۱۰۹۸۲۱۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

یادی از حسن انوشه در تولد پس از کوچش

حسن انوشه می‌گفت ادبیات را حتی برای دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی و طبیعی هم به درسی جدی تبدیل کرده بود و آن‌ها را با خود به کتابخانه شهر می‌برد.

خبرگزاری ایسنا: حسن انوشه می‌گفت ادبیات را حتی برای دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی و طبیعی هم به درسی جدی تبدیل کرده بود و آن‌ها را با خود به کتابخانه شهر می‌برد.
یادی از حسن انوشه در تولد پس از کوچش
اگر بیماری سرطان امانش را نمی‌برید و در فروردین‌ماه سالی که گذشت، به کوچی همیشگی نمی‌رفت، حالا ۷۶ساله می‌شد. امروز نخستین زادروز حسن انوشه، نویسنده، پژوهشگر تاریخ و زبان و ادبیات فارسی و سرپرست گروه نویسندگان دانشنامه ادب فارسی در نبودش است؛ مردی که گرچه از میان‌مان رفته است اما با آثاری که از خود در زبان و ادبیات فارسی به جا گذاشت، تا همیشه خواهد بود.
گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی («چشم و چراغ» در فضای مجازی) به این مناسبت بخشی از گفت‌وگوی او را که در «ارج‌نامه حسن انوشه» توسط حسن اکبریان طبری منتشر شده، به اشتراک گذاشته که چنین است: «از دوره دبیری‌تان در مدرسه‌های شاهی و تاثیرتان بر کتابخوانی دانش‌آموزان بگویید.
شاید یکی از دلایلی که بچه‌های آن دوره هنوز به من محبت دارند و سراغم را می‌گیرند، این بوده که من ادبیات را، حتی برای دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی و طبیعی، که به آن اهمیت نمی‌دادند، تبدیل به درسی جدی کردم. آن‌ها را با خودم به کتابخانه شهر، همان کتابخانه پشت شهرداری کنار دکه‌های مطبوعات، می‌بردم. بردن بچه‌ها به کتابخانه باعث می‌شد که هم بوی کتاب به دماغ آن‌ها بخورد و هم کتابخانه کامل‌تر بشود. در مدرسه هم برای‌شان کتابخانه‌ای راه انداختم. در مدرسه ممتاز بابل، که خصوصی بود و دوستم یوحنا مرا به آن‌جا برد، با کمک بچه‌ها همین کار را کردیم. در همین‌جا با یاری دوستان و بچه‌ها توانستیم بهترین فیلم‌های تاریخ سینما را در بابل به نمایش بگذاریم. من به سینما علاقه داشتم و کتاب «تاریخ سینما»، ترجمه نجف دریابندری را، در دوره سربازی خوانده بودم. مقداری هم از طریق دوست عزیزم کامران فانی، با این مقوله آشنا شده بودم.»
حسن انوشه متولد ۱۹ اسفند ۱۳۲۳ در بابل بود و از آثار او می‌توان به «تاریخ ایران کیمبریج: از ظهور اسلام تا آمدن دولت سلجوقیان»، «تاریخ ایران کیمبریج: از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانیان»، «تاریخ ایران کیمبریج: از آمدن سلجوقیان تا فروپاشی دولت ایلخانان»، «ایران و تمدن ایرانی، کلمان هوار»، ترجمه «ایران در سپیده‌دم تاریخ» و ... اشاره کرد.
حسن انوشه در ۲۳ فروردین‌ماه ۹۹ و در سن ۷۵ سالگی به دلیل بیماری سرطان درگذشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج