جاباما
۱۰۹۷۲۵۳
۴۰ نظر
۵۰۱۲
۴۰ نظر
۵۰۱۲
پ

دلار‌های از دست رفته ایران بر اثر تحریم‌ها

علی شریعتی، فعال اقتصادی در توئیتی به گزارش روزنامه همشهری درباره اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران واکنش نشان داد.

برترین‌ها: علی شریعتی، فعال اقتصادی در توئیتی به گزارش روزنامه همشهری درباره اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران واکنش نشان داد.

وی در این باره نوشت:

قسمت عمده طلب ایران از ‎عراق بصورت دینار است که کاهش ۲۰٪ ارزش برابری دلار به دینار ،آنهم آب رفت!

کره و ژاپن هم که تورم ندارند هزینه نگه داری بابت طلب های ما ازما میگیرند!

دلار‌های از دست رفته ایران بر اثر تحریم‌ها

همشهری در بخشی از این گزارش نوشت:

ایران در سال‌های تحریم‌ با چالش از دست‌دادن سهم خود از بازار جهانی نفت مواجه شده و بیشترین بهره را کشورهای رقیب ازجمله عربستان، روسیه و عراق از این فرصت برده‌اند. بررسی‌های همشهری از 21سال تولید و صادرات نفت ایران از سال نخست ریاست‌جمهوری محمد خاتمی تا پایان سال1396 نشان می‌دهد که ایران دلارهای زیادی را به سبب تحریم نفتی از دست داده است.

دولت حسن روحانی که با مذاکرات هسته‌ای موفق شده تا بخشی از سهم خارج شده از بازار و دلارهای از دست‌رفته ایران را باز پس بگیرد، در دوسال 97 و 98 درست پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها با چالش جدی‌تری حتی نسبت به دوران تحریم‌ها در دولت احمدی‌نژاد مواجه شده و برآوردها نشان می‌دهد که در اوج فشار تحریم‌ها، صادرات نفت ایران در روز به کمتر از 500هزار بشکه هم رسیده است. حالا اما رئیس‌جمهور، تلاش دارد تا دست‌کم تا قبل از ترک نهاد ریاست‌جمهوری، دیوار بزرگ تحریم‌ها علیه صنعت نفت و البته بانکی ایران را از میان بردارد و دلارهای از دست‌رفته را برگرداند.

دلار‌های از دست رفته ایران بر اثر تحریم‌ها

سؤال اصلی اما این است که مدافعان تحریم‌ها و مخالفان برجام چه پاسخی درباره زیان ناشی از عدم‌نفع ایران در سال‌های تحریم دارند و چرا باید سهم کشور از بازار جهانی نفت در اختیار دیگران قرار گیرد و تکلیف دلارهای از دست‌رفته به‌دلیل صادر‌نشدن نفت و فرآورده‌های نفتی چیست؟

حسن روحانی زمانی کلیددار نهاد ریاست‌جمهوری می‌شود که روند تخریب تولید و صادرات روزانه نفت ایران در نتیجه فشار سنگین تحریم‌ها ادامه می‌یابد و او و تیم دیپلماسی‌اش در زمانه‌ای وارد مذاکرات فشرده هسته‌ای با ۱+۵ می‌شوند که هرچند آمارهای تولید و صادرات نفت کشور برای مدتی متوقف می‌شود اما گزارش‌های وزارت نفت به‌وضوح نشان از تندتر‌شدن میزان سقوط تولید و صادرات طلای سیاه ایران و وسیع‌تر‌شدن حجم تخریب تحریم‌ها بر صنعت نفت دارد.

تولید نفت ایران در ۲سال نخست دولت روحانی به‌ترتیب با افت ۶.۷درصدی در سال۹۲ و ۱۲درصدی در سال۹۳ مواجه می‌شود و شوک سنگین‌تر در بخش صادرات نفت ایران آژیر خطر را به صدا درمی‌آورد؛ چراکه صادرات روزانه نفت ایران در سال۹۲ رشد منفی ۱۱.۳درصد و در سال بعد هم منفی ۱۴.۸درصد را تجربه می‌کند.

مذاکرات برای پایان‌دادن به مناقشه هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ در زمانه‌ای آغاز و در نهایت به برجام ختم می‌شود که آمارها حکایت از آن دارد که تولید نفت ایران در سال۹۳ با کاهشی ۱.۰۴۳میلیون بشکه‌ای در روز نسبت به نقطه اوج ۲۱سال گذشته به کمترین میزان ممکن یعنی ۳.۰۶۳هزار بشکه می‌رسد و صادرات نفت هم با سقوط ۱.۲۵۶میلیون بشکه‌ای مواجه شده است. دلیل اصلی تندتر‌شدن روند افت تولید و صادرات نفت ایران در فاصله سال‌های ۹۲ و ۹۳ ناشی از این است که کشورهای خریدار نفت و عمدتا دارای معافیت از وزارت خزانه‌داری آمریکا، با چالش عدم‌تمدید معافیت‌ها مواجه شده و نفت ایران روی آب کم‌کم بدون مشتری می‌ماند.

امضا و اجرای برجام اما نقطه عطفی در تاریخ ۲دهه اخیر صنعت نفت ایران به شمار می‌رود و برخلاف گفته‌ها و انتقادهای منتقدان و مخالفان، تولید نفت در سال۱۳۹۵ به روزی ۳.۷۶۲میلیون بشکه و صادرات هم به ۲.۲۲۴هزار بشکه می‌رسد که رشدی ۱۶.۴درصدی در تولید و ۴۱.۳درصدی در صادرات نسبت به سال۹۴ را نمایان می‌سازد. سال۹۶ هم اوج تولید و صادرات نفت ایران پس از نزدیک به یک دهه است؛ چرا که تولید به روزانه ۳.۸۴۹میلیون بشکه و صادرات به ۲.۳۲۵میلیون بشکه می‌رسد.

بازپس‌گیری بازار و حسرت دلارهای ازدست‌رفته

سیاست نفتی دولت نخست حسن روحانی را می‌توان به ۲مقطع متفاوت تقسیم کرد؛ ۲سال نخست، دوران صبر و انتظار و البته تلاش برای احیای چاه‌های خاموش‌شده نفتی به سبب تحریم‌ها و فروش‌نرفتن نفت آنها و تمرکز بر سرمایه‌گذاری و آماده‌کردن شرایط جهت جهش تولید نفت ایران به‌ویژه در میدان‌های مشترک بود. با نزدیک‌شدن به روزهای امضای برجام و توافق هسته‌ای پیامی از صنعت نفت به تیم مذاکره‌کننده منتقل می‌شود که نگران کاهش ظرفیت تولید نفت نباشید و ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن، سهم خود را پس می‌گیرد؛ پیامی امیدوارکننده البته در حسرت دلارهای از دست‌رفته ۱۰سال گذشته که نتیجه آن اوج‌گیری دوباره صادرات و تولید نفت ایران است.

دلار‌های از دست رفته ایران بر اثر تحریم‌ها

هرچند به‌دلیل تأخیر و تعلل و ابهام‌آفرینی در ارتباط با مدل جدید قراردادهای نفتی، فرصت برای جذب سرمایه‌های خارجی در 2سال نخست برجام به آسانی از دست می‌رود تا حسرت دلارهای از دست‌رفته با خوشحالی کشورهای رقیب نفتی ایران یعنی عربستان، روسیه و چین با برداشت دلارهای بیشتر از بازارهای جهانی نفت وقتی بیشتر احساس شود که در بهار97 سرانجام دولت وقت آمریکا تصمیم به خروج از برجام می‌گیرد و تحریم‌ها را برمی‌گرداند.

هرچند آمارها از وضعیت تولید و صادرات نفت ایران در 3سال اخیر یعنی 97 تا 99 در دسترس نیست اما گفته‌های مسئولان دولتی کاهش روزانه صادرات نفت در برخی مقاطع تا کمتر از 500هزار بشکه را هم تأیید می‌کند. دولت حسن روحانی هنوز هم امیدوار است و سخت می‌کوشد تا دیوار تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران را بردارد و یا آن را لرزان‌ کند تا بلکه ایران نفت بیشتر بفروشد و جلوی فرایند دلارهای از دست‌رفته را بگیرد؛ سیاستی که نتیجه آن اصرار و پافشاری کم‌سابقه در سطح ارکان حاکمیت مبنی بر برداشته‌شدن تحریم‌ها حتی با از دست‌ندادن یک روز این روزها نمایان شده و سؤال اصلی اما همچنان این است که چه‌کسی پاسخگوی دلارهای از دست‌رفته و فرصت‌های سوخته اقتصاد ایران است و اگر برجامی نبود، تولید نفت ایران حالا چه میزان بود و روزی چند بشکه نفت یا فرآورده‌های نفتی می‌توانستیم به دنیا بفروشیم؟

زیان سنگین عدم‌نفع ایران از بازار طلای سیاه، نشان می‌دهد که نه تحریم‌ها کاغذپاره است و نه نعمت برای اقتصاد و مردم ایران و تلاش برای برداشتن تحریم‌ها یک ضرورت ملی است که نمی‌توان حتی یک روز را از دست داد. چالش اصلی اینجاست که کدام روش و سیاست به حل گره تحریم‌ها کمک می‌کند و تا چه میزان شرایط برای بهره‌مندی از دلارهای نفتی در آینده فراهم شده است؛ چرا که بیم آن می‌رود با فرض برداشتن تحریم‌ها، دسترسی به دلارهای نفتی در بانک‌های خارجی این بار به بهانه قرار‌داشتن نام ایران در فهرست سیاه مالی دنیا، سخت و پرهزینه باشد.

روز گذشته نایب رییس و دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق از آزادسازی بخشی از منابع مالی ایران نزد عراق خبر داد.

این داستان ادامه دارد...!

دلار‌های از دست رفته ایران بر اثر تحریم‌ها

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یک معلم بازنشسته

      کاریه که شده ماهی راهروقت از اب بگیری تازه است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آب رفته هرگز به جوی برنمیگرده جناب معلم سابق

    • بدون نام

      ازماست که برماست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا چی میگید شماها.مگه نرفتن مذاکره کردن خوب چی شد؟ زدن زیرش که! الان حرفتون چیه؟مگه مخالف برجام تونست جلوتون بگیره؟

    • بدون نام

      بایدسهم نفت مان رادرفروش،پس بگیریم!به جهان بپیوندیم!هرکس نمی تواند،بی عرضه هست وبهانه نیاورد،کناربرودوشعارندهد!جاراتعامل کنندگان بدهد!

      پاسخ ها

      • وال سفید

        تحریم ها کمر ملت را شکست

      • بدون نام

        آها! پس که اینطور!

    • بدون نام

      میگم چرا عربستان ، قطر ، ترکیه ، پاکستان، ... تحریم نمیشن مگه اینام مسلمان نیستند ?

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون عاقلند...

      • بدون نام

        چون کشورشون دربست در اختیارِ

      • بدون نام

        چون کل دنیا دربست در اختیار هستند
        به غیر از ایران و کره شمالی و ونزوئلا

    • بدون نام

      مدافعان تحریم یاهمان کاسبان تحریم فقط بفکر منافع شخصی لعنتی خودهستند نه به درامدکشور ونه به زندگی فقیرشده مردم کاری دارند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله به عنوان دور زدن تحریم بیشتر درامد را به جیب خودشان میریختن و چیزی به دولت و ملت نمیرسیده

      • بدون نام

        عجب!کاسبان تحریم؟عمه ی من ارز ۴۲۰۰ میداد به نورچشمی ها اوناهم کالا وارد میکردن با ارز آزاد میفروختن؟طرف میگه چیزی به دولت و مردم نمیرسید.خخخخ خدا شفات بده بانک مرکزی زیر نظر دولت کار میکنه باهوش

      • بدون نام

        شماکه بفکر مردم هستید الان زندگی مابهتر شده یا صدبار بدتر این راهش نیست داداش مالجبازی میکنیم تآب فکر مردم..

    • بدون نام

      اشکال نداره
      همه اینها از برکات همون هوش معروف ایرانیه
      غصه نخور
      کاریش نمیشه کرد

    • بی نام

      یک کارشناس اقتصادی به صورت تقریبی ضرر حاصل از تحریم ها را محاسبه کرده بود چند تریلیون دلار می شد در واقع می شد چند کشور را از صفر بنا کرد

    • گلسنگ

      عوضش کاسبان تحریم گردنشان کلفت تر و صداشون بلندتر شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الهی این دلارهااتش بگیره

    • میثم

      البته سوال اصلی این است که مدافعان برجام چه پاسخی در مقابل شدیدتر شدن تحریمها بعد از اجرای برجام دارند؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وضع مردم بعد از برجام بهتر شد همه می دانند

      • بدون نام

        وصع مردم بعد از برجام بهتر شده همه میدانند
        ....

    • بدون نام

      با این قرارداد آبکی که هر وقت بخواهی بری بیرون و بخواهی برگردی اونوقت دیگران شدند کاسبان تحریم!!! واقعا خجالت آوره

      پاسخ ها

      • طاهر ثمودی

        تحریم ها اثر ندا د

      • بدون نام

        همش ازاینکه گفتن تحریمهااصلا اثرنداره ومردم همچنان پابرجاواستوارن
        یعنی خودشون خواستن که اینجوری زندگی کنن.

    • بدون نام

      ثروت مملکت شده گوشت قربانی، این خسارات هم روش.

    • بدون نام

      شما اگه مخالف تحریم بودی تو این هشت سال که دولت دست شما بود تو برجام به توافق میرسیدی وتحریم ها رو رفع میکردی!!!!!!!!!

    • اا

      این بابا طوری حرف میزنه اتگار ما زدیم زیر برجام
      میخواد مشتی دلار بیشتر گیرمان بیاد عوضش بسیاری چیز های دیگر را از دست بدیم
      دادا تک بعدی نگاه نکن موضوع فقط دلار نیست

    • بدون نام

      احسنت وخدا روشکر..اینده روشنی داره ایران.

    • بدون نام

      درود به کاسبان تحریم...

    • بدون نام

      حالا اشکال نداره فقط ازبدهی کره دوهزار دلار برای هر نفر ایرانی می شه که هزینه نگهداریشو کم کنین خودتو نو ناراحت نکنین به ترتیب پولهارو بگیرین بین مردم تقسیم کنین

    • کارمند

      خوب به درک ای کاش هیچوقت آزاد نشده بود چون این پولها هیچگاه به دست ما مردم عادی نخواهد رسید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته غریبه بخوره بهتره
        تا اینا و مردم مسخره کنند

    • بدون نام

      خیلی بدبختیم همه چیمون از بین رفته

    • بدون نام

      انهایی که جیبهایشان پر ازاین پولهای مردم میشود برایشان چه فرقی میکند.

    • بدون نام

      سلامی هم عرض کنیم به زرنگترین باهوشترین باعرضه ترین ملت دنیا
      :))

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط 6 ميليون از ايران مهاجرت كردند بخاطر اوضاع بد

    • بدون نام

      مگر برای کسی مهمه؟ ...

    • بدون نام

      ضرر و و زيان و خسارتي كه به ايران وارد شده بخاطر تحريم و داستان هاي ديگر و يكي بشينه حساب كنده

    • بدون نام

      ففط دلار نیست که از دست رفت،،،،،،،،، دلار و ریال دوباره برمیگردد ولی جان عزیزانمان است که دیگر بر نمیگردد. جوانیمان و عمرامان هم رفت، مانده بریمان فقط حسرت.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج