۱۰۹۹۷۳۲
۸ نظر
۵۰۰۵
۸ نظر
۵۰۰۵
پ

یک‌ بار تکلیف‌مان را با AFC مشخص کنیم

با نزدیک شدن به مسابقات انتخابی جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا دوباره بحث میزبانی کشورمان در این رقابت‌ها مطرح شده است. در هفته‌های گذشته فدراسیون فوتبال ایران و تیم‌های باشگاهی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا درخواست میزبانی خود را برای کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کردند

روزنامه اعتماد: با نزديك شدن به مسابقات انتخابي جام جهاني و ليگ قهرمانان آسيا دوباره بحث ميزباني كشورمان در اين رقابت‌ها مطرح شده است. در هفته‌هاي گذشته فدراسيون فوتبال ايران و تيم‌هاي باشگاهي حاضر در ليگ قهرمانان آسيا درخواست ميزباني خود را براي كنفدراسيون فوتبال آسيا ارسال كردند. اين درخواست پس از آن ارسال شد كه AFC تصميم گرفت بازي‌ها به صورت متمركز در يك كشور برگزار شود. در همين حين مديران ورزش و فدراسيون فوتبال با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه نيز رايزني كردند تا از همه ظرفيت‌ها در اين راه استفاده شده باشد.

در رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني با توجه به اينكه پيش از تعطيلي مسابقات به دليل شيوع ويروس كرونا، تيم كشورمان در ۳ بازي مهمان بود و اگر شرايط به صورت عادي پيش مي‌رفت بايد در تهران از بحرين و عراق و هنگ‌كنگ پذيرايي مي‌كرد، انتظار داشتيم ميزباني اين بازي‌ها به كشورمان سپرده شود. در ليگ قهرمانان آسيا نيز انتظار مي‌رفت لااقل يكي از ۴ نماينده ما يعني پرسپوليس، استقلال، سپاهان يا فولاد به عنوان ميزبان گروه خودشان معرفي شوند. با اين حال روز پنجشنبه طبق اعلام AFC مشخص شد ميزباناني مرحله گروهي ليگ قهرمانان به كشورهاي عربستان، امارات و هند واگذار شده است. به اين ترتيب مقرر شده پرسپوليس به هند برود، تراكتور در امارات بازي كند و استقلال هم در عربستان به رقابت بپردازد. همچنين روز جمعه به صورت رسمي اعلام شد بحرين ميزبان مسابقات گروه C انتخابي جام جهاني خواهد بود. اين تصميمات اعتراض مقامات كشورمان را به دنبال داشته است.

مشكل تيم‌هاي ايراني با AFC در ميزباني برمي‌گردد به چند سال گذشته. از زماني كه مشكلات سياسي بين ايران و عربستان به خاطر حمله به سفارت اين كشور عربي رقم خورد، تيم‌هاي عربستاني حاضر به بازي دركشورمان نشدند و بازي‌هاي باشگاه‌هاي ايران و عربستان دركشور ثالث برگزار ‌شد. سال گذشته نيز به خاطر حادثه هواپيماي اوكرايني تيم‌هاي غرب آسيا به رهبري عربستان، امارات و بحرين با ادعاي نبود امنيت پرواز در ايران حاضر به حضور در كشورمان نشدند. آن موقع تيم‌هاي ايراني تهديد به تحريم مسابقات كردند و در نهايت با اين شرط كه ۳ بازي رفت مهمان باشند و در ۳ بازي برگشت ميزبان، وارد مسابقات شدند كه البته به دليل شيوع ويروس كرونا و متمركز برگزار شدن مسابقات دركشور قطر اين مساله منتفي شد.

حال اين بار شنيده شده AFC در نامه‌اي به فدراسيون فوتبال ايران عنوان داشته كه زيرساخت‌هاي ما براي ميزباني مناسب نيست. همچنين آنها با پيش كشيدن بحث تحريم‌هاي امريكا مشكلاتي را در باب حق پخش، اسپانسرينگ و تبليغات برشمرده‌اند. گويا از نظر AFC اين مشكلات باعث شده ايران نتواند هيچ‌گونه ميزباني در هيچ رقابت فوتبالي از جمله فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلي و ... را به عهده بگيرد. اين شرايط اعتراض مقامات كشورمان از جمله وزير ورزش و جوانان را به دنبال داشته است. مسعود سلطاني‌فر به عنوان بالاترين مقام ورزشي نامه‌هايي به اينفانتينو رييس فيفا و شيخ سلمان رييس بحريني AFC ارسال كرده و در آن اعتراض رسمي كشورمان را به تصميمات گرفته شده، بيان كرده است.

سلطاني‌فر در اين زمينه گفت:«ابهاماتي كه شنيديم مربوط به شيوع ويروس كرونا و همين‌طور پخش تلويزيوني بود كه واقعا هيچ‌گونه ابهامي در اين خصوص وجود ندارد. از ۴ مسابقه‌اي كه داريم در۳ بازي ميزبان هستيم. با توجه به اينكه در دور رفت فقط در يك بازي ميزبان بوديم و در دور برگشت ۳ ميزباني داريم، حق‌مان است كه ميزبان اين بازي‌ها باشيم. هيچ مشكلي در اين زمينه نداريم، همه امكانات فراهم است و هيچ مشكلي هم نداريم. به خصوص در آن وقت سال(خرداد ماه) كشورهاي حاشيه خليج فارس هواي گرمي دارند كه براي ورزشكاران مشكل ايجاد مي‌كند.» ايشان درباره اعلام ميزباني ديدارهاي ليگ قهرمانان آسيا و ميزباني عربستان از گروه استقلال و گروه احتمالي فولاد اظهار كرد:«ارزيابي ما از اين تصميمات خوب نيست. همان‌طوركه در سال‌هاي گذشته به دليل ملاحظات سياسي، آنها (عربستاني‌ها) به كشور ما نمي‌آمدند و برگزاري مسابقات به كشور سومي موكول مي‌شد اكنون هم معتقديم اين اتفاق بايد رخ بدهد. اگر قرار است بين تيم‌هاي ايراني و عربستاني مسابقه‌اي برگزار شود، يا بايد در كشور ما برگزار شود يا دركشور ثالث.»

به اعتقاد بسياري از رسانه‌ها و هواداران فوتبال اظهارنظر سلطاني‌فر يك جور تهديد به تحريم مسابقات به حساب مي‌آيد. به همين دليل هواداران باشگاه استقلال با ذكر اين نكته كه ترك رقابت‌ها براي آنها دو سال محروميت به دنبال مي‌آورد با موضع وزير ورزش به مخالفت برخاستند. اين افراد مي‌گويند يا همه تيم‌ها بايد انصراف دهند يا استقلال هم بايد به حكم AFC تمكين كند چراكه دوست ندارند تيم‌شان دو سال محروم شود و مبلغ سنگيني هم بابت جريمه بپردازد. البته سلطاني‌فر در اين رابطه كه آيا قطعا تيم‌هاي ايراني به عربستان نمي‌روند، گفت:«هنوز تصميمي در اين باره نگرفته‌‌ايم و طبيعتا فدراسيون فوتبال بايد در اين خصوص تصميم بگيرد. ما هم ملاحظات ديپلماسي را خواهيم ديد و متناسب با چيزي كه درگذشته بوده و مسائلي كه پيگيري مي‌كنيم، تصميم‌گيري خواهيم كرد.»

توزيع ميزباني مسابقات آسيا درحالي به اين شكل انجام شده كه به نظر مي‌رسد، تصميمات AFC بيش از هر زمان ديگري سياسي شده و تحت‌تاثير چند كشور صاحب نفوذ حوزه خليج فارس قرار گرفته است. دل‌نگراني‌هاي كنفدراسيون فوتبال آسيا هيچ كدامش آنچنان جدي نيست. ايران در يك سال گذشته تمام رقابت‌هاي فوتبال در همه رده‌ها را برگزار كرده و كرونا نتوانسته مشكل حادي در اين زمينه ايجاد كند. ايران در اين يك سال نه فقط فوتبال كه ليگ بسياري از ورزش‌ها را با موفقيت برگزار كرده است. بحث تست‌ها و قرنطينه تيم‌ها در اين برهه با موفقيت نسبي جلو رفته و بدون شك اگر بحث برگزاري يك رقابت بين‌المللي باشد، پروتكل‌ها بسيار جدي‌تر گرفته خواهد شد و قطعا مشكلي به وجود نمي‌آيد.

در ايران هم هتل‌هاي مجهزي براي قرنطينه تيم‌ها در اختيار داريم و هم زمين كافي بازي و تمرين براي استفاده سه، چهار تيم. همچنين در بحث تحريم و بروز مشكل در حق پخش و تبليغات نيز نبايد مشكل خاصي وجود داشته باشد. چراكه همان‌طوركه عنوان شد اگر بحث كرونا مطرح نبود ايران ميزباني مسابقات خودش را هم در رده ملي و هم در رده باشگاهي برگزار مي‌كرد و AFC هر تمهيدي كه آن موقع براي حل كردن مشكلات تحريم‌ها مي‌خواست در نظر بگيرد، مي‌تواند الان هم مورد توجه قرار دهد. اگر هم مشكلي نبوده كه حالا هم نبايد باشد. ضمن اينكه كنفدراسيون فوتبال آسيا در بحث انتخابي جام جهاني هيچ گونه حق انحصاري در اختيار ندارد و اسپانسرها مستقيما با كشورهاي ميزبان وارد معامله مي‌شوند.

واقعيت اين است كه هر چقدر ديپلماسي ورزشي مديران كشورمان ضعيف بوده باشد و هرچقدر هم تبليغ منفي در رابطه با مشكلات كشورمان چه در رسانه‌هاي داخلي و خارجي منتشر شود هيچ كدام نبايد حق ميزباني فوتبال ايران به عنوان ابرقدرت آسيا را به اين راحتي از بين ببرد. با توجه به اتفاقات سال‌هاي گذشته كاملا مشخص شده كه مشكلات AFC با ميزباني ايران اصلا فني و فوتبالي نيست و اين نهاد هر بار به بهانه‌اي قصد دارد تيم‌هاي كشورمان را تحت فشار بگذارد. شايد نياز باشد افرادي در سطوح بالاتر از مديران ورزش به اين مساله ورود كنند و يك بار براي هميشه تكليف ما را با AFC روشن كنند. بدون شك هر تصميمي كه گرفته مي‌شود بايد تصميمي يكپارچه باشد كه تمام فوتبال كشورمان را در بر بگيرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مابزرگترین اشتباهمون حمایت ازشیخ سلمان بحرینی بودکه نتیجه ش رادیدیم

      پاسخ ها

      • mester+

        ما که خوب بلدیم تهدید کنیم، ...

    • بدون نام

      تحدیمها یک واقعیت بزرگ است چرا راحت فکر می کنید بقیه باید خود را با مشکلات کشور ما بایستی تطابق بدهند هرکس به منافع بیشتر خود می اندیشد

    • بدون نام

      لنگی تو خونه فقط دم داری الکی چیغ نکش

    • بدون نام

      تکلیف تو روزی که به اسطوره فوتبال ، خوش قلب ترین بازیکن و مرد پاک رای ندادید مشخص کردید .
      ۸۰ نفر بودن و فقط ۹ رای به عدالت دادن .AFC میبینه و میزنه

    • علی منصوری

      برا چی باید ایران میزبان باشه وقتی حتی حق پخش تلوزیونی نمیخریم برا پخش مستقیم.. هیچکس واکسن نزده. تحریم هم هستیم.. اصلا ربطی به ای اف سی نداره.. ما خودمون نمیخایم.. این واقعیت است اون کشورها از ما جلو تر هستند.. وسلام..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مواظب باش تو نزنی جلو

    • بدون نام

      ورودی خلیج فارس را ببندیم بعد اگه ندید کوتاه نیامدند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج