جاباما
۱۰۹۶۷۲۰
۲ نظر
۵۰۴۹
۲ نظر
۵۰۴۹
پ

حمله تند کیهان به عباس عبدی و احمد زیدآبادی

متهم پرونده «نظرسنجی‌سازی» برای رژیم آمریکا در دوره اصلاحات، از این که نظرسنجی دانشگاه مریلند، حاکی از تأکید مردم به مقاومت در مقابل آمریکا و انزجار از این رژیم است، ابراز ناخرسندی کرده و نظرسنجی مذکور را زیر سؤال برد.

کیهان نوشت: متهم پرونده «نظرسنجی‌سازی» برای رژیم آمریکا در دوره اصلاحات، از این که نظرسنجی دانشگاه مریلند، حاکی از تأکید مردم به مقاومت در مقابل آمریکا و انزجار از این رژیم است، ابراز ناخرسندی کرده و نظرسنجی مذکور را زیر سؤال برد.

عباس عبدی در سرمقاله روزنامه اعتماد نوشت: آقای دکتر احمد زیدآبادی یادداشت کوتاهی با عنوان «دانشگاه مریلند و اشتیاق کیهان!» نوشته‌اند و از جزئیات نتایج یک نظرسنجی به نام این دانشگاه آمریکایی در تیتر و متن کیهان تعجب کرده‌اند که چگونه ممکن است ۷۳ درصد مردم از مصوبه مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها...» حمایت کرده باشند؟ به درستی توضیح داده‌اند که اگر ۷۳ درصد مردم حمایت می‌کنند، حتماً باید صددرصد مردم از چنین مصوبه‌ای اطلاع داشته باشند که طبعاً چنین چیزی غیر ممکن است. در پایان یادداشت نیز خواسته‌اند که اگر ممکن باشد درباره این موضوع بنده نیز مطلبی را قلمی کنم.

وی می‌افزاید: میزان اطلاع مردم از مصوبات دولت یا مجلس بعید است که در شرایط عادی حتی به ۲۰ تا ۲۵ درصد هم برسد، مگر در موضوعاتی که به نحوی با زندگی روزمره مردم مربوط شود و بازتاب گسترده‌ای پیدا کنند.

جالب این که عبدی در ادامه می‌نویسد: البته بنده نظرسنجی این دانشگاه آمریکایی!! را نخوانده‌ام و اطلاعی ندارم که جزئیات آن چیست؟(!)

ولی روشن است که نتایجش به نحو منتشر شده با واقعیت تطابق ندارد. علت نخواندن این گونه نظرسنجی‌ها نیز فقدان اعتماد و اعتبار به مراکز تولید کننده آن است. اگر این نظرسنجی را عوامل دانشگاه آمریکایی در ایران انجام می‌دهند که به طور قطع و براساس رویه‌های امنیتی جاری، همه آنان به سرعت راهی دادگاه و زندان خواهند شد. بنابراین حتما مقامات امنیتی اطلاع دارند که چنین نیست. استفاده از عنوان دانشگاه آمریکایی برای این است که نتایج اعلام شده معتبر و باورپذیر شوند.

عبدی در عین حال نوشت: جامعه ایران دچار ویروس «نظرسنجی زدگی» شده است به همین علت برخی گمان می‌کنند با دستکاری در اعداد و ارقام می‌توان واقعیت را نیز شکل داد، در حالی که واقعیت تابع اعدادسازی نیست. واقعیت مسیر خود را می‌رود. این رقم‌سازی‌ها موجب خودفریبی می‌شود.

اگر توصیه مرا درباره نظرسنجی‌ها بخواهید، خیلی صریح می‌گویم، در درجه اول وقت خود را با مطالعه هر متنی که به عنوان نظرسنجی به دستتان می‌رسد تلف نکنید!

نکته قابل تأمل درباره عبدی این است که وی خود در حوزه نظرسنجی‌سازی خبره است و به همین دلیل، سایر نظرسنجی‌کنندگان را نیز هم کیش خود می‌پندارد! اما نکته جالب توجه این است که وی در برخی نوشته‌های خود به نظرسنجی‌های هم طیفان خود استناد می‌کند؛ بی‌آن که اعتبار آنها را زیر سؤال ببرد، حال آن که مشخص است آن نظرسنجی‌های متعلق به مراکز وابسته طیف ائتلافی اعتدال و اصلاحات، سوگیری دارند.

یادآور می‌شود طبق نظرسنجی دانشگاه مریلند که ظاهراً امثال عبدی و زیدآبادی را اذیت کرده: ۸۴ درصد مردم ایران از آمریکا بدشان می‌آید، ۷۰ درصد معتقدند آمریکا در پی جلوگیری از رسیدن محصولات بشردوستانه است، ۶۹ درصد می‌گویند قبل از بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات نباید با آمریکا مذاکره کرد، ۶۰ درصد معتقدند آمریکا در صورت بازگشت به برجام به تعهدات خود عمل نخواهد کرد، ۷۸ درصد معتقدند تحریم‌ها تأثیرمنفی به اقتصاد داشته، ۵۸ درصد علت نابسامانی را سوء مدیریت می‌دانند و ۳۸ درصد تحریم‌ها را علت اصلی می‌دانند، و ۸۵ درصد عملکرد سیستم درمانی ایران در بحران کرونا را بسیار خوب یا تا حدی خوب ارزیابی کرده‌اند. ضمناً ۷۳ درصد از «قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها» حمایت کرده‌اند که اتفاقی طبیعی است.

این نظرسنجی توسط دانشگاه مریلند آمریکا و مؤسسه کانادایی «ایران پل» انجام شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ...

      روزنامه منفور

    • بدون نام

      دانشگاه مریلند شعبه دوم کیهان شد با این نظر سنجی فرمایشی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج