۱۱۰۴۳۶۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

دلال‌ها فیفا را تهدید کردند

فیفا تا ۱۰ سال آینده دیگر وجود نخواهد داشت! این پیش‌بینی مینو رایولا در اجلاس جهانی فوتبال در ماه نوامبر است.

روزنامه اعتماد: فيفا تا ۱۰ سال آينده ديگر وجود نخواهد داشت! اين پيش‌بيني مينو رايولا در اجلاس جهاني فوتبال در ماه نوامبر است. مرد ۵۳ ساله‌اي كه به عنوان ايجنت ارلينگ هالند، پل پوگبا، زلاتان ابراهيموويچ و ماتياس دي‌ليخت شناخته مي‌شود. او دو هفته قبل با تاكيد بر اينكه هيات حاكمه فوتبال با مجموعه قوانين جديد و بحث‌برانگيز ايجنت‌ها را تحت فشار قرار مي‌دهد، مثل هميشه با توپ پر پاسخ اصلي‌ترين نهاد فوتبال را داد. مناقشه‌برانگيزترين قانون جديد فيفا محدوديت حق دلالي ايجنت‌هاست. به اين ترتيب كه نمايندگان باشگاه فروشنده حداكثر ۱۰درصد هزينه نقل و انتقال و نمايندگان باشگاه خريدار حداكثر ۳درصد كسب مي‌كنند. اين مقررات قرار است در ژانويه ۲۰۲۲ اجرايي شود و در حال حاضر وارد سومين و آخرين فرآيند مشاوره در ماه نوامبر شده‌اند كه اين فرآيند همچنان ادامه دارد.

اين قانون همچنين ايجنت‌ها را مجبور مي‌كند مجوز بگيرند و تحت آزمون فيفا شركت كنند و همچنين همه معاملات را علني كنند. در اين قانون همچنين به اسپانسرها اجازه داده مي‌شود ببينند ايجنت‌ها چقدر در معاملات به جيب مي‌زنند. اصلاحات جديد بايد توسط شوراي فيفا به راي گذاشته شود. جاني اينفانتينو رييس فيفا كسي است كه خواست خود را براي ايجاد مقررات سخت‌تر براي فعاليت ايجنت‌ها پنهان نكرده است. بنابراين رايولا و تعدادي از عوامل برجسته بازار نقل و انتقالات فوتبال در حال آماده شدن براي يك نبرد بالقوه هستند. مجمع فوتبال (The Football Forum) به عنوان نهادي تاسيس شده در سال ۲۰۱۹ در وب‌سايت خود به عنوان جنبش بين‌المللي ايجنت‌ها و بازيكنان فوتبال توصيف شده است. رييس اين مجمع رايولاست.

همچنين خورخه مندز، جاناتان بارنت و ايجنت آلماني راجر ويتمن كه آژانس Rogon با مشترياني نظير روبرتو فيرمينو و تيمو باكويوكو كار مي‌كند در اين مجمع حضور دارند. در بيانيه پايان سال TFF آمده است كه اين نهاد تاسيس شده تا به عنوان پاسخي به تهديدهاي فزاينده عليه حقوق اعضاي آن عمل كند. اين نهاد همچنين به تلاش‌هاي ناموفق اتحاديه EFL براي معرفي سقف دستمزد در ليگ‌هاي چمپيونشيپ و دسته دو انگلستان و ورود به بحث حقوق تصوير بازيكنان در بازي‌هاي ويديويي پرفروش نظير Fifa ۲۱ اشاره كرده است. اما شديدترين انتقادات به فيفا اختصاص داده شده است. در اين بيانيه ادعا شده قوانين جديد «محافظت از بازيكنان» را تهديد مي‌كند. رايولا مي‌گويد: «اين مقررات مربوط به قدرت است و اين دقيقا همان چيزي است كه فيفا مي‌خواهد.» مجمع فوتبال در سال آينده به مبارزه با فيفا ادامه خواهد داد و براي حقوق بازيكنان ايستادگي خواهد كرد و مطمئن خواهد شد كه اين محدوديت‌هاي تكان‌دهنده به عنوان يك فوريت برداشته مي‌شود.

سال ۲۰۲۱ سال بزرگي براي ما خواهد بود.» بارنت در پاسخ به اين سوال كه آيا TFF به عنوان پاسخي مستقيم به مقررات پيشنهادي فيفا تاسيس شده است به گاردين گفت: «من مي‌گويم ۷۰ تا ۸۰درصد آن به همين دليل تشكيل شده است. به اين دليل كه ما احساس كنيم مي‌توانيم به اين روند كمك كنيم. در حال حاضر مجمع به جاي خوبي رسيده است. ما مي‌خواهيم كمك كنيم منافع همه بازيكنان حفظ شود. ما مي‌خواهيم به ايجنت‌هايي كه شانس كمتري از ما داشته‌اند، كمك كنيم.

اين هدف اصلي ماست. اگر كشورهاي كوچك‌تري هستند كه براي مقابله با فيفا به كمك نياز دارند ما پول را به آنجا خواهيم برد. ما همه‌چيز را زير نظر خواهيم گرفت.» ايجنت‌ها مي‌توانند به عنوان يك عضو عادي يا بالاترين رده موجود و با حق پذيرش ۷۵۰ يورو و هزينه سالانه ۷۵۰۰ يورو به TFF بپيوندند. آنها با عضويت ويژه مي‌توانند در انتخابات هيات رييسه شركت كنند يا در مقايسه با ديگران از تخفيف يا ورود رايگان، صندلي‌هاي رديف نخست، دعوت به صرف ناهار يا شام يا ساير خدمات ويژه بهره‌مند شوند. كمترين ميزان ورود عضويت با وضعيت ناظر است كه ايجنت‌ها را قادر مي‌سازد تا به صورت رايگان عضو شوند و در جلسات اعضا شركت كنند و به‌ طور منظم در مورد فعاليت‌هاي مجمع آپديت شوند. اين عضويت حداكثر براي سه سال آينده است و پس از آن ايجنت مورد نظر بايد يكي از سطوح عضويت با پرداخت حق عضويت را انتخاب كند يا از مجمع كنار برود.

بارنت كه گروه ICM Stellar Sports را اداره مي‌كند و ايجنت گرت بيل و بسياري از ستاره‌هاي ليگ برتر انگليس است از تاييد تعداد ايجنت‌هايي كه در اين مجمع عضويت دارند خودداري كرد اما گفت: «اين رقم بسيار قابل توجه است. انجمن‌هاي نمايندگي بسياري از كشورهاي مختلف به ما پيوسته‌اند و آنها به صورت گروهي با ما در تماس هستند.» او گفت كه قرار دادن دفتر TFF در زوريخ سوييس و در فاصله كمتر از ۱۰ دقيقه‌اي تا مقر فيفا به عنوان اقدامي تقابلي نبوده است. او افزود: «اين قرار نبود كه نزديك فيفا باشد. چه كسي دوست دارد به فيفا نزديك شود؟» زمينه كاري TFF كه به رسانه‌ها ارسال شده نشان مي‌دهد آنها معتقدند مقررات در‌نظر گرفته شده «تهديدي موجود براي ايجنت‌ها و كار آنها» خواهد بود. كل اين پروژه براساس فرضيات غيرقابل تحمل و بي‌اساسي است كه فيفا به‌طور مكرر براي بي‌اعتبار كردن ايجنت‌ها به كار مي‌برد. TFF كاملا درگير مبارزه با چنين مقرراتي است و براي محافظت از منافع خود، حرفه‌اي بودن و حقوق ايجنت‌ها و در نتيجه بازيكنان هرگونه اقدام لازم از جمله شروع مراحل قانوني را درنظر خواهد داشت.

سخنگوي فيفا در بيانيه‌اي در مورد قوانين جديد مربوط به فعاليت‌ ايجنت‌ها گفت اين قوانين با «يك پروسه مشاوره بسيار قوي با حضور ۲۳ نهاد ذي‌نفع در فوتبال از جمله سازمان‌هاي اصلي ايجنت‌هاي بازيكنان» تنظيم شده است و بازخورد نسبت به آخرين خروجي‌ها از جلسات مشاوره ممكن است منجر به تغيير در پيش‌نويس آيين‌نامه شود. سخنگوي فيفا افزود: «نياز به يك چارچوب نظارتي سختگيرانه در پاسخ به مجموعه‌اي از روندهاي نگران‌كننده كه بر بازار نقل‌وانتقالات در سال‌هاي اخير تاثير گذاشته است، احساس مي‌شد. به ‌طور خاص فيفا شاهد موارد فزاينده‌اي از سوءاستفاده‌ها، تضاد منافع گسترده و بازاري است كه توسط گمانه‌زني‌ها به جاي همبستگي در جهت توزيع نامتوزان قدرت حركت مي‌كند. اين مقررات مي‌كوشد تا با معرفي استانداردهاي اساسي خدمات متقابل يك واسط و مشتري او را ساماندهي كند.

فيفا وظيفه دارد مشكلات را برطرف كند و نكات مثبت در رابطه بين مشتري و ايجنت را تقويت نمايد.» بارنت در پاسخ به اين سوال كه آيا فيفا بايد نگران TFF باشد يا خير، گفت: «بله. اما اگر رفتارهاي صحيحي داشته باشند لازم نيست نگران باشند. واقعيت اين است كه ما بچه‌ نيستيم و بودجه كافي در اختيار داريم تا همه‌ چيز را تحت كنترل درآوريم. اگر فيفا اصرار داشته باشد كه آنچه درنظر دارد را انجام دهد بديهي است كه پرونده‌هاي قضايي زيادي در اطراف آنها باز خواهد شد.» او ادامه داد: «اين محدوديت‌ها تنها بخشي از مقررات است كه همه روي آنها تمركز كرده‌اند. اين قوانين توسط افرادي نوشته شده است كه هيچ تصوري از كار يك ايجنت ندارند. آنها تصوري غير از آنچه مردم درباره ايجنت‌ها گمانه‌زني مي‌كنند، ندارند.

وقتي آنها مي‌گويند اين براي كمك به بازيكنان است آنها از كمك به خودشان حرف مي‌زنند. مطمئنا هيچ يك از بازيكنان من حاضر نيستند به جاي كار كردن با ما، با فيفا كار كنند.» بارنت در انتها افزود: «اين كاملا واضح است كه بدون مشاوره مناسب آنها مي‌توانند قوانيني بنويسند كه فكر مي‌كنند قانوني خواهد بود. ما بهترين كيفيت QC را در انگليس و بهترين وكلا را در اروپا در اختيار داريم. اميدوارم نيازي نشود از آنها كمك بگيريم اما اگر چنين شود، اين اتفاق خواهد افتاد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج