۱۱۰۴۸۲۸
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

ولیعهد سابق اردن تحت بازداشت خانگی قرار گرفت

حمزه بن حسین، ولیعهد سابق اردن به همراه شماری چند از دیگر اعضای خانواده سلطنتی و مقام‌های سابق این کشوربه اتهام تلاش برای کودتا علیه ملک عبدالله، پادشاه اردن"بازداشت" شده است. او می‌گوید، اکنون تحت "حصر خانگی" قرار دارد.

دویچه‌وله: حمزه بن حسین، ولیعهد سابق اردن به همراه شماری چند از دیگر اعضای خانواده سلطنتی و مقام‌های سابق این کشوربه اتهام تلاش برای کودتا علیه ملک عبدالله، پادشاه اردن"بازداشت" شده است. او می‌گوید، اکنون تحت "حصر خانگی" قرار دارد.

ولیعهد سابق اردن تحت بازداشت خانگی قرار گرفت

ارتش اردن اعلام کرد که چندین چهره سرشناس این کشور بازادشت شده‌اند، از جمله باسم عوض‌الله، وزیر اقتصاد پیشین و شریف حسن بن سعید، یکی از اعضای خانواده سلطنتی اردن.

یوسف هنیتی، رئیس ارتش اردن شنبه شب ۱۴ فروردین (۳ آوریل) ضمن اعلام این خبر در رسانه‌های دولتی این کشور تصریح کرد که در این ارتباط "تحقیقات امنیتی" به جریان افتاده است.

در ویدیوهایی که در فضای مجازی منتشر شده است، می‌توان شمار زیادی از ماموران امنیتی را دید که در نزدیکی کاخ پادشاهی در امان، پایتخت اردن مستقر شده‌اند.

رئیس ارتش اردن گزارش‌های مربوط به "بازداشت" ولیعهد پیشین این کشور را تکذیب کرده و گفته است، "از حمزه خواسته شده، از اقداماتی که ممکن است در جهت به خطر انداختن امنیت و ثبات اردن مورد سوء استفاده قرار گیرند، خودداری کند".

پیش از آن، نشریه واشنگتن پست در گزارشی از بازداشت حمزه بن حسین و حدود ۲۰ تن دیگر در ارتباط با اقدامات این افراد که "تهدیدی علیه ثبات اردن" بوده‌اند، خبر داد.

گفته می‌شود که این بازداشت‌ها در پی تحقیقاتی صورت گرفته که در ارتباط با "کودتایی احتمالی صورت گرفته که هدف آن سرنگونی ملک‌عبدالله دوم بوده است".

ملک عبدالله دوم، در سال ۱۹۹۹ و پس از مرگ پدرش ملک حسین بر تخت نشست و زمام امور را در دست گرفت.

در این میان شبکه جهانی بی‌بی‌سی ویدیویی از حمزه بن حسین، ولیعهد سابق اردن منتشر کرده که ظاهرا نشان از "بازداشت خانگی" او دارد. او این پیام ویدیویی را "در حصر خانگی" ضبط کرده و از طریق وکیل خود به دست شبکه جهانی بی‌بی‌سی رسانده است.

ولیعهد پیشین اردن که برادر ناتنی ملک‌عبدالله دوم، پادشاه این کشور است، می‌گوید، صبح روز شنبه (۱۴ فروردین) رئیس ستاد مشترک ارتش به دیدار وی رفته و اطلاع داده که او اجازه ندارد، از اقامتگاه خود خارج شود و با دیگران ارتباط داشته باشد.

حمزه بن حسین در پیام ویدیویی خود افزوده که خطوط ارتباطی او از طریق تلفن و اینترنت نیز قطع شده است. او ضمن رد اتهامات مطرح‌شده تأکید کرد که "جزیی از سازمان یا گروهی توطئه‌گر نیست".

ولیعهد پیشین اردن در پیام خود اتهامات سنگینی علیه بردار ناتنی‌اش، ملک عبدالله دوم مطرح کرده و گفت، بازداشت او بخشی از برنامه حکومت اردن برای سرکوب منتقدان است.

او افزود که مسئول "از کارافتادگی، فساد و بی‌کفایتی حکومت" نیست و شرایط در این کشور اکنون به گونه‌ای است که هیچ کس نمی‌تواند بدون ترس از بازداشت و تهدید و آزار و اذیت دیدگاه‌های خود را بیان کند.

آمریکا و بسیاری از کشورهای منطقه از جمله مصر، عربستان سعودی، بحرین، کویت و لبنان در نخستین واکنش‌ها همبستگی خود را با ملک‌ عبدالله دوم ابراز داشتند. او یکی از هم‌پیمانان کلیدی ایالات متحده در خاور میانه محسوب می‌شود.

حمزه بن حسین فرزند ملک حسین و ملکه نور، چهارمین همسر او است. ملکه نور امید داشت که فرزندش زمانی جانشین ملک حسین شود.

ملک عبدالله دوم اما پس از آنکه قدرت را در دست گرفت، در سال ۲۰۰۴ میلادی عنوان ولیعهدی را از برادر ناتنی خود گرفت و در اقدامی غیرمنتظره راه را برای ولیعهدی پسرش که در آن زمان هشت سال داشت، هموار کرد.

به گفته منابع آگاه در اردن حمزه بن حسین از آن زمان به بعد در تلاش بوده که حمایت قبایل با نفوذ و همچنین سیاستمداران اپوزیسیون را جلب کند؛ گامی که "ناخشنودی" ملک عبدالله دوم را به دنبال داشته است.

رئیس ارتش اردن گفته است که تحقیقات ادامه دارد و نتایج آن اعلام خواهد شد. او در این راستا تأکید کرد: «هیچ کس برتر از قانون نیست. امنیت و ثبات اردن از هر چیز دیگری مهم‌تر است.»

شایان ذکر است که بازداشت مقامات ارشد و اعضای خانواده سلطنتی در اردن امری نادر است و این کشور یکی از باثبات‌ترین کشورهای جهان عرب محسوب می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حمید مشهدی

      چقدر اردن وضعش خرابه که هیچکس نمیتونه بدون ترس دیدگاه خودش رو بیان کنه.

    • بدون نام

      نابودی دیکتاتور های خاورمیانه و آسیا نزدیک است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج