جاباما
۱۰۹۶۶۱۷
۴۲ نظر
۵۰۳۸
۴۲ نظر
۵۰۳۸
پ

پیش‌بینی کاهش شدید قیمت خودرو در سال آینده

به تازگی به خاطر برخی رفتار‌های اقتصادی و سیاسی در کشور، برخی از کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که در سال آینده شاهد کاهش شدید قیمت خودرو خواهیم بود.

برترین‌ها: به تازگی به خاطر برخی رفتار‌های اقتصادی و سیاسی در کشور، برخی از کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که در سال آینده شاهد کاهش شدید قیمت خودرو خواهیم بود. در این مطلب به پیش‌بینی کارشناسان درباره قیمت خودرو در سال آینده پرداخته‌ایم، بخش‌هایی از این مطلب از اسب بخار و مجله همراه‌مکانیک برداشته شده است. این کارشناسان حتی محدوده کاهش قیمت خودرو را هم پیش بینی کرده اند.

پیش‌بینی کاهش شدید قیمت خودرو در سال آینده

تعیین تکلیف FATF به سال ۹۹ نرسید و در حالی‌که خیلی‌ها منتظر بودند نتیجه اعلام شود، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد که بررسی FATF در مجمع به فروردین ۱۴۰۰ موکول شده است، اما آیا تصویب احتمالی آن در سال آینده، قیمت خودرو را کاهشی می‌کند؟

کاهش نرخ دلار و روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، سیگنال‌های مثبتی را برای صنعت و بازار خودرو طی سال ۱۴۰۰ ارسال می‌کنند. با این حال، تجربه نشان داده است که رفتار بازار خودروی کشور همواره احساسی و تا حدودی نیز غیرقابل‌پیش‌بینی بوده است.

آزادسازی قیمت خودرو

لغو اجرای مصوبه شورای رقابت، به معنی منتفی‌شدن کلی آن نیست. به نظر می‌رسد که مسئولین بالادستی قصد داشتند بازاری را که حداقل در ظاهر به ثباتی نسبی رسیده است، در مدت‌زمان کوتاه باقی‌مانده تا پایان سال، به تنش و التهاب آلوده نکنند. ساده‌تر بگوییم احتمال می‌رود آزادسازی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ اجرایی شود. با این تبصره که شورای رقابت می‌گوید، بند درخواست سه‌ماهه افزایش قیمت از سوی خودروسازان را به شش ماه افزایش داده است تا سقف رشد کارخانه‌ای قیمت خودرو، به جای سالی ۴ بار تنها سالی ۲ بار اتفاق بیفتد.

پیش‌بینی کاهش شدید قیمت خودرو در سال آینده

در سال ۱۴۰۰ نیز پیش‌بینی می‌شود نرخ‌های جدیدی که روی طرح‌های فروش اعمال می‌شود، در ابتدا منجر به بروز برخی از نوسانات قیمتی در بازار شود؛ اما به‌مرور با نزدیک شدن قیمت کارخانه به بازار، آخرین تلاش واسطه‌ها برای بالانگه‌داشتن صوری قیمت‌ها نقش بر آب خواهد شد. مجدداً تکرار می‌کنیم این اتفاق در صورتی رخ خوهد داد که مصوبه شورای رقابت به طور کامل اجرا شود؛ چراکه افزایش قیمت تنها بخشی از فرمول پیچیده آن‌ها بوده است.

افزایش تیراژ تولید

یکی دیگر از عوال مهم و تاثیرگذار بر قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰، بازگشت خودروسازان به مدار قبلی تولید است. اگرچه وزیر صنعت نسبت به افزایش ۵۰ درصدی تیراژ تولید تا پایان سال جاری وعده داده است، ولی در صورتی به یک بررسی جامع می‌توان امیدوار بود که این رشد برای سال آینده محقق شود. به هر روی، افزایش تولید فقط تأثیر مستقیم بر شرایط به‌روز خودروسازان ندارد. اگرچه ادعا می‌شود تعهدات معوق تا پایان امسال صفر می‌شود، ولی فارغ از خوش‌بینی‌های همیشگی، انتظار داریم که خودرو‌های ثبت‌نامی تحویل‌نشده تا سال آینده نیز ادامه‌دار باشند.

پیش‌بینی کاهش شدید قیمت خودرو در سال آینده

تا زمانی که خودروسازان تولیدات خود را به دست مشتریان واقعی نرسانند، همواره یک شکاف کاذب بین تقاضای واقعی و تقاضای سودجویانه وجود دارد. به همین دلیل است که افزایش تیراژ تولید دو خودروساز بزرگ، تاثیری بزرگ‌تر از آن‌چه تصور می‌شود، دارد. قیمت خودرو‌ها به این دلیل روی مدار افزایشی قرار داشتند که میزان درخواست برای خرید آن‌ها از میزان موجودی در حیاط کارخانه‌ها به مراتب بالاتر بود.

از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که افزایش تولید برای خودروسازان، یک آپشن انتخابی نیست. درواقع اگر ایران‌خودرو و سایپا قصد استفاده از فرمول افزایش قیمت را دارند، می‌بایست پیش از هر اقدامی روند تولید کمی و کیفی خود را نیز بهبود ببخشند.

احتمال رفع ممنوعیت واردات

دست‌کم تا این لحظه شواهد گویای آن است که دولت برنامه‌ای برای آغاز واردات خودرو ندارد؛ اما ازآن‌جایی‌که ممنوعیت واردات خودرو در قالب قانون نبوده است، راهی برای ازسرگیری آن وجود دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، این دستور مجلس به دولت نبوده است که درب‌ها را به روی خودرو‌های خارجی بسته است؛ بلکه یک مصوبه داخلی، دستگاه‌های دولتی را با این ممنوعیت مواجه کرد.

طی چند ماه اخیر، نمایندگان مردم تحرکات گسترده‌ای را برای آغاز واردات خودرو داشتند؛ اما باید در این مسیر حساب‌شده گام برداشته می‌شد؛ چراکه مجلسی‌ها نمی‌خواهند زیر بار مسئولیت و عواقب آن بروند و هم‌چنان تمایل دارند توپ در زمین دولت باشد. با تمام این تفاسیر، اگر شرایط ارزی دولت بهتر شود، امید می‌رود که واردات خودرو دوباره آغاز شود. این اتفاق می‌تواند بخشی از کسری بودجه احتمالی لایحه ۱۴۰۰ را نیز پوشش دهد؛ چراکه درآمد کلانی ناشی از شماره‌گذاری و حقوق گمرکی راهی خزانه خواهد شد.

واردات خودرو می‌تواند بازار بی حساب‌وکتاب خارجی‌های موجود را سروسامان ببخشد؛ چراکه این روز‌ها وقتی فروشندگان مطمئن شده‌اند که دیگر نسخه جدیدی از خودروی موجود وارد نخواهد شد، بازی با قیمت‌ها را شروع می‌کنند. در سال آینده، درصورتی‌که ممنوعیت واردات خودرو لغو شود، انتظار داریم شاهد یک ریزش چشم‌گیر در حوزه خودرو‌های وارداتی باشیم.

پیش‌بینی کاهش شدید قیمت خودرو در سال آینده

احتمال کاهش شدید قیمت خودرو تا ۵۰درصد

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو هم در این‌باره توضیح می‌دهد: پذیرفتن اصول اولیه تجارت با جهان، یعنی FATF و بازگشت به برجام پیش شرط لازم هستند، اما کافی نیستند.

او ادامه می‌دهد: در صورتی که FATF تصویب شود و هم زمان با آن بازگشت به برجام اتفاق بیفتد، بازار خودرو سقوط آزاد را تجربه می‌کند، اما ریزش قیمت دوامی نخواهد داشت و دوباره نرخ‌ها به حالت سابق برمی‌گردند، زیرا سقوط قیمت به صورت هیجانی و بر اثر کاهش انتظارات تورمی رخ می‌دهد، اما افزایش تولید خودرو و کاهش نرخ تورم به سرعت تجربه نمی‌شود و در نهایت بازار با ثبات نسبی قیمت مواجه می‌شود.

این کارشناس درباره پیش‌بینی‌اش از میزان ریزش قیمت در بازار خودرو هم می‌گوید: در بازار خودرو‌های خارجی ریزش قیمت شدید است و به ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد، اما چنانچه FATF تصویب شود، در بازار خودرو‌های داخلی با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مواجه می‌شود.

زاوه علت این موضوع را متناسب نبودن قیمت خودرو‌های خارجی با بهای فعلی دلار می‌داند و می‌گوید که ممنوعیت واردات، قیمت خودرو‌های خارجی را بر مبنای دلار ۵۰ هزار تومانی تغییر داده است، اما بهای خودرو‌های داخلی با نرخ فعلی دلار در بازار آزاد متناسب است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا این حرف های بی حساب و کتاب رو می زنید خودرو به ۳ دلیل سال دیگه پنجاه درصد گران خواهد شد ۱ افزایش شدید حقوق کارگران ۲ آزاد سازی قیمت خودرو برای کاهش زیان خودروسازان ۳ نرخ تورم سالانه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرند نگو نادان
        قیمت ها ۵۰ درصد یا بیشتر شکسته خواهد شد

      • سلام

        همچین گفتی افزایش شدید حقوق کارگران که فکر کردم اولویت کارگران خرید خودرو هست در حالیکه سبد مصارف ضروری کارگران در اولویت قرار داره وبه خودرو نمیرسه داداش، آزاد سازی خودرو هم مربوط به خودرو های کم تیراژه چون تو دی ماه شورای قیمت گذاری از تصمیم خودش برای آزاد سازی قیمت خودرو ها عقب نشینی کرد و برای خودرو های کم تیراژ و در سال آینده این موضوع را در دستور کار قرار داد. تورم سالانه هم همیشه صعودی بوده وسیگنال ها رو به پایینه نه بالا، حالا بگو چند تا خودرو تو پارکینگ داری که این حرفا رو میزنی؟

      • ایرانم سرافراز

        اول بخون بعد نظر بده .همه چیز ارزون میشه این مملکت افتاده دست سرمایه دارهای اصولگرا و اصلاحطلب ..وقتی بیوفته دست نظامیها اونا میدونن پدر اینارو در بیارن خودرو هم ارزون میشه نصف همین قیمت خبر ندارید بالای ۵میلیون خو دروصفر الان تو پارکینگ و بیابون

      • امین

        موافقم

      • بدون نام

        کاربر ایران سرافراز
        صد بار گفتم از موتوریا جنس نخر ولی بازم داری کاره خودتو میکنی
        نتیجه اش میشه همین هذیان گویی ها

      • راز

        تو این کشور چیزی ارزون نمیشه

    • بدون نام

      زرشک برادر زرشک

    • بدون نام

      وقتی هزینه برق صنایع یک دفعه سیصد و پنجاه درصد گران میشود، وقتی حقوق کارگر و کارمند حداقل بیست و پنج درصد زیاد میشود، وقتی هزینه بیمه ها بالا می‌ره، حرف زدن در مورد ارزان شدن خودرو در سال دیگر یا از نادان بودن نویسنده هست و یا نادان فرض کردن مردم است. حالت سوم هم ندارد

    • بدون نام

      بازم
      اینکه هر چه بشه
      ماشینا
      هزار تومن ارزون میشه
      کلاه برداری پیشرته
      با هوش مصنوعی
      در راهه
      کجای دنیا ماشین ارزش داره

    • بدون نام

      خواب دیدی خیر باشه با این حرف ها و جو دادنها خودرو را میخواهی ارزون کنی نمی شه .

    • بدون نام

      قبل انتخاباته دارن چرتو پرت میگن. امید واهی میدن به مردم شرکت کنند....

    • بدون نام

      به زودی همینطور خواهد شد
      مردم نخرید!
      ارزون میشه
      چون الان هیچ مشتری نیست
      دارن نابود میشن دلال ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با همین حرفها بازار ملک رو هم خراب کردند یا مشتری نیست یا میخواد مفت بخره

      • راز

        اینا حرفای قبل انتصاباته

    • ح

      هر وقت ارزون شد بیایین تو بوقش کنید (مردم دیگه فریب نمی‌خورند)

    • بدون نام

      فعلا میخان بازار عید رو خراب کنن که کسی چیزی نخره بعد عید کم کم فشارو زیاد کنن بعد از عید هم همه پولاشونو خرج کردن وسیاه بهاره بازار کنترل شدس بصورت طبیعی چون کسی پولی نداره...بعد انتخابات افزایشا شروع میشه...

    • بدون نام

      هر زمان که خودروساز بتواند حداکثر یک ماه پس از ثبت سفارش مشتری با قیمت پایین تر از مشابه خارجی، خودرو را به مشتری تحویل دهد، به وجود خودروساز در کشور معتقد خواهیم شد. در غیر اینصورت ما فعلا فقط کارخانجات دلالی داریم.

    • بدون نام

      چرا واردات خودرو آزاد نمی شود؟ در حالی که کلی درامد برای خزانه دولتی دارد!

      پاسخ ها

      • امین

        چون درآمد فروش لگن های خودشون میچربه به درآمد آزاد سازی خودرو چطور مسئله به این سادگی رو نمیدونی ؟

    • بدون نام

      شتر در خواب بیند،،،،،

    • بدون نام

      دولت ايران شده چوپان دروغگو
      ارزوني به هييييييچ عنوان نمياد 
      تحريم رو بردارن fatf اجرا بشه برجام تصويب بشه هيچ ربطي به ارزوني نداره

    • بدون نام

      دیگه دست تون برای مردم رو ش ده..

    • فک آویزون

      ودوباره وعده های پوچ نزدیک انتحابات

    • ناشناس

      مگه حقوق کارگران سالی دوبار افزایش پیدا میکنه که خودرو سالی دوبار گران بشه بسته دیگه آخه چقدر گرانی چقدر تورم به نفع خودروسازان و دولت.. چرا هیچ مسئولی پیدا نمیشه که دلش به حال ما کارگران بسوزه مگه ما از مردم نیستیم سبد معیشت و خط فقر 10 ملیون و حقوق ما 3 ملیون..

    • امین

      بخدا دروغ میگین .
      اگه سال جدید خودرو ارزون شد من رگ گردنمو میزنم

    • بدون نام

      سال دیگه فقط هزینه هایی که خودروسازان برای کارگران باید هزینه کنند مانند حقوق بیمه دو برابر می شه حالا غیر از مخارج دیگر

    • بدون نام

      سال دیگه هر چیزی قیمتش ثابت باشه اما خودرو داخلی حتما افزایش خواهد داشت

    • کاربر

      میگم حاجی تا حالا دیدی تو ایران چیزی ارزون بشه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره
        ارزش آدمیت

    • بدون نام

      وقتی قیمت یک پراید ۵ برابر شده، یک چهارم افزایش حقوق کارمند بیچاره چه کمکی بهش می کنه؟!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • امیر

        خیلیا با این حقوق زیر خط فقر اعلامی خودشونن . . پول این افزایش قیمت ها هم معلوم نیست تو جیب کی میره

    • بدون نام

      البته اول روغن بعد مرغ و بعد ماشين ارزان مي شوند

    • مجتبی

      بسوز ای راست میگی

    • غلامرضا خوشی

      صد در صد پیش بینی درست است. به این دلیل که قبلا پول امورات جاری دولت با گرانی واز توانمندی کسانی که میتوانستند خونه بورس وخودرو به این قیمت بخرند برآورده می شد.اگر اف ای تی اف تصویب شود وبرجام اجرا شود و موجودی های ارزی وریالی دولت آزاد شود دیگر دلیلی برای گرانی نمی ماند .ازاین پیش بینی صد درصد همین برداشت کرد.

    • منصوری

      یه میشه منم پراید قراضه ام رو عوض کنم

    • بدون نام

      معلوم است که ارزان می شود تازه زمزمه ی رفع تحریم ها شروع شده بود قیمت ها نزولی شد با تزریق ارز به بازار قیمت ارز افت پیدا می کند و باعث کاهش قیمت ها خواهد شد.

    • امین اقام

      بروبابا با این تحلیل مسخره
      206 شد 38 میلیون پراید شد 22 میلیون بیا نطق کن
      باز نزدیک انتخابات شده و آرههههههههههه ولی این بار
      بفرررررررما

    • بدون نام

      واقعا از جوک هم گذشته سال دیگه با این وضع بودجه با این همه ضررهای خودروسازان با این همه افزایش هزینه ها حرف از کاهش می زنید خدایی خیلی با حالید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من نمیگم ارزون میشه
        ولی ضرر خودروسازان جوکی بیش نیست
        کدوم ضرر، کلا سود براشون سود

    • امین هستم

      اگه fatf تصویب بشه و در ادامه برجام هم اجرا بشه و تحریم ها لغو بشه و منجر به آزاد سازی پول های بلوکه شده بشه و در کنار اینها واردات خودرو آزاد بشه قطعا تا پنجاه درصد قیمت ها سقوط خواهد کرد قطعا که بازار مقاومت میکنه در قبال سقوط قیمت ها ولی اتفاقی که باید بیوفته میوفته

    • حمید

      مقصر گرانی فقط همین مردم نادان هستن؛ اگر یک سال نمی خریدن به خدا قسم خودرو سازها با کم ترین قیمت التماس هم می کردن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج