۱۰۹۸۷۰۹
۱۲ نظر
۵۰۰۹
۱۲ نظر
۵۰۰۹
پ

دولت احمدی‌نژاد؛ سیمای غریبه‌ای در میان جمع!

۱۳۸۴ را می‎‌‎توان «سال شگفتی» نام نهاد، چراکه برگزاری نهمین انتخابات ریاست‎‌‎جمهوری و نتایج آن، جریان‎‌‎های غالب در حوزه گفتمان‎‌‎های سیاسی را کنار زد و قدرت اجرایی کشور را به پدیده‎‌‎ای به‎‌‎نام محمود احمدی‎‌‎نژاد سپرد.

روزنامه همشهری - علیرضا احمدی: ۱۳۸۴ را می‎‌‎توان «سال شگفتی» نام نهاد، چراکه برگزاری نهمین انتخابات ریاست‎‌‎جمهوری و نتایج آن، جریان‎‌‎های غالب در حوزه گفتمان‎‌‎های سیاسی را کنار زد و قدرت اجرایی کشور را به پدیده‎‌‎ای به‎‌‎نام محمود احمدی‎‌‎نژاد سپرد. البته این نخستین‎‌‎ بار نبود که در انتخابات ریاست‎‌‎جمهوری نتیجه‌ای دور از انتطار رقم می‎‌‎خورد؛ در دوره‎‌‎های قبل هم کمتر کسی پیروزی همراه با آرای بالای بنی‎‌‎صدر، شهید رجایی و سیدمحمد خاتمی را پیش‎‌‎بینی می‎‌‎کرد.

دولت احمدی‌نژاد؛ سیمای غریبه‌ای در میان جمع!

فروردین‎‌‎ماه ۱۳۸۴ که آغاز شد، فضای سیاسی کشور دیگر کاملا انتخاباتی شده بود و جریان‎‌‎های سیاسی کشور خود را برای ماراتن حساس ۲۷ خردادماه آماده می‎‌‎کردند و حتی تحولات مهم پرونده هسته‎‌‎ای ایران و روند گفت‎‌‎وگو‌های لندن با طرف‎‌‎های اروپایی که به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید سازنده نیست هم کمتر توجه محافل سیاسی کشور را به‎‌‎خود جلب می‎‌‎کرد.

تا اواسط اردیبهشت‎‌‎ماه صف‎‌‎بندی انتخاباتی جریان‎‌‎های سیاسی چندان روشن نبود. آمدن یا نیامدن هاشمی‎‌‎رفسنجانی تمرکز انتخاباتی اصولگرایان را ضعیف کرده‎‌‎ و تثبیت لاریجانی به‎‌‎عنوان کاندیدای اصلی «شورای ‎‌‎هماهنگی نیرو‌های انقلاب اسلامی» با چالش‎‌‎های بسیاری مواجه بود، چراکه با وجود خروج احمد توکلی از جمع شش‎‌‎نفره کاندیدا‌های شورای هماهنگی به نفع قالیباف، به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید ۵ نفر دیگر شامل محمدباقر قالیباف، محسن رضایی، علی لاریجانی، محمود احمدی‎‌‎نژاد و علی ‎‌‎اکبر ولایتی قصد ترک‌کردن میدان را ندارند و تا انتها ایستاده‎‌‎اند که درنهایت ولایتی پس از ثبت‎‌‎نام به‎‌‎نفع هاشمی‎‌‎رفسنجانی کنار کشید و رضایی هم دوسه روز مانده به انتخابات انصراف داد.

تلاش‎‌‎های شورای هماهنگی به ریاست علی‌‎‌‎اکبر ناطق‎‌‎نوری برای رسیدن به کاندیدای واحد در اردوگاه اصولگرایان درنهایت به شکست انجامید و این شورا به هدف نهایی خود نرسید؛ شورایی که از اواسط سال ۱۳۸۳ و با عبرت از شکست‎‌‎های پی‎‌‎درپی اصولگرایان پس از دوم‎‌‎خرداد با محوریت چهره‎‌‎هایی از جریان‎‌‎های مختلف اصولگرا مانند علی‌‎‌‎اکبر ناطق‌نوری، حسین فدایی، حبیب ‎‌‎الله عسگراولادی و محمدرضا باهنر تشکیل شد. بعد‌ها اصولگرایان ناسازگاری‎‌‎های احمدی‎‌‎نژاد با سیاست‎‌‎های شورای هماهنگی را از اصلی‎‌‎ترین دلایل شکست «پروژه وحدت» ارزیابی کردند. او معتقد بود شورا تصمیمش را برای حمایت از لاریجانی یا ولایتی گرفته و باقی‌ماندنش دراین چارچوب بی‎‌‎فایده است.

احمدی‎‌‎نژاد در سال ۱۳۸۱ و انتخابات شوراها، مسئول ستاد انتخاباتی شورای هماهنگی نیرو‌های انقلاب بود و در پیروزی کاندیدا‌های این جریان نقش مؤثری داشت و در انتخابات مجلس هفتم خوش درخشیده و شهرداری‎‌‎تهران را هم به نماد «نواصولگرایی» تبدیل کرده بود، بنابراین شانس زیادی برای پیروزی خود قائل بود و درنهایت هم با خروج از جریان اصلی اصولگرایان، وارد کارزار انتخاباتی شد. اوضاع در اردوگاه اصلاح‎‌‎طلبان هم چندان بهتر نبود. حضور یا عدم‎‌‎حضور هاشمی‎‌‎رفسنجانی بر ترکیب انتخاباتی آنان هم تأثیر منفی داشت و مهدی کروبی، مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده به اجماع تن ندادند و زمینه‎‌‎ساز شکست نهایی اصلاح‎‌‎طلبان شدند و تجربه تلخی برای آنان به یادگار ماند.

دولت احمدی‌نژاد؛ سیمای غریبه‌ای در میان جمع!

سه‎‌‎شنبه ۲۰ اردیبهشت‎‌‎ماه، درحالی فرآیند ثبت‎‌‎نام کاندیدا‌های نهمین دوره انتخابات ریاست‎‌‎جمهوری آغاز شد که حضور هاشمی‎‌‎رفسنجانی در رقابت انتخاباتی مسجل شده بود و نوید انتخاباتی سه‎‌‎قطبی را می‎‌‎داد؛ اصولگرایان، هاشمی‎‌‎رفسنجانی و اصلاح‎‌‎طلبان. در نخستین روز ثبت‎‌‎نام، ۱۱۲ نفر کاندید شدند؛ ۱۰۵ مرد و ۷ زن. در دومین روز، سه‌کاندیدای نامدار به ستاد انتخابات وزارت کشور رفتند و ثبت‎‌‎نام کردند. مصطفی معین که به‎‌‎عنوان کاندیدای جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی شناخته می‎‌‎شد، نخستین کاندیدای سرشناس بود که فرآیند ثبت‎‌‎نام را تکمیل کرد. بعد از او محسن رضایی به وزارت کشور آمد و پس از ثبت‎‌‎نام، انتخابات را «رقابت بین‎‌‎نسلی» قلمداد کرد که میان نسل اول و دوم انقلاب برگزار می‎‌‎شود. عصر سه‎‌‎شنبه هم هاشمی‎‌‎رفسنجانی درمیان هیجان نمایندگان رسانه‎‌‎ها، به وزارت کشور آمد و پس از ثبت‎‌‎نام با اشاره به‎‌‎نظرسنجی‎‌‎ها، «نیمی از مردم ایران» را مایل به انتخاب خود دانست. او همچنین اعلام کرد برای حضور در عرصه انتخابات با رهبر معظم انقلاب صحبتی نداشته و گفت که کابینه‎‌‎اش جناحی نخواهد بود.

با پایان‌یافتن مهلت ثبت‎‌‎نام کاندیداها، گمانه‎‌‎زنی‎‌‎ها برای حضور یا عدم‎‌‎حضور چهره‎‌‎های سیاسی هم به انتها رسید و برخی که در انتظار ثبت‎‌‎نام میرحسین موسوی بودند، ناامید شدند. دراین میان همه‎‌‎چیز تحت‎‌‎تأثیر انتخابات بود، حتی تصمیم ایران برای ازسرگیری بخشی از فعالیت‎‌‎های هسته‎‌‎ای‎‌‎اش که درپی ناموفق‌بودن آخرین دور از مذاکرات ایران و اروپا درلندن، از سوی مقام‎‌‎های ارشد نظام اتخاذ شد و بازتاب جهانی فوق‎‌‎العاده‎‌‎ای داشت.

پس از پایان فرآیند ثبت‎‌‎نام که طی آن حدود ۱۰۱۵ نفر به‎‌‎عنوان کاندیدا اعلام حضور کردند (۲۰۰ نفر بیش از ثبت‎‌‎نامی‎‌‎های انتخابات هشتم در سال ۱۳۸۰)، بررسی صلاحیت‎‌‎ها از سوی شورای نگهبان، آغاز و با جنجال‎‌‎هایی نیز همراه شد؛ احمدی‎‌‎نژاد، هاشمی‎‌‎رفسنجانی، قالیباف، لاریجانی، کروبی و رضایی تأیید صلاحیت شدند، اما مهرعلیزاده و معین از حضور در عرصه رقابت بازماندند که پس از اعتراض‎‌‎های گسترده به ردصلاحیت این دو، حدادعادل، رئیس مجلس هفتم، در نامه‎‌‎ای به رهبرمعظم انقلاب، خواستار تجدیدنظر در بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها شد که به «حکم حکومتی» آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای در دوم‎‌‎خرداد ۱۳۸۴ به آیت‎‌‎الله جنتی، دبیرشورای‎‌‎نگهبان، انجامید و دو کاندیدای اصلاح‎‌‎طلبان به ماراتن انتخابات بازگشتند.

دوهفته منتهی به ۲۷ خردادماه روز‌های سرنوشت‎‌‎سازی برای سیاست در ایران بود؛ مثلث شکل گرفته میان هاشمی، احمدی‎‌‎نژاد و معین از سه‌جریان سیاسی کشور هر روز پر‌رنگ‎‌‎تر می‎‌‎شد و با اینکه در روز‌های آخر محسن رضایی کنار کشید و نظرسنجی‎‌‎ها هم نتایج خوبی برای قالیباف پیش‎‌‎بینی می‎‌‎کردند، اما فضای شکل‌گرفته در جریان تبلیغات از رقابت هاشمی-احمدی‎‌‎نژاد-معین حکایت می‎‌‎کرد که البته نگرانی اصلاح طلبان و اصولگرایان را توأمان درپی داشت. از یک‎‌‎سو لاریجانی به‎‌‎عنوان کاندیدای اصلی شورای هماهنگی در تقابل با احمدی‎‌‎نژاد و قالیباف وضعیت مناسبی نداشت و از سوی دیگر خطر جدی شکسته‎‌‎شدن آرای معین (کاندیدای اصلی اصلاح‎‌‎طلبان) در رقابت با کروبی و مهرعلیزاده، جبهه دوم خرداد را تهدید می‎‌‎کرد.

دولت احمدی‌نژاد؛ سیمای غریبه‌ای در میان جمع!

در این انتخابات، بیش‎‌‎ از ۴۶ میلیون‎‌‎و ۷۸۶ هزارنفر واجد شرایط رأی‌دادن بودند که حدود ۶۳ درصد آنان (۲۹ میلیون‎‌‎و ۳۶۲ هزارنفر) پای صندوق‎‌‎های رأی رفتند، اما پیش‎‌‎بینی‎‌‎ها درست از آب درآمد و تکثر کاندیدا‌ها سبب شد هیچ‎‌‎یک حائز اکثریت آرا نشوند و هاشمی‎‌‎رفسنجانی (با بیش‎‌‎از ۶ میلیون رأی معادل ۲۱ درصد آرا) و احمدی‎‌‎نژاد (با بیش‎‌‎از ۵ میلیون رأی، معادل ۴۸/۱۹ درصد آرا) به دور دوم، که قرار بود در سوم تیرماه ۱۳۸۴ برگزار شود، راه یابند. کروبی نفر سوم فهرست آرا بود که یکی ‎‌‎دودرصد کمتر از احمدی‎‌‎نژاد رأی آورد و حاشیه‎‌‎هایی را نیز به‎‌‎همراه داشت. قالیباف و معین به‎‌‎ترتیب چهارم و پنجم شدند و لاریجانی و مهرعلیزاده هم در رتبه‎‌‎های ششم و هفتم قرار گرفتند که شکست سنگینی برای کاندیدای اصلی شورای‎‌‎ هماهنگی نیرو‌های انقلاب اسلامی محسوب می‎‌‎شد.

رقابت هاشمی‎‌‎رفسنجانی و احمدی‎‌‎نژاد در دور دوم، هماورد تبلیغاتی دوطرف در میان پایگاه‎‌‎های اجتماعی آنان را درپی داشت که تب سیاست در کشور را بالا برد و با نمادسازی‎‌‎هایی درسطح جامعه هم همراه بود. هاشمی کاندیدای طبقه متوسط و احمدی‎‌‎نژاد نماد طبقات محروم پنداشته می‎‌‎شد که با شعار‌هایی مانند «ساختار ناسالم اقتصادی»، «تمرکززدایی» و «مقابله با تجمل‎‌‎گرایی» بخش زیادی از آرای متمایل به اصولگرایان در دور نخست را جذب کرد.

این دوقطبی سهمگین به سود احمدی‎‌‎نژاد تمام شد و با وجود اینکه در دور دوم اجماع وسیعی در میان اصلاح‎‌‎طلبان بر سر حمایت از هاشمی‎‌‎رفسنجانی شکل‎‌‎گرفت، اما پرش ناگهانی آرای احمدی‎‌‎نژاد کار را برای اصلاح‎‌‎طلبان و میانه‎‌‎رو‌ها تمام کرد؛ او حدود ۶۲ درصد آرا (بیش‎‌‎از ۱۷ میلیون‎‌‎و ۲۵۰ هزار رأی) را کسب کرد؛ یعنی صعود ۴۲ درصدی داشت. درمقابل آرای هاشمی‎‌‎رفسنجانی فقط ۱۵ درصد رشد کرد و از حدود ۶ میلیون رأی دور نخست به بیش‎‌‎از ۱۰ میلیون رأی رسید تا صبح روز چهارشنبه، ۱۲ مرداد ۱۳۸۴، حکم ریاست‎‌‎جمهوری احمدی‎‌‎نژاد از سوی رهبرانقلاب تنفیذ و عصر جدیدی در عرصه سیاست ایران آغاز شود.

آغاز عصر احمدی‎‌‎نژاد با تغییر رویکرد‌های مهمی در پرونده هسته‎‌‎ای ایران نیز همراه بود که در نخستین روز‌های ۱۳۸۴ و از سوی مجلس هفتم ریل‎‌‎گذاری شد. ۲۵ اردیبهشت‎‌‎ماه و در روز‌هایی که فضای سیاسی کشور تحت‎‌‎تأثیر رقابت‎‌‎های انتخابات ریاست‎‌‎جمهوری قرار داشت، مجلس قانون دستیابی به فناوری صلح‎‌‎آمیز هسته‎‌‎ای را تصویب کرد. از سوی دیگر به سرانجام نرسیدن گفت‎‌‎وگو‌ها با سه‎‌‎کشور اروپایی که از سال قبل آغاز شده بود، سبب شد ایران ۱۰ مرداد ۱۳۸۴ با ارسال نامه‎‌‎ای به آژانس بین‎‌‎المللی انرژی اتمی از قصد خود برای ازسرگیری برخی فعالیت‎‌‎های هسته‎‌‎ای ازجمله در اصفهان خبر دهد. برهمین اساس ۱۷ مرداد فرآوری اورانیوم در اصفهان از سر گرفته شد و در ۲۰ دی‎‌‎ماه نیز غنی‎‌‎سازی درنطنز استارت خورد. اقدامات ایران سبب شد شورای حکام آژانس در ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ (۴ فوریه ۲۰۰۶) جلسه اضطراری تشکیل دهد، قطعنامه‎‌‎ای علیه ایران تصویب کند و پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد تا سال‎‌‎های سختی برای دیپلماسی ایران درپیش باشد.

دولت احمدی‌نژاد؛ سیمای غریبه‌ای در میان جمع!

فراز و فرود

حمیدرضا محمدی: وقتی رئیس‎‌‎جمهور شد، سیل تحسین و تجلیل بود که به‎‌‎سویش روانه شد و روی‎‌‎کارآمدنش را دست الهی دانستند، اما وقتی کاخ ریاست‎‌‎جمهوری را تحویل داد، دیگر چندان مقبول و محبوب دوستان و دوستدارانش نبود.

یک‎‌‎سال پس از آنکه محمود احمدی‎‌‎نژاد، کلیددارِ ساختمان خیابان پاستور شد، کتابی در ستایش‌اش منتشر شد که فاطمه رجبی نوشت و او را «معجزه هزاره سوم» لقب داد؛ «انتخابات نهم برای ملتی که ۲۷ سال ایثار و جانفشانی را پشت سر نهاده، معیار سنجش و آزمونی الهی بوده، این انتخابات که پس از ۱۶ سال حاکمیت گروه کارگزاران سازندگی و جریان موسوم به اصلاح‎‌‎طلب انجام گرفت... یک «اعجاز حقیقی» به‎‌‎شمار می‎‌‎رود.»، اما او ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ نوشت: «اگر آن عنوان واقعا تأثیری منفی و توهم‎‌‎آمیز برای رئیس‎‌‎جمهور داشته... اینجانب در پیشگاه خداوند غفار طلب مغفرت می‎‌‎کنم و عذر خود را با تکیه بر نیت خویش اظهار می‎‌‎دارم».

دولت احمدی‌نژاد؛ سیمای غریبه‌ای در میان جمع!

نمونه آنچه او در کتاب خود آورد را آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، ۲۱ خرداد ۱۳۸۸، در جمع تعدادی از هنرمندان بسیجی گفت: «خدای ‎‌‎ متعال‎‌‎ را شاکریم‎‌‎ که‎‌‎ زمینه‎ ‎ انتخاب‎‌‎ چنین‎‌‎ شخصیتی‎‌‎ برای‎‌‎ این‎‌‎ دوره‎ ‎ خاص‎‌‎ از انقلاب‎‌‎ را فراهم‎‌‎ کرد و آیندگان‎‌‎ به‎‌‎ این‎‌‎ نتیجه‎‌‎ خواهند رسید که‎‌‎ انتخاب‎‌‎، مشحون‎‌‎ به‎‌‎ کرامات‎‌‎ و معجزات‎‌‎ بود». اما نهم آذرِ هشت‎‌‎سال بعد، از او برائت جست: ‎‌‎ «اعمال و رفتار امروز احمدی‎نژاد را تأیید نمی‎کنم، چون اکنون یک حالت انحرافی در او می‎بینم».

مثال دیگر، احمد جنتی است که ۲۳ تیر ۱۳۸۵ در خطبه‎‌‎های نمازجمعه تهران، نامه احمدی‎‌‎نژاد به جورج بوش، رئیس‎‌‎جمهور آمریکا را «از الهامات خدا» دانست و در مقابل، ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ از پیام او پس از درگذشت هوگو چاوز، رئیس‎‌‎جمهور ونزوئلا انتقاد شدید‎‌‎اللحنی کرد: «ای کاش پیش از اینکه بخواهند چنین حرفی بزنند، چهار کلام درس می‎‌‎خواندند و یک چیزی یاد می‎‌‎گرفتند».

او نقطه پرگار دورانی بود که با یک حمایت تمام‎‌‎قد آغاز شد و با معاضدتی اعجاب‎‌‎انگیز به پایان رسید؛ روزگاری رجایی دوم بود و زمانی‎‌‎دیگر، محور جریان انحرافی.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      رای بی رای!

      پاسخ ها

      • علیها

        خواهش از این آدم خبر نگذارید,
        لطفا از این آدم چیزی نگوید,
        بگذارید تموم بشه, ..

    • بدون نام

      دیگه نمی تونه کاری بکنه فقط دلار فروشی رو در مقیاس وسیع باب کرد کاری که مردم ، هنوز دارن عواقبشو پس می دنبعدی ها هم راهشو یاد گرفتند هر جا گیر می کنند دلار می فروشند چه طوریه که نرخ تورم در انگلیس نزدیک صفره ؟ در امریکا و ژاپن نزدیک صفره ؟ لابد کارمون نقص داره دیگه....‌دولتها دلار رو از ۶۸ ریال به ۲۵ هزار تومن رسانده اند آیا همین نشانه ی ناکارآمدی دولتها نیست ؟احمدی نژاد بیاد می خواد کجا رو و چگونه درست کنه ؟

    • نامnaser

      من خودم دوراول بهش رای دادم امافهمیدم سوئ تفاهم شده وثروت فراوان فروش نفت رودرافغانستان وسوریه وجاهایی خرج کردکه هیچ بازدهی نداشت مثل کارخانه خودرودرافریقاوبزرگترین اشتباه ایشان بحث یارانه هاوازادسازی قیمت انرژی که باعث تورم شدیدشدونوعی گداپروری بود

    • بدون نام

      تنها دوره اي كه يك ايراني رييس جمهور بود

    • بدون نام

      روحانیو خاتمیو رفسنجانی برای مردم کار نکرده اند و فقط برای جیب خودشون کارکردند

    • بدون نام

      متنفرم ازت

    • میتی از مشد

      خاک بر سرمان با این انتخا ب هایمان

    • بدون نام

      احمدی نژاد امروز به مراتب جدی تر، محکم تر و درست تر از احمدی نژاد 84 شده. آره درست میگید احمدی نژاد تغییر کرده

    • بدون نام

      ایران اورامی خواهد

    • بدون نام

      چقدر بدبختیم ما ک این شده نجات بخش

    • حسن بیات

      رای نمیدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج