۱۱۰۰۱۵۵
۴۴ نظر
۵۱۲۱
۴۴ نظر
۵۱۲۱
پ

هر ایرانی، یک «صف»؛ مردمانِ همیشه معطل

واژه‌ی «صَف» که به‌میان می‌آید، محال است پای یک ایرانی درمیان نباشد. ایرانی‌ها ید طولایی در بستن و ایجاد صف دارند. لازم نیست خیلی راه دور برویم، این داستان کهنِ صف بستن ایرانی‌ها هنوز دفترش بسته نشده و حکایت همچنان باقی‌ست.

برترین‌ها: واژه‌ی «صَف» که به‌میان می‌آید، محال است پای یک ایرانی درمیان نباشد. ایرانی‌ها ید طولایی در بستن و ایجاد صف دارند. اگر از یک دهه پنجاهی بخواهید برایتان خاطره‌ای از انتظار در صف تعریف کند، احتمالا از پُر کردن کپسول‌های گاز و پیکنیک می‌گوید تا صف خرید مواد خوراکی. یا مثلا از یک دهه شصتی بپرسید، احتمالا از صف کوپن قند و شکر و ... گرفته تا صف نانوایی که به تعریف خودشان صبح خروس‌خان از خانه بیرون می‌زدند تا بتوانند نوبتی در اوایل صف بگیرند. البته لازم نیست خیلی راه دور برویم، این داستان کهنِ صف بستن ایرانی‌ها هنوز دفترش بسته نشده و حکایت همچنان باقی‌ست.

هر ایرانی، یک «صف»؛ مردمانِ همیشه معطل

مثلا همین اخیر بود که ویدئوهایی از صف‌های طویل مردم، آن هم در این اوضاع شیوع کرونا برای گرفتن یک عدد روغن ناقابل در فضای مجازی منتشر شد، که البته شاید بهتر بود بالای ویدئو یک عدد 18+ می‌زدند، چرا که آن زد و خوردی که بخاطر یک روغن رخ داد و یا آن صحنه‌های غم‌انگیز هول دادن و لِه شدن افراد سن‌بالا برای به‌دست آوردن یک حلب روغن، دل سنگ را هم به درد می‌آورد چه برسد به دل مسئولین و کودکان؛ و یا صف‌های عجیب‌وغریب برای خرید مرغ دولتی.

صف برای خرید شکر، دلار، گوشت، غذای نذری و... حتی در کودکی روزهای زوج باید صبح زود و قبل طلوع آفتاب، روانه‌ی صف شیر می‌شدیم.

به نظر من دیگر فرقی نمی‌کند محصول چه باشد، کافی‌ست نباشد و یا کم باشد، آن‌وقت است که می‌توانیم شاهد تشکیل صف‌های عریض و طویل مردم باشیم. البته دیگر گمان می‌کنم صف بستن مُد شده و یا مثلا به یکی از آداب خرید اقلام مورد نظر تبدیل شده است، چرا که کمبود برخی مواد خوراکی آن‌هم یکی پس از دیگری، کمی عجیب به‌نظر می‌رسد.

تکرار نوستالژی

هر ایرانی، یک «صف»؛ مردمانِ همیشه معطل

از مکافات‌های زمان ما صف‌های شیر و نان بود که الان به برکت آزادپزی و لبنیات‌های محلی حل شده است، اما این روز‌ها با تکرار دوباره صف‌ها در شرایطی که حتی دیدار پدر و مادر هم منع شده است، مکافاتی بزرگ‌تر شده است.

علی تلافی که فروشنده یک فروشگاه مرغ است، به شهرآرا می‌گوید: والا ما از روی مردم خجالت می‌کشیدیم. از صبح یا ظهر برای یک دانه مرغ دست‌کم دو ساعت باید داخل صف می‌ماندند. همه هم سن بالا و جای پدر و مادر ما هستند. چه می‌شود کرد!

خانم امینی از افرادی است که برای خرید مرغ در صف است و می‌گوید: ما که صف نفت و نون و شیر را فراموش نکردیم و مشکلی هم نداریم، ولی در این شرایطی که می‌گویند کروناست، به‌خدا روا نیست با یک دانه مرغ، کرونا را هم به خانه ببریم.

خانم مهدوی که بازنشسته آموزش‌وپرورش است نیز می‌گوید: به صفش کاری ندارم، من مشکلم با نظارت‌هاست. از همان قدیم پارتی‌بازی بود، الان هم هست. به آشنا‌ها بدون صف و هرچقدر بخواهند می‌دهند. شاید شما هم یادتان باشد همیشه یکی‌دوتا جعبه شیر را مغازه‌دار‌ها برای مشتری‌هایشان از دید بقیه مخفی می‌کردند. الان هم همین است.

برای فروش مرغ و روغن با اینکه می‌گویند تنظیم بازار است و با کارت ملی می‌فروشند، فروشگاه‌ها پارتی‌بازی می‌کنند و به آشناهایشان هرچقدر که بخواهند می‌فروشند. کلا نظارت و تنظیم بازار فقط در حد حرف است. اگر حرف نیست، چند نفر را جریمه کنند و در اخبار بگویند تا آدم دلش خوش باشد.

آقای محمدی هم می‌گوید: قدیم برای پدر و مادرمان و حالا برای زن و بچه‌مان مجبوریم بیاییم و در صف بایستیم. به قول شما این خاطره‌ای است که قرار است برای نسل ما تکرار شود، البته امیدوارم که فقط برای نسل ما تکرار شود، چون بچه‌های ما آدم‌هایی نیستند که بخواهند در صف بایستند. از این حوصله‌ها ندارند! ما نسلی بودیم که از این کار‌ها می‌کردیم و لباس داداش بزرگ‌تر را می‌پوشیدیم و شیرینی‌ها را از دم دستمان برمی‌داشتند و کتک هم می‌خوردیم، ولی الان نمی‌شود به بچه‌ها گفت بالای چشمتان ابروست.

چرا اقتصاد ایران در دوره‌های مختلف «صف» را تجربه کرده است؟

هر ایرانی، یک «صف»؛ مردمانِ همیشه معطل

تجارت نیوز در این‌باره می‌نویسد: تشکیل صف را می‌توان انعکاس کمبود در طرف عرضه در مقابل تقاضای موجود دانست. البته این پدیده نه لزوما نتیجه وجود برخی خلأ‌ها در سمت عرضه بلکه گاهی ناشی از موج هیجانی انباشته شده در اثر برخی مکانیزم‌هاست که سازوکار معمول بازار را تحت‌تاثیر قرارداده و منجر به ایجاد تقاضای مزید بر روند جاری در شرایط نرمال می‌شود. از آنجا که مکانیزم بازار آزاد عرضه و تقاضا را به نقطه تعادل سوق می‌دهد در صورت آزادی عمل بازیگران اقتصادی معادل با تقاضای موجود، عرضه صورت می‌گیرد. در نتیجه تحت چنین شرایطی احتمال به‌وجود آمدن صف از سوی متقاضیان کالا به حداقل خواهد رسید. اما در صورتی که یک پارازیت اجازه شکل‌گیری چنین تعادلی را از بازار به‌عنوان مکانیزم متعادل‌کننده عرضه و تقاضا بگیرد، احتمال پیشی‌گرفتن عرضه از تقاضا و در نتیجه ایجاد صف به یک امکان تبدیل خواهد شد.

برای مثال در برخی از موارد یک مصوبه درباره سقف قیمتی ممکن است موجب کاهش انگیزه عرضه کالا مطابق با توان فنی بنگاه‌های تولیدی شود. در چنین شرایطی احتمالا بخشی از تقاضای مازاد بر عرضه به‌صورت تشکیل صف نمود پیدا خواهد کرد. می‌توان گفت طی سال‌های اخیر وجود این مکانیزم تعادلی باعث ایجاد صف برای دریافت برخی از کالا‌ها (مانند کالای کوپنی) شده است. این در حالی است که اثرجانبی دیگر این قیمت‌گذاری دستوری ایجاد انگیزه مصرف اضافه و کاهش حساسیت عمومی نسبت به پدیده اسراف است. وضعیتی که به‌خصوص در رابطه با یارانه دولت به بخش انرژی در سال‌های اخیر به چشم می‌خورد.

هر ایرانی، یک «صف»؛ مردمانِ همیشه معطل

نکته جالب توجه در بررسی مکانیزم قیمت‌گذاری دستوری این است که اگرچه این اقدام معمولا با هدف اثرگذاری بر اشتغال و فقر انجام می‌گیرد، اما بررسی‌ها حکایت از عدم حصول این اهداف در مداخله دولتی در قیمت دارد. برای مثال سیاست یارانه انرژی در دهه‌های اخیر نه تنها اثر مورد انتظار را بر متغیر‌هایی مانند رشد اقتصادی و تورم نداشته‌است، بلکه موجب جانشینی نهاده انرژی به جای بقیه نهاده‌های در بخش تولید و افزایش مصرف انرژی عمومی شده‌است.

افزون بر ناترازی عرضه و تقاضا گاهی اوقات انتظارات قیمتی عاملی برای تشکیل صف متقاضیان خواهد شد. پدیده‌ای که به کرات در بازار‌های بورس نیز قابل مشاهده است. در چنین شرایطی وجود سیگنال افزایش قیمت از یکسو عرضه‌کنندگان را نسبت به ارائه نکردن بخشی از کالای قابل عرضه متقاعد می‌کند. این درحالی است که سیگنال افزایش قیمت ممکن است باعث هجوم موج تقاضا برای خرید کالا با قیمت ارزان‌تر شود. به همین جهت بسترسازی برای کشف قیمت در کنار دادن درجه آزادی به‌عنوان محوری‌ترین سیاست‌ها برای جلوگیری از تشکیل صف در اقتصاد معرفی شده‌اند.

بالا بردن و یا بالا رفتن قیمت کالا؟

البته مردم معتقدند یکی دیگر از دلایل برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، نیت برای بالا بردن قیمت یک کالاست. و این راه شاید یکی از ساده‌ترین روشی باشد که می‌شود قیمت بالای یک محصول را برای مردم عادی ساخت. در هر حال، هرچه که هست امیدواریم روزی مسئله‌ی صف برای ایرانیان از واقعیت به خاطره تبدیل شود.

هر ایرانی، یک «صف»؛ مردمانِ همیشه معطل

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بحمدلله ما در منطقه رتبه اولیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بنظر من فقط با افزایش جمعیت میتونیم از صف ایستادن خلاص بشیم، همت کنیم و جمعیت رو به ۱۵۰میلیون برسونیم اوضاع درست میشه

      • حسین

        واقعا خیلی زشته ببینید با مردم ایران چه کار کردین

      • بدون نام

        حقمونه!
        بیش از این ها حقمونه!

      • بدون نام

        خلایق هر چه لایق

    • بدون نام

      ايكاش فرهنگ صف گرفتن درست را هم مي آموختيم مثل آدم حسابي ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ادم حسابی ها صف واینمیستن

    • بدون نام

      میخوان گشنه وتشنه نگهمون دارن تا خودشون برن خارج

    • میر

      اتفاقی میوفته چند وقت مرغ نخوریم؟؟؟
      بخدا قسم صف وایسادت برای مرغ، دونِ شأن انسانیتِ.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاش فقط مرغ بود به قول شما چندوقت نمیخوردیم.متاسفانه شکر روغن برنج هم نایاب و باقیمتای بالا عرضه میشه پس هرجا ارزونتر باشه مردم میرن میخرن.نخریدن نخوردن نپوشیدن این که نشدزندگی.باید فکراساسی بکنن

      • بدون نام

        میشه بگی چی بخوریم؟

    • بدون نام

      هزارتا از این متن ها هم بذارید مسئولین خم به ابرو نمی اورند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا مسئولین اتفاقا در سخنرانیهایشان خودشان هم از وضعیت موجود انتقاد میکنند که البته جای تشکر داره از ایشانننننن!!

      • بدون نام

        اینارو میزارن که ما خم به ابرو بیاریم

    • بدون نام

      زندگیمون تو این کشور برای همیشه به فنا رفت
      رفتم یه دست لباس بگیریم یه دونه تیشرت شده ۲۵۰ هزارتومان
      یعنی یه شلوار و پیرهن و کفش بخای بخری باید ۱میلیون پول بدی
      بعد به کارگرا و کارمندا ۱.۵ میلیون عیدی دادن
      باید با این پول یه کفن خوب با صدر و کافور بخرن برای اون دنیا چون دیگه با این پول نمیشه نه قبر خرید نه سنگ قبر

    • بدون نام

      مردم زا بدبخت کردن مملکتی که چنددولتی باشد همینه دیگه اشپزدوتاباشد اش یاشورمیشودیابی نمک

    • علی

      سیاست .ایرانی همیشه گشنه باشه .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایرانی از سر خوشی و سیری خودش رو به این روز انداخت

      • سانسور بی سانسور

        کاربر16:14
        درود به شرفت که حق مطلب رو ادا کردی

    • بدون نام

      واقعا متاسفم واسه خودم که تو ایران زندگی میکنم الان دنبال سیمان هستم باید بری تو نوبت نفری 5 تا میدن

    • امیر خان

      از اینم باید بدتر بشه خود کرده را تدبیر نیست

    • بدون نام

      چیکارکنیم اخه اگه صف نبندیم مثلاروغن ومرغ میارن دم دربرامون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باز با کد ملی بدن بهتره. منتها به دلالها با کد ملی بودن خیلی فشار میاره. به خاطر همین همیشه شلوغش میکنن که وای چرا با کد ملی

    • بدون نام

      اگه همه چی فراهم باشه اگه کمبود نداشته باشیم معذرت می خوام مگه مرض داریم بریم تو صف ؟

    • بدون نام

      مسول این صف بستنها کیا هستن؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کلمه اول همین جمله سوالیت جواب همه سوالاس

    • منذر

      امابدهم نشد، درصف خیلی چیزهاکه بلدنبودیادگرفتیم، یعنی به ماآموختنداین خودش یک نوع زندگی است یادگرفتیم چگونه عمرمان راکه بهترین نعمت وسرمایه زندگی است چگونه به بطالت بگذرونیم

    • khk

      خود کرده را تدبیر نیست

    • اف،ام

      تکخوری‌بده‌دیگه‌.همه‌با‌هم‌ودرکنارهم

    • ناشناس

      واي بر ما نسل سوخته ،سوخته هم نه جزغاله

    • م

      خب اگر ۲ روز مرغ نخورید میمیرید؟
      والا ۳ روز مرغ نخرن تا رو دستشون بمونه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما نخریم صادر میشه صادر می کنن عراق

      • بدون نام

        رحمت به شیرمادراونی که گفت اگه نخریم صادر میکنند. راست میگه منتظرن نخریم تاسریع صادر کنن.

    • بدون نام

      از ماست که بر ماست. تو ژاپن سونامی اومد همه نیازاشونو تامین میکردن و زد و خوردی هم نبود
      اینجا هر چیو میخوان گرون کنن واسش صف درست میکنن که مردم هم همیشه بازی میخورن

    • بدون نام

      اينم جوابيه هشتك زندگي نرمال .

      در ايران زندگي نرمال وجود ندار د

    • بدون نام

      بعد ميگن سفر نريد
      شما بريد اين صفها را حل كنيد

    • بدون نام

      خودمون نتخاب کردیم اینجوری زندگی کنیم. شکایت برای چی ؟

    • فرهاد

      بخدا اگه تا سه ماه گوجه و بادمجان بخوریم ارزشش بهتر از اینه که بریم توی صف کرونا بگیریم

    • ابوالفضل

      هر چیزی لیاقت می خواد ما هم همینه لیاقتمان که همش درگیر این مسایل باشیم

    • حسین

      به نظر من تنها راه نجات بچه به دنیا نیاوردنه که دیگه کسی سختی نکشه

    • بدون نام

      از دهه ۵۰ و ۶۰ فقط همین تو صف موندن
      برامون به یادگار مونده
      واقعا انگار مملکت رو هواست مسئول نداره

    • حسن

      در تاریخ این ننگ ثبت میشه.مردمی که کرامت نداشتند

    • بدون نام

      مسئولی که توان اداره کردن مملکت را ندارد استعفا دهد مردم به علت گرانی وتورم بیش از حد حتی توان خرید کالاهای اساسی جزیی راندارند عاملین گرانی مرغ وروغن نباتی وسایر کالاها اساسی علاوه بر برکناری مسئولین مربوطه دستگاه ها، مقامات محترم قضایی آنها را محاکمه نمایند مردم دیگر تحمل دروغگویی وفریب کاری مسئولین واین آشفته بازار را ندارند

    • بدون نام

      چرا نمایندگان مجلس در خوابند آقای رئیس مجلس به جای سفرهای استانی این وضعیت گرانی وتورم را سروسامان بده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج