۱۱۰۰۷۸۸
۲۱ نظر
۷۳۴۴
۲۱ نظر
۷۳۴۴
پ

بررسی مفصل سایپا کوییک؛ خودرویی با ۴ ستاره کیفی

خودروی کوییک از محصولات گروه خودروسازی سایپا در آزمون‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) برای نخستین بار چهار ستاره کیفی کسب کرد.

برترین‌ها: خودروی کوییک از محصولات گروه خودروسازی سایپا در آزمون‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) برای نخستین بار چهار ستاره کیفی کسب کرد.

در آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که مربوط به آزمون خودرو‌های ساخت داخل در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ است، خودرو کوییک تولید گروه خودروسازی سایپا در رده محصولات سطح قیمتی ۵، توانسته برای نخستین‌بار، چهار ستاره کیفی کسب کند.

بررسی مفصل سایپا کوییک؛ خودرویی با ۴ ستاره کیفی

آزمون‌های مذکور در حوزه فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز و تجهیزات الکتریکی، تزیینات داخلی و خارجی، بدنه، رنگ، صدا‌های غیرعادی و نفوذ آب صورت گرفته که خودرو سایپاکوییک در تمامی آزمون‌های مذکور با ارتقای عملکرد و ثبت نمرات بهبود، توانسته به چهارستاره کیفی ارتقا یابد.

گروه خودروسازی سایپا به منظور ارتقاء سطح رضایتمندی مشتریان، علی رغم وجود تحریم‌ها و نیز محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، توانسته است با اتخاذ تمهیدات مستمر نسبت به استقرار یک نظام جدید کیفیت اقدام کرده و علاوه بر توسعه ارزیابی‌ها در خطوط تولید با هدف رشد کیفی محصولات، فرآیند بازرسی‌ها و آزمون‌های کیفی و عملکردی محصولات خود را به‌روزرسانی کرده و در سطح مطلوب حفظ کند.

شرکت خودروسازی سایپا دومین تولیدکننده بزرگ خودرو در کشورمان است که تعداد زیادی محصول را در سبد تولیدات مجموعه تحت امرش جای داده و همواره شعار سایپا مطمئن این خودروساز ته دل هر ایرانی را قرص ساخته است.

در این مقاله سعی داریم تا به بررسی جنبه‌های مختلف ظاهری و باطنی سایپا کوییک بپردازیم؛ پس در ادامه با ما همراه شوید تا با هم نگاهی به این محصول باکیفیت سایپا بیندازیم.

طراحی ظاهری و بدنه سایپا کوییک

در اینجا با یک خودروی هاچبک مواجه هستیم که شمایل آشنایی دارد؛ روح تیبا ۲ در آن دمیده شده و می‌توان کوییک را نسخه‌ای هاچبک از سدان ساینا دانست که دستخوش تغییرات اندک ظاهری گشته است.

در نمای روبروی این خودرو با منظره زیباتر و دلنشین‌تری به نسبت ساینا و تیبا ۲ مواجه هستیم. کاسه چراغ‌های جلو تفاوت چندانی با انواع موجود در ساینا نداشته و از همان طراحی چندضلعی فرم با خطوط شکسته و تقریبا غیرمنحنی بهره برده شده است.

بررسی مفصل سایپا کوییک؛ خودرویی با ۴ ستاره کیفی

جلوپنجره کوییک در قیاس با ساینا اندکی کوچکتر شده، اما در عوض از جلوه زیباتری بهره می‌برد. درون زمینه مشبک و مشکی رنگ جلوپنجره، لوگوی کروم رنگ سایپا به همراه دو نوار کرومی قابل مشاهده هستند. سپر جلو در قیاس با ساینا، بسیار زیباتر و با کیفیت‌تر به نظر می‌رسد.

دریچه بزرگ هواکش به همراه جایگاه نصب پلاک، تشکیل یک ناحیه سیاه‌رنگ به فرم چند ضلعی را داده‌اند که جلوه اسپرت و مناسبی دارد. جایگاه مه‌شکن‌ها طراحی خاصی داشته و زیبا به نظر می‌رسد. یک دیفیوزر نقره‌ای رنگ نیز در ناحیه زیرین مجرای ورودی هوا در بخش تحتانی سپر به کار گرفته شده که در زیباتر جلوه دادن این خودرو تاثیر نسبتا بسزایی داشته است.

دو خط کم عمق حجمی بر روی درب کاپوت مشاهده می‌شود که نمای ساده این خودرو را جسورانه‌تر نشان می‌دهند. حضور چراغ روشنایی در روز (دی لایت) در کنار مه شکن‌ها، نمای مدرن‌تری به کوییک بخشیده است.

نمای جانبی کوییک تفاوت چندانی با تیبا ۲ نداشته و وجوه تمایز این دو در مواردی نظیر: ریل سقفی، زه پلاستیکی مشکی رنگ تعبیه شده در قسمت‌های دور گلگیر‌ها و رکاب خودرو خلاصه می‌شود.

خطوط حجمی آن‌چنانی در این نما به چشم نمی‌خورد؛ تنها دو خط کم عمق، یکی چسبیده به فریم پنجره‌ها، از گوشه چراغ عقب تا انتهای چراغ جلو و دیگری از بخش تحتانی چراغ عقب تا چراغ راهنمای مثلثی شکل جلو با عمق بیشتر تداوم داشته است. همچنین اینجا اثری از زه بغل درب نیست.

با بررسی نمای عقب، علاقه‌مندان به دنیای خودرو متوجه شباهت زیاد میان چراغ‌های کوییک با برخی محصولات شاسی بلند ب ام و خواهند شد. این چراغ‌ها به صورت دو تکه طراحی شده‌اند که البته از هماهنگی چندانی با سایر مشخصه‌های طراحی ظاهری کوییک برخوردار نیستند.

یک خط برجسته دو چراغ عقب را به یکدیگر متصل کرده و در بالای آن نماد سایپا به همراه نوشته فارسی کوییک عرض اندام می‌کند. سپر عقب طراحی ساده، اما دلنشینی دارد و در بخش تحتانی آن یک ناحیه سیاه رنگ به همراه دو عدد چراغ قرمز رنگ مه شکن با طراحی تقریبا لوزی شکل قابل مشاهده هستند. یک قطعه پلاستیکی نقره‌ای دیفیوزر مانند نیز در زیر سپر عقب، به تبعیت از نمای جلو نصب شده که جلوه تاثیرگذاری دارد.

طراحی داخلی و کابین سایپا کوییک

فضای داخلی سایپا کوییک از نظر بصری و کیفیت تفاوت زیادی با مدل ساینا ندارد و در واقع با یک محصول مشابه هستیم. داشبورد کوییک طراحی ساده‌ای داشته و معمولی به نظر می‌رسد. طراحی دریچه‌های میانی تهویه اصلا دلنشین نبوده و تا حدی ناهماهنگ و زشت جلوه می‌کند. جایگاه برافراشته صفحه نمایشگر ۷ اینچی نیز تمایل به زیبایی از خود نشان نمی‌دهد.

بررسی مفصل سایپا کوییک؛ خودرویی با ۴ ستاره کیفی

در عوض طراحی نیمه پایینی کنسول میانی، آنجا که پنل کنترل سیستم صوتی و دکمه‌های تنظیمات سامانه تهویه حضور دارند، تا حدی متین و منظم به نظر می‌رسد؛ البته حضور پرشمار دکمه‌ها در این بخش می‌تواند تا حدی گیج‌کننده باشد.

طراحی اهرم تعویض دنده در نمونه اتوماتیک، جنبه‌ای زیبا و اسپرت دارد و در قسمت جلوی آن دو فضای خالی عمیق و باریک به منظور قرار دادن اشیاء مختلف، به چشم می‌خورد.

فرم غربیلک فرمان سه‌شاخه کوییک نسبتا زیبا، خوش دست و اسپرت بوده و بخش زیرین آن به صورت کف تخت طراحی شده است. متریال داشبورد و پنل درب‌ها همانطور که از اکثر محصولات این رده قیمتی انتظار می‌رود، از جنس پلاستیک سخت و ارزان قیمت تهیه شده که کیفیت چندانی ندارد.

پنل کیلومتر شمار از نوع سنتی آنالوگ بوده و به صورت سه‌گانه و با حالتی اسپرت طراحی شده است. پنل درب‌ها نیز از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند و دستگیره منحنی فرم، بارزترین شاخصه آن محسوب می‌شود.

صندلی‌ها با پارچه مخمل روکش شده، فرم چندان شاخصی ندارند و کاملا معمولی به نظر می‌رسند. از نظر فضای سر و پا، سرنشینان ردیف جلو مشکل خاصی ندارند و در ردیف دوم نیز با وجود ابعاد کوچک بدنه خودرو، فضای پای مناسب برای افراد حاضر در عقب فراهم شده، اما از نظر فضای سر، با توجه به ارتفاع سقف و شیب آن، محدودیت‌هایی وجود دارد.

تجهیزات و امکانات سایپا کوییک

خودروی سایپا کوییک ابتدا در سه تیپ پایه، فول و پلاس به فروش می‌رسد که هر کدام از نظر تجهیزات متفاوت بوده و دارای سطح خاصی از امکانات هستند.

بررسی مفصل سایپا کوییک؛ خودرویی با ۴ ستاره کیفی

سایپا با معرفی کوییک نشان داد که برای جذب بازار بیشتر سیاست چینی‌ها در پیش گرفته است. سیاستی که از آپشن زیاد سخن می‌گوید.

از جمله امکانات که در سایپا کوییک میتوان به فرمان کمکی برقی مجهز به سنسور سرعت، کروزکنترل، محدود کننده سرعت، سیستم تهویه با نمایشگر و نیمه اتوماتیک، مانیتور، نویگیشن، دوربین و سنسور عقب، سنسور فشار باد لاستیک، دی لایت، تنظیم سیستم صوتی بر روی فرمان، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سامانه ورود به خودرو بدون کلید، استارت دکمه ای، صندلی شش حالته راننده با پشتی برقی، چراغ مشایعت تا منزل، کامپیوتر سفر پیشرفته، بلوتوث و… اشاره کرد.

در تمام مدل‌های کوئیک، همانند ساینا و تیبا، از یک پیشرانه‌ی ۴ سیلندر با حجم دقیق ۱۵۰۳ سی‌سی (۱٫۵ لیتر) استفاده شده است. این پیشرانه می‌تواند قدرتی معادل ۸۷ اسب‌بخار در ۵۳۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۲۸ نیوتون‌متر را در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. پیشرانه‌ی کوئیک حدود ۲۰۰ سی‌سی از پراید بیشتر بوده و توان تولیدی آن هم حدود ۱۷ اسب‌بخار بیشتر است.

نکته‌ی اصلی نوع گیربکس‌های این خودرو است. کوئیک در دو مدل اتومات CVT و دستی ۵ سرعته عرضه می‌شود. تفاوت ۴ مدل نام برده در نوع جعبه‌دنده، مصرف سوخت و نوع فرمان است؛ مدل‌های ST و SE دارای فرمان هیدرولیک و مصرف سوخت ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هستند و به یک جعبه‌دنده‌ی دستی ۵ سرعته مجهز شده‌اند. مدل‌های SE-A و SE-A LUX هم دارای فرمان برقی و مصرف سوخت ۷٫۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هستند و از یک جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک CVT سود می‌برند؛ بنابراین اگر در نوع پیشرانه تنوعی به چشم نمی‌خورد، اما مشتریان علاقمند به دنده اتومات، می‌توانند کوئیک اتوماتیک را تهیه کنند.

نوبت به امکانات رفاهی این خودرو می‌رسد. شاید شنیدن سیستم استارت دکمه‌ای و سیستم ورود به خودرو بدون سوییچ برای یک خودروی ایرانی، چیزی شبیه یک رویا باشد! حالا این رویا به حقیقت پیوسته و این خودرو دارای دو سیستم نام برده شده است.

بررسی مفصل سایپا کوییک؛ خودرویی با ۴ ستاره کیفی

کوئیک به کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو مجهز شده است. نکته‌ی جالب در مورد کوئیک، سامانه‌های ایمنی متنوع به کار رفته در آن است. کوئیک همانند بسیاری از خودرو‌های داخلی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) دارد. سیستم ترمز EBD از کاربردی‌ترین سامانه‌های ترمزی یک خودرو است. کوئیک هم به EBD مجهز شده است. این سیستم نیروی ترمز را به طور الکترونیکی میان چرخ‌ها با مقدار مختلف توزیع می‌کند تا به هنگام ترمزگیری شدید پایدارتر باشد. ترمزگیری اضطراری (BA) هم از دیگر سیستم‌های به کار رفته در این خودرو است.

این سامانه در شرایط اضطراری و ترمزگیری ناگهانی و شدید، حداکثر نیروی ترمز را برای توقف خودرو اعمال می‌کند. کوئیک به سیستم کنترل پایداری (ESC) هم مجهز شده است. این سامانه وقتی بر اثر لیز خوردن کنترل خودرو درحال خارج شدن از دست راننده است سعی می‌کند کنترل اوضاع را به دست راننده برگرداند. کوئیک به سیستم «پایش فشار باد تایرها» (TPMS) بهره‌مند شده است. این سامانه، میزان باد لاستیک‌ها را به راننده اعلام می‌کند. سامانه‌ی TPMS کنار نمایش اطلاعات لازم، در صورت کم‌بودن باد لاستیک‌ها، به راننده هشدار می‌دهد.

سیستم ضد سرقت (ایمبولایزر)، قفل مرکزی و قفل شدن خودکار در‌ها در سرعت بالای ۱۰ کیلومتر بر ساعت از سامانه‌های دیگر کوئیک است. احتمالا سایپا با شناخت سلیقه و خواسته مردم، تلاش کرده که از سیاست‌های خودروسازان چینی تبعیت کند؛ سیاستی که بیشتر بر حول محور امکانات و یا به قول معروف، آپشن‌ها می‌چرخد؛ بنابراین همین ویژگی‌های کوئیک توانست ۴ ستاره کیفی را کسب کند و می‌تواند مشتریان زیادی را به سمت آن جذب کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کمپانی های بنز و بی ام و جلسه اضطراری تشکیل دادن و سهام خودرو سازی جنرال موتورز سقوط کرده با شنیدن این خبر

      پاسخ ها

      • بسیجی ولایت مدار

        ماشین خوبی استو و دولت محترم باید بشدت تمام جلوی دلال ها را بگیرد

    • میتی از مشد

      متخصصان خودرو پیش بینی کردند که در سال 2040 خودروسازان ایران و بولکینافاسو ابرقدرت های روی زمین باشند چون خودرو سازان کشورهای دیگر همه با خودروهای پرنده همه به کرات دیگر رفته اند

    • بدون نام

      همون پراید هست پالانش عوض شده

    • ***

      چند هس حالا؟
      ما که پولمون به یه پراید پوکیده هم نمیرسه

    • بدون نام

      صفحه کلاچ زودتموم میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخ
        لایک

    • بدون نام

      پراید تیبا ساینا کوییک همه مثل هم داغون فقط اینا گرون ترن

    • بدون نام

      من دارم کیفیت افتضاح گیربکس همشون مشکل داره اصلا این قیمت ها نمی ارزه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سه ماهه تحویل گرفتیم روز تحویل باتریش خراب بود عوض کرد بعدش بوقش خراب شده هر موقع دلش میخواد بوق میزنه گاز اضافی میخوره و در کل ماشین داغونیه و با اینکه نو هست ولی خرج داره

    • بدون نام

      4ستاره رواز استانداردایران دریافت کرده نه موسسه ncap اروپا یه چیزی در حد رنو5

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا،
        موافقم درست گفتید

    • M-S

      اینا یه دونه از این خودرو را باکیفیت تقریبی ساختن بعد از اون کنترل کیفیت گرفتن ، ومیخوان حتما قیمتشو هم افزایش بدن.

    • بدون نام

      آخه هرچقدر هم قشنگ. ۸۳ اسب بخار یعنی چی. پراید ۷۵ تا بود. تازه با حداکثر دور. ۸۳ واقعا هیچی

      پاسخ ها

      • محسن

        به نظرم یک ستاره هم به زور میگیره

    • بدون نام

      هرکی سوارش شده متوجه میشه چقدر دید ضعیفی داره و رانندگی با اون چقدر سخته باز ضد رحمت به پراید که دید بهتری داره

    • بدون نام

      چقدر خوب شد نخریدم

    • سینا

      گیربکس همه اینا فاجعه.. کلاچ داغون و تعویض دنده فاجعه بار

    • اسی تنها

      یک خودروی مزخرف با سطح کیفی زیر صفر، از پراید هم آشغالتره، فقط یه ماه تونستم تحملش کنم بعدم ردش کردم رفت، قیافشم اصلا قشنگ نیست، نخرید که رو دستتون باد می کنه

    • سیمبا

      100 تا ستاره هم بگیره همون پرایده

    • سیمبا

      ظرف ۳ ثانیه درش باز میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج