۱۱۰۳۷۵۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

توافق تهران و پکن خبر بدی برای تل‌آویو

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست امضای توافقنامه ایران و چین را خبر بدی برای رژیم اشغالگر دانست که می‌تواند بسیار بدتر نیز باشد.

اقتصادنیوز: روزنامه صهیونیستی جروزالم پست امضای توافقنامه ایران و چین را خبر بدی برای رژیم اشغالگر دانست که می‌تواند بسیار بدتر نیز باشد.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی امضای سند راهبردی ایران و چین را خبر بدی برای رژیم اشغالگر صهیونیستی دانست که می‌تواند بدتر از این هم باشد و پیام مهم آن این است که ایران و چین، آمریکا را جدی نگرفته‌اند.

در گزارش این روزنامه صهیونیستی آمده است: «زمانی که تابستان گذشته جزئیات توافق امنیتی و اقتصادی ۲۵ ساله چند میلیارد دلاری میان ایران و چین فاش شد، روزنامه جروزالم پست در مقاله‌ای نوشت که توافق پیشنهادی ایران و چین خبر بدی برای اسرائیل است؛ هم اکنون که محمدجواد ظریف و وانگ یی، وزرای خارجه ایران و چین روز شنبه در تهران این توافقنامه را امضا کردند، چیزی که بیش از محتوای این توافق مهم است پیامی است که هم‌اکنون ارسال می‌شود و آن این است که ایران و چین، آمریکا را جدی نگرفته‌اند.»

جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید درپی افزایش نگرانی‌های مقامات آمریکایی از سند جامع همکاری تهران و پکن، اعلام کرد که واشنگتن احتمالا ایران و چین را به‌خاطر امضای سند همکاری جامع بین دو کشور تحریم می‌کند.

جروزالم پست در ادامه گزارش خود نوشت: «ایران همچنان تحت سیاست‌های فشار حداکثری که توسط دولت ترامپ از سال ۲۰۱۸ اعمال شده، قرار دارد و دولت بایدن نیز اعلام کرده تنها در صورتی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باز خواهد گشت که ایران به پای‌بندی به این توافق بازگردد.»

این روزنامه صهیونیستی در گزارش خود نوشت: «اسرائیل بخش بسیار کوچکی از رقابت قدرت‌های بزرگ میان آمریکا و چین است که این رقابت در حال حاضر در ایران در انجام است، اما پکن آگاه است که اسرائیل احتمالا نگرانی خود از این توافق را به واشنگتن منتقل خواهد کرد.»

این گزارش در حال است که یک مقام سابق رژیم صهیونیستی اذعان کرد این رژیم نگران همکاری‌های بین چین و ایران است.

جروزالم پست تاکید کرد: «توافق ایران و چین باعث قدرتمند شدن ایران و تضعیف موضع واشنگتن در مذاکرات برنامه‌ریزی شده در توافق هسته‌ای بود که خبری بدی برای اسرائیل به‌شمار می‌آید، اما محتوای ظاهری توافق می‌تواند بدتر باشد. وزارت خارجه چین در پیامی که پس از دیدار اخیر میان وانگ‌یی و حسن روحانی منتشر کرد تاکید داشت که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران بر خلاف قوانین بین‌المللی بوده و حتی غیراخلاقی به‌شمار می‌آیند.»

به نوشته این روزنامه صهیونیستی: «نه چین و نه ایران تاکنون جزئیات سند راهبردی را منتشر نکرده‌اند، اما تنها اعلام کرده‌اند که این سند شراکت راهبردی جامع بوده که به تعمیق روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف می‌پردازد که از جمله زمینه‌هایی که اشاره شده مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا و پیشبرد همکاری‌ها در مقابله با تروریسم است.»

پیش از این نیز خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در مطلبی با پرداختن به توافق نامه تاریخی میان ایران و چین نوشت: «امضای این سند راهبردی چالشی برای دولت جدید آمریکاست. به نوشته بلومبرگ تعامل نزدیکتر میان تهران و پکن به تقویت اقتصاد ایران در برابر تحریم‌های آمریکا کمک خواهد کرد.»

این رسانه آمریکایی در بخشی از این مطلب یادآور شد: «توافق مذکور با هدف ترسیم روند روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری دو کشور طی ۲۵ سال آینده به امضا رسید. بلومبرگ یادآور شد توافقی که روز گذشته در تهران به امضای وزرای خارجه چین و ایران رسید، از سال ۲۰۱۶ و در جریان سفر شی جین‌پینگ به تهران کلید خورد.»

نشریه گلوبال‌تایمز نیز در گزارشی تاکید کرد که سرکوبگری آمریکا مانع همکاری میان چین و ایران و دیگر کشور‌ها در خاورمیانه نمی‌شود. در واقع سرکوبگری تنها سبب می‌شود که کشور‌ها و منطقه همکاری بُرد-بُرد بیشتری را پیگیری کنند.

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله به امضای محمدجواد ظریف و وانگ یی، وزرای خارجه دو کشور رسید.

در بخشی از بیانیه وزرای خارجه ایران و چین آمده است: «در سال ١٣٩۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بیانیه مشترک جامع راهبردی دو کشور را صادر کرده و دو طرف برای انعقاد یک برنامه همکاری جامع توافق کردند. بعد از رایزنی‌ها و مذاکرات روز ٧ فروردین ١۴٠٠ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی، عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین «برنامه همکاری جامع میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را در تهران امضا کردند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج