جاباما
۱۰۹۶۲۰۳
۲۲ نظر
۵۰۱۸
۲۲ نظر
۵۰۱۸
پ

بایدن، تکلیف بن‌سلمان را یکسره کرد

آمریکا از عربستان سعودی خواست، تیم و باند مخوف قتل جمال خاشقچی به رهبری محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی که واشنگتن این تیم را تحریم کرده است منحل کند.

ایرنا نوشت: آمریکا از عربستان سعودی خواست، تیم و باند مخوف قتل جمال خاشقچی به رهبری محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی که واشنگتن این تیم را تحریم کرده است منحل کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه شنبه شب در مورد این باند مخوف گفت: ما از عربستان سعودی خواسته‌ایم که این باند را منحل کند و سپس اصلاحات و کنترل‌های را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که فعالیت‌ها و عملیات ضد معارض کاملا متوقف می‌شود.

بایدن، تکلیف بن‌سلمان را یکسره کرد

وی همچنین از عربستان سعودی خواست برای آزادی لجین الهذلول مدافع حق رانندگی زنان در عربستان که نزدیک به سه سال حبس محکوم شده است، اقدامات بیشتری انجام دهد.

پرایس افزود: ما از عربستان سعودی می‌خواهیم که اقدامات دیگری برای برداشتن ممنوعیت سفر زندانیان آزاد شده و حل پرونده‌هایی مانند فعالان حقوق زنان و دیگران انجام دهد.

توصیه‌های وزارت خارجه آمریکا به عربستان در مورد رعایت موارد حقوق بشر در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن این هفته گزارشی منتشر کرد که در ‌آن صریحا به نقش محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در کشته شدن خاشقچی منتقد سعودی اشاره شده است اما آمریکا تا کنون اقدامی برای تحریم و یا مجازات ولیعهد عربستان انجام نداده است.

وزارت خزانه داری آمریکا نیز تنها شماری از افرادی را که در ترور خاشقچی نقش داشته‌اند تحریم کرد و با نادیده گرفتن نقش محمد بن سلمان در این زمینه، مصونیت در امان بودن هرگونه اقدام قهرآمیز توسط آمریکا علیه ولیعهد جوان سعودی اعمال کرد.

پرایس در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی به دستور «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد این کشور، تصریح کرد: «دولت بایدن با این کار، پیام شفافی به عربستان سعودی داد و آینده روابط را تعیین کرد».

وی با بیان اینکه دولت آمریکا قصد دارد «شراکت مسئولانه‌ای» با عربستان سعودی داشته باشد، گفت: «همزمان باید مطمئن شویم که [حادثه‌ای شبیه] قتل خاشقچی، بار دیگر تکرار نشود... ما گام‌هایی را برای اعمال محدودیت ورود بر ۷۶ تبعه سعودی [به آمریکا] که در قتل خاشقچی دخیل بودند، برمی‌داریم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش اطلاعاتی قتل خاشقچی، توضیح داد: «این گزارش جدید نیست. ما متعهد به انتشار گزارش قتل خاشقچی هستیم و بخاطر تعهدمان به اصل شفافیت، عذرخواهی نمی‌کنیم... هیچ نفوذ سیاسی در این گزارش اطلاعاتی و انتشار لیست افراد دخیل در قتل خاشقچی وجود نداشت».

پرایس ضمن تاکید بر اهمیت تداوم فرایند اصلاحات در عربستان سعودی برای منافع آمریکا، افزود: «امیدواریم که روابط‌مان با عربستان سعودی را به مسیر درست برگردانیم و نگرانی‌های کنگره را نیز برطرف کنیم. روابط ما با عربستان سعودی در مرحله اصلاح قرار دارد، نه تحریم. هدف از اقدامات ما، شکل دادن به روابط خود با عربستان سعودی به نحوی جدید در آینده است».

وی به سوالی درباره اینکه آیا دولت بایدن قصد ندارد بن‌سلمان را به دلیل صدور دستور قتل خاشقچی تحریم کند، اینگونه پاسخ داد: «ما بر سران کشورهایی که با آنها اختلاف نظر یا مشکل داریم، تحریم اعمال نمی‌کنیم... اگر روابط ما اصلاح شود، بیشترین نفوذ و تأثیر را بر روابط با عربستان سعودی خواهیم داشت».

این مقام آمریکایی در ادامه صحبت‌هایش آورد: «همتای رئیس‌جمهور (بایدن) در عربستان سعودی، ملک سلمان است و ما بر این مبنا تعامل می‌کنیم. همتای وزیر دفاع آمریکا در عربستان سعودی نیز شاهزاده محمد بن‌سلمان است».

وی ضمن اشاره به عملیات‌های اخیر نیروهای مسلح یمن علیه مواضع ائتلاف متجاوز سعودی، گفت: «ما تعهد خود به حمایت از عربستان سعودی جهت دفاع از خودش در برابر حملات حوثی‌ها را اعلام کرده‌ایم. به دنبال اقدامات بیشتری برای پاسخگو کردن سران حوثی هستیم».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره برنامه آمریکا جهت پایان دادن به جنگ تحمیلی ائتلاف سعودی علیه یمن مدعی شد: «نماینده آمریکا در یمن در حال تلاش در منطقه با امید پایان دادن به این بحران است... بایدن بر لزوم توقف فروش تسلیحات تهاجمی به عملیات‌کنندگان در یمن تاکید کرد».

پرایس درباره تناقض این اظهارات خود با تداوم فروش تسلیحات به عربستان سعودی و قراردادهای دولت پیشین واشنگتن با ریاض نیز ادعا کرد: «درباره قراردادهای فروش سلاح به عربستان سعودی، مسیر باید بر مبنای منافع و ارزش های ما باشد. ما نه تنها حمایت از عملیات‌های تهاجمی در یمن را قطع کردیم، بلکه تلاش‌های بشردوستانه خود را نیز افزایش دادیم».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دراین مـوضوع امریکا وبایدن خوب می شود

    • بدون نام

      زحمت کشیدی جناب بایدن خیلی به خودت فشار آوردی تا فقط تیم جنایت کار قاتل خاشقچی رو فقط از سمت خود برکنار کنند
      پس مجازاتشان چی ؟ پس تکلیف بن سلمان جانی چی؟ پس تکلیف مردم خون دل کشیده یمن چی ؟ برای شما دولت آمریکا دموکراسی هیچ معنایی ندارد شما خریدنی هستید.

    • بدون نام

      ماسمالی کرده چطور تیتر چپکی زدی

    • علیها

      دمش گرم, منطقیه,
      شاید فعلا!

    • علی

      مرحبا بایدن... گزینه بعدی بنیامین رو بردار...

    • علی

      بایدن، عربستان رو به سمت ایران سوق خواهد داد... اینها سیاست اوباماست که به پیرمرد دیکته می‌شود.

    • بدون نام

      این بازیا فقط واسه چاپیدن بیشتره

    • شر کم زور

      ول کنید این خاشقچی رو. هزار هزار مشکلات عدیده ای دارید چسبیدین ب خا‌شقچی...

    • بدون نام

      مرگ بر..........مرگ برآمریکا برای۲۰۰سال
      زورگویی

    • بدون نام

      چجوری یکسره کرده فعلا که کاری نتوانسته بکنه

    • حسین

      من خودم از جمله افراد تو جامعه هستم که واقعا از لحاظ اقتصادی تحت فشارم.ولی الان که این خبر رو خوندم به ایرانی بودنم افتخار کردم.
      الان عربستان فقط و فقط باید به امریکا بگه چشم و همه دستورات بایدن رو مو به مو اجرا کنه.
      ولی در مورد ایران همه میدونن اصلا این خبرا نیست.

    • بدون نام

      عدالت مسخره آمریکای همینه.

    • بدون نام

      دولت متمدن

    • بدون نام

      این موضوع دستمایهٔ باج گیری از بن سلمان شده. باز هم بن سلمان با دادن پول دهنشونو میبنده

    • بدون نام

      گاوشیرده دوباره شیرش زیاد شده

    • بدون نام

      تا آخرین لحظه که عذاب جهنم را جلوی چشم خودتون ببینید دست بردار نیستید وقتی که دیگه خیلی دیر خواهد بود

    • بدون نام

      قشنگ میشه رد پای ایران و خواسته هاش رو تو کارهای بایدن در مورد عربستان دید ..

    • بدون نام

      تهدید بیشتر برای دوشیدن بیشتر

    • بدون نام

      بایدن این همه ظلم تو ایران رو نمیبینه دلش برای قاشقچی سوخته

    • بدون نام

      خدایا بداد بشریت برس ک نابود شد

    • بدون نام

      انگار عربستان شده یک استان 53م آمریکا. دم ایران گرم که جلوی سلطه می ایسته

    • خسته شدیم

      این همه اراجیف

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج