جاباما
۱۰۹۶۳۸۵
۵۰۴۱
۵۰۴۱
پ

زنان چگونه با صخره‌نوردی به فساد می‌افتند؟

طیف محافظه‌کار اصفهان فقط چوب لای چرخ دوچرخه زنان نمی‌گذارند، مخالفت آنان با فعالیت ورزشی زنان به صخره‌نوردی هم رسیده است و درحال گذاشتن سنگ بزرگی پیش پای زنان صخره‌نورد هستند.

روزنامه همدلی - ستاره لطفی: طیف محافظه‌کار اصفهان فقط چوب لای چرخ دوچرخه زنان نمی‌گذارند، مخالفت آنان با فعالیت ورزشی زنان به صخره‌نوردی هم رسیده است و درحال گذاشتن سنگ بزرگی پیش پای زنان صخره‌نورد هستند.

زنان چگونه با صخره‌نوردی به فساد می‌افتند؟

چند روز پبش فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که براساس آن فردی از فعالیت یک گروه کوهنوردی در محل کوه‌سفید شهر درچه از توابع شهرستان خمینی‌شهر در غرب اصفهان ممانعت می‌کند؛ براساس اطلاعات منتشر شده، اعضای این گروه درحال تمرین و آموزش دره‌نوردی بودند.

انتشار این فیلم واکنش‌های انتقادی زیادی به‌ویژه از سوی فعالین حوزه کوهنوردی و سنگ‌نوردی برانگیخت؛ به طوری‌که حتی هیات کوهنوردی استان اصفهان از پیگیری ماجرا خبر داد. مهدی نصر اصفهانی رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی استان اصفهان روز چهارشنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای در کانال اطلاع‌سانی اخبار و رویداد‌های کوهنوردی ورزشی، اعلام کرد که این حادثه به‌نمایندگی از کوهنوردان برای احقاق حق و جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی به‌طور قانونی پیگیری خواهد شد.

ادامه مخالفت امامان جمعه اصفهان با ورزش زنان

زنان چگونه با صخره‌نوردی به فساد می‌افتند؟

واکنش‌های منفی در فضای مجازی و از سوی فعالان این رشته به این جریان ادامه داشت تا روز جمعه امام جمعه شهر درچه اصفهان در نماز جمعه برخلاف واکنش‌ها، موضع گرفت. وی در اظهارات عجیبی که ویدئوی آن در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود، گفت: «۱۰ تا دختر و ۵تا پسر با ماشین‌های سواری رفته‌اند صخره‌نوردی. حالا حساب کنید در ماشین سواری این‌همه آدم، چه‌جوری می‌شود! خیلی کثافتکاری است! بعد هم صخره‌نوردی با کوهنوردی فرق می‌کند؛ با طناب می‌روند بالا و می‌آیند پایین... اکثر این‌هایی که در فضای مجازی حرف می‌زنند، فاسد هستند! نباید آدم‌های نجس و کثیف اصفهان بیایند در فضای مجازی با هزار گناه کبیره، بگویند درچه‌ای‌ها فلان بودند و... معلوم شده تشکیلات ورزشی اصفهان، از این کثافت‌کاری‌ها زیاد دارد؛ ما به‌مسئولان اخطار می‌دهیم.»

عقب‌نشینی هیات کوهنوردی از پیگیری ماجرا

اظهارات امام جمعه شهر درچه اصفهان در نمازجمعه هفته گذشته کافی بود تا هیات کوهنوردی استان اصفهان که دو روز قبل از این اظهارات قول پیگیری ماجرا را داده بود، از موضع خود عقب‌نشینی کند و مانند همیشه و براساس یک رویه معمول توپ را به زمین زنان صخره‌نورد بیندازد. هیات کوهنوردی یک روز بعد از موضع‌گیری امام جمعه شهر درچه اصفهان، اطلاعیه‌ای را خطاب به‌باشگاه‌های کوهنوردی استان اصفهان صادر کرد و از آنان خواست تا اطلاع ثانوی زنان صخره‌نورد به‌جای تمرین در طبیعت در سالن‌های ورزشی تمرین کنند.

در اطلاعیه این هیات که به‌امضای مهدی نصراصفهانی، رئیس هیات کوهنوردی و صعود‌های ورزشی استان اصفهان رسیده، آمده است: «بدین‌وسیله به‌اطلاع کلیه مسئولان باشگاه‌های استان اصفهان می‌رساند به‌علت حساسیت به‌وجود آمده در خصوص کوه سفید درچه تا اطلاع ثانوی کلیه خانم‌های سنگ‌نورد جهت انجام تمرینات خود به‌سالن شهید حریری واقع در خیابان شهید چمران مراجعه کنند.»

زنان چگونه با صخره‌نوردی به فساد می‌افتند؟

سنگ‌نوردی سالنی برای صخره‌نوردان طبیعی جذاب نیست

یک کوهنورد و فعال سنگ‌نوردی در مورد تفاوت سنگ‌نوردی طبیعت با سنگ‌نوردی سالنی به همدلی گفت: «سنگ‌نوردی در طبیعت با سنگ‌نوردی سالنی اگر چه دارای وجه اشتراکاتی هستند، اما دو رشته متفاوت هستند.» الهام قبادیان افزود: «کسانی که به سنگ‌نوردی طبیعی علاقه‌مندند سنگ‌نوردی سالنی نمی‌تواند برای آنان جذاب باشد، چراکه آنان سنگ‌نوردی را در دل کوه‌ها، صخره‌ها و هوای آزاد و در کوهستان‌های سربه فلک کشیده را تجربه کرده‌اند؛ بی‌شک سنگ‌نوردی در محیطی سربسته و در یک ارتفاع محدود نمی‌تواند آنان را که عادت به‌جنگیدن با صخره‌ها و ارتفاعات طبیعی دارند، اقناع کند.»

وی تصریح کرد: «این کار درست مانند آن است که یک شناگر آب‌های آزاد را در یک حوض یا استخر کوچک بیندازیم و از او بخواهیم که شنا کند. این شناگر شاید بتواند در آن استخر کوچک شنا کند، اما طبیعتا این‌گونه شنا کردن نه‌تن‌ها برایش جذاب و لذت‌بخش نیست، بلکه حتی می‌تواند آزاردهنده هم باشد. گرفتن طبیعت از صخره‌نوردان طبیعی نیز به‌همین اندازه آزاردهنده است.» وی با اشاره به‌پوشش زنان صخره‌نورد گفت: «صخره‌نوردی ورزشی است که بخواهید یا نخواهید مجبور هستید برای حفاظت از جان خود در مقابل خطرات طبیعت، پوشش مناسبی داشته باشید. زنان صخره‌نورد نیز هم به‌خاطر نوع فعالیت ورزشی هم به‌خاطر قوانین و ارزش‌ها و اعتقاداتی که نسبت به‌حجاب و پوشش در جامعه و حتی خود افراد وجود دارد، از پوشش مناسبی برخوردارند و روا نیست به هر بهانه‌ای آنان را از فعالیت‌های ورزشی منع کرد.»

زنان چگونه با صخره‌نوردی به فساد می‌افتند؟

ورزش زنان در گوشه رینگ محافظه‌کاران

البته این اولین بار نیست که طیفی از روحانیون شهر اصفهان به‌فعالیت‌های ورزشی زنان می‌تازند، این کار مسبوق به‌سابقه است. اظهارات و موضع‌گیری‌های امام جمعه اصفهان و برخی از مسئولین این شهر در مورد دوچرخه‌‍سواری زنان آنقدر تکرار شده که به موضوعی عادی تبدیل شده است به‌نحوی که دیگر حتی خبرساز هم نمی‌شود. همین چند وقت پیش بود که دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با استناد به ماده قانونی که ربطی به دوچرخه‌سواری زنان ندارد، دوچرخه‌سواری زنان را ممنوع و خلاف قانون اعلام کرد.

احمد عبداللهی‌نژاد، گفت: «بر اساس ماده ۶۳۸قانون مجازات اسلامی، انجام فعل خلاف شرع در معابر و انظار عمومی جرم است. در شورای فرهنگی استان نیز مصوب شده است که دوچرخه‌سواری بانوان در انظار عمومی ممنوع است.» درحالی‌که دبیر ستاد امر به معروف استان اصفهان با چنگ زدن به ماده ۶۳۸قانون مجازات اسلامی به‌دنبال خلاف شرع جلوه دادن دوچرخه‌سواری زنان در انظار عمومی بود، که صخره‌نوردی عموما در انظار عمومی صورت نمی‌گیرد و در ارتفاعات و کوه‌های مرتفعی انجام می‌گیرد که معمولا به جز صخره‌نوردان و کوهنوردان رفتن به آن ارتفاع برای مردم عادی جذاب نیست.

زنان چگونه با صخره‌نوردی به فساد می‌افتند؟

حتی نحوه انجام صخره‌نوردی حاشیه‌های دوچرخه‌سواری را نیز ندارد، چراکه برخی پوزیشن دوچرخه‌سواری و نحوه سوار شدن به آن را مسئله می‌دانند و به‌زعم آنان طرز سوار شدن و نشستن زنان بر روی دوچرخه باعث تحریک مردان می‌شود و جامعه را به‌سمت فساد سوق می‌دهد. اما شکل فیزیکال صخره‌نوردی و نحوه انجام آن حاشیه‌های دوچرخه‌سواری را نیز ندارد که برخی با استناد به آن بهانه‌تراشی کنند. گویا موضوع رشته ورزشی و شکل ظاهری انجام آن نیست، موضوع فعالیت ورزشی و اجتماعی زنان است که برخی درصددند که آن را روزبه‌روز محدودتر کنند تا این‌گونه زنان را به اندرونی‌ها و پستوی خانه‌ها سوق دهند.

درحالی برخی از مسئولین و نهاد‌های اصفهان علیه فعالیت ورزشی زنان به پا خاسته‌اند و بر آنان می‌تازند که نزدیک به ۷سال از ماجرای اسیدپاشی اصفهان می‌گذرد، اما هنوز عاملان آن حادثه تلخ نه‌تن‌ها مجازات نشده‌اند بلکه حتی شناسایی هم نشده‌اند. بدون تردید اگر این رویه در مورد زنان در اصفهان از سوی عده‌ای قلیل ادامه پیدا کند و فرمان ایست نخورد، شاید در آینده نه‌چندان دور این شهر پرآوازه و زیبا پایتخت زن‌آزاری ایران نام بگیرد؛ جوری‌که دیگر گز شیرین یا بنا‌های تاریخی و زیبایی‌های اصفهان معرف این شهر نباشند، بلکه زن‌آزاری، اسیدپاشی و اعمال محدودیت بر زنان تداعی‌گر این شهر باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج