۱۱۰۴۵۶۸
۲ نظر
۵۰۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
پ

ماست باز هم گران شد

سریال افزایش قیمت لبنیات طی سال گذشته بدون وقفه ادامه داشت و حتی در یک‌ماه پایانی سال نیز با وجود تأکید مسئولان بر تثبیت قیمت‌ها در آستانه عید، شاهد افزایش قیمت بعضی از محصولات لبنی ازجمله ماست بودیم.

روزنامه همشهری: سریال افزایش قیمت لبنیات طی سال گذشته بدون وقفه ادامه داشت و حتی در یک‌ماه پایانی سال نیز با وجود تأکید مسئولان بر تثبیت قیمت‌ها در آستانه عید، شاهد افزایش قیمت بعضی از محصولات لبنی ازجمله ماست بودیم.

مشاهدات خبرنگار نشان می‌دهد که قیمت انواع ماست‌های طعم دار و ماست‌های ساده غیریارانه‌ای طی بهمن و اسفند هم افزایش یافت و به‌طور مثال، ماست پرچرب ۵۰۰گرمی برند می‌ماس که تا بهمن‌ماه با قیمت ۶هزار تومان فروخته می‌شد، اسفندماه با ۵۰۰تومان افزایش قیمت به ۶هزارو۵۰۰تومان رسید. مقایسه قیمت انواع ماست در اسفندماه با ماه‌های پاییز نشان می‌دهد که بعضی از محصولات در فاصله ۴ماه بیش از ۵هزار تومان گران شده‌اند به‌طور مثال، ماست ۹۰۰گرمی لاکتیویای شرکت کاله از ۱۴ هزار و۵۰۰تومان در پاییز به ۲۰هزار تومان در اسفندماه رسید.

تولیدات دیگر شرکت‌ها نیز رشد قیمتی مشابه ای را تجربه کرده و گاه تا ۵۰درصد گران شده‌اند. کاله، دامداران، چوپان، هراز، میهن، پاک، می‌ماس، پگاه، پاژن، پاکبان، دومینو و ماهشام از معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین ماست‌های موجود در بازار هستند که بیشتر محصولات شرکت‌های کاله، پگاه، دامداران و پاک شامل اقلام یارانه‌ای است. نگاهی به قیمت انواع ماست در سوپرمارکت‌ها نشان می‌دهد که هم ‌اکنون قیمت تقریبی هر کیلوگرم ماست از برندهای مختلف بین ۱۶ تا ۲۰هزار تومان متغیر است و ماست‌های دارای افزودنی‌های میوه‌ای و سبزی، قیمت‌های بالاتری دارند. براساس اعلام سازمان حمایت، شرکت‌های صنایع لبنی می‌توانند قیمت انواع محصولات غیریارانه‌ای خود را براساس هزینه تمام‌شده تعیین کنند و این محصولات از نرخ‌گذاری دستوری معاف هستند.

بر همین اساس نیز شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی که معتقدند قیمت دولتی بیش از ۶۰درصد محصولات یارانه‌ای کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد، طی سال گذشته بارها قیمت محصولات غیرحمایتی را افزایش دادند و هربار بین ۲۰تا ۳۰درصد محصولات شان را گران کرده اند تا جایی که قیمت بالای لبنیات به یکی از معضلات بازار محصولات غذایی طی سال گذشته تبدیل شد.

قیمت محصولات یارانه‌ای نیز با مصوبه‌های سازمان حمایت ۳بار در سال۹۹ افزایش داشت. گرانی لبنیات ناشی از رشد قیمت شیرخام و دیگر هزینه‌های تولید باعث شده طی ۲سال گذشته سرانه مصرف انواع محصولات لبنی را در میان خانوارهای ایرانی بیش از پیش کاهش داده و کارشناسان بهداشتی و حتی بسیاری از دست اندرکاران صنعت لبنیات نسبت به عواقب این افت مصرف هشدار داده اند؛ چیزی که می‌تواند در طولانی مدت برای خود تولیدکنندگان نیز زیانبار باشد.

ماست باز هم گران شد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام نامدار

      خخخخخخخخخخخخخخخخخههههههههههههههههههههههه
      اون خانوم کارشناس چند وقته پیش اورده بودید تلوزیون مردم رو نصیحت!! میکرد گوشت و مرغ و میوه و خلاصه غیره رو نخورن و قناعت کنن چون بیشتر ۷۰ درصد مردم خیلی وقته دارن پرخوری و زیاده خوری میکنن و برای سلامتیشون ضرر داره بهتره دوباره دعوتش کنید به مردم بگه لبنیات هم نخورن و قناعت کنن ثواب داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مملکت رو خراب کردن بابا نمیتونید برید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج