جاباما
۱۱۰۰۷۲۸
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

بالگرد «نبوغ» بر فراز مریخ به پرواز درمی‌آید

اداره ملی هوانوردی و فضا (ناسا) در آمریکا برای مرحله به پرواز در آوردن بالگرد «نبوغ» که همراه با کاوشگر «پشتکار» به مریخ فرستاده شده است آماده می شود.

یورو نیوز: اداره ملی هوانوردی و فضا (ناسا) در آمریکا برای مرحله به پرواز در آوردن بالگرد «نبوغ» که همراه با کاوشگر «پشتکار» به مریخ فرستاده شده است آماده می شود.

این بالگرد که در بدنه کاوشگر «پشتکار» جای گرفته قرار است پیش از تلاش این کاوشگر برای جمع آوری سنگ هایی از مریخ از بدنه آن جدا شود. سنگ های جمع آوری شده توسط مریخ نورد «پشتکار» قرار است در نهایت به زمین برگردانده شوند تا در آزمایشگاه های تخصصی مورد بررسی قرار گیرند.

فرح علی بای، مهندس سامانه ها در ناسا در نشستی که به صورت مجازی برگزار شد از جستجوی مکانی در سطح مریخ برای فرود و برخاستن بالگرد «نبوغ» (Ingenuity) سخن گفت. این مهندس کانادایی اظهار داشت: «در جستجوی محیطی مسطح هستیم تا بالگرد را آنجا قرار دهیم و همچنین محیطی برای ما [باشد] که بتوانیم آن را مشاهده کنیم و ویدئوها را ثبت کنیم.»

بالگرد «نبوغ» بر فراز مریخ به پرواز درمی‌آید

بالگرد «نبوغ» در کنار کاوشگر «پشتکار»

بالگرد «نبوغ» تنها یک کیلو و ۸۰۰ گرم وزن دارد و قرار است پروازهای خود را از ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) آغاز کند. این بالگرد پس از جدایی از بدنه کاوشگر «پشتکار» بازه ای ۳۱ روزه برای انجام پرواز آزمایشی خواهد داشت. هلیکوپتر «نبوغ» قرار است در ابتدا سه متر بالا برود و سپس تنها مسیری دو متری را طی کند. این بالگرد در جریان هر پرواز آزمایشی تلاش خواهد کرد تا ارتفاع بیشتری بگیرد و مسیر طولانی تری را بپیماید.

یکی از چالش های پیش روی ناسا به کار گرفتن صفحات خورشیدی بالگرد «نبوغ» ظرف ۲۴ ساعت اول پس از جدایی آن از «پشتکار» است. فرح علی بای در این مورد می گوید: «اگر به موقع صفحات را خارج نکنیم یا هر مشکلی داشته باشیم این احتمال وجود خواهد داشت که بالگرد در برابر شب مریخ که خیلی سرد است دوام نیاورد. [بالگرد «نبوغ»] به انرژی آن صفحات خورشیدی نیاز دارد.»

بالگرد «نبوغ» بر فراز مریخ به پرواز درمی‌آید

مریخ نورد «پشتکار» قرار است حدود ۱۰۰ متر از بالگرد «نبوغ» فاصله بگیرد تا فضا و محیط کافی را برای پرواز در اختیار آن بگذارد. دانشمندان ناسا امیدوار هستند که این بالگرد بتواند تا پنج پرواز آزمایشی را انجام دهد. انجام هر کدام از این پروازها با موفقیت پرواز قبلی ممکن خواهد شد.

موفقیت احتمالی دوره ۳۱ روزه پرواز آزمایشی «پشتکار» به کارشناسان ناسا نشان خواهد داد که امکان انجام پروازهایی از این جنس بر سطح مریخ با بالگردهای باتری دار وجود دارد. امری که می تواند زمینه ساز اکتشاف مناطق دوردست مریخ با انجام پروازهای اینچنینی در آینده باشد.

یکی از کارشناسان ناسا پروازهای آزمایشی «نبوغ» بر فراز مریخ را با تلاش برادران رایت مقایسه کرده است که رویای پرواز را محقق کردند. بالگرد «نبوغ» در صورت موفقیت در پرواز آزمایشی خود اولین هلیکوپتری خواهد بود که بر فراز سیاره ای به جز کره زمین به پرواز در آمده است.

کاوشگر «پشتکار» روز ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر امریکا

    • Ah

      دورد برتکنولوژی واندیشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج