۱۰۹۸
۱ نظر
۵۰۷۶
۱ نظر
۵۰۷۶
پ

در بزرگترین پارک آموزش ترافیک تهران

بچه‌ها بياييد رانندگي كنيم!

اينجا جايي است كه كوچولوترين بچه‌ها هم مي‌توانند رانندگي كنند و با قواعد خيابان‌هاي شلوغ آشنا شوند؛ پارك ترافيك

اينجا بزرگ‌ترين و مجهزترين پارك ترافيك تهران است كه قبل از رسيدن بچه‌ها به سن قانوني قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي را به آنها آموزش مي‌دهد. گردش نيمروز ما در پارك ترافيك را بخوانيد و رانندگي راننده كوچولو‌ها را با آنچه در شهر مي‌بينيم مقايسه كنيد. پارك آموزش ترافيك تهران كه در محله پونك تهران واقع شده، مينياتوري زمخت از تسهيلات و تجهيزات پارك‌هاي آموزش ترافيك و ايمني در سطح جهان است. اين پارك كه به‌صورت رايگان در اختيار مدارس مقطع ابتدايي قرار مي‌گيرد، با هدف آموزش رفتار ترافيك براي كودكان و نوجوانان طراحي و مورد بهره‌برداري قرار گرفت. اين پارك توسط سازمان حمل‌ونقل و ترافيك تهران و از محل بودجه اين سازمان، در زميني به مساحت ۵/۳ هكتار در شمال غربي ميدان پونك تهران و با تاسيساتي شامل معابر، آمفي تئاتر، توقفگاه، جايگاه انرژي، بوفه و ساختمان اداري و آموزشي اجرا شده است كه يكي از بزرگ‌ترين و مجهزترين پارك‌هاي آموزش ترافيك در ايران است.

بچه‌ها بياييد رانندگي كنيم!


گام اول؛ ايست

صداي هياهوي بچه‌ها با ديدن ماشين‌هاي شارژي همه سكوت پارك را خط خطي مي‌كند. پسر كوچولو‌ها با لباس‌هاي يك دست كه فرم مدرسه‌شان است از روي جدول‌ها مي‌پرند و روي بدنه ماشين‌ها دست مي‌كشند. مسئول روابط عمومي پارك ترافيك با يك پوشه و يك سوت قرمز از راه مي‌رسد. سعدآبادي مربي‌هاي مدرسه را به دفتر راهنمايي مي‌كند و سرپرستي بچه‌ها را برعهده مي‌گيرد. بالاخره 400 تا بچه كوچك و پر سر و صدا پشت سر هم رديف مي‌شوند. سعدآبادي مي‌گويد بچه‌ها ياد مي‌گيرند كه مكان‌هاي امن كجاست؛ از روي پل هوايي و زير گذر رد مي‌شوند و بعد ياد مي‌گيرند پشت چراغ قرمز توقف كنند. در اين قسمت از آموزش رنگ، حرف اول و آخر را مي‌زند. همه مفاهيم اوليه ترافيكي با زبان موزيك و ترانه به بچه‌ها آموزش داده مي‌شود و آنها مختارند هر چندبار كه دوست داشتند از خيابان‌ها عبور كنند. حالا بچه‌ها حسابي ياد گرفته‌اند كه پل هوايي به چه كار مي‌آيد. آنها از بالاي پل براي بچه‌هاي سال بالايي دست تكان مي‌دهند .


بچه‌ها بياييد رانندگي كنيم!

گام دوم؛ حركت

بچه‌هاي پيش دبستاني با صداي بلند شعر چراغ راهنمايي را مي‌خوانند و كلاس دومي‌ها و سومي‌ها پشت چراغ قرمز صف بسته‌اند تا نوبت سواري‌شان شود. سعد آبادي روي سر تك تك بچه‌هاي داخل صف دست مي‌كشد و مي‌گويد: اينجا يك مدل است از خيابان‌هاي پرتردد شهر؛ بچه‌ها قبل از اينكه در مدرسه آموزش ترافيك ببينند اينجا ياد مي‌گيرند كه به جاي پريدن يكباره وسط خيابان و رد شدن از روي گاردريل‌ها تا خط‌كشي عابر پياده راه بروند و حتما به چراغ راهنمايي و رانندگي احترام بگذارند. كلاس دومي‌ها و سومي‌ها اجازه دارند با مربي سوار ماشين‌هاي شارژي بشوند و خيابان‌هاي بدون پيچ شهرك ترافيكي را طي كنند.


گام سوم؛ انتخاب

سعد آبادي مي‌گويد: پارك ترافيك تهران به غير از روزهاي پنج‌شنبه و جمعه در تمام روزهاي هفته و در 2 شيفت روزانه، فعاليت مي‌كند. او يكي از دلايل تشكيل چنين پروژه آموزشي را، بالا بودن تاثيرپذيري و نهادينگي دوره كودكي در يادگيري دانسته و مي‌گويد: سازمان ترافيك با تحقيقات وسيعي كه انجام داده بهترين زمان براي دريافت مسائل مربوط به ترافيك را در مقاطع سوم، چهارم و پنجم دبستان دانسته. وي با تاكيد بر اين نكته كه آموزش در محيط واقعي با خطر توام است گفت: آموزش مستقيم در محيط واقعي تبعات ناامني براي كودك دارد. از اين جهت، مينياتوري از ترافيك شهري، آموزش را پيش مي‌برد و تبعات آموزش در موقعيت واقعي را ندارد. سعد آبادي ادامه مي‌دهد: در اين پارك، ترافيك براي كودكان مسئله تاريك و ناراحت‌كننده‌اي نيست بلكه كودك مي‌آموزد در فضاي ترافيك چطور ايمن باشد. بچه‌ها برگه‌هاي جريمه‌اي را كه گرفته‌اند به همراه كارت‌هاي صد آفرين موقع خروج تحويل مي‌دهند و جايزه مي‌گيرند. آنها خوشحالند كه توانستند يك روز بدون دغدغه رانندگي كنند و نقش پدرهاي‌شان را بازي كنند. به گفته سعد آبادي، پارك آموزش ترافيك پونك، براي تحت پوشش قرار دادن منطقه۵ تهران، تجهيز و برنامه‌ريزي شده بود. با وجود اين به‌دليل بالا بودن ميزان استقبال مدارس مناطق مختلف شهر و امكانات محدود اين پارك براي آموزش، بچه‌هاي كمي مي‌توانند از امكانات عملي مناسب بهره‌مند شوند. تابستان‌ها ساعت كار پارك تا 7 افزايش پيدا مي‌كند و خانواده‌ها هم مي‌توانند در كنار بچه‌هاي‌شان از آموزش‌هاي پارك ترافيك بهره‌مند شوند. ساعت بازديد تمام شده است. بچه‌ها خسته و سرخوش از آموزش‌هايي كه حين بازي ديده‌اند و ياد گرفته‌اند، سوار ماشين‌هاي‌شان مي‌شوند تا تجربه يك روز ماشين سواري بدون ترس از تصادف را براي همكلاسي‌هاي غايب و پدر مادرهاي‌شان تعريف كنند. ساعت 12 ظهر است و شيفت صبح تمام شده است.


بچه‌ها بياييد رانندگي كنيم!

نمونه مصنوعي

بچه‌هاي پايين شهر، بيشترين استقبال و ذوق را نسبت به پارك ترافيك ابراز مي‌دارند. «محمود بر آبادي»، مدير آموزش پارك ترافيك تهران، مي‌گويد: «آموزش حضوري موقعيتي است كه در آن، آموزش‌دهنده و مخاطب رودررو قرار مي‌گيرند و هر دو امكان تجديدنظر و استفاده از روش‌هاي تازه و به روز بودن را مي‌يابند. تا جايي كه گاه مخاطب روش‌هاي آموزشي آموزش‌دهنده را تغيير يا اصلاح مي‌كند. با اين حال آموزش مستقيم، نيروي انساني و امكانات وسيع و زيادي را مي‌طلبد.» به گفته او، پارك ترافيك تهران با هدف آموزش حضوري مستقيم و با درآميختن آموزش نظري و عملي، در چهار محور «عابرپياده»، «دوچرخه»، «خودرو» و «علائم» تشكيل شده است. برآبادي، شرايط واقعي در آموزش را براي كودك خطرساز دانسته و مي‌گويد: «كودك در شرايط واقعي آموزش، مدام در معرض تهديد است. پارك ترافيك كه در اصل تجسم واقعيت است، در كنار آموزش، بر بعد تفريح و سرگرمي نيز تمركز كرده است. به عبارتي، اگر با دانش‌آموز در خارج از چهارچوب مدرسه به‌صورت آموزش كلاسيك مدرسه‌اش رفتار شود، از يادگيري كناره مي‌گيرد. از اين نظر آموزش در اين پارك سعي شده دانش‌آموز احساس ناخوشايند مخاطب واقع شدن را نداشته و در محيط، احساس آزادي و نشاط كند.» او در مورد مربي‌هاي آموزش‌دهنده در اين پارك ترافيك اضافه مي‌كند: «پارك در حالت ايده‌آل قرار بود بچه‌ها را در قالب چهار گروه ۴۰ نفري با لباس‌هايي در رنگ‌هاي متفاوت توسط مربيان مجرب، در تعداد زياد، مورد آموزش عملي مسائل مربوط به ترافيك قرار دهد. اما آنچه امروز در پارك اجرا مي‌شود بهره‌وري از امكانات و تجهيزات محدود موجود، براي كل مدارس مناطق مختلف شهر تهران است.»


بچه‌ها بياييد رانندگي كنيم!

پارك سيار ترافيك

اجراي برنامه پارك سيار ترافيك، طرحي بود كه همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد از سوي سازمان حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در مدارس به اجرا گذاشته شد. گروه نمايش سيار كه پيش از اين نيز به اجراي برنامه‌هاي تابستاني در بوستان‌هاي مختلف تهران پرداخته‌اند، اين بار همزمان با آغاز سال تحصيلي با حضور در مدارس، به اجراي جنگ ترافيك مي‌پردازند. اين جنگ كه برنامه‌هاي متنوعي از قبيل نمايش، شعر، موسيقي، اهداي جوايز و... را دربرمي‌گيرد، به‌گونه‌اي طراحي شده كه دانش‌آموزان در محيط آموزشي خود بتوانند در كنار همكلاسي‌ها و معلمان خود به آموزش، مرور و تكميل آنچه تاكنون درخصوص قوانين رفت‌وآمد در معابر مي‌دانسته‌اند، بپردازند. كارشناسان، شاخص‌هاي مهندسي و برنامه‌ريزي ترافيك، اجراي مقررات و آموزش را ۳ ضلع مثلثي عنوان مي‌كنند كه توجه توأم به آن مي‌تواند در حل مسائل ترافيكي بسيار مؤثر باشد. در اين ميان، آموزش به‌عنوان يكي از اركان ويژه اين مثلث، بخش مهمي از فعاليت‌هاي سازمان حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران را به‌خود اختصاص داده است.


ايده بزرگ در تهران

ايده پارك آموزش ترافيك با استفاده از خودروهاي كوچك، توسط يك آلماني فنلاندي‌الاصل به نام جاكاناپاري ارائه شد. اين فرد، نخستين پارك مجهز به چراغ راهنمايي، تابلوها و خط‌كشي معابر را در سال ۱۹۸۹ در شهر هامبورگ آلمان تاسيس كرد. در حال حاضر صدها پارك آموزش ترافيك در شهرهاي مختلف جهان از جمله اتريش، سوئيس، آلمان، فرانسه، انگليس، لهستان، روسيه، پرتقال، اسپانيا، ژاپن، فنلاند، سنگاپور، هلند، هند و چين، بهره‌برداري مي‌شود. تعداد تاسيسات و وسعت تسهيلات و تجهيزات پارك‌هاي آموزشي ترافيك در شهرهاي مختلف جهان، متفاوت است. براي مثال پارك ترافيك كودكان «جاكون پالستر» در فنلاند داراي ۲۵ خودرو پدالي (غيرموتوري) براي كودكان با قد كمتر از 140 سانتي‌متر است كه به وسيله يك مسئول آموزش مقررات ترافيك اداره مي‌شود. درحالي‌كه پارك آموزش كودكان «سونگ پاكو» در چين با وسعتي معادل ۳/۱ هكتار، داراي تسهيلات ويژه ترافيكي، آموزشي و سرگرمي است كه با هدف آموزش مقررات ترافيك، شامل چراغ‌هاي راهنمايي، تابلوهاي راهنمايي و رانندگي، نحوه عبور از تقاطع، عبور از پل، زيرگذر پياده، تونل و جاده براي كودكان پيش دبستاني (6-4ساله) و كودكان دبستاني طراحي شده است.

منبع : مجله شهرزاد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • گروه فرهنگي هنري باراد

      با سلام من سرپرست يك گروه نمايشي تحت عنوان گروه فرهنگي باراد هستم و مي خواستم در صورت تمايل مديريت پارك ترافيك تهران يك كار كمدي را در همان مكان مذكور به اجرا برسانيم.
      با تشكر
      سجاد عيوض خانيي

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج