ها نیز تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته بود. این مطالعه همچنین نشان داد که با شدت بیماری، اختلالات روی داده بیشتر شده است.

البته پزشکان معتقدند که علاوه بر خود ویروس کرونا، دارو‌هایی که برای درمان کووید۱۹ استفاده می‌شوند نیز می‌توانند بر نتایج به دست آمده از این تحقیقات تاثیر بگذارند. همچنین احتمال می‌رود که افزایش وزن مردان مبتلا به کووید۱۹ نیز باعث تغییر در کیفیت اسپرم آن‌ها شود. بویژه آنکه چاقی به تنهایی کیفیت اسپرم را کاهش می‌دهد.

سقوط اسپرم، کرونا و ناباروری مردان ایرانی

یکی از شایع‌ترین مشکلات در مردان تعداد کم اسپرم‌ها و البته ضعیف بودن اسپرم‌ها است. اسپرم‌ها در اثر چاقی، استرس و رژیم غذایی نامناسب کم تحرک می‌شوند و در راه رسیدن به تخمک شکست می‌خورند.

به‌طور کلی می‌توان گفت فاکتور‌های سبک زندگی نظیر استرس، چاقی، برخی دارو‌ها و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند بر تعداد و فعالیت اسپرم‌ها تأثیرگذار باشد. با افزایش تعداد اسپرم علاوه بر افزایش شانس باروری، لذت جنسی بیشتری را تجربه می‌کنید همچنین می‌توانید از زود انزالی جلوگیری کنید. به همین دلیل برای اینکه بتوانید تعداد اسپرم خود را افزایش دهید لازم است نکاتی را رعایت کنید. چندی پیش در یک مطلب، به‌طور مفصل درباره‌ی کمبود و تقویت اسپرم صحبت کردیم. برای خواندن مطلب، اینجا کلیک کنید.

عوامل اقتصادی، سدی برای بچه‌دار شدن

به‌غیر از ناباروری‌هایی که بر اثر بیماری صورت می‌گیرد، شرایط بد اقتصادی نیز یکی دیگر از دلایل مهم زوجین برای بچه‌دار نشدن است. این روزها اکثر زوج‌ها معتقدند با وجود تورم، بالا بودن خط فقر، بالا بودن هزینه‌های اجاره‌ی مسکن، خوراک و ...، درصورتی که هردو شاغل هستند، نمی‌توانند از پسِ هزینه‌های داشتن فرزند برآیند. به‌همین دلیل، تصمیم می‌گیرند خود را از نعمت داشتن فرزند محروم کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط عوامل اقتصادی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا زنی نخواد هیچ مردی حق نداره بهش تحمیل کنه .بدن زنها محل جنگ حکومتها نیست

      • جواد

        با این وضع اقتصادی کاهش که هیچ از بینم میره

      • بدون نام

        دیگه اسپرمی برامون نمونده

      • .......

        جوونها که نه همه ملت از درون پوسیدن فقط مونده یه پوسته برای تداوم نسل باید دست به دامن پیرمردهای جان سخت بشیم

      • بدون نام

        نمی فهمم آخه بچه داشتن و بزرگ کردن و مسئولیت به عهده گرفتن و تحت فشار قرار گرفتن چه لذتی داره ؟ فقط برای اینکه یکی بهت بگم مامان یا بابا ؟ چند سال بعد که بزرگتر شد دیگه حسابتم نمی کنه میره دنبال زندگیش

      • بدون نام

        به کاربر ۱۶:۵۵ متاسفانه با تصویب لایحه جدید مجلس رسماً جسم زنها به خط مقدم جنگ حکومتی تبدیل شده. با قوانین جدید عملا سقط درمانی غیر ممکن می شه. در سالهای آینده علاوه بر تولد حدود ۹هزار کودک معلول نرخ سقط جنین های زیرزمینی هم به طرز چشمگیری بالا می ره. تمامی تبعات هولناک سقط جنین غیرقانونی و همینطور به دنیا آوردن کودکان معلول به جسم و روح زنان تحمیل میشه.

    • اشکان

      همین الان هم سالانه یک میلیون و دویست هزار نفر به جمعیت داره اضافه میشه ( خالص) برید آمارها رو نگاه کنید 3 ماه دیگه جمعیت ایران 85 میلیون نفر رو رد می کنه !!!! البته متاسفانه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این پیک قدیمه.بزودی افت شروع خواهد شد

      • بدون نام

        آمار تولد رو به کاهشه امار ازدواج هم کاهشی است و سالانه 200 هزار نفر هم از کشور میروند و سالی 400 هزار فوت هم داریم که افزایشی است و احتمالا تا 800 هزار و در مرحله بعد تا یک و نیم میلیون هم برسه و نتیجتا جمعیت رو به کاهش خواهد گذاشت فعلا موقتا بالا میره مرحله بعد کاهشیه

    • بدون نام

      بزرگترين عامل تجرد و تك فرزندي مردان در ايران مشكلات اقتصادي و پول است بنده جوانان سالم با خانواده و تحصيل كرده زيادي در اطرافم ميبينم كه علارغم داشتن شغل و كار درامدشان جوابگو تامين يك واحد مسكوني نيست ...!!!! چطور انتظار ازدواج ميشه از اين جوانان داريد ...!!!!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی اگه مردها بخوان زنشون ده تا بچه میاره؟ هر حامگی عوارض زیادی برای زن داره

      • بدون نام

        ازدواج حماقته

    • بدون نام

      وقتي من با پس انداز 10 سال كارم نميتونم يك اپارتمان معقول اجاره يا بخرم چطور انتظار ازدواج از من جوان داريد ...........!!!!!!!!!!!!!

    • بدون نام

      به به یک میلیون تومن سهام خخخخخخخخخخخخخخخ
      یک میلیون رو چطور حساب کردین با حذف چهار صفر یا بدون حذف چهار صفر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واسه خودشون میلیاردی واسه مردم یک میلیون

    • بدون نام

      اوایل که بیماری کرونا آمده بود. میگفتند. از عمد این بیماری رو. توی جهان شایع کردن تا جلوی رشد جمعیت رو بگیرند باید جلوی رشد جمعیت گرفته بشه. کره ی زمین. رو به نابودی هست. گرم شدن زمین. رو ما امسال به وضوح دیدیم. امسال برف. نیامد این. یعنی خطر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین این یعنی خطر حسن
        عمو جان مردم دارن از گرسنگی میمیرن مردم دارن از سختی شرایط خودشون رو می کشن
        برو در دادگاهها ببین چ خبره
        اون وقت شما وایسادی ببینی زمین کی گرم میشه اعلام خبر کنی!

    • بدون نام

      کشور ما با همین مقدار جمعیت. خیلی مشکل داریم. کمبود آب. خشک شدن دریاچه ها ( ارومیه). دفن زباله. آلودگی. هوا. و آب بی کاری آلوده شدن آبهای زیر زمینی. آنقدر نگید بچه بیارید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آلودگی هوا و زمین ترافیک وحشتناک و دیوانه کننده فضای کم راه و جاده و خیابان و کوچه

    • سرخوش

      من یک جوانم سی و پنج ساله ،مگر دیوانه باشم با این شرایط تن به ازدواج دهم ...

      پاسخ ها

      • .

        سی و پنج سالته به خودت میگی جوان ؟ تو که پیری عمو (:

      • بدون نام

        سی و پنج ساله جوان نیست

      • بدون نام

        تو پیر شدی

      • بدون نام

        ببین به چه بد بختی افتادیم که به 35 ساله میگیم پسر یعنی تو این کشور 40 سالگی باید غزل رو بخونیم و سرمون رو بذاریم زمین و بمیریم

    • بدون نام

      خوبه كه جمعيت كمتر بهتره

    • بدون نام

      چطور تا دهه هفتاد فرزند کمتر مساوی زندگی بهتر بود؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون موقع سرباز زیاد بود سرباز زیاد داشتن برای جنگ الان سرباز کم شده

      • بدون نام

        گل گفتی

    • زیزو

      اول مشکل مسکن رو حل کنید تا جوونهای بدبخت بتونن ازدواج کنن و یه سقفی بالای سرشون باشه ،بعد بچه

    • بدون نام

      مردای بی عرضه ایرانی هر جا که میریم دارن از بی پولی مینالن حالم داره بهم میخوره

      پاسخ ها

      • مونا

        دقیقاا همش ناله میکنن که بدبختن پول ندارن ولی برای رفیق بازی جونشونم میدن. خجالت اوره انقدر ناله و زاری یه ذره شخصیت و غرور هم خوب چیزیه

    • بدون نام

      اينا فقط جمعيت و براي جنگ ميخوان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      کرونا یک ساله شناخته شده، نمیشه بگیم در درازمدت بر قدرت باروری تاثیر گذاره، اصلا این نتیجه گیری علمی نیست، باید چند تا نمونه بیمار رو مقایسه کنن با همان تعداد افراد سالم تا بشه نتیجه قطعی رو اعلام کنن، در ضمن ما الان ۸۰ میلیون هستیم خیلی جمعیت زیاده متاسفانه دهه های قبلا از ۷۰ رشد خیلی زیادی داشتیم و الان ما حداقل ۶۰ میلیون فقیر داریم، همین جمعیت رو نمی‌تونن اداره کنن و اصرار بر افزایش جمعیت دارن، الان ما حداقل ۳۰ میلیون آدم افسرده و ناامید داریم، کیفیت زندگی خیلی مهم تره و گرنه که همه کشورهای عقب مانده جمعیتشون جوان هست و هیچ مشکلی رو جوانی جمعیت حل نمیکنه

    • بدون نام

      به درک !

    • بدون نام

      بهتر !

    • بدون نام

      اینا جمعیت رو فقط برای سرباز و جنگ میخوان

    • بدون نام

      #نه_به_ازدیاد_جمعیت

    • بدون نام

      اینا فقط سرباز مفت و کارگر مفت میخوان

    • بدون نام

      وقتی پول نداریم اسپرم میخوایم چیکار ؟!

    • بدون نام

      وقتی پول نداری اسپرم به چه دردی میخوره ؟!

    • بدون نام

      همون بهتر که اسپرم نداشته باشم !

    • بدون نام

      جمعیت کمتر ایران قشنگ تر

    • بدون نام

      جمعیت کمتر زندگی بهتر

    • بدون نام

      جمعیت کمتر جهان قشنگ تر

    • بدون نام

      الان دیگه کی ازدواج میکنه ؟!

    • بدون نام

      الان دیگه هیشکی ازدواج نمیکنه

    • بدون نام

      الان دیگه ازدواج نمیکنن که بخوان بچه دار بشن

    • بدون نام

      پول ندارم اسپرم کیلو چند ؟!

    • بدون نام

      پول نداریم اسپرم کیلو چند ؟!

    • بدون نام

      نه به ازدواج

    • بدون نام

      #نه_به_ازدواج

    • بدون نام

      نه به فرزندآوری

    • بدون نام

      #نه_به_فرزندآوری

    • بدون نام

      ازدواج نکنید

    • بدون نام

      باردار نشوید

    • بدون نام

      فرزند نیاورید

    • بدون نام

      فرزندآوری نکنید

    • بدون نام

      بچه نیارید

    • بدون نام

      بچه دار نشید

    • بدون نام

      جمعیت کمتر یعنی زندگی بهتر ، رفاه بهتر، محیط زیست پاکیزه تر، آلودگی کمتر ...... و خیلی مزایای بهتر که از پرجمعیتی خیلی بهتره. الان هند دومین پرجمعیت دنیاست زندگی ببشترشون افتضاحه.

    • زندگی

      در طبیعت هم وقتی شرایط زندگی برای حیوانات و گیاهان مناسب نباشه تولید مثل کم‌ میشه ، از انسان که داری عقل و درک هست شما چه انتظاری دارید

    • بدون نام

      جهندم !

    • بدون نام

      چون حاصل آدمی در این شورستان،
      جز خوردن غصه نیست تا کندن جان،
      خرم دل آنکه زین جهان زود برفت
      آسوده کسی که خود نیامد به جهان

      خیام

    • بدون نام

      خوشبخت کسی که خر ندارد،
      از کاه و جوَش خبر ندارد

    • بدون نام

      افلاک که جز غم نفزایند دگر،
      ننهند بجا تا نربایند دگر
      ناآمدگان اگر بدانند که ما،
      از دهر چه میکشیم، نایند دگر

      خیام

    • بدون نام

      هدیه دادن زندگی به دیگری یعنی دادن استرس، اضطراب، ترس از مرگ، مواجه شدن با انواع بیماریها و حوادث غیر قابل پیش بینی و در نهایت پیری و ناتوانی و مرگ. پس کلا تولید مثل یعنی جنایت، حماقت و ظلم در حق بچه بیگناه و قتل عمد محسوب میشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج