۱۰۹۶۳۶۴
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

چطور در پنج سال یک باشگاه را نابود کنیم؟

پنجم ژوئن سال ۲۰۱۵ روز بزرگی برای باشگاه بارسلونا بود، چون با لوییس انریکه لیگ قهرمانان اروپا را بردند و سه‌گانه فوق‌العاده‌شان را بعد از قهرمانی در لالیگا و جام حذفی اسپانیا تکمیل کردند.

روزنامه ایران ورزشی: پنجم ژوئن سال ۲۰۱۵ روز بزرگی برای باشگاه بارسلونا بود چون با لوییس انریکه لیگ قهرمانان اروپا را بردند و سه‌گانه فوق‌العاده‌شان را بعد از قهرمانی در لالیگا و جام حذفی اسپانیا تکمیل کردند.

بیش از پنج سال از آن روز فراموش نشدنی برای هواداران بارسلونا گذشته و باشگاه بعد از قرارگرفتن در قله فوتبال اروپا، در آستانه مواجهه با یک بحران مالی و ورزشی است. در مرکز این سقوط وحشتناک هم رئیس سابق باشگاه، خوسپ ماریا بارتومئو است که دوشنبه صبح به علت اتهامات مربوط به رسوایی بارساگیت در اسفند سال گذشته دستگیر شد.

بارتومئو چند روز بعد از آنکه تیم کاتالان به قهرمانی اروپا رسید، به‌عنوان رئیس باشگاه انتخاب شد و بعد از آن دیگر باشگاه آن اوج را هرگز تجربه نکرد.

قبل از انتخابات، هیأت مدیره پیشین که بارتومئو هم در آن بود، به توافق اسپانسرشیپ با «قطر ایرویز» نزدیک شده بود. با موفقیتی که در لیگ قهرمانان به دست آورده بودند، بارتومئو می‌خواست چانه‌زنی کند و قرارداد بهتری برای باشگاه ببندد اما هیچ توافقی حاصل نشد و همکاری بارسلونا با قطری‌ها خاتمه یافت.

در سطح ورزشی هم آبی اناری‌ها پول زیادی برای بازیکنانی خرج کردند که هیچ کدام نتوانستند شاخص شوند، بازیکنانی مثل آردا توران، الیکس ویدال، لوکاس دینیه، پاکو آلکاسر، آندره گومز و ساموئل اومتیتی. همزمان بارتومئو قراردادهای خوبی به ستاره‌هایی مثل خوردی آلبا، سرخیو بوسکتس، جرارد پیکه و لوییس سوارس پیشنهاد کرد و آنها هم قبول کردند. در نتیجه بارسلونا بیشترین دستمزد را در میان تمام تیم‌های اروپایی پرداخت می‌کرد و با شرایطی که شیوع ویروس کرونا به وجود آورد، بزرگترین ضربه را بارسلونا خورد.

اتفاق مهم دیگر در تابستان سال ۲۰۱۷ بود که پاری‌سن‌ژرمن با مالکیت شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی قطر(QSI) نیمار را به دست آورد بعد از آنکه بند فسخ قرارداد او را فعال کرد.

بارسلونا پول خوبی از فروش نیمار به دست آورد اما یک بار دیگر نتوانست سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دهد، عثمان دمبله و فیلیپه کوتینیو که به جای نیمار آمدند، هیچ یک نتوانستند جای ستاره برزیلی را پر کنند.

در همین سال‌ها، رئال مادرید سه قهرمانی پیاپی در لیگ قهرمانان اروپا به دست آورد و بارسلونا با حذف‌های فاجعه‌بار و تحقیرکننده به دست رم و لیورپول مواجه شد.

یک سال بعد از انتخاب به‌عنوان رئیس باشگاه، بارتومئو مجبور شد در برابر اتهام تخلف مالیاتی در ماجرای خریدن نیمار دفاع کند. او و رئیس سابق باشگاه، ساندرو روسل از اتهامات تبرئه شدند اما اعتبار باشگاه به شدت مخدوش شد.

فهرست مخالفان بارتومئو افزایش یافت وقتی بارسلونا در روز رفراندوم کاتالونیا پشت درهای بسته با لاس‌پالماس بازی کرد.

آخرین رسوایی او بارسا گیت بود که متهم شد به اینکه با پول باشگاه یک کمپانی را استخدام کرده که در شبکه‌های مجازی اعتبار چهره‌های شاخص باشگاه را زیر سؤال ببرند.

قبل از استعفا از ریاست باشگاه، بارتومئو رابطه‌اش را با چندین بازیکن بزرگ باشگاه از جمله لیونل مسی خراب کرد. فوق‌ستاره آرژانتینی در مصاحبه با سایت گل از بارتومئو انتقاد کرد و گفت بارها در مورد مسائل مختلف به او دروغ گفته است. تابستان قبل، مسی خواستار جدایی از باشگاه شد و هنوز به توافق نرسیده، قرارداد فعلی او تا اوایل تیر اعتبار دارد.

اگر کسی بخواهد باشگاه بزرگی مثل بارسلونا را در پنج سال ویران کند، شاید به دستورالعمل‌های بارتومئو نیاز فوری داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پدرام

      اینو از بابا مسعود وبرخوردش با استقلال می توان دید!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج