جاباما
۱۱۰۱۳۶۲
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

شرط ظریف برای بازگشت آمریکا به برجام

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته دولت جدید آمریکا می‌خواهد از طریق اعمال فشار و زور از ایران امتیازات جدید بگیرد.

خبرگزاری فارس: «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره سیاست دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام گفته واشنگتن می‌خواهد با اعمال فشار از ایران امتیازات جدید بگیرد.

ظریف در مصاحبه با نشریه «پولیتیکو» همچنین تأکید کرده دلیل اینکه ایران با آمریکا گفت‌وگو نمی‌کند این است که قبلاً بر سر برجام گفت‌وگو شده و مسئله تازه‌ای برای گفت‌وگو میان دو طرف وجود ندارد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: «چرا گفت‌وگو نمی‌کنیم؟ دلیل گفت‌وگو نکردن این است که چیزی برای گفت‌وگو کردن وجود ندارد. ما یک توافق داریم که در خصوص آن با همین آدم‌هایی که امروز در کاخ سفید هستند و با همین آدم‌هایی که امروز در وزارت خارجه هستند گفت‌وگو کرده‌ایم.»

شرط ظریف برای بازگشت آمریکا به برجام

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت «جو بایدن» اکنون می‌گوید بازگشت آمریکا به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌های جبرانی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا و بی‌عملی طرف‌های اروپایی برداشته به عقب برگرداند.

مقام‌های دولت جو بایدن همچنین گفته‌اند می‌خواهند از بازگشت به برجام به عنوان سکویی برای رسیدن به توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» که در آن به سایر زمینه‌های اختلاف با تهران پرداخته می‌شود استفاده کنند.

ظریف در مصاحبه با پولیتیکو تصریح کرد که این تلاش‌ها به جایی نخواهد رسید. او گفت: «آنها توافق جدیدتر می‌خواهند، توافق گسترده‌تر می‌خواهند، چیز دیگری می‌خواهند، می‌‌خواهند درباره بندهای غروب آفتاب گفت‌وگو کنند، می‌خواهند درباره موشک گفت‌وگو کنند، می‌خواهند درباره مسائل دیگر حرف بزنند.»

وی اضافه کرد: «اینها به جایی نخواهند رسید، چون در ۱۲ سالی که ما مذاکره کردیم- از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵- و طی دو سالی که تمرکزمان را روی مذاکرات، عمدتاً با طرف‌های آمریکایی قرار دادیم به همه این مسائل پرداختیم... حالا آنها می‌خواهند دوباره باب این گفت‌وگوها را باز کنند که معنای آن دو سال گفت‌وگوهای غیرضروری دیگر است. بنابراین چیزی برای گفت‌وگو وجود ندارد.»

ظریف در ادامه این مصاحبه درباره چالش‌های ایجادشده بر سر اینکه کدام طرف باید نخست اقدامات لازمدر خصوص برجام را انجام دهد نیز اظهارنظر کرد. او گفت ایران آماده توافق بر سر «اقدامات هماهنگ» است.

ظریف گفت: «آماده توافق بر سر اقدامات هماهنگ هستیم- یعنی آمریکا گام‌هایی را بردارد و به محض آنکه توانستیم تأیید کنیم که آن گام‌ها برداشته شده‌اند ما هم گام‌های خودمان را برمی‌داریم.روند راستی‌آزمایی اقدامات ایران بسیار روشن است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید خواهد کرد که ما پایبند بوده‌ایم.»

«محمد جواد ظریف» در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود. او در مصاحبه امروز در این خصوص هم اظهارنظر کرده است.

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با پولیتیکو در توضیح بیشتر درباره روند اجرای اقدامات هماهنگ در خصوص برجام گفت: «آمریکا می‌تواند تعهداتش را همین فردا، ۲۰ روز دیگر یک ماه دیگر یا هر زمان دیگر انجام دهد. باید یک فرمان اجرایی صادر شود و مشخص است کدام تحریم‌ها باید لغو شوند. تقریباً ۸۰۰ تحریم هستند که ترامپ آنها را بازاعمال کرده، تقریباً ۸۰۰ تحریم جدید دیگر هستند که ترامپ یا کنگره اعمال کرده‌اند. رئیس‌جمهور ترامپ همچنین برچسب‌های تحریمی برخی نهادها را تغییر داد تا ارتباط تحریم‌های اعمال‌شده علیه آنها را از مسائل هسته‌ای دور کند. دولت بایدن بهتر از هر کس دیگری می‌داند که این تحریم‌ها کدام هستند.»

ظریف گفت: «بنابراین، ابتدا باید یک فرمان اجرایی برای بازگشت به برجام و رفع همه تحریم‌ها صادر شود. [آن فرمان اجرایی] باید اساساً فرمان‌های اجرایی را متوقف و اقدامات کنگره را تعلیق کند و آن تعلیق باید اجرایی شود.»

وی اضافه کرد: «به محض آنکه آن تعلیق اجرایی شود- یعنی به محض اینکه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری اجازه انتقال پول، انتقال نفت، حمل و نقل، کشتی‌رانی و همه این کارها را بدهد ایران فوراً به پایبندی کامل برجام برمی‌گردد. پایبندی ما زمان‌بر نیست؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند آن را راستی‌آزمایی کند و مشخص است که باید چه کاری انجام دهیم.»

محمد جواد ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه خاطرنشان کرده که چنانچه آمریکا به برجام برنگردد ایران آماده برداشتن گام‌های جدید هسته‌ای است.

او گفت: «چنانچه ایالات متحده عدم پایبندی خودش را ادامه دهد به معنای آن است که ایران گام‌های جدیدی برخواهد داشت و این مسئله به صراحت و به صورت شفاف در قانون مجلس ایران تشریح شده است.»

وزیر خارجه ایران تصریح کرد که بایدن سیاستش را نسبت به زمان ترامپ تغییر نداده و نباید به گونه‌ای رفتار کند که مدعی شود سیاست آمریکا تغییر کرده است.

ظریف گفت: «فکر می‌کنم آمریکا هنوز در حال انجام روند بررسی سیاست‌ها است اما وقتی که در حال انجام این کار است نباید به گونه‌ای ر فتار کند که گویا سیاستش را تغییر داده چون این کار را انجام نداده است.»

ظریف در ادامه گفت: «چیزی که می‌بینیم سیاست آمریکا است دقیقا همان سیاست دولت ترامپ است. ما شاهد هیچ تغییری در سیاست‌ها نبوده‌ایم.»

ظریف از اینکه «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا برای انتقال پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی شرط گذاشته هم انتقاد کرد.

بلینکن چهارشنبه هفته گذشته در نخستین جلسه استماع خود مقابل کنگره در این مقام گفت که واشنگتن حاضر نیست پیش از پایبند شدن ایران به تعهداتش در برجام تحریم‌ها علیه این کشور را رفع کند. او همچنین گفت تا زمانی که ایران گام‌های هسته‌ای خودش را به عقب برنگرداند پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی آزاد نخواهد شد.

ظریف گفت: «شاهد بوده‌ایم آنتونی بلینکن با لحنی مفتخرانه درباره اینکه مانع از آن شده که کره جنوبی بخشی از پول ما را به کانال سوئیس ارسال کند سخن گفته است. این کانال توسط ترامپ ایجاد شد تا از مانع‌تراشی در مبادله اقلام انسانی جلوگیری شود. اقدام دولت فعلی آمریکا به این معنی است که بلینکن نمی‌گذارد ما از پولمان برای خرید دارو و غذا استفاده کنیم. این مصداق جنایت جنگی است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حرفهای تکراری
      منتهی این وسط کدام کشور و مردمش ضرر میکنند و سختی و بدبختی خواهند کشید مهم است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج