۱۰۹۸۸۶۱
۱۳ نظر
۵۰۳۴
۱۳ نظر
۵۰۳۴
پ

بدون سانسور با جماعت کافه‌نشین در ایران

با رشد شهر‌ها و شهرنشینی بر اهمیت فضا‌های عمومی همچون پارک‌ها و کافه‌ها نیز افزوده شده است. کافه‌نشینی در ایران حالا دیگر یک «پدیده روشنفکری» نیست و طیف وسیع‌تری به آن روی آورده‌اند.

دویچه‌وله: با رشد شهر‌ها و شهرنشینی بر اهمیت فضا‌های عمومی همچون پارک‌ها و کافه‌ها نیز افزوده شده است. کافه‌نشینی در ایران حالا دیگر یک «پدیده روشنفکری» نیست و طیف وسیع‌تری به آن روی آورده‌اند.

بدون سانسور با جماعت کافه‌نشین در ایران

رحیم محمدی، جامعه‌شناس درباره فرهنگ کافه‌نشینی در شهر‌های بزرگ به خبرگزاری ایلنا گفته است که کلان‌شهر به همان میزان که مدل جدیدی از نوع زندگی و مناسبات را باز می‌کند، گروه‌های اجتماعی مناسب خود و مکان‌های جدیدی را نیز به تدریج می‌سازد، یکی از جا‌هایی که کلان‌شهر ساخته، کافه‌ها هستند.

بدون سانسور با جماعت کافه‌نشین در ایران

فرهنگ کافه نشینی اروپا در تاریخ خود مفهومی فراتر از رفتن به کافه داشته و بیشتر گرد هم آمدن در یک محیط بیرونی، برای سرگرمی و همزمان بحث و گفتگو بوده که با کنش‌های اجتماعی در هر دورانی همراه بوده است.

بدون سانسور با جماعت کافه‌نشین در ایران

سنت کافه‌نشینی روشنفکران ایرانی، متاثر از سنت دیرپای کافه‌نشینی روشنفکران اروپایی بود. کافه‌های دهه‌های بیست، سی و چهل در خیابان‌های نادری، استانبول و لاله‌زار تهران مستقر بودند. در این کافه‌ها بود که چهره‌های سرشناس ادبی و روشنفکری ایران مثل صادق هدایت، بزرگ علوی، احمد شاملو، فروغ فرخزاد و بسیاری دیگر باهم ملاقات و در مورد مسائل مختلف ادبی، هنری و سیاسی بحث می‌کردند.

بدون سانسور با جماعت کافه‌نشین در ایران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بسیاری از کافه‌های مدرن تعطیل شدند و کافه‌نشینی به محاق رفت. اما در دهه ۷۰ و ۸۰ اوضاع تغییر کرد و حالا فقط در تهران بیش از ۲۸۰ کافه مجوز‌دار وجود دارد. در دیگر شهر‌های بزرگ و کوچک ایران نیز کافه‌های بسیاری تاسیس شده‌اند.

بدون سانسور با جماعت کافه‌نشین در ایران

یکی از دلایل دیگر رشد کافه‌ها این است که دیگر در آن فقط قهوه ارائه نمی‌شود و ما تنوع کافه‌های چند منظوره را داریم مانند کافه کتاب، کافه سینما، کافه تئاتر، کافه موسیقی و ...

بدون سانسور با جماعت کافه‌نشین در ایران

تماشای مسابقات ورزشی از اولین نمونه‌ها بود. حالا دیگر کمتر کافه‌ای است که یک تلویزیون بزرگ یا پرده نمایش نداشته باشد. بیشتر فوتبال و در موارد خاص، مسابقات والیبال یا حتی کشتی، توی کافه‌ها پخش می‌شوند و حالا می‌شود در جمع دوستان آن‌ها را تماشا کرد. برای ساعات خاموشی تلویزیون هم برنامه‌های دیگری هست.

بدون سانسور با جماعت کافه‌نشین در ایران

خیلی از جوانان دیگر اتفاقی وارد کافه‌ها نمی‌شوند و برای رفتن به کافه با هم قرار مدار می‌گذارند و برنامه ریزی می‌کنند.

بدون سانسور با جماعت کافه‌نشین در ایران

برخلاف قهوه‌خانه‌های سنتی که محیطی کاملاً مردانه هستند، در کافه‌های امروزی اختلاط جنسیتی وجود دارد.

بدون سانسور با جماعت کافه‌نشین در ایران

برخلاف دهه‌های ۲۰ و ۳۰ که کافه‌ها کارکردی روشنفکری داشتند و جایی برای بحث و اندیشیدن بودند، امروز کافه‌ها بیشتر عامه پسند و جایی برای تفریح و سرگرمی شده‌اند.

بدون سانسور با جماعت کافه‌نشین در ایران

در ایران کافه‌ها به مکملی برای فضا‌های تفریحی هم تبدیل شده‌اند. مثلاً جوانان اگر بخواهند جشن تولد بگیرند، بجای فضای خانه از فضای کافه استفاده می‌کنند.

بدون سانسور با جماعت کافه‌نشین در ایران

از سوی دیگر، برخی از کافه‌ها که خلوت و دنج هستند، اغلب محل یا پاتوقی برای مطالعه نیز به حساب می‌آیند.

بدون سانسور با جماعت کافه‌نشین در ایران

مخاطب اصلی کافه‌ها، جوانان هستند. انسان در سنین جوانی نیاز شدیدی به دیدن و دیده شدن، حرف زدن و شنیده شدن و همچنین ایجاد روابط اجتماعی دارد. کافه‌ها مکان‌هایی هستند که این نیاز‌ها را برآورده می‌کنند

بدون سانسور با جماعت کافه‌نشین در ایران

کافه‌ها با نام، دکور و البته موسیقی متناسب خود، به نوعی مخاطبان‌شان را بسوی خود می‌کشانند. تنوع کافه‌ها، سلیقه‌های جدیدی را هم به خودش جلب کرده است. برخلاف آنچه تصور می‌شود، اقشار مذهبی هم در سال‌های اخیر کافه‌های خاصی را پاتوق خود قرار داده‌اند. تغییراتی که کافه‌ها در فرهنگ و زیست روزمره شهروندان در شهر‌های بزرگ باقی گذاشته‌اند هنوز به پایان نرسیده و همچنان در جریان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فامیل دور

      دیشب واسه یه کاری خودم رفتم کافه ولی اصلا از محیطش خوشم نمیاد.. اکثرا چون سیگار کشیدن توش مجازه محیط خوبی برای غیرسیگاریا نیست..
      الانم اکثر کافه ها پر شده از کسایی که مافیا یا تخته بازی میکنن و چون خیلی سرو صدا میکنن اصلا اون حالت اروم و دنج گذشته رو نداره...
      کاش همون حالت ساکت و اروم گذشته رو حفظ میکرد یا حداقل یه سری کافه ها باشن که اجازه سیگار کشیدن و بازی کردن رو داخل کافه ندن...

      پاسخ ها

      • ferishon

        به این افراد میگن روشنفکر قلابی
        با سیگار فله ای
        و قهوه فیک سم
        یه جلد کتاب ملت عشق یا بیشعوری
        و کیف خالی گیتار
        همش ادا و پوز با کلاسی

      • بدون نام

        عزيز جان ما شهرك غرب ميشينيم و كافه خيلي هست ولي باور كن كمتر آدم حسابي اونجا هست الان پر شده از پسرا و دختراي بي قيد و بند و لاابالي!افرادي كه دغدغه اي ندارند و كارشون صبح تا شب رفيق بازي و خوش گذروني است

      • بدون نام

        ما که یکساله به خاطر کروناکافه نرفته ایم ولی قبل از آن خیلی از اوقات ازکافی شاپ هایی که سیگار کشیدن ممنوع بود و فضای مناسبی داشت استفاده میکردیم با خانواده و بچه ها و دوستان و به منظورهای مختلف.
        ولی حرفتون درسته اغلب کافه هایی که سیگار آزاده محیط جالبی برای ما نداشت. درواقع مثل همه کارهای دیگر هرکسی با توجه به سلیقه خودش محیط مناسب خودش را باید پیدا کند.

    • بدون نام

      فقط 270 کافه تو انقلاب و ولیعصره

    • بدون نام

      اگه یکم آزادی وجود داشت ملت انقدر عقده ای نمیشدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        :/

      • بدون نام

        دهن کجی چرا می‌کنی حقیقتو گفته

    • بدون نام

      اونوقت این جونای علاف وبیکار وخوشگذرون به قولل شما پول از کجا میارن که خرج کنن کافه رفتن مجانی که نمیشه

    • مهدی

      فقط کافه ژیهات درشهر قم بسیارعالی و به سبک اصیل

    • بابایی

      به طور کلی کارکرد کافه ها هم تغییر کرد به طور مثال قبل انقلاب کافه نادری پاتوق هنرمندان و روشنفکرانی بود که بعد از سال ها آثارشون هنوز جاودانه هستند. کافه محل تبادل فکر بود و ارائه ی بحث های آزاد و چالشی. فرصتی برای روبرو شدن با نخبگان ادبی و هنری. اما امروزه چیزی از اون مفهوم باقی نمونده بیشتر برای ژست های اینستاگرامی وارد کافه ها می شوند صحبت ها بسیار عامیانه و گاها مبتذل است و گوش آدمی اذیت می شود. محل بازی، خنده های مصنوعی، صمیمیت های قلابی

    • امیر

      اون کافه هایی که افراد غرب زده توش مینشستن تبدیل شده به کافه ای که افراد پوچ توش میشینن
      درحالت کلی ما همیشه بازیچه بودیم

    • لیبرال ترینها

      کرونا فقط توهیئت هست ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج