۱۰۹۶۲۳۳
۲ نظر
۶۲۲۱
۲ نظر
۶۲۲۱
پ

تفاوت‌های سانتا و پایا در چیست؟

تفاوت هر کدام از سامانه‌های سانتا و پایا، به همراه محدودیت‌ها و روش‌های انتقال وجه را در سایت انتخاب بخوانید. اگرچه بسیاری از افراد با نام این دو سامانه و کارکردشان آشنا هستند، اما سامانه‌های سانتا و پایا درواقع سامانه‌هایی ویژه پرداخت و حواله هستند.

انتخاب: تفاوت هر کدام از سامانه‌های سانتا و پایا، به همراه محدودیت‌ها و روش‌های انتقال وجه را در سایت انتخاب بخوانید. اگرچه بسیاری از افراد با نام این دو سامانه و کارکردشان آشنا هستند، اما سامانه‌های سانتا و پایا درواقع سامانه‌هایی ویژه پرداخت و حواله هستند.

با گذشت سالها، روش‌های انتقال وجوه نیز روز به روز پیشرفت کرده است و در کشورمان نیز دو سامانه پایا و سانتا محبوبیت قابل توجهی دارند.

همانطور که قابل حدس است سامانه‌های سانتا و پایا، سامانه‌هایی امن و قابل اطمینان برای انتقال وجوهند و هر یک ویژگی‌هایی خاص خود دارند. در سامانه پایا با استفاده از روش‌های الکترونیکی کاربران اقدام به جابجایی وجه بانکی خرد می‌کنند و در سامانه سانتا، پرداخت‌های کلان و حواله‌های فوری انجام می‌شود.

سانتا چیست؟

در سال ۱۳۹۷ بخشنامه‌ای مطرح شد که در آن میزان مبلغ کارمزد‌های بانکی افزایش پیدا کرد، هدف از این کار، افزایش استقبال کاربران از سامانه‌های انتقال وجه مانند همراه بانک‌ها و اینترنت بانک‌ها است. ساتنا را می‌توان مخفف «سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی» دانست. این سامانه برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ با هدف انتقالات بین بانکی به شکل الکترونیک رونمایی شد، اما مدتی طول کشید تا مشتریان با این نوع پرداخت ارتباط برقرار کنند. در این سامانه کاربران می‌توانند بدون هیچ محدودیتی اقدام به انتقال مبالغ متفاوت کنند.

محدودیت انتقال وجه سانتا

ساتنا یا حواله ساتنا حداقل از مبلغ ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این می‌تواند مشکل سقف کارت به کارت روزانه را برطرف کند. این حواله، در بازه ۲ ثانیه تا ۲۰ دقیقه البته در حین زمان کاری بانک‌ها انجام خواهد شد و در غیر اینصورت به روز کاری بعد موکول خواهد شد. بر همین اساس است که توصیه می‌شود که این فرایند را صبح زود اجرا کنید. البته به این نکته نیز دقت کنید که ساعات کاری بانک‌ها از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۳ و در پنج شنبه‌ها ۸ تا ۱۲ است.

مدت زمان واریز سانتا

در سیستم ساتنا اگر در یک روز چندین ساتنا داشته باشید، به شکل تک تک به حساب شما واریز خواهد شد، البته توجه داشته باشید که مدت زمان این عملیات بین ۲ ثانیه تا ۲۰ دقیقه متغیر است. آمار روزانه استفاده از ساتنا در سطح ایران، نزدیک به ۹ هزار بار است.

پایا چیست؟

پایا شباهت‌های زیادی با سانتا دارد و مانند سانتا یک سیستم الکترونیک انتقال مبالغ بانکی و بین بانکی است. پایا برای افراد حقیقی و حقوقی کاربرد دارد. این سامانه برای افرادی که باید در مقطع زمانی مشخصی پولی را به چندین حساب واریز کنند کاربرد زیادی دارد. این افراد می‌توانند با کمک سامانه پایا به راحتی و بی دردسر پرداختی‌های دلخواه خود را انجام دهند. برای مثال این سامانه برای مدیران که کارمندانی دارند بسیار کاربردی خواهد بود.

محدودیت انتقال وجه پایا

انتقال از طریق پایا حداقل ۱ ریال و حداکثر ۹۹.۹۹۹.۹۹ تومان است، البته به این نکته توجه کنید که اگر حواله با موفقیت انجام شود، امکان ابطال وجود ندارد و بر همین اساس است که توصیه می‌شود پیش از انجام حواله نهایت دقت خود را متمرکز کنید.

مدت زمان واریز پایا

مدت زمان حواله پایا روزانه ۳ بار است. درواقع اگر یک کاربر امروز ساعت ۱۲ ظهر اقدام به استفاده از پایا کنید، روز آینده در ۳ ساعت ۷:۳۰ صبح، ۹:۳۰ صبح و یا ۱۱:۳۰ صبح به حساب فردی که حواله کردید واریز خواهد شد، پس جای تعجب نیست که حواله ساتنا از حواله پایا طرفداران بیشتری دارد، زیرا با سرعت بالاتری انجام می‌شود.

کارمزد سامانه‌های پایا و سانتا چقدر است؟

دراستفاده از سامانه ساتنا و پایا خبری از کارمزد نیست و این موضوع باعث شده بسیاری از افراد به این سامانه‌ها با نگرش مثبت نگاه کنند.

بررسی مزایای پایا و سانتا

شاید اگر قرار باشد به یک مزیت مهم در سامانه‌های پایا و سانتا اشاره کنیم باید به امنیت اشاره کنیم. بسیاری از افراد برای معاملاتی مانند خرید املاک و مستغلات از البته انجام بسیاری از سامانه ساتنا استفاده می‌کنند و استفاده از سامانه پایا نیز روشی رایج در انتقلات نه چندان بزرگ مانند واریز حقوق است.

یکی از مهمترین مزایای این دو سامانه همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، عدم اخذ کارمزد است که با توجه به شرایط تورم موجود در کشور یک حسن بزرگ است. سامانه پایا در درون خود دارای دو هسته جداگانه «انتقال اعتبار» و «برداشت مستقیم» است که ارایه خدمات ارزش‌افزوده را برای بانک‌ها میسر می‌سازند. هسته انتقال اعتبار یا انتقال مستقیم همانند یک سامانه حواله بین بانکی عمل می‌کند با این تفاوت که این سامانه علاوه بر پذیرش حواله‌های انفرادی قادر خواهد بود تا حواله‌های انبوه شامل تعداد بسیار زیادی دستور پرداخت را نیز از بانک‌ها و مشتریان آن‌ها دریافت و پردازش می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mostafapv

      پایا که میدونم کارمزد داره، فقط کارمزدش از کارت به کارت کمتره

      پاسخ ها

      • روح اله

        سانتا ؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج