۱۱۰۰۳۳۶
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

حمله اسرائیل به نفتکش‌های ایران چه معنایی دارد؟

سردبیر روزنامه رای الیوم می‌گوید: اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو به دنبال درگیری نظامی جزیی یا کلی است تا در صورت ناکام ماندن در انتخابات، مدت حکمرانی خود را افزایش دهد، اما در صورت آغاز نبرد کشتی‌های باری، اسراییل طرف برنده نیست.

خبرآنلاین: سردبیر روزنامه رای الیوم می‌گوید: اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو به دنبال درگیری نظامی جزیی یا کلی است تا در صورت ناکام ماندن در انتخابات، مدت حکمرانی خود را افزایش دهد، اما در صورت آغاز نبرد کشتی‌های باری، اسراییل طرف برنده نیست.

عبدالباری عطوان در سرمقاله روزنامه رای الیوم چاپ لندن نوشت:مطلب فاش شده از سوی روزنامه وال استریت ژورنال در جمعه گذشته که مورد تایید منابع رسمی اسراییل قرار گرفت، مبنی بر اینکه یگان‌های دریایی اسراییل ظرف دو سال گذشته ۱۲ نفتکش ایرانی را مورد هدف قرار دادند که محموله‌های نفتی و مواد غذایی و چه بسا تجهیزات نظامی را با خود برای بنادر سوریه به همراه داشتند که آخرین آن‌ها هفته گذشته به وقوع پیوست، این امر ثابت می‌کند که نتانیاهو به دنبال درگیری نظامی جزئی یا کلی است تا در صورت ناکام ماندن در انتخابات پارلمانی که قرار است ۹ روز دیگر برگزار شود، مدت حکمرانی خود را افزایش دهد.

عطوان افزود: اگر نتانیاهو بخواهد به این جنگ شدت بخشد در آن صورت مرتکب بزرگترین " اشتباه عمر " خود شده است، زیرا یک نوع ماجراجویی به شمار می‌رود که ممکن است به نفع او و یا حامیان آمریکایی اش نباشد که می‌خواهد آن‌ها را درگیر چنین جنگی کند در حالی که در موارد مشابه آن در افغانستان و عراق شکست خورده اند و راه گریزی برای خود نمی‌یابند و هم اکنون با ائتلاف روسی، چینی، ایرانی و کره شمالی در جنوب شرق آسیا مواجه است که در حال کامل شدن است.

اسراییل هم اکنون در محاصره کامل بیش از نیم میلیون موشک دقیق قرار دارد. همچنین بخش عمده خطوط کشتیرانی اگر نگوییم همه آن‌ها در هر دو حالت صلح و جنگ ناامن شده است. چه بسا حمله دو هفته پیش صورت گرفته به کشتی اسراییلی در خلیج عمان نقطه آغاز واکنش به اقدامات تجاوزکارانه اسراییل به شمار می‌رود.

ایران و همپیمانانش در یمن، لبنان و عراق بر آب‌های دریای سرخ و دریای مدیترانه و خلیج فارس تسلط دارند و گروه‌های وابسته به آن‌ها در تنگه هرمز و باب المندب و خلیج عقبه حضور دارند. کسی که کشتی اسراییلی را در خلیج عمان هدف قرار می‌دهد می‌تواند سایر کشتی‌ها را در سایر آب‌های آزاد جهان هدف قرار دهد. چه بسا لازم به یادآوری است که ناوچه نظامی اسراییلی در مقابل بیروت در جنگ ژوئیه سال ۲۰۰۶ با موشک شلیک شده از سوی حزب الله منهدم گردید. این اقدام می‌تواند بهترین شاهد مثال در همین رابطه به شمار برود.

اگر جنگ کشتی‌های باربری شعله ور شود اسراییل نمی‌تواند طرف پیروز در آن باشد. همچنین نتانیاهو جمعه گذشته مباهات کرد که به هر قیمتی که شده مانع از موضع گیری ایران در سوریه و دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای خواهد شد. این اظهارات در واقع یک نوع "هذیان گویی" انتخاباتی بیش نیست. سه سال بمباران اهداف ایرانی در سوریه نتوانست ایران را وادار کند تا مشاوران نظامی و نیرو‌های گروه‌های وابسته به خود را از سوریه خارج کند بلکه بر تعدادشان افزود و موقعیت خود را تقویت و به مشروعیت خود عمق بیشتری بخشید.

"سخنگوی شرکت کشتیرانی ایران برای اولین بار اعتراف کرد که کشتی کانتینربر ایران چهارشنبه گذشته در دریای مدیترانه در معرض یک هجوم تروریستی قرار گرفت و تصاویری از ضرر و زیان‌های وارده به این کشتی منتشر کرد. چه بسا این اعتراف بی سابقه می‌تواند به حملات انتقامجویانه در آینده نزدیک توجیه و مشروعیت ببخشد".

نظرسنجی‌های اخیر ثابت می‌کند که نتانیاهو نمی‌تواند به یک پیروزی سرنوشت ساز در انتخابات آینده دست یابد تا بتواند بر اساس آن دولت جدید را تشکیل دهد و در قدرت باقی بماند. بر همین اساس نتانیاهو هم اکنون بر سر دو راهی مانده است یا باید به سوی انتخابات پنجم پیش برود و یا آنکه رهسپار زندان شود که احتمال گزینه دوم بیشتر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج