۱۰۹۸۰۷۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

دختران پینگ‌پنگ‌باز ایران به دوحه می‌روند

دلهره در تهران و دوحه؛ پسران در دوحه‌اند و با رقبای خارجی مسابقه می‌دهند و دختران در تهران تمرین می‌کنند؛ در گوشه‌ای از ورزشگاه امجدیه.

روزنامه همشهری: دلهره در تهران و دوحه؛ پسران در دوحه‌اند و با رقبای خارجی مسابقه می‌دهند و دختران در تهران تمرین می‌کنند؛ در گوشه‌ای از ورزشگاه امجدیه. رسیدن به المپیک توکیو خواسته هر ۴نفر آنهاست؛ نوشاد عالمیان، ندا شهسواری، نیما عالمیان و شیما صفایی؛ آنها بهترین‌های پینگ‌پنگ ایران هستند. خبرهایی که از قطر می‌رسد، از آمادگی بالای نوشاد و نیما می‌گویند. در مرحله اول تور جهانی، نیما در بازی اول حذف شد اما نوشاد بعد از صعود در جدول اصلی باخت. آنها در مسابقات تیمی سوم شدند و حالا مرحله دوم تور جهانی را هم با پیروزی شروع کرده‌اند.

کسانی که در تهران هستند، می‌گویند وضعیت دختران هم خوب است. ظاهرشان که این‌طور نشان می‌دهد؛ خنده‌هایشان و شوخی‌هایی که با هم می‌کنند. ندا می‌گوید: «من که همیشه این خنده را دارم.» لبخندی همه صورتش را پر کرده و انگار قرار است یک‌تنه به همه روحیه بدهد. تمرین ۴نفره دختران ایران با دختران ترکیه‌ای در قرنطینه برگزار می‌شود. این سختگیری‌ها به‌خاطر این است که آنها مسابقات مهمی را در پیش دارند؛ مسابقات قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا؛ ۲مسابقه‌ای که قرار است به بهترین‌هایش سهمیه المپیک بدهند. ورزشکاران همیشه روزهای قبل از مسابقات به این مهمی استرس دارند، چه برسد به اینکه یک‌سال در قرنطینه باشند، هیچ مسابقه‌ای ندهند و با کرونا هم مدارا کنند. وضعیت قرار است در دوحه بدتر هم باشد.

پیمان حسنی، دبیر فدراسیون توضیح می‌دهد که قطری‌ها چقدر به نیما و نوشاد که در دوحه هستند، سخت گرفته‌اند: «بازیکنان اجازه ندارند از سالن تمرین و هتل بیرون بروند. حتی نمی‌توانند از استخر و سالن بدنسازی هتل هم استفاده کنند. به بازیکنان گفته‌اند اگر از هتل و ورزشگاه خارج شوند، پلیس آنها را بازداشت می‌کند.» همه ورزشکاران به‌محض ورود به دوحه تست کرونا داده‌اند و تا زمانی که جواب آماده شود، در قرنطینه کامل بوده‌اند. حسنی می‌گوید این شرایط خیلی سخت است: «شاید بشود یکی، دو روز این شرایط را تحمل کرد اما در ۲۰روز و یک‌ماه سخت می‌شود.» به‌خاطر این شرایط است که از یک‌سال پیش یک روانشناس به کادر فنی اضافه شده و به دختران و پسران مشاوره می‌دهد.

گل و صدا دختران ترکیه‌ای هستند که از نهم اسفند به تهران آمده‌اند تا اردوی مشترکی را با ندا و شیما برگزار کنند. گل، نفر دوم پینگ‌پنگ ترکیه است و صدا، نفر هشتم.

حمیده ایرانمنش، سرمربی تیم‌ملی درباره انتخاب صدا می‌گوید: «ما به‌ این خاطر نفر هشتم ترکیه را دعوت کردیم که سبک بازی‌‌اش نزدیک به سبک بازی‌ رقبای قزاقستانی ماست. هیچ‌کدام از دختران ما به این سبک بازی نمی‌کنند.» دختران ایران مثل پسران این شانس را ندارند که در مسابقات جهانی به سهمیه المپیک برسند. مسابقات جهانی بیشتر نقش مسابقه تدارکاتی را برای آنها دارد و باید در مسابقات آسیایی سهمیه بگیرند. تنها حریف پسران قزاق‌ها هستند اما دختران غیر از ۲بازیکن قزاق باید با ۲بازیکن ازبکستانی هم رقابت کنند. ندا شهسواری که مثل نوشاد عالمیان در المپیک‌های۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریودوژانیرو سهمیه المپیک را گرفته بود، این‌بار هم شانس اول تیم زنان است.

شیما صفایی ۱۷ساله اما بی‌تجربه است. ایرانمنش به هر ۲ آنها امیدوار است: «صفایی در دوحه سومین مسابقه رسمی‌اش را انجام می‌دهد. هم‌اکنون بهترین بازیکن ما از نظر فنی و تجربه ندا شهسواری است. بهترین اتفاق این است که هر ۲بازیکن ما به فینال برسند و یکی از آنها بتواند سهمیه بگیرد. کار برایشان سخت است ولی من امیدوارم.» کرونا کار را سخت‌تر کرده، درست است که بازیکنان فرصت بیشتری برای تمرین داشتند اما مسابقه نرفتند. تنها مسابقه‌ای که آنها طی یک‌سال گذشته داده‌اند، مسابقات باشگاهی ایران بوده است. ایرانمنش سال قبل گفته بود که شاگردانش بالای ۸۰درصد شانس گرفتن سهمیه را دارند، اما حالا نمی‌تواند قطعی چیزی بگوید.

اما چرا دختران هم مثل پسران در تورهای جهانی شرکت نکردند تا قبل از مسابقات به آمادگی بیشتری برسند؟ حسنی می‌گوید: «بازیکنان ازبکستان و قزاقستان در قطر هستند و در تور شرکت کرده‌اند اما کادر فنی تیم‌ملی تصمیم گرفت که دختران ما در تهران بمانند و اینجا تمرین کنند چون در دوحه خیلی شرایط برای تمرین فراهم نیست. پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه است و نمی‌شود به‌راحتی تمرین کرد.»

ندا شهسواری در انتظار المپیک سوم

ندا شهسواری اگر روزهای آخر اسفند بتواند به سهمیه المپیک برسد، می‌تواند سومین المپیکش را تجربه کند و اسمش را به‌عنوان نخستین زن ایرانی ثبت کند که ۳بار به المپیک می‌رود. می‌شود این اتفاق بیفتد؟ «کار سختی است اما دور از دسترس نیست. من همه تلاشم را می‌کنم که بشود.» وقفه یک‌ساله و دوری از مسابقات شرایط را سخت کرده اما ندا می‌‌گوید این شرایط برای همه بوده نه فقط او: «شرایط برای همه بازیکنان جهان یکسان بوده و همه دور از مسابقه بوده‌اند.

کسی می‌تواند پیروز شود که بتواند از همه‌نظر به‌خصوص روانی خودش را در شرایط خوبی نگه دارد.» همه می‌گویند ندا به‌خاطر تجربه بالایش شانس اول گرفتن سهمیه است اما خودش می‌‌گوید: «هر سنی یک خوبی‌ها و یک ضعف‌هایی دارد. در سن پایین بازیکن شجاع‌‌تر است ولی تجربه‌اش کمتر است. کسی که سنش بالاتر است باید بیشتر ریسک کند چون شاید دیگر نتواند در انتخابی‌ها شرکت کند. ولی به‌هرحال من و شیما همه تلاش‌مان را کرده‌ایم، خیلی خوب تمرین کرده‌ایم و فکر می‌کنیم آمادگی بالایی هم داریم و امیدوارم که نتیجه بگیریم.» ندا حساسیت مسابقات آسیایی را هم بالا می‌داند: «سطح مسابقات آسیایی شاید در حد جهانی بالا نباشد اما حساسیت بالایی دارد و هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست.» شیما صفایی هم شانس بازیکنان ایران و قزاق را برای گرفتن سهمیه بیشتر از بقیه می‌داند و می‌گوید: «ما راه سختی داریم و نباید کسی را دست‌کم بگیریم.»

ترک‌ها به دختران ایران امیدوارند

بازیکنان و مربی تیم ترکیه امیدوارند که دختران ایران در انتخابی سهمیه بگیرند. اجه آلتون‌دره، مربی تیم ترکیه‌ می‌گوید: «بازیکنان ایران خیلی خوب بازی می‌کنند. فورهند‌هایی که می‌زنند، قوی است. آنها بازی‌شان خوب است و اگر قرعه‌شان خوب باشد و شانس هم بیاورند، می‌توانند به المپیک بروند.» گل، بازیکن این تیم هم از ایرانی‌ها تعریف می‌کند: «آمدن به این اردو برای ما مهم بود. تمرین کردن با بازیکنانی که قرار است به المپیک بروند‌، هم تجربه ما را بیشتر کرد و هم بازی‌های ما را در آینده بهتر می‌کند. برای هر ورزشکاری خیلی خوب است که حریف تمرینی متفاوتی داشته باشد. شانس دختران ایران برای گرفتن سهمیه بالاست. چون بازی را خوب متوجه می‌شوند و خیلی بلندپروازند و خوب مبارزه می‌کنند.» صدا هم از اردو در ایران راضی و امیدوار است بازیکنان ایرانی هم به ترکیه بروند و یک اردو هم آنجا داشته باشند.

مسابقات انتخابی جهانی المپیک ۲۴تا ۲۷اسفند برگزار می‌شود. از ۲۸تا ۳۰اسفند هم نمایندگان ایران در مسابقات انتخابی آسیایی شانس خودشان را برای المپیکی‌شدن امتحان می‌کنند. دختران امروز به دوحه می‌روند تا در کنار پسران برای مسابقات آماده شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج