جاباما
۱۰۹۶۶۵۷
۸ نظر
۵۰۰۸
۸ نظر
۵۰۰۸
پ

بلینکلن: از راه تغییر رژیم به دنبال دموکراسی نیستیم

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه آمریکا از مداخله نظامی خسته شده است، در تشریح هشت اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا گفت جلوگیری از دست نیافتن ایران به سلاح اتمی تا مقابله با تغییرات اقلیمی از اولویت‎‌های سیاست خارجی ما است.

ایرنا: وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه آمریکا از مداخله نظامی خسته شده است، در تشریح هشت اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا گفت جلوگیری از دست نیافتن ایران به سلاح اتمی تا مقابله با تغییرات اقلیمی از اولویت‎‌های سیاست خارجی ما است.

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه در نخستین سخنرانی خود برای تشریح اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا،این مطلب را مطرح کرد.

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: نخستین برنامه ما متوقف کردن کووید-۱۹ و تقویت امنیت بهداشتی جهانی است.این بیماری همه ما را برای بیش از یکسال تحت تاثیر قرار داده است. هیچ کدام نمی توانیم ایمن شویم تا زمانی که اکثر جهان مصون شده باشد.

بلینکن بر تلاش جهانی بر واکسیناسیون کرونا تاکید کرد و گفت: باید ابزارهای لازم برای پیش بینی، پیشگیری و متوقف کردن همه گیری داشته باشیم و تلاش کنیم هرگز مورد مشابهی نداشته باشیم.

بلینکلن: از راه تغییر رژیم به دنبال دموکراسی نیستیم

وی همچنین به لزوم معکوس ساختن بحران اقتصادی اشاره کرد و افزود: همه گیری بر اقتصاد همه کشورها اثر گذاشته و نابرابری ایجاد کرده است. باید از رکود بلند مدت جلوگیری کنیم و همزمان باید اقتصاد جهانی مدیریت شود.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: هدف ما در توافق‌های تجاری خوب بود اما باید آنها را اجرا می‌کردیم. الان رویکرد ما متفاوت شده است، برای هر شغل آمریکایی دفاع می کنیم و با هر کشوری که مالکیت معنوی ما را سرقت کند یا در برابری ارزش ارز خود دستکاری کند، مقابله می کنیم.

بلینکن سومین اولویت خود را احیای دموکراسی خواند و اضافه کرد: اقتدارگرایی در سراسر جهان افزایش یافته، انتخابات صوری شده و خشونت همه‌گیر شده است. فرسایش دموکراسی در آمریکا هم در حال شکل‌گیری است. رهبران منتخب ما هدف قرار می‌گیرند و به کنگره حمله شد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها قطبی شده‌اند، اظهار کرد: نهادهایی که برای مدیریت اختلاف هستند، تحت فشارند. تقویت دموکراسی و دفاع آن مساله اساسی است و گرنه در برابر چین و روسیه که از هر فرصتی برای تضعیف دموکراسی ما می‌کوشند، خواهیم باخت.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: هیچ شکی نیست که دموکراسی ما شکننده است. مردم جهان به ما نگاه می‌کنند که آیا دموکراسی ما مقاوم است، انجام این کار بنیان مشروعیت ما در سال‌های آینده است. در غیر این صورت، مردم در برابر گروه‌های افراطی، آسیب‌پذیرتر خواهند شد.

بلینکن با تاکید بر اینکه از قدرت نظامی، مداخله یا سرنگونی رژیم‌ها برای پیشبرد دموکراسی استفاده نمی‌کنیم، گفت: این روش موثر نبوده، دموکراسی را بد نام کرده و اعتماد مردم آمریکا را از بین برده است.

وی چهارمین اولویت خود را اصلاح نظام مهاجرتی برشمرد و توضیح داد: مرزهای امن سنگ بنای دیپلماسی ما است. ما باید با مشکلات و ریشه‌های آن برخورد کنیم. با کشورهای آمریکای مرکزی برای ارائه فرصت اقتصادی همکاری می‌کنیم.

وزیر خارجه آمریکا احیای روابط با متحدان و شرکای آمریکا را پنجمین اولویت سیاست خارجی برشمرد و خاطرنشان کرد: چندجانبه‌گرایی و ائتلاف‌ها قدرتمندترین کاری است که انجام می‌دهیم. ارتش می گوید ائتلاف یعنی چندبرابر کردن قدرت. طی سال‌ها این تعهدات باعث ایجاد بازارهای جدید برای محصولات و جلوگیری از تجاوزات شده است.

بلینکن تصریح کرد: هرجایی که قوانین مشترکی باشد، آمریکا در آنجا خواهد بود. وقتی در میز مذاکره باشیم برای ما بهتر از خروج از اتاق است.

وی بحران اقلیمی را ششمین اولویت سیاست خارجی دولت بایدن دانست و گفت: ما نمی توانیم به تنهایی آن را حل و فصل کنیم. آمریکا 15 درصد الایندگی کربن جهان را دارد. حتی اگر به صفر برسانیم باز هم مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود، مگر اینکه 85 درصد دیگر آلاینده همکاری کنند.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه باد و انرژی خورشیدی ارزانترین انرژی در جهان است و کشورهای دیگر در این زمینه از آمریکا سبقت گرفته‌اند، افزود: ما باید این وضعیت را تغییر بدهیم و میلیون‌ها شغل در بخش انرژی تجدیدپذیر ایجاد کنیم.

بلینکن فناوری را اولویت هفتم برشمرد و اظهار کرد: ما رهبری را در بخش فناوری حفظ خواهیم کرد. انقلابی در بخش فناوری در حال رخ دادن است، کشورهای دیگر در زمینه هوش مصنوعی و موضوعات دیگر رقابت دارند. فناوری برای شکوفایی اقتصاد در قرن 21 بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به نفوذ سایبری موسوم سولارویندز اظهار کرد: دشمنان ما از فناوری برای تضعیف ما استفاده می‌کنند. امروز پاسداری از امنیت ما به معنای سرمایه گذاری در فناوری و اهمیت دادن آن در بخش دیپلماسی و دفاعی ما است.

وزیر خارجه آمریکا، هشتمین اولویت سیاست خارجی آمریکا را مواجهه با چین خواند و گفت: بزرگترین آزمون ژئوپلتیک را در پیش داریم. کشورهای زیادی همچون چین، ایران، کره شمالی خطرات جدی هستند و بحران‌های جدی همچون یمن، اتیوپی و میانمار را هم داریم.

بلینکن، چین را متفاوت دانست که از قدرت نظامی، فناوری و اقتصادی برخوردار است و افزود: رقابت ما با چین وقتی لازم باشد، همکاری است، وقتی لازم باشد رقابتی است و وقتی لازم باشد خصمانه خواهد بود.

وی با تاکید بر همکاری با متحدان و شرکا در مواجهه با چین، ادامه داد: هر جایی همچون نهادهای بین‌المللی خارج شدیم، چین جای آن را پر کرد. این هشت اولویت برتر سیاست خارجی دولت بایدن است.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: این هشت اولویت به معنای در نظرنگرفتن سایر موارد نیست.

بلینکن با تاکید بر اینکه دیپلماسی نه اقدام نظامی در اولویت است، گفت: آمریکایی‌ها از مداخله نظامی طولانی مدت خسته شده‌اند و هزینه‌های زیادی برای آن پرداخت شده است. وقتی به مداخله نظامی در افغانستان و جاهای دیگر نگاه می‌کنیم، باید به درس‌های آن توجه کنیم.

وی دخالت نظامی را برای ایجاد صلح پایدار محدود دانست و افزود: باید از راه حل دیپلماسی استفاده کنیم هرچند اگر منافع ما مورد تهدید قرار گیرد، در استفاده از نیروی نظامی تردید نخواهیم کرد و به همین دلیل رئیس جمهوری دستور حمله به نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه را صادر کرد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: قدرت ما فقط مبتنی بر نیروی نظامی نیست، باید مطمئن شویم که مهم‌ترین کالای ما، سرمایه انسانی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مریم

      بخواب بابا ،کار همتون شده حرف زدن .خسته نشدین از این همه حرف .شما اگر خیلی داعیه کدخدامنشی جهان رو دارید یک قدم مثبت برای ویروس کرونا بردارید،هرچند در جلوگیری در تلفات کشور خودتون هنوز عاجزید.
      بسه دیگه حرف حرف حرف...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما واکسن رو بابات ساخته

      • بدون نام

        کدوم واکسن؟ همون که عده زیادی رو کشت؟

    • علیرضا

      چه خوشگل حرف می زنه .وعده می دهد

    • بدون نام

      عمل کنید ۰حرف دیگر کارساز نیست ۰مردم له شدند

    • بدون نام

      کو عمل ؟

    • بدون نام

      امریکا از در دوستی با ایران در اید
      بهتر است ، تحریمها را بر دارید .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دشمنه دروغگویه مکار !ازش چه انتظاری دارید؟بجز دشمنی؟ ایران باید ازدرون خود راپالایش وقوی کند والسلام!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج