۱۱۰۳۲۵۷
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

نخستین دیدار وزیر خارجه چین با لاریجانی

وانگ ئی وزیر امور خارجه چین و دکتر علی لاریجانی مسوول پیگیری قرارداد ۲۵ ساله ایران - چین در دیدار مشترک درباره توسعه مناسبات دوجانبه به رایزنی پرداختند.

صداوسیما: وانگ ئی وزیر امور خارجه چین و دکتر علی لاریجانی، مسئول پیگیری قرارداد ۲۵ ساله ایران - چین در دیدار مشترک درباره توسعه مناسبات دوجانبه به رایزنی پرداختند.

وزیر امور خارجه چین عصر دیروز برای سفری دو روزه و گفتگو با مقامات کشورمان و توسعه مناسبات دوجانبه و بین المللی واردِ تهران شد.

دیدار با رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان از برنامه‌های دیگر رئیس دستگاه دیپلماسی چین در ایران است.

قرار است در سفرِ وانگ ئی، سندِ برنامه همکاریِ جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به امضای وزرای خارجه دو کشور برسد.

افتتاحِ نمایشگاه اسناد به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیکِ دو کشور هم از دیگر برنامه‌های حضور وزیر خارجه چین در تهران است.

بر اساس این گزارش، توسعه افقِ همکاری‌های تهران- پکن با سفرِ وزیر خارجه چین به ایران اجرایی می‌شود و امضای چندین سند همکاری جامعِ دوجانبه در زمینه‌های مختلف، محور مهمِ سفرِ وانگ ئی به تهران است.

سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین امروز امضا می‌شود

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت:در سفر وزیر امور خارجه چین به تهران سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین شنبه هفتم فروردین امضا خواهد شد.

آقای سعید خطیب زاده افزود: این سفر در آستانه پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و جمهوری خلق چین انجام می‌شود و از این جهت حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در این سفر سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین که چند سالی در حال گفتگو بودیم امضا خواهد شد.

آقای خطیب زاده گفت: در این سفر دیدار‌های دوجانبه‌ای در خصوص مسائل مختلف وجود دارد، اما بارزترین بخش آن مشارکت سند همکاری‌های جامع دو کشور است که به تعبیری ترجمه روابط دو کشور است که به سطح مشارکت راهبردی ارتقاء پیدا کرده است.

وی با اشاره به این که این سند از سال ۹۴ با سفر رئیس جمهور چین به ایران مطرح شد گفت: این سند به عنوان یک نقشه راه بین ایران و چین است که بتواند روابط ایران و چین را از برخی روز مره گی‌ها به یک نگاه راهبردی‌تر هدایت کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان این که روابط ایران و چین چند لایه و عمیق و با ابعاد مختلف است افزود: لازم بود این روابط در قالب یک سند دارای برنامه باشد که دو طرف توافق کردند و در این سفر امضا خواهد شد.

آقای خطیب زاده ادامه داد: این سند دارای ابعاد مختلفی است که نقشه راه کامل است و دارای بند‌های سیاسی راهبردی و اقتصادی است.

وی تصریح کرد: در ین سند همه ابعاد همکاری‌های تجاری، اقتصادی و حمل و نقل دو کشور دیده شده است و همچنین مشارکت ایران در کمربند راه چین نوشته شده است و یک محوریت خاصی به بخش خصوصی دو طرف داده شده است و همکاری‌های بخش‌های خصوصی دو طرف در آن دیده شده است.

آقای خطیب زاده افزود: البته هیچ مشارکت جامع راهبردی شکل نمی‌گیرد مگر این که یک ضمیمه دقیق فرهنگی، مردمی و رسانه‌ای داشته باشد که این هم در بُعد فرهنگی این سند دیده شده است.

وی گفت: آنچه که انتظار داریم در سفر آقای وانگ ئی اتفاق بیفتد امضای این سند به عنوان یک سند بالادستی و نقشه راه در ۲۵ سال آینده روابط ایران و چین است.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: این سند می‌تواند در تعمیق این روابط بسیار مؤثر باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج