۱۰۹۸۸۴۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

مدعیان ایرانی کفش طلا

مهاجمان ایرانی در رقابت‌های اروپایی درخشش قابل توجهی در این فصل داشته‌اند و همانند سال گذشته در لیگ‌های مختلف مدعی کسب عنوان آقای گلی هستند.

روزنامه فرهیختگان: مهاجمان ایرانی در رقابت‌های اروپایی درخشش قابل توجهی در این فصل داشته‌اند و همانند سال گذشته در لیگ‌های مختلف مدعی کسب عنوان آقای گلی هستند.

مهاجمان ایرانی در رقابت‌های اروپایی درخشش قابل‎توجهی در این فصل داشته‌اند و همانند سال گذشته در لیگ‌های مختلف مدعی کسب عنوان آقای گلی هستند. سال قبل سردار آزمون به‎صورت مشترک با آرتم زیوبا عنوان بهترین گلزن لیگ روسیه را تصاحب کرد و در پرتغال اگرچه طارمی هم توانست به اندازه پیتزی و کارلوس وینیسیوس، دو رقیب دیگرش گلزنی کند، درنهایت به‎دلیل دقایق بازی کمتر، این جایزه به پیتزی رسید. در این فصل هر دو بازیکن شانس خوبی برای رقابت بر سر این عنوان دارند، البته در دو لیگ دیگر هم ستاره‌های ایرانی نام خود را به‎عنوان مدعی آقای گلی مطرح کرده‌اند؛ شهاب زاهدی که در لیگ اوکراین فصل بسیار خوبی را پشت‎سر می‌گذارد و کریم انصاری‌فرد که این هفته دو گل دیگر زد و حالا در رتبه دوم جدول بهترین گلزنان لیگ یونان قرار گرفته است.

سردار آزمون

ستاره ایرانی زنیت با وجود اینکه در این فصل ۴ مسابقه تیمش در لیگ را به‎دلیل مصدومیت از دست داده است اما روند بسیار موفقی در گلزنی داشته و حالا در صدر جدول و بالاتر از زوجش در زنیت یعنی زیوبا قرار دارد. او عصر دوشنبه در مصاف با روبین‎کازان، تیم سابقش توانست نخستین گلش را در سال جدید میلادی به ثمر برساند و زنیت درنهایت این مسابقه را ۲ بر یک باخت اما سردار به‎تنهایی صدرنشین جدول آقای گلی شد. او دوازدهمین گل فصل خود را در این مسابقه به ثمر رساند و البته اگر زیوبا پنالتی دقیقه ۸+۹۰ خود را برابر کازان به گل تبدیل می‌کرد هم زنیت یک امتیاز را می‌گرفت و هم این مهاجم باتجربه روس ۱۲گله می‌شد و در کنار آزمون قرار می‌گرفت.

سردار در این فصل رقبای زیادی برای فتح کفش طلای لیگ روسیه دارد. علاوه‎بر زیوبا که ۱۱گله است و نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده او محسوب می‌شود، یوردان لارسن(اسپارتاک مسکو) و یوردی دسپوتوویچ(روبین‎کازان) با ۱۰ و نیکولا ولاسیچ(زسکا)، ازکوئیل پونس(اسپارتاک) و مارکوس برگ(کراسنودار) با ۹ گل زده، دیگر مدعیان کسب این عنوان به حساب می‌آیند. بااین‎حال آزمون از همه آنها آمار بهتری دارد و تنها بازیکنی است که میانگین فاصله بین هر گلش زیر ۱۰۰ دقیقه است و به‎طور متوسط هر ۹۸ دقیقه دروازه حریفان را باز کرده است. در فاصله ۹ هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ روسیه، مسلما تغییرات زیادی در این جدول صورت می‌گیرد اما آزمون شانس بالایی برای کسب دومین عنوان آقای گلی خود دارد. او پس از دیدار برابر کازان در مصاحبه‌ای درباره این بازی گفت: «بدشانس‌ترین روزی که می‌شد تصور کرد را تجربه کردیم. ما فرصت‌های زیادی را برابر دروازه حریف ایجاد کردیم اما بدشانس بودیم که گل نزدیم و درنهایت هم باختیم. ما به تلاش خود برای بهتر شدن ادامه خواهیم داد. باید از این شکست درس گرفته و به‌دنبال بهتر شدن در دیدارهای پیش‎رو باشیم. با بازیکنان درجه یکی که در اختیار داریم می‌توانیم نمایش به‎مراتب بهتری داشته باشیم.»

مهدی طارمی

طارمی هم فصل قبل جایزه بهترین گلزن را در رقابتی نزدیک از دست داد اما با درخشش در نخستین سال ورودش به فوتبال پرتغال توانست خیلی زود توجهات را به‎سمت خود جلب کند و درنهایت راهی یکی از بهترین تیم‌های این کشور شد. حضور در پورتو فرصتی طلایی برای این ملی‌پوش ایرانی بود تا توانایی‌هایش را بیش از قبل به رخ بکشد. او که فصل قبل ۱۸ گل به ثمر رسانده بود در پورتو به یک بازیکن نیمکت‌نشین تبدیل شد که در دقایق انتهایی بازی‌ها راهی زمین می‌شود. بالاخره از هفته هشتم در ترکیب اصلی قرار گرفت و درخشش او بار دیگر آغاز شد. ۹ گل و ۸ پاس گل حاصل عملکرد خوب او تا این برهه از فصل و حضور در ۲۲ بازی تیمش است. شاید اگر مسئولیت زدن پنالتی‌های تیم هم به طارمی واگذار می‌شد او حالا شرایط بسیار بهتری در جدول گلزنان داشت و بالاتر از رتبه چهارم کنونی قرار می‌گرفت.

در صدر این فهرست پدرو گونسالوس از اسپورتینگ لیسبون با ۱۵ گل قرار دارد و پس از او هریس صفروویچ از بنفیکا با ۱۱ و سرجیو اولیویرا، هم‌تیمی‌ طارمی با ۱۰ گل در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. از ۱۰ گلی که اولیویرا در این فصل به ثمر رسانده، ۶ مورد از روی ضربات پنالتی بوده و او به‎خوبی از این فرصت استفاده کرده است تا بالاتر از مهاجم ایرانی و هم‌تیمی‌اش قرار گیرد. هنوز ۱۲هفته تا پایان رقابت‌های لیگ باقی مانده و طارمی در سه دیدار اخیر تیمش در لیگ موفق به گلزنی نشده اما نشان داده که می‌تواند دوباره مدعی آقای گلی لیگ باشد.

کریم انصاری‌فرد

برای این مهاجم ۳۰ ساله بازگشت به لیگ یونان فرصتی دوباره برای اثبات شم بالای گلزنی‌اش در یک لیگ اروپایی بود. او که سابقه بازی در این رقابت‌ها و درخشش با پیراهن پانیونیوس و المپیاکوس را در کارنامه داشت، این‎بار به آاک آتن رفت و شروعی رویایی در این تیم داشت. کریم خیلی زود روند گلزنی‌های خود را آغاز کرد و به موثرترین ستاره تیمش بدل شد. مهاجمی که دیگر نمی‌شد او را به نیمکت برگرداند و ماسیمو کاررای ایتالیایی به‎خوبی بلد بود از این گلزن قهار بازی بگیرد. او تا پیش از جدایی این مربی ۷ گل زد و جایگاه خوبی در جدول گلزنان لیگ داشت اما با تغییرات روی نیمکت آاک و حضور مانولو خیمنز اسپانیایی به‎عنوان سرمربی جدید، شرایط برای انصاری‌فرد هم تغییر کرد و او تا پیش از دیدار این هفته تیمش تنها یک گل در سال جدید میلادی زده بود. هواداران آاک نگران طلسم شدن مهاجم ایرانی خود بودند اما دوشنبه‎شب او باز هم در ترکیب تیمش درخشید و برابر آپولون اسمیرنیس هر دو گل تیمش را به ثمر رساند.

کریم با این دبل تعداد گل‌های خود در این فصل را به عدد ۱۰ رساند و به رده دوم مشترک بهترین گلزنان فصل صعود کرد. در کنار او جرونیمو بارالس از آستراس تریپولیس قرار دارد و در صدر این جدول نیز یوسف العربی، مهاجم مراکشی المپیاکوس با ۱۸ گل قرار دارد که رسیدن به او کمی دشوار به نظر می‌رسد. سایت اسپورت‎داگ یونان درباره عملکرد درخشان انصاری‌فرد در این مسابقه می‌نویسد: «مهاجم ۳۰ ساله آاک در دیدار این هفته تیمش نمایشی عالی داشت و نشان داد که برای دیدارهای پلی‌آف انتهای فصل به‎خوبی آماده است و می‌تواند دوباره در ترکیب تیمش مثمرثمر باشد. آخرین گل او برای آاک به ۱۱ ژانویه برمی‌گشت اما حالا او در دیدار هفته بیست‎وپنجم تیمش دو گل زد تا ۳ امتیاز مسابقه برابر آپولون به حساب این تیم واریز شود. او حالا در ۵ مسابقه‌ای که برابر این حریف به میدان رفته، موفق به زدن ۶ گل شده و بیش از هر تیم دیگری توانسته دروازه آپولون را باز کند تا این تیم به محبوب‌ترین حریف او بدل شود.»

انصاری‌فرد که در پایان این دیدار به‎عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد درباره شرایطش در این بازی و در فوتبال یونان گفت: «خیلی خوشحالم و این برد را به هواداران تبریک می‌گویم. ما شایسته این برتری بودیم و خوشحالیم که توانسته‎ایم این نتیجه خوب را کسب کنیم. من مدتی بود که گل نزده بودم و این برای هر مهاجمی طبیعی است و در هر فصلی پیش می‌آید. پس از مصدومیتم کمی دچار مشکل شدم و نتوانستم فرم خوبم را حفظ کنم. در چند مسابقه بدشانس بودم اما حالا اعتمادبه‎نفسم را به‎دست آورده‌ام و می‌توانم به تیم کمک کرده تا نتایج خوبی کسب کند. پیش از این هم مطمئن بودم که این شرایط عوض می‌شود و دوباره روند گلزنی‌هایم را آغاز خواهم کرد.»

آاک تنها یک مسابقه دیگر تا پایان فصل عادی درپیش دارد و پس از آن باید در دیدارهای پلی‌آف به میدان برود، به همین دلیل جبران فاصله ۸ گل برای انصاری‌فرد کمی سخت به نظر می‌رسد.

شهاب زاهدی

سورپرایز این فصل لیگ اوکراین برخلاف پیش‌بینی‌ها توانست به بهترین گلزن لیگ بدل شود و امید زیادی دارد تا در پایان فصل بتواند کفش طلای این مسابقات را تصاحب کند. زاهدی فصل را با المپیک دونتسک آغاز کرد و با به ثمر رساندن ۸ گل در نیم‎فصل برای این تیم خود را به‎عنوان گزینه جدی آقای گلی مطرح کرد. با توجه به اینکه قراردادش در پایان این فصل به پایان می‌رسید، ترجیح داد تا در ژانویه به یکی از پیشنهادهایش پاسخ مثبت دهد و درنهایت زوریا لوهانسک را انتخاب کرد. او در ۴ بازی خود برای تیم جدیدش یک گل زده و حالا پس از ویکتور تسیگانکوف ۱۰گله در رده دوم بهترین گلزنان لیگ قرار دارد. در ۱۰ بازی آینده زوریا، زاهدی این فرصت را خواهد داشت تا بتواند عملکرد درخشان نیم‎فصل نخست خود را تکرار کند و به نخستین آقای گل ایرانی لیگ اوکراین بدل شود.

گلزنان خارج از کورس

در سایر لیگ‌های اروپایی نیز بازیکنان ایرانی عملکرد نسبتا خوبی در ترکیب تیم خود داشته‌اند اما از کورس آقای گلی عقب افتاده‌اند و شانسی برای رسیدن به این عنوان ندارند. در لیگ بلژیک کاوه رضایی و علی قلی‌زاده هر دو ۷ گله هستند و درحالی‎که بهترین گلزن این مسابقات ۲۵ گل زده است کلا از کورس رقابت خارج شده‌اند. رضایی فصل را خوب شروع کرد و به نظر می‌رسید یکی از مدعیان آقای گلی خواهد بود اما در ادامه دچار مصدومیت شد و از فرم مطلوب دور ماند.

در هلند نیز رضا قوچان‌نژاد بیشتر به یک ذخیره طلایی در زوله تبدیل شده و با اینکه با ۶ گل زده بهترین گلزن تیمش است اما بیشتر به‎عنوان بازیکن جانشین وارد زمین می‌شود و البته در این زمینه آمار خوبی نیز دارد. او پس از نونی مادوکه از آیندهوون بهترین گلزن تعویضی این رقابت‌هاست و ۴ گل خود را در زمانی به ثمر رسانده که به‎عنوان بازیکن ذخیره راهی میدان شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج