جاباما
۱۱۰۳۱۲۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

سطوح، راه اصلی انتشار کرونا محسوب نمی‌شوند

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که سطوح عامل مهمی در انتشار ویروس کرونا نبوده و ترشحات تنفسی افراد مبتلا و حضور در مراکز شلوغ و پُرجمعیت همچنان از مهم‌ترین راه‌های انتقال این ویروس است.

خبرگزاری ایرنا: استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که سطوح عامل مهمی در انتشار ویروس کرونا نبوده و ترشحات تنفسی افراد مبتلا و حضور در مراکز شلوغ و پُرجمعیت همچنان از مهم‌ترین راه‌های انتقال این ویروس است.

حسین کیوانی ویروس شناس روز پنجشنبه در پاسخ به این سوال که آیا سطوح می توانند یکی از راه های اصلی انتقال ویروس کرونا باشد، اظهار داشت: در ابتدای شیوع این بیماری اعلام شد که سطوح از راه های مهم انتقال ویروس کرونا است و تصور می شد ویروس از این طریق به راحتی و به سرعت می تواند، منتشر شود اما مطالعات چند ماه گذشته اثبات کرد که سطوح راه خیلی مهمی برای انتشار ویروس نیستند.
وی یادآور شد: هرچند انتقال ویروس کرونا از طریق سطوح منتفی نیست، اما یک راه اصلی برای انتشار ویروس کرونا محسوب نمی شود به عبارتی اهمیت این موضوع به عنوان راه انتقال ویروس کمتر شده است.

ین ویروس شناس با یادآوری این که در این شرایط الزامی به استفاده از دستکش نیست، گفت: مردم نباید نگران این موضوع باشند که به هر سطحی دست می زنند، سبب آلودگی آنها می شود.

کیوانی تاکید کرد: الزامی وجود ندارد که مردم از دستکش استفاده کنند یا این که دست به هر جایی می زنند دچار ترس و نگرانی، ابتلا به کرونا شوند.

وی خاطرنشان کرد: ترشحات تنفسی افراد مبتلا و حضور در مراکز شلوغ و پرجمعیت همچنان از مهم ترین راه انتقال ویروس کرونا است و مردم باید از حضور در مکان های پرتردد خودداری کنند.

کیوانی افزود: مردم باید شستن مرتب دست ها، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را همچنان رعایت کنند تا از آسیب های بیماری کرونا در امان باشند.

به گزارش ایرنا، در ابتدای بروز بیماری کرونا اعلام شد که این ویروس از طریق سطوح هم قابل انتقال است و به همین دلیل از مردم خواسته شد که علاوه بر استفاده از دستکش، دست های خود را پس از تماس با سطوح حتما بشویند، اما یافته‌های علمی جدید نشان داد انتشار از طریق سطوح دیگر به آن اندازه مهم نیست؛ موضوعی که یافته‌ها و توصیه‌های بهداشتی قبلی را زیر سوال برد و نگرانی‌ها برای کم شدن توجهات به رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به دنبال داشت.

براساس مقاله ای که ژوئن ۲۰۲۰ (تیرماه) در مجله پزشکی لنست منتشر شد احتمال انتقال ویروس کووید - ۱۹ از طریق سطوح‌ بی‌جان بسیار ناچیز است و تنها در مواردی که فرد آلوده روی سطح سرفه یا عطسه کند و شخص دیگری بلافاصله پس از سرفه یا عطسه (در طی یک تا دو ساعت) آن سطح را لمس کند، احتمال انتقال وجود دارد.

همچنین در این گزارش اعلام شد که اگرچه ضدعفونی دوره‌ای و استفاده از دستکش به ویژه در بیمارستان از اقدام‌های احتیاطی منطقی است اما سطوح آلوده که ساعت‌ها با حامل آلوده در تماس نبوده‌اند، خطر انتقال قابل اندازه‌گیری در محیط‌های غیر بیمارستانی ندارند.

اوایل فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ماه) نیز گزارشی در مجله علمی نیچر منتشر شد که تاکید می کرد ابتلا به ویروس کرونا از طریق سطوح‌ نادر است و ویروس کووید ۱۹ غالبا توسط افرادی که در حال صحبت کردن و بازدم قطره‌های بزرگ و ذره‌های کوچک به نام آئروسل‌اند، منتقل می شود؛ بنابراین ابتلا به ویروس کرونا از سطح، اگرچه امکان دارد، اما به نظر می‌رسد که نادر باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج